جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 29 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۱۵۷۷
تاریخ انتشار : ۱۱ : ۱۶ - ۰۹ اسفند ۱۴۰۰

«دیباچه»:میزان مبتلایان به امیکرون در کشور در حال افزایش است. این در حالی است که برخی تصور می‌کنند ممکن است سویه امیکرون آخرین جهش ویروس کرونا باشد و پس از این سویه، ویروس کرونا جهش خطرناک دیگری نداشته باشد. موضوعی که با نظر کارشناسان متفاوت است و به دلیل عدم واکسیناسیون در بسیاری از کشورها، این تصور در حال حاضر دور از ذهن به نظر می‌رسد. موضوع دیگری که در هفته‌های اخیر مورد بحث کارشناسان بوده، بیماری‌زایی خفیف‌تر سویه امیکرون به نسبت دلتا است. آن‌چه رخ داده اینکه در اروپا و آمریکا، تعداد مبتلایان به سرعت در حال افزایش است. اتفاقی که در ایران نیز در حال رخ دادن است و در شرایط کنونی میزان ابتلا به این بیماری در کشور  زیاد شده و تعداد بیماران بستری شده نیز افزایش پیدا کرده است.«دیباچه» برای تحلیل و بررسی آخرین وضعیت این بیماری در کشور با دکتر مینو محرز متخصص بیماری های عفونی گفت وگو کرده که در ادامه می خوانید:

*با توجه به سرعت بالای انتقال ویروس امیکرون در شرایط کنونی، کشور با چه وضعیتی درباره این بیماری مواجه است؟

مهم‌ترین ویژگی امیکرون سرعت انتقال بالای آن است و سرعت شیوع آن چندین برابر سویه دلتا است.این وضعیت برای کسانی که واکسن کرونا نزده‌اند و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند می‌تواند خطرناک باشد.ماسک زدن در این زمینه دارای اهمیت زیادی است و می‌تواند از شیوع بیشتر این بیماری جلوگیری کند.کسانی که واکسن زده‌اند و به‌خصوص کسانی که دوز سوم واکسن را تزریق کرده‌اند از کسانی که واکسن نزده‌اند وضعیت بهتری در این سویه خواهند داشت. زدن واکسن کامل در این سویه می‌تواند از بیماری شدید،بستری شدن و مرگ جلوگیری کند که موضوع  بسیار مهمی است.این نکته به معنای این نیست که سویه امیکرون مرگ‌ومیر نخواهد داشت. کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند و افرادی که سن بالایی دارند همچنان در معرض خطر این بیماری هستند و ممکن است پیامدهای ناخوشایندی برای آنها داشته باشد.پس از پایان پیک پنجم تا حدودی شرایط بهتر شده بود و میزان ابتلا کاهش پیداکرده بود اما با سویه امیکرون دوباره میزان مبتلایان به این بیماری بیشتر شده و امروز در اغلب شهرهای کشور وضعیت قرمز وجود دارد. و به همین دلیل مردم باید مراقب باشند و از هرگونه عادی‌سازی درباره این بیماری خودداری کنند.

کرونا همچنان می تواند قربانی بگیرد /  دید و بازدید نوروز ممکن است تعداد مبتلایان را افزایش بدهد

*با توجه به اینکه به ایام نوروز نزدیک می‌شویم شرایط کشور در این ایام به چه صورت خواهد بود؟آیا با دید و بازدیدهای نوروزی احتمال شدت گرفتن این بیماری وجود دارد؟

در سویه امیکرون تهویه هوا حائز اهمیت است. به همین دلیل درجایی که درها بسته است و تهویه نیز وجود ندارد میزان انتقال این ویروس بسیار زیاد خواهد بود.نکته مهم اینکه امیکرون در دستگاه تنفسی فوقانی تجمع دارد درحالی‌که دلتا بیشتر به ریه آسیب می‌زد.در سویه امیکرون کافی است عده‌ای در فضای بسته دورهم جمع شوند. بدون تردید همه افرادی که در چنین تجمعاتی حضور دارند به کرونا مبتلا خواهند شد. ویروس دلتا نیز زمانی که شیوع پیدا کرد، شدت سرایت و شدت بیماری بیشتری نسبت به سویه‌های دیگر داشت. البته در رابطه با جهش جدید کرونا هنوز نمی‌توان به‌صورت دقیق اظهارنظر کرد؛ چراکه ازلحاظ علمی آن‌گونه که بایدوشاید بر روی آن کار نشده است.

*وضعیت واکسیناسیون در ایران نسبت به کشورهای جهان در چه شرایطی قرار دارد؟آیا ایران در وضعیت قابل قبولی در این زمینه قرار دارد؟

واکسیناسیون در ایران دیر صورت گرفت اما سریع پیش رفت.بااین‌وجود هنوز همه مردم سه دوز را به‌صورت کامل نزده است. بچه‌ها و افراد زیر هجده سال نیز با همین وضعیت مواجه هستند و هنوز به‌صورت کامل واکسینه نشده‌اند. واکسیناسیون در کشورهای مختلف شرایط متفاوتی داشت. برخی از کشورها خیلی زود واکسن زدند و به همین دلیل تلفات کمتری دادند. در برخی کشورها این اتفاق دیرتر رخ داد و در برخی کشورها نیز هنوز صورت نگرفته و یا به‌صورت کامل صورت نگرفته است.آنچه امروز دارای اهمیت است این است که باید از تجمعات جلوگیری به عمل بیاید و اگر قرار است دوباره وضعیت بیماری در کشور شدت پیدا کند در تصمیمی که درباره حضوری شدن مدارس گرفته‌شده باید تجدیدنظر صورت بگیرد.شرایط اداره‌ها نیز باید همچنان به‌صورت دورکاری باشد و تا آنجا که امکان دارد و شرایط برای دورکاری وجود دارد این اتفاق رخ بدهد. شرایط ممکن است مانند شرایط شیوع سویه دلتا باشد. به همین دلیل لازم است همه تدابیر لازم در این زمینه اندیشیده شود.کسانی که واکسن زده‌اند ممکن است احساس کنند خطر از آنها دور شده است. اگر این افراد مبتلا شوند ویروس را به دیگران که واکسن نزده‌اند و یا بیماری زمینه‌ای دارند منتقل می‌کنند و به همین دلیل جان بقیه به خطر می‌افتد. باید تا آنجا که امکان دارد از تجمع خودداری شود.در شرایط کنونی میزان مراجعه بیماران کرونایی به بیمارستان‌ها نسبت به گذشته که وضعیت در حالت عادی قرار داشت بسیار بیشتر شده است. این وضعیت نشان می‌دهد که نباید امیکرون را ساده گرفت  و بلکه باید پیش‌بینی‌های لازم را در این زمینه انجام داد.

گفت و گو از : احسان انصاری

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲