سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Tuesday, 23 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۱۳۹۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ : ۱۸ - ۲۱ دی ۱۴۰۰

افسانه صدیقی- خبر بسیار مسرت بخش بود، یک بانوی محجبه از جمهوری اسلامی ایران : گلاره ناظمی در جمع نامزدهای برترین داوران فوتسال جهان در سال ۲۰۲۱ از نگاه سایت "فوتسال پلنت" قرار گرفت.

خبرنگار دیباچه به همین بهانه با گلاره ناظمی داور بین المللی فوتبال و فوتسال به گفتگو نشست:

-با تبریک مجدد برای اینکه در بین نامزدهای برتر داوران فوتسال جهان قرار گرفتید؛ خواستم سوال کنم شما چه مراحلی را طی کردید تا به این افتخار رسیدید، و اینکه آیا خودتان هم فوتسال بازی کردید یا فقط داور بودید؟

داوران فوتبال و فوتسال جزو جامعه ورزشی محسوب نمی‌شوند / دوست ندارم مانند آقای فغانی لژیونر نشوم! / در هر بازی بابت داوری، ۱۲۰ هزار تومان حق الزحمه میگیریم!

بله من از سال ۷۹ که زمین فوتبال و فوتسال بانوان راه اندازی شد بازی می‌کردم و با توجه به اینکه برادرم هم داور بودند و کلاس‌های داوری که گذاشته شد پیشنهاد دادند در کلاس‌های داوری شرکت کنم و در سال ۸۰ در این کلاس‌ها شرکت کرده و قبول شده و به صورت رسمی کارم را شروع کردم و تجربه داوری در فوتبال و فوتسال را دارم.
در سال ۲۰۱۴ هم در آزمون‌های بین المللی شرکت کرده و از آنجا راهی مسابقات فوتسال شدم و در مسابقات بین المللی داوری کردم.

-دوست ندارید مثل آقای فغانی لژیونر شوید ؟
خیر دوست ندارم، مایل هستم با وجود تمام سختی ها و کمبود امکانات در کشورم ایران به کارم ادامه بدهم.

-سقف آرزوهای داور بین المللی ایران به کجا خواهد رسید و آیا شما از این موضوع اشباع شدید؟

بله اشباع شده ام، برای این موضوع تلاش زیادی کردم و خودم را به به همه جا رساندم و کاری کردم که جامعه داوری خانم ها مطرح شود و ثمره بدهد،دوست دارم این راه همچنان ادامه پیدا کند و از داوران جوان حمایت شده و بنده هم به آموزش و تدریس بپردازم.

-آیا از سال ۸۰ تا کنون به شما امکاناتی برای ادامه کارتان داده اند یا با سختی توانستید به این مرحله برسید؟

داوران فوتبال و فوتسال جزو جامعه ورزشی محسوب نمی‌شوند / دوست ندارم مانند آقای فغانی لژیونر نشوم! / در هر بازی بابت داوری، ۱۲۰ هزار تومان حق الزحمه میگیریم!
 فقط خودم و خانواده ام و تعدادی از دوستانم باعث رشدم شدند و هیچگونه حمایتی از بنده نشد و خواسته ای هم از هیچ جایی نداشتم و پشتکار خودم و خانواده ام باعث پیشرفتم شد.

-درباره سرمربی جدید فوتسال بانوان خانم فروزان سلیمانی نظری ندارید؟

فکر می کنم در این باره نباید صحبت کنم چون موضوع تخصصی است و برایشان بهترین ها و موفق ترین جایگاه را آرزومندم زیرا فوتسال بانوان ایران بهترین تیم آسیاست .

-دستمزد داوران فوتسال چقدر است و از این دستمزد راضی هستید؟


دستمزد داوری بسیار ناچیز است و قرار است مقداری روی دستمزدها کشیده شود، هر چند نسبت به دستمزد آقایان خیلی کم هست؛ البته نمی گوییم عین دستمزد آقایان به ما پرداخت شود، ولی اختلاف فاحش هم نباید اینقدر باشد و امیدوارم اتفاق خوبی برایمان رقم بخورد.

-آیا به شما که در جام جهانی سوت زدید پاداشی داده شد و در مراحل فینال هم بیشتر شد؟

در جام ها حق الزحمه هایی مقرر شده که برای تمام داورها در نظر گرفته می شود و هر داوری هم در مراحل بیشتری فعالیت داشته و تا فینال برود قطعا حق الزحمه بیشتری می گیرد.

-شما هم مثل داوران فوتبال برای هر بازی دستمزد دریافت می کنید و می توانم بپرسم چقدر است و سوت زدن شما در جام جهانی روی حق الزحمه شما در لیگ تاثیری دارد یا خیر؟

در ایران هر بازی که قضاوت می‌کنیم به ما دستمزد تعلق می‌گیرد. در هر بازی که سوت میزنیم ۱۲۰ هزار تومان حق الزحمه میگیریم که ۱۰ درصد مالیات هم از آن کسر میشود؟! البته این مبلغ تا قبل از نامه فدارسیون بود و امیدوارم این موضوع بزودی اجرایی شود و افزایش دستمزد برایمان ایجاد شود. سوت زدنم در جام جهانی باعث اضافه دریافتی در بازی‌های لیگ نمی‌شود.

اگر حمایت از داوران نباشد مطمئن باشید در آینده در زمینه فوتبال و فوتسال بانوان هیچ داوری نخواهیم داشت و همین الان هم تعداد کسانی که در داوری شرکت می کنند بشدت کاهش پیدا کرده است و امیدوارم با حمایت فدارسیون این معضل برطرف گردد.

-تدریس شما در این زمینه چه زمانی اتفاق خواهد افتاد و آیا فقط در ایران انجام می شود یا در بین الملل هم تسری پیدا خواهد کرد؟

پس از پایان داوری کلاس های تدریس وجود دارد که می توانم در آن شرکت کنم و به عنوان مدرس در این زمینه به فعالیت بپردازم. اگر بخواهم وارد تدریس داوری شوم باید دوره های خاصی ببینیم که هم در ایران و هم در میادین بین المللی می باشد.

-براتون آرزوی موفقیت میکنم و امیدوارم به وضعیت معیشتی داوران رسیدگی کنند .

متشکرم، داوران جزء جامعه ورزشی قلمداد نمی شوند برای همین جایگاهی برای آنان در نظر گرفته نمی شود و همیشه در مظان اتهام هستند و حساب کنید این قشر مظلوم بخصوص داوران خانم بیشتر دارای مشکلات هستند و امیدوارم بزودی معضلات این قشر زحمتکش برطرف گردد .

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علی کمالی
|
Netherlands
|
۲۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
0
0
مطالب ارزنده ای است
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار