پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Thursday, 25 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۱۴۰۲
تاریخ انتشار : ۱۰ : ۱۶ - ۲۲ دی ۱۴۰۰

« رامین پرچمی »  از جمله بازیگرانی است که با سریال «در پناه تو» در بین مردم شناخته شد و پس از آن با بازی در فیلم و سریال های دیگر به شهرت رسید. خبرنگار «دیباچه» برای تحلیل و بررسی وضعیت سینمای ایران در چهار دهه پس از انقلاب با رامین پرچمی گفت وگو کرده که در ادامه می خوانید.

*پس از چهار دهه که از سینمای ایران پس از انقلاب می گذرد،بنظر شما سینمای کشور در چه نقطه ای قرار گرفته است؟آیا سینمای ایران در مسیر تعالی حرکت کرده ؟

سینمای ما در حال طی کردن مسیر خود است و امروز فضایی به وجود آمده که ساخت فیلم نسبت به گذشته با موانع کمتری مواجه شده است. به همین دلیل نیز رقابت بین کارگردان های مختلف سینما شکل گرفته که این رقابت می تواند در تعالی سینمای کشور نقش داشته باشد. با این وجود اگر سینمای امروز را با سینمای دهه60 مقایسه کنیم به این نتیجه می رسیم که دهه60 درسینمای ایران تکرار نخواهد شد. در این دهه کارگردان های بزرگ سینمای ایران مانند کیمیایی،مهرجویی،بیضایی،حاتمی کیا و... آثاری را تولید کردند که هنوز  هم در تاریخ سینمای ایران جایگاه قابل توجه ای دارد.با این وجود سینمای پس از دهه60 نیز قابل احترام است و با آثار فاخری همراه بوده است.

دهه ۶۰ در سینمای ایران تکرار نخواهد شد / فیلم «هامون» اگر امروز ساخته میشد، زیادمورد توجه مردم قرار نمی‌گرفت

*چرا امروز در سینمای کشور فیلم های جریان ساز و تأثیرگذار که در تاریخ سینمای ایران دارای جایگاه باشد ساخته نمی شود؟

یکی از دلایلی که امروز در سینمای ایران فیلم های جریان ساز ساخته نمی شود، برداشته شدن محدودیت های فیلم سازی و وجود شبکه های اجتماعی است. در گذشته فیلم و سریال هایی ساخته می شد که با توجه به محدودیت های تکنولوژیک و فرهنگی که وجود داشت، در سطح جامعه جریان ساز می شدند. به عنوان مثال سریال در پناه تو و یا فیلم عروس  از جمله آثاری بودند که در زمان خود جریان ساز بودند و پس از نمایش آنها فیلم و سریال های دیگری با اقتباس از آنها ساخته شد. با این وجود امروز شرایط سینما و تلویزیون به صورتی است که محدودیت قابل توجهی برای فیلم سازان وجود ندارد و ایده های مختلفی نیز وجود داد. اگر ما به وضعیت اینستگرام که همه چیز در آن در دسترس مخاطبان قرار دارد نگاه کنیم به خوبی متوجه می شویم که شبکه های اجتماعی چه تأثیری در روند فیلم سازی در ایران داشته است.

*چرا ذائقه مردم به سمت فیلم های طنز تغییر پیدا کرده است؟چرا در شرایط کنونی جنبه های سرگرمی و طنز فیلم های سینما برای مردم از اولویت بیشتری برخوردار است تا جنبه های معنای گرایانه و مفهومی؟

از جمله دلایلی که امروز فیلم های طنز مورد توجه مردم قرار گرفته، نیاز مردم به سرگرمی و تفریح است. با توجه به وضعیت اقتصادی جامعه و مشکلاتی که وجود دارد ،مردم به دنبال این هستند که زمانی که به سینما می روند، فیلم هایی را مشاهده کنند که باعث سرگرمی و تفریح آنها شود.اگر مردم به دنبال فیلم های جریان ساز و معنا گرا باشند در اغلب موارد این فیلم ها را در منزل تماشا می کنند و نیازی نیست که به سینما بروند.فضای سینمای امروز با گذشته متفاوت شده است و امروز با سینمایی مواجه هستیم که رضایت مخاطب برای آن از اهمیت زیادی برخوردار است. به عنوان مثال شاید فیلم « هامون » که فیلم قابل تقدیری است در دهه شصت مخاطبان را به سینما می کشاند اما اگر امروز چنین فیلمی در سینماها اکران شود زیاد مورد توجه مردم قرار نمی گیرد.

دهه ۶۰ در سینمای ایران تکرار نخواهد شد / فیلم «هامون» اگر امروز ساخته میشد، زیادمورد توجه مردم قرار نمی‌گرفت

*اغلب فیلم های طنزی که در سینماهای کشور اکران می شود از نظر مضمونی نزدیک به هم هستند.آیا کپی برداری ها صرفأ برای جلب مخاطب به ماهیت سینما آسیب نمی زند؟

 کپی بودن فیلم ها از هم و اقتباس از فیلمنامه های دیگر پدیده جدیدی نیست و در گذشته نیز وجود داشته است. امروزبه دلیل ورود تکنولوژی های جدید و وجود شبکه های اجتماعی رقابت بین کسانی که دارای استعداد در سینما هستند به وجود آمده است. در چنین شرایطی کسانی که از توانایی و ایده های جدید برای فیلم سازی برخوردار هستند بدون مانع می توانند فیلم بسازند و به همین دلیل این فضا می تواند به پویایی و خلاقیت سینمای کشور کمک کند.

گفت و گو از :  احسان انصاری

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳