چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Wednesday, 24 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۱۴۷۳
تاریخ انتشار : ۳۵ : ۱۹ - ۰۴ بهمن ۱۴۰۰

ناسا قصد دارد تولید منبع سوخت حیاتی یعنی غذا را در فضا ارتقا دهد. این فناوری به فضانوردان کمک می‌کند تا در ماموریت های فضایی طولانی مدت، انرژی لازم برای کشف ناشناخته های بزرگ را کسب کنند.

به گزارش ناسا، با هماهنگی آژانس فضایی کانادا، ناسا از مردم می‌خواهد که به توسعه فناوری‌های تولید مواد غذایی پایدار کمک کنند که به حداقل منابع نیاز دارند و زباله‌های کمی  را نیز تولید می‌کنند. این مسابقه که چالش غذایی در فضای عمیق نامیده می‌شود، از تیم‌ها می‌خواهد تا نمونه‌های اولیه فناوری‌های تولید مواد غذایی را طراحی کرده و به نمایش بگذارند.

همان طور که می‌دانید با گذشت زمان، تمام خوراک‌ها ارزش غذایی خود را از دست می‌دهند. این بدان معناست که برای یک ماموریت چند ساله به مریخ، آوردن مواد غذایی از پیش بسته بندی شده نه تنها تمام نیاز‌های حفظ سلامت فضانوردان را برآورده نمی‌کند، بلکه باعث به خطر افتادن جان آن‌ها نیز می‌شود.

چالش صد ساله ناسا به کجا می‌رسد؟

راه‌حل‌هایی برای رفع مشکل سیل و خشک‌سالی

گزارش‌ها حاکی از آن است که ناامنی غذایی یک مشکل مهم در جوامع شهری و روستایی زمین به حساب می‌آید؛ بلایایی که می‌تواند زنجیره تامین را مختل کند. توسعه راه‌ حل‌های سیستم غذایی پیشرفته فشرده از طریق طرح‌هایی مانند چالش تولید غذای محلی در فضای عمیق می‌تواند ارائه راه‌ حل‌های جدید برای پاسخ‌های بشردوستانه به سیل، خشکسالی و فناوری‌های جدید برای استقرار سریع پس از بلایا، کاربرد داشته باشد.

براساس گزارش‌ها، ناسا و آژانس فضایی کانادا برای انجام فاز ۲ چالش غذا در فضای عمیق، با هدف توسعه فناوری‌های سیستم تولید مواد غذایی برای ماموریت‌های طولانی مدت در اعماق فضا، هماهنگ شده‌اند. جیم رویتر، معاون مأموریت فناوری فضایی ناسا گفت: "تغذیه فضانوردان در دوره‌های طولانی به محدودیت‌های سفر فضایی و راه‌ حل‌های نوآورانه نیاز دارد. فشار بر مرز‌های فناوری مواد غذایی، کاشفان آینده را سالم نگه می‌دارد و  می‌تواند به تغذیه مردم در فضا کمک کند".

در مرحله اول چند تیم برنده چالش رفع مشکل غذای فضا شدند؟

در اکتبر سال ۲۰۲۱، مرحله اول چالش غذا به اوج خود رسید، زیرا ناسا به ۱۸ تیم در مجموع ۴۵۰ هزار دلار برای مفاهیم آن‌ها در زمینه فناوری تولید مواد غذایی که محصولات خوش طعم و مغذی را تولید می‌کنند، اعطا کرد. رویتر گفت: "ما از ادامه همکاری با آژانس فضایی کانادا برای انجام مرحله بعدی این چالش و شناسایی راه حل‌ها از سراسر جهان هیجان زده هستیم."

ناسا اکنون از تیم‌های جدید و فعلی دعوت می‌کند تا وارد فاز ۲ شوند و نمونه‌های اولیه مواد غذایی خود را برای داوری تولید کنند. شرکت کنندگان علاقه‌ مند از آمریکا می‌توانند در مرحله ۲ برای بخشی از یک جایزه تا سقف ۱ میلیون دلار رقابت کنند. 

چالش غذای عمیق فضایی از رقبا می‌خواهد که یک فناوری یا رویکرد تولید غذا ایجاد کنند که به طور بالقوه بتواند در یک سیستم غذایی کامل ادغام شود تا خدمه چهار نفره را در یک ماموریت سه ساله فضایی حفظ کنند. هر چیزی که برای نگهداری، تهیه و تحویل غذا به خدمه از جمله تولید، پردازش، حمل و نقل، مصرف و دفع زباله که برای فضانوردان مورد نیاز است، باید در نظر گرفته شود. فناوری‌های پیشنهادی مانند سیستم‌های رشد گیاهان، محصولات غذایی تولید شده و راه‌ حل‌های آماده می‌تواند گزینه‌های متنوعی را در اختیار خدمه آینده قرار دهد که تغذیه روزانه مورد نیاز را فراهم کند.

چالش صد ساله ناسا به کجا می‌رسد؟

فاز اول چالش غذا

در فاز ۱، داوران ناسا، موارد ارسالی آمریکا را بر اساس مواد غذایی که تصور می‌کردند گروه بندی کردند. در میان طرح‌ها، سیستم‌های مختلفی وجود داشت که از پیچیده تا بسیار ساده را شامل می‌شد. تیم‌ها فناوری‌هایی را برای تولید غذا‌های آماده مانند نان و همچنین پودر‌های کم‌ آبی که می‌توانند به محصولات غذایی تبدیل شوند، پیشنهاد کردند. سایر فناوری‌ها شامل گیاهان و قارچ‌های کشت‌ شده یا مواد غذایی مهندسی شده مانند سلول‌های گوشتی هستند که همگی می‌توانند توسط خدمه در مأموریت‌های فضایی عمیق تولید شوند.

همه تیم‌های شرکت‌کننده در فاز ۱ چالش شرایط ثبت‌ نام برای ورود به فاز ۲ را نیز دارند. از تیم‌های جدید استقبال می‌شود و به شدت تشویق می‌شوند تا پس از ارائه اطلاعات ثبت‌ نام مورد نیاز، تا تاریخ ۲۸ فوریه، در این چالش شرکت کنند. شرکت‌کنندگان علاقه‌ مند از آمریکا می‌توانند تنها برای بخشی از مسابقه شرکت کنند. آژانس فضایی کانادا میزبان یک مسابقه موازی با درخواست و فرآیند داوری جداگانه و همچنین جایزه خود برای تیم‌های کانادایی شرکت کننده است.

واجد شرایط دریافت جوایز پولی

چالش غذای فضای عمیق یک چالش صد ساله ناسا است. چالش‌های صد ساله بخشی از جوایز و برنامه جمع‌سپاری در اداره مأموریت فناوری فضایی ناسا در مقر این سازمان است و در مرکز پرواز فضایی مارشال ناسا در هانتسویل، آلاباما مدیریت می‌شود. کارشناسان موضوعی در مرکز فضایی جانسون ناسا در هیوستون و مرکز فضایی کندی ناسا در فلوریدا از این رقابت حمایت می‌کنند. ناسا با مشارکت بنیاد متوسلاه، رقابت بین المللی در آمریکا  را اداره می‌کند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳