جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 19 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۱۴۸۵
تاریخ انتشار : ۳۶ : ۱۰ - ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت در گفت‌وگو با دیباچه مطرح کرد؛

 معصومه شمسینی غیاثوند: صنعت خودورسازی کشور در طول سال‌های اخیر همواره با فراز و فرودهای فراوانی در جاده مخصوص همراه بوده است. به تازگی تصادفات زنجیره‌ای استان خوزستان و آتش‌گرفتن چند خودروی داخلی با انتقادهای مواجه شده است. سردار کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی انتظامی کشور با بیان بیان اینکه «خودروسازان ایران ارابه مرگ تولید می‌کنند،» گفته است که «هیچ کدام از ایربگ‌های خودورها در تصادف بهبان باز نشد و باید خودروسازها به مراجع قضایی معرفی شوند.»
امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو با انتقاد از صبحت‌های سردار هادیان‍فر به دیباچه می‌گوید: سردار هادیانفر در خصوص اینکه هیچ ایربگی در تصادف زنجیره‌ای بهبهان باز نشد بسیار کم لطفی می‌کنند. سردار هادیانفر باید پاسخ دهد که چرا پس از وقوع تصادف هیچ کمکی نکرد که کار کارشناسی انجام شود. دو هفته از تاریخ تصادف زنجیره‌ای خوزستان می‌گذرد و هنوز به کارشناسان دسترسی و اجازه بازدید از خودروهای تصادفی را نداده اند. دنیای صنعتی را با حرف سیاسی نمی‌توان درست کرد. دنیای صنعتی را باید با معیارهای اقتصادی پیگیری کرد و اگر مشکلی وجود دارد باید کار فنی و تخصصی شود. برای بهبود کیفیت خودرو باید سیاست اقتصادی و ثبات وجود داشته باشد اما در صنعت خودروسازی کشور همواره حرف‌های احساسی زده می‌شود و مسئولان جوسازی می‌کنند.
مجلس پس از تصادف زنجیره‌ای وزیر صمت را به صحن علنی کشاند و هرچند وزیر کارت زرد دریافت نکرد اما مجلس مهلت دو ماهه به وزیر صمت برای تعیین مدیران عامل دو خودروسازی سایپا و ایران خودرو داده است، کاکایی می‌گوید: کسانی که فکر می‌کنند با تغییر مدیران مشکلات حل می‌شود هیچ اطلاعی از وضعیت صنعت خودروسازی کشور ندارند و در نهایت از بین اقوام‌شان مدیر جدید برای خودروسازی انتخاب می‌کنند. همین وکلای ملت که ناسزا به مدیران خودروسازی می‌دهند اگر جلوی تولید کالای قطعه‌سازان گرفته شود اولین کسانی هستند که معترض خواهند شد. وکلای مجلس باید دندان روی جگر بگذارند اجازه بدهند تا وزیر صمت کار خودش را به درستی انجام دهد.
این کارشناس خودروسازی در خصوص اینکه چرا وکلای ملت تا کنون نتوانستند مدیران خودروسازی را محکوم کنند؟ عنوان کرد: وکلای مردم در مجلس فقط حرف می زنند و نگاه منطقه‌ای و محلی بر وکلای مجلس حاکم است. مقصر اصلی این وضعیت که مشاهده می‌کنیم یک بخش تحریم‌ها است. مشکل صنعت خودروسازی را نمی‌توان شش ماهه درست کرد وزیر صمت نیاز به برنامه چند ساله و بلند مدت دارد باید به او فرصت داد. همان طور که کشوری مثل کره جنوبی فرصت 25 ساله به چهار خودروسازی کشورش را داد و در دهه 90 میلادی از 4 خودروسازی این کشور 3 خودروسازی ورشکست شد مسئولان این کشور خودروسازی این کشور را متوقف نکردند تا اینکه امروز هیوندای کیا محصول این کشور جهانی شده است.
این کارشناس خودرو با طرح یک سوال از نمایندگان مردم در مجلس مطرح کرد: آقای وکیل مجلس که می‌گویید باید مدیران خودروسازی برکنار شوند الان که در سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها هستیم تا کنون کدام مانع تولید را از صنعت خودرو برداشته‌اید. وقتی سیاست گذاری شما کیفیتی ندارند پس چه انتظار و توقعی دارید که خودروی با کیفیت داشته باشیم و آیا با تغییر مدیرعامل‌های خودروسازی مشکل حل خواهد شد؟ تا وقتی این نگاه وجود دارد مشکل حل نمی‌شود و مقصر اصلی در کلیت ماجرا را وکلای مجلس و ساختار مجلس و قانون‌گذاری آن می‌دانم. مگر می‌شود کسی حرف وکلای مجلس را گوش ندهد علت این است که وکلای مجلس اتهام‌ها را نتوانسته‌اند ثابت کنند و مدرکی ندارند.‌
مهدی اسلام پناه، رئیس سازمان استاندارد که پس از تصادفات زنجیره ای مورد انتقاد نمایندگان مجلس و پلیس راهور کشور قرار گرفت. با بیان اینکه «در 8 سال گذشته شاهد افت کیفیت خودروها در کشور بوده‌ایم» گفته است که «بی‌کیفیتی خودرو و برخی از کالاها شبیه خودرو موضوعی است که ما هم به آن واکنش نشان دادیم چون ما وکیل مردم هستیم و حق‌الناس مردم برآورده و رعایت نشده است.» کاکایی با انتقاد از صحبت‌های رئیس سازمان ملی استاندارد می‌گوید: رئیس سازمان استاندارد حرف‌های عجیب و غریبی را مطرح کرده است اگر شما مسئول نیستید پس چه کسی مسئول است؟ طبق ماده 56 قانون اجرایی برنامه توسعه ششم باید سازمان وزارت صمت سرمایه‌گذاری برای ارتقای صنعت خودرو را سرمایه گذاری می‌کرد نباید بگوید که من امکانات ندارم. شاید پول نداشته‌ باشید اما انصاف داشته باشید و واقعیت را بگوید که به عنوان مسئول برای رفع موانع تولید چه اقدامی انجام داده‌اید.
این کارشناس خودروسازی می‌گوید: حل مشکلات صنعت خودروسازی کشور به جراحی نیاز دارد و جراحی خون ریزی و درد دارد برای همین نباید به مشکلات نگاه سیاسی داشت و همین نگاه سیاسی به صنعت خودروسازی باعث می‌شود که مدیران خودروسازی در تصمیم گیری دچار اشتباه شوند یعنی مدیرعامل خودروسازی در سال‌های گذشته متوجه نشده است که سرمایه‌گذاری در سنگال و ونزوئلا صرفه اقتصادی نداشته است این غیرمنطقی است بگویم که متوجه نبوده است بلکه نگاه سیاسی باعث شده است که این دستور غیراقتصادی را داده است و اگر مسئولان مخالف این امر بودند باید جلوی این مدیران را می‌گرفتند و اجازه این کار را به او نمی‌دادند.
کاکایی با بیان اینکه نباید دستاوردهای صنعت خودروسازی در کشور را نایده گرفت، گفت: در دوران تحریم دو خودروسازی کشور زحمت کشیدند تا تولید کنند دو محصول جدید وارد بازار کنند. نمی‌گویم از خودروسازها تشکر کنید اما با ناسزا گفتن مشکلی حل نمی‌شود. خودروسازها جان کنند و با بی‌پولی سرمایه‌گذاریی و کار فناورانه کردند اما ما زحمت آنها را به باد می‌دهیم. آنچه از آمار کیفیت خودرو گفته می‌شود درست نیست شاید برخی ناراضی باشند اما اکثریت که خرید می‌کنند از کلیات راضی هستند و مشکل در جزئیات است. چرا وضعیت کیفیت خودرو خوب نیست پاسخ این است مجلس مانع‌زدایی برای تولید نکرده است و خودروساز با وجود زحمات زیاد مورد تمسخر قرار می‌گیرند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار