پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Thursday, 25 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۱۵۹۲
تاریخ انتشار : ۳۴ : ۱۳ - ۱۵ اسفند ۱۴۰۰

آذر رجبی : سالهاست که بحث آزادسازی سواحل شمال و جنوب کشور در دوره های مختلف ریاست جمهوری مطرح شده اما به طور جد این امر پیگیری و به اجرا نرسیده است و در برخی موارد مسکوت مانده ، اما به نظر می‌رسد در دوره جدید ریاست جمهوری دولت سیزدهم بسیاری از قوانین دست نخورده و اجرا نشده به مرحله اجرا رسیده و مدیران مکلف به اجرای قوانین و دستور مستقیم رئیس جمهور شده‌اند. لذا آزاد سازی سواحل و استفاده بهینه از این فضاها نیز جزو همان قوانین است که لازم الاجرا شده و بخشی ازآنها آزاد و بخشی دیگر در دست بررسی برای آزاد سازی است، لذا پیرامون منفعت این آزاد سازی برای مدیریت شهری با نماینده سابق شورای شهر تهران به گفتگو نشستیم.

قوانین لازم الاجرای رئیس جمهور برای مدیریت شهری / بهره سواحل آزاد شده برای مدیریت شهری چیست؟

حجت نظری نماینده سابق شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار دیباچه ضمن تشکر از ریاست جمهوری و قوه قضاییه برای اقدام به آزادسازی سواحل جنوبی و شمالی کشور اظهار داشت:یکی از مکان های گردشگری برای هر گردشگرِ چه داخلی و چه خارجی، سواحل است؛ این که این مکان برای گردشگران آزادانه قابل استفاده باشد، بسیار حائز اهمیت بوده و تصرف بعضاً قانونی و بعضاً غیر قانونی که در سواحل رخ داده است سهولت دستیابی به این امکان را برای گردشگران غیر ممکن کرده بود .

لذا اولین آثار و برکات این آزادسازی این است که شهروندان ایرانی و توریست های خارجی بتوانند به سهولت از این اماکن استفاده کنند و این حق طبیعی همه گردشگران بوده و این اولین اثری است که این اقدام خواهد داشت و به نظر می رسد که اتفاقاً در حال حاضر اگر وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از این فرصت به شکل بهینه بهره ببرد با بهره گرفتن از کمک سازمان های مردم نهاد که چه در حوزه گردشگری و چه در حوزه محیط زیست فعال هستند ،در ابتدا نسبت به تمیز کردن سواحل اقدام و در ثانی تبلیغ برای حضور مردم در این فضاها بهره بگیرند، تا ان شالله تا شاهد رونق گردشگری باشیم .

وی در ادامه افزود: به خصوص در شرایط که در سالهای اخیر کشور با مشکلات تحریم مواجه بوده است و نتوانسته به بسیاری از کالاها بخصوص نفت را صادر کند، باید بیشتر ما را به صنعت توریست و گردشگری توجه دهد، تا برنامه ریزی دقیق تر شود تا اگر دوباره تحریم های بیشتری به کشور  تحمیل شد بتوانیم از ظرفیت بزرگ گردشگری استفاده کنیم تا اقتصاد کشور رونق بیشتری یابد.

وی در پاسخ به اینکه نقش شهرداری ها پس از آزاد سازی سواحل چیست اظهار داشت: اولین انتظاری که از شهرداری ها و دهیاری ها می رود این است که تصور نکنند که حالا که این سواحل آزاد شده است آنها می توانند این سواحل را تصرف کنند و به خیال خود برون سپاری کنند و عملا این تصرف مجدداً توسط خود آنها انجام شود ؛ این اتفاقی است که نباید تکرار شود و این سواحل آزاد شده همچنان باید آزاد بماند، اما شهرداری ها و دهیاری هایی که مجاور سواحل هستند می توانند از این فرصت برای رونق گردشگری شان استفاده کنند.

نظری در ادامه تصریح کرد: این مکان باید برای مدیریت شهری و دولت های محلی فراهم شود تا خودشان بتوانند امورات محلی  خود را حل و فصل کنند.

 وی در ادامه تصریح کرد یکی از مسائلی که متاسفانه در کشور ما خلط میشود و هنوز متاسفانه مجلس محترم نتوانسته توازنی در آن برقرار کند، ایجاد توازن بین قدرت و اختیار دولت ملی و دولت محلی  درکنار اختیار دولت و  پارلمان ملی و پارلمان محلی است.

عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران  در پایان ضمن تاکید بر اینکه شهرداری ها و دهیاری ها باید خودشان بتوانند امورات گردشگری خود را مدیریت کنند، افزود: اگر این اتفاق رخ دهد هم در درآمدزایی بسیار به نفع شهرها و روستاها خواهد بود، هم کمک بیشتری در این حوزه به دولت خواهد شد تا وزارت میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری در این سیاست‌گذاری بتواند وظیفه نظارتی خود را را انجام دهد و کمتر وارد اجرا شود.

 از این طریق هم منفعت بیشتری  به  دولت ملی  و دولت محلی  میرسد؛  اگر این آزادسازی به نفع مردم باشد و مجدداً نهاد دیگری یا بخش عمومی دیگری نیاز و این فضاها را تصرف نکند، مردم برای اینکه بتوانند از این فضاها استفاده بهینه داشته باشند به رونق اقتصادی خودشان در حوزه گردشگری کمک می کنند و هم از این فضاها به طور طبیعی مراقبت بیشتری خواهند کرد.

اگر در مورد بهره گیری از فضاها ، از ظرفیت و توانمندی سازمانهای مردم نهاد فعال در حوزه گردشگری استفاده بیشتری شود، سازمان های مردم نهاد خودشان مراقبت بیشتری خواهند کرد و به مردم بومی آموزش خواهند داد که این محلها راچگونه پاک و  سالم نگه دارند؛ طبیعتا خودشان  هم به عنوان فعالان و دغدغه مندان این حوزه به پاک تر ماندن فضا کمک خواهند کرد؛ لذا هم گردشگری از این فضا بهره مند خواهد شد و هم اینکه محیط زیست نفع بیشتری از این امکان خواهد برد.

وی درپاسخ به اینکه آیا آماری پیرامون فضای آزاد شده و بهره مدیریت شهری دردسترس است یا خیر افزود: خیر چون پیش از این چنین اتفاقی رخ نداده بود، بنابراین آماری از میزان فضای آزاد شده و کاربری جدید آن وجود ندارد، در نتیجه آزاد سازی این فضا،گردشگری اقتصادی ایجاد خواهد کرد و این مساله خواه ناخواه به نفع مدیریت شهری خواهد شد.

انتهای پیام /

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳