جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 29 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۱۴۵۷
تاریخ انتشار : ۳۱ : ۱۶ - ۰۲ بهمن ۱۴۰۰

خبرنگار اعزامی دیباچه به خوزستان با « ناصر چنانی » معاون هنری سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان ، درباره موضوعات مختلف هنری گفت و گو کرده که بخش اول آن را در ادامه می خوانید:

مردم اهواز در گفتگوهایشان با ما از این گلایه داشتند که چرا کلانشهر اهواز یک سالن مجهز و با ظرفیت بالا برای اجرای کنسرت موسیقی ندارد، و این موضوع شایسته مردم خونگرم خوزستان نیست ؛در اینباره لطفا توضیحاتی بفرمایید!

شرکت « نفت »  سالن پر ظرفیتش را برای اجرای کنسرت موسیقی به « ارشاد »  اجاره نمی‌دهد / در سوسنگرد سالن‌ها را پس دادند!

در رابطه با سالن کنسرت موسیقی شما درست می‌فرمایید، متاسفانه استان خوزستان از چنین سالنی برخوردار نیست. ما رایزنی‌هایی را با شرکت نفت داشتیم که سالن بزرگی با گنجایش ۱۳۰۰ الی ۱۴۰۰ نفرا در اختیار دارد و متاسفانه دوستان ما در شرکت نفت برای این موضوع با ما همراهی نکردند و همچنین سالن مهر لشگر زرهی نزاجا که حدودا ۷۰۰ نفر ظرفیت سالنشان است و با رایزنی‌های مختلف این عزیزان هم رغبتی برای این موضوع نشان ندادند و متاسفانه سالن‌های موجود هم ظرفیتشان بسیار کوچک و هم استاندارد برای اجرای کنسرت موسیقی نیست.

دولت دیگر به سمت سالن سازی نمی‌رود و می‌خواهد بار را بر دوش بخش خصوصی بگذارد و متاسفانه بخش خصوصی بعضی از مجموعه‌ها را مثل تالار آفتاب تحویل گرفت تا بیشتر کنسرت‌ها در این تالار برگزار شود و ظرفیتش هم حدود ۴۰۰ نفر بوده که نزدیک لشگر ۹۲ است؛ هنرمندان نمایشی از این سالن به صورت رایگان استفاده می‌کنند، ولی از خوانندگان برای اجرای کنسرت هزینه دریافت می‌شود.

شرکت « نفت »  سالن پر ظرفیتش را برای اجرای کنسرت موسیقی به « ارشاد »  اجاره نمی‌دهد / در سوسنگرد سالن‌ها را پس دادند!

ولی بقیه سالن ها را به ما بازگرداندند و مزایده ای که می گذاریم به علت نبود برگشت سرمایه پس داده می شود مثلا در سوسنگرد سالن ها را پس دادند و فرد سرمایه گذار به ما التماس کرد من هیچ چیزی از شما نمیخواهم فقط سالن را پس بگیرید!
ولی باید در بحث واگذاری قانون جدیدی را تدوین کنیم که بخش خصوصی با رغبت بیشتری به این موضوع ورود کند.
شرکت نفت با اینکه می داند وقتی خوانندگان برای اجرای کنسرت هایشان هزینه می دهند، می تواند همکاری خوبی برای اجاره سالنش انجام دهد.

-درباره جذب مستعدین هنرهای نمایشی چه کارهایی انجام می دهید؟

انجمن های هنرهای نمایشی استان، برای آموزش و حمایت از تولید فعالیت می کند و گروه های نمایشی ثبت شده پروانه دار از کمک های ثابتی برخوردار هستند و در جشنواره های استانی هم چتر حمایتی وسیعی از آنان انجام میشود ،از آن جهت که پا به پای هنرهای نمایشی رونق گرفته و کمک هزینه تولید و امکاناتی هم در اختیار گروه ها داده می شود. بخش خصوصی مثل آموزشگاه چهار سوی بهبهان و همچنین در اهواز هم این کلاس ها وجود داشت که با انتشار ویروس کرونا این کلاس ها تعطیل شد و ان شاءالله با سیر نزولی این ویروس مجددا این کلاس ها برپا خواهد شد.
درباره بحث استعداد یابی هم در مراکز انجمن های هنرهای نمایشی اتفاق خوبی خواهد افتاد و طرح جدیدی هم در ارشاد عنوان شده است که در مناطق کم برخوردار این آموزش ها انجام شود و چون استان ما هم جزو استان های کم برخوردار است، ثبت نامی ها زیاد بودند و تقسیم بندی ها انجام شده وامیدواریم در مناطق محروم هم آموزش باشد و هم استعدادیابی انجام پذیرد؛ بعد از آموزش هم سالن هایی در اختیار این عزیزان قرار دارد تا نمایش های خودشان را اجرا کنند و بدین منظور هم سالن هایی افتتاح شده از محروم ترین تا نزدیکترین نقطه به مرکز سالن های نمایش داریم. بزودی خانه هنرمندان با شش سالن به مرکز استان اضافه خواهد شد. همچنین عزیزانی علاقه مند در هنرستان هنرهای زیبا در رابطه با سینما، موسیقی و هنرهای نمایشی تا دیپلم در آنجا آموزش داده می شوندو همچنین در بحث آزمون های ادواری از دورترین مناطق هم هنرجو داریم و اگر این هنرجو برای آزمون نتواند به مرکز استان بیاید و در منطقه خودش تعدادشان به حد نصاب برسد ،در همان محل از آنها آزمون می گیریم، همچنین در مناطق محروم سالن های ارشاد به صورت رایگان در اختیار هنرمندان قرار می گیرد.

_برنامه ارشاد استان برای فجر امسال چیست؟

برای دهه فجر امسال جشنواره هنرهای تجسمی فجر ، فیلم فجر ، هفته فیلم و عکس هم برگزار خواهد شد. همچنین نمایشگاه دیجیتالی و حضوری کتاب و محافل ادبی و اجرای روی صحنه و همچنین موسیقی انجام خواهد شد.

گفت و گو از : افسانه صدیقی

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲