چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Wednesday, 24 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۱۴۶۹
تاریخ انتشار : ۳۵ : ۱۸ - ۰۴ بهمن ۱۴۰۰

« تبریز»  میزبان کیوان ساکت و گروه هامون می شود

در روزهایی که کشور در فضای آرام تری نسبت به ماه های گذشته به سر می برد و کرونا کمی زورش کمتر شده ، اجراهای کنسرت کم و بیش در تهران و سایر نقاط کشور برگزار می شود تا در آستانه دهه فجر انقلاب اسلامی ، دوباره شاهد برپایی کنسرت هنرمندان کشورمان باشیم.

اخبار کوتاه موسیقی / کدام چهره شناخته شده در تبریز اجرای کنسرت دارد؟

علاقه مندان به حوزه موسیقی و طرفداران کیوان ساکت در شهر تبریز  در تاریخ  ششم و هفتم بهمن ماه سال جاری در تالار پتروشیمی این شهر می توانند از اجرای این هنرمند استقبال کنند. آنطور که اعلام شده ، این کنسرت شامل سه بخش است که بخش اول به تکنوازی و بداهه‌نوازی کیوان ساکت، بخش دوم به اجرای قطعات معروف آذری به خوانندگی فرشید بزرگی و بخش سوم به اجرای قطعاتی از کیوان ساکت  با خوانندگی دکتر فرشید بزرگی اختصاص دارد.

پیشتر و قبل از شیوع بیماری کرونا ، کیوان ساکت  به همراه وحید تاج در تبریز اجرای کنسرت داشتند که مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت .

 در این کنسرت قطعات خاک وطن، چهار مضراب کُرد بیات، فسانه، بهاران، چهار مضراب ابوعطا، ترانه وای بر دل من، نارنجستان، باران و ... از ساخته‌های « ساکت »  برای مخاطبان اجرا می‌شود. 

سورپرایز گروه موسیقی «آب» با انتشار آلبوم «آوای باران – ابوعطا» 

گروه موسیقی «آب» به سرپرستی و آهنگسازی امیرهوشنگ نادرزاده و خوانندگی محمد فرزین ذوالقدر در تازه‌ترین فعالیت موسیقایی خود آلبوم «آوای باران – ابوعطا» را منتشر کرد.

 «آوای باران» یکی از تازه‌ترین آثار موسیقایی است که توسط گروه موسیقی «آب» به سرپرستی و آهنگسازی امیرهوشنگ نادرزاده و آواز محمد فرزین ذوالقدر در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

اخبار کوتاه موسیقی / کدام چهره شناخته شده در تبریز اجرای کنسرت دارد؟

«موج» با شعر محمدرضا شفیعی کدکنی، «بی‌تاب» با شعر فریدون مشیری، «آهنگ خاک» با شعری از فریدون مشیری، «همصدای یار» با شعر امیرهوشنگ نادرزاده، «آوای باران» با شعر محمدرضا شفیعی کدکنی برخی از قطعاتی هستند که در این آلبوم گنجانده شده‌اند.

امیرهوشنگ نادرزاده نوازنده تار، محمد فرزین ذوالقدر آواز، بهنام جاوید نوازنده تار و تمبک، نازنین خالصی نوازنده بم تار و نیتا مجلسی نوازنده سازهای کوبه ای گروه اجرایی این آلبوم را تشکیل می‌دهند.

با رای مجمع عمومی فرهاد فخرالدینی، محمد سریر، هوشنگ کامکار، داریوش پیرنیاکان، حسن ریاحی، داود گنجه‌ای و تقی ضرابی به‌عنوان اعضای شورای عالی خانه موسیقی انتخاب شدند.

اعضای شورای عالی خانه موسیقی انتخاب شدند

مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده خانه موسیقی بعد از ظهر روی یکشنبه ۳ بهمن ۱۴۰۰ جهت انتخاب اعضای شورای عالی خانه موسیقی برگزار شد.

در ابتدای این جلسه آذر هاشمی، بازرس خانه موسیقی درباره انتخابات شورای عالی و روند معرفی کاندیداهای عضویت در این شورا توضیحاتی را ارائه کرد و نکاتی را مطابق اساسنامه یاد آور شد.

اخبار کوتاه موسیقی / کدام چهره شناخته شده در تبریز اجرای کنسرت دارد؟

پس از این سخنان و معرفی کاندیداهای عضویت در شورای عالی که از سوی هیئت مدیره به مجمع عمومی معرفی شدند رای‌گیری آغاز شد و سپس به ترتیب آرا فرهاد فخرالدینی، محمد سریر، هوشنگ کامکار، داریوش پیرنیاکان، حسن ریاحی، داود گنجه‌ای و تقی ضرابی به عنوان اعضای شورای عالی این نهاد انتخاب شدند.

مطابق اساسنامه، شورای عالی خانه موسیقی بالاترین مرجع تخصصی و فنی خانه موسیقی، متشکل از هفت نفر از موسیقیدانان برجسته، متعهد، خوش نام و فعال در عرصه موسیقی و در زمینه‌های مختلف موسیقی است که حداقل سی سال سابقه فعالیت هنری در کشور داشته و عضو خانه موسیقی باشند.

این افراد به پیشنهاد هیئت مدیره و تصویب مجمع عمومی به عنوان اعضاء شورای عالی خانه موسیقی برای یک دوره انتخاب می‌شوند.

آلبوم «راست پنجگاه براساس مقام راست» به روایت و نوازندگی سلمان سالک، منتشر شد

آلبوم «راست پنجگاه براساس مقام راست» به روایت و نوازندگی سلمان سالک، از سوی موسسه فرهنگی هنری آوای مهربانی منتشر شد.

 

اخبار کوتاه موسیقی / کدام چهره شناخته شده در تبریز اجرای کنسرت دارد؟
مقام راست یکی از مقام‌های باستانی موسیقی ایران است که امروزه در اکثر کشورهای خاورمیانه رواج دارد. اساس شکل گیری این مقام وجود ربع پرده‌ها در آن است و مانند دستگاه‌های شور و سه‌گاه دارای ربع پرده است. اما در دستگاه راست پنجگاه گوشه‌های اصلی آن بر خلاف انتظار، از پرده و نیم پرده‌ها ایجاد شده و فواصل آن مانند ماهور شنیده می‌شود.

سلمان سالک معتقد است که اصل مقام «راست» بر اساس شواهد موجود در رسالات موسیقی قدیم ایران از زمان فارابی تا قاجار مانند آنچه که در کشورهای دیگر رایج است همان حالت را داشته و «راست پنجگاه» نیز از این قاعده مستثنی نبوده است اما به دلایل تاریخی تعدیل فواصل در آن شکل گرفته است و مانند ماهور شده است. لذا می توان آن را بر اساس فواصل مقام راست بازسازی و اجرا کرد. 
این آلبوم شامل ۵۲ گوشه است که برخی از آنها در هیچ یک از ردیف‌های سازی و آوازی دیده و شنیده نشده‌اند. سلمان سالک در راستای بازگشت «راست پنجگاه» به فواصل اصلی خود است، تا بُعد دیگری از این دستگاه به سمع و نظر مخاطبانِ ارجمند برسد تا شاید راهی برای تمایز این دستگاه و علت وجودی آن ایجاد گردد.
این آلبوم دارای نسخه فیزیکی نیست و در پلتفرم‌های داخلی و خارجی به صورت دیجیتالی قابل دریافت است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار