شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 20 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۱۳۹۱
تاریخ انتشار : ۲۲ : ۱۷ - ۲۱ دی ۱۴۰۰

زهرا فرود : " آرین وزیردفتری" از نویسندگان و کارگردانان جوان عرصه سینماست که تا کنون فیلمنامه آثار کوتاه وموفقی چون"مثل بچه آدم" و" هنوز نه" را ضمن نگارش به تولید رسانده است. او برای ساخت فیلم کوتاه "هنوز نه" با بازی "فرهاد اصلانی"، "پانته آ پناهی ها "  و "شرمینه شجاعی " علاوه بر دریافت جایزه بزرگ از جشنواره فیلم کوتاه تهران، توانست برنده جایزه بزرگ بخش بین الملل و جایزه « نتپک » جشنواره فیلم کوتاه بوسان کره جنوبی شود.او هم اکنون با ساخت "بی رویا "برای اولین بار حضور در جشنواره فیلم فجر را تجربه خواهد کرد."وزیردفتری" می گوید:"بی رویا" سعی می کند مخاطب را با فضای جدیدتری از فیلمسازی مواجه کند .همچنن  انتظار می رود اهالی سینما ومخاطبانی که جدی تر سینما را دنبال می کنند  قضاوت وداوری های خود نسبت به آثار را به بعد ازاکران فیلم ها وبرگزاری جشنواره موکول کنند.

" آرین وزیردفتری " کارگردان ونویسنده فیلم سینمایی "بی رویا"  به خبرنگار دیباچه گفت: به نظرم چنین گزاره درباره‌ی « بی‌رویا » که روایت تلخ از معظلات اجتماعی است صحیح نیست، چرا که اصولاً معضلات اجتماعی مک‌گافین فیلم است و به تدریج فیلم تعریف و معنی کلی‌تری از هویت را به چالش می‌کشد.

"وزیردفتری"ادامه داد:ساختار فیلمنامه‌ی "بی‌رویا " بهره‌گیری هم‌زمان از تعلیق و غافل‌گیری است. از این نظر گمان می‌کنم مخاطب فروز و فرازهای بسیاری را در حین تماشا تجربه کند ودر عین حال  که تحلیل وبرداشت های مخاطبان را زیر سوال می برد، مخاطب را همراه خود کرده و همه چیز را تعریف و سپس چندباره ،بازتعریف می‌کند.

 کارگردان "بی رویا" بابیان اینکه تعلیق المانی بسیار کلیدی در طراحی فیلمنامه و اجرای این فیلم است ادامه داد:  ملاک اصلی در انتخاب و گزینش بازیگران و چینش آنها، توانایی در درک و اجرای نقش بود ، چرا که سه بازیگر اصلی فیلم  یعنی" صابر ابر"، "طناز طباطبایی " و "شادی کرم رودی "نقش‌های بسیار چالش‌برانگیز و متفاوتی را ایفا کرده‌اند. هم‌چنین بازیگران و سایر عوامل، به ویژه سه بازیگر اصلی فیلم در طول مسیر سخت و پیچیده‌ی کار، همراهی کم‌نظیری با من و پروژه داشته‌اند.

"وزیردفتری"اظهارداشت :تولید این اثربر مبنای فیلمنامه بود و مسلما در حین تدوین و نهایی‌سازی نسخه‌ی فعلی، تغییراتی صورت گرفته‌است، اما مبنای کلی همان فیلمنامه‌ی نهایی بوده است و ساختار فیلمنامه نیز در تدوین نهایی تغییر چندانی نکرده‌است.

کارگردان فیلم  "هنوز نه" گفت : از آنجا که فکر میکنم هویت و تعریف کنونی هویت فردی و اجتماعی‌مان مسئله‌ای کلیدی در اجتماع ایرانِ امروز است.از این رو در"بی رویا "سعی شد هویت ومفاهیم مرتبط با آن فرهنگ سازی وبه چالش کشیده شود. در طول فیلم مخاطب همان تجربه‌ی عجیبی را که رویا از سر می‌گذراند، تجربه می‌کند و امیدوارم در پایان فیلم مخاطب با تماشای  فیلم مسیر جذابی را طی کرده باشد.

او درباره اینکه چقدر معتقد است "بی رویا "با توجه به‌ آثار حضور یافته به بخش مسابقه جشنواره با اتفاقات خوبی مواجه شود بیان کرد:گرفتن جایزه بستگی به ترکیب هیئت داوران و سلایق آنها دارد، اما مسلما فیلم در بخش‌های بازیگری اصلی و مکمل، فیلمنامه، فیلمبرداری، تدوین، صدا و موسیقی از آثار متفاوت و شاخص جشنواره امسال خواهد بود.

"آرین وزیردفتری" در پایان گفت: .خوشحالم از اینکه در این جشنواره فیلم اولی های  زیادی حضور دارند و البته بسیار ناراحت‌کننده است که برخی از فیلم‌های ثبت‌نام شده و انتخاب شده در جشنواره به دلیل مسائلی غیر از مسائل کیفی از لیست نهایی بیرون مانده‌اند. هم‌چنان امیدوارم مشکلات مربوط به نمایش این فیلم‌ها حل  شده و در جشنواره امسال نمایش داشته باشند. در عین‌حال قضاوت‌های زودهنگام و بی‌اساس و تنها به دلیل نشناخته تر بودن فیلمسازان این دوره را اشتباه می‌دانم. انتظار می‌رود اهالی سینما و مخاطبین جشنواره که به طور جدی‌تری سینما را دنبال می‌کنند، به جای قضاوت زودهنگام بعد از تماشای فیلم‌ها به داوری و قضاوت درباره‌ی آنها بنشینند.

گفتنی است این فیلم که در بخش سودای سیمرغ چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش در خواهد امد به تهیه کنندگی هومن سیدی و سعیدسعدی تولید شد ومواجهه رویا با دختری بی نام ونشان آغاز ماجرای فیلم "بی رویا"است که فرانک کلانتر"،"مجتبی فلاحی"،"نهال دشتی"،"میلاد یزدانی"، مهری آل آقا ،شهریار فرد، " نوانعمتی،"رضا داوودنژاد"، "مائده طهماسبی"و"تیام کرمانیان"ازدیگربازیگران آن هستند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار