جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 29 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۱۳۷۲
تاریخ انتشار : ۵۲ : ۱۲ - ۱۹ دی ۱۴۰۰

زهرا فرود : با نگاهی اجمالی به آثار راه یافته به بخش سودای سیمرغ چهلمین جشنواره فیلم فجر، اثری به چشم می خورد که در زمره تولیدات سینمای هنری طبقه‌بندی می‌شود، این گونه آثار به دلیل عدم حمایت های مالی موسسه های فیلمسازی ، استفاده نکردن از بازیگران چهره و همینطور برخورداری از جلوه‌های ویژه کم، که از شاخصه‌های مهم فیلم های هنری هستند ،به عنوان آثار سینمای هنری یاد می‌شوند. چرا که صرفاً این نوع تولیدات نمایشی، بر اساس محتوا ، ساختار و قدرت روایی خود ،با مخاطب ارتباط می‌گیرند. به گونه ای که آنها را آثاری با مخاطب خاص می شناسند ۰ بر همین اساس می‌توان به فیلم سینمایی "دِرب "ساخته "هادی محقق " ، اثری به عنوان نماینده ای از سینمای هنری، سینمایی که پتانسیل مطرح شدن به عنوان یک سینمای مستقل را در خود گنجانده ، اشاره کرد. این فیلم برای اولین بار، در بخش مسابقه چهلمین جشنواره فیلم فجربه نمایش درمی آید و برای کسب سیمرغ بلورین این جشنواره، با دیگر آثار نمایشیِ بخش مسابقه، به رقابت خواهد پرداخت . "هادی محقق " کارگردان فیلم سینمایی "دِرب "می گوید: از آنجا که ساختن فرهنگ امری پیچیده ومهم است ،نمی توانم مدعی آن باشم که فیلم "دِرب" با وجود روایت مسائلی پیرامون مسئولیت گرایی اثری فرهنگ ساز است.

"سید هادی محقق " کارگردان فیلم سینمایی "دِرب" به خبرنگار دیباچه گفت: اگر چه در تولید فیلم" دِرب"گاهی به دلیل موقعیت‌های صحنه مجبور شدیم برخلاف فیلمنامه ،تغییراتی را در خلق ماجرا و داستان های آن ایجاد کنیم،

اما به طور کل در پردازش شخصیت‌ها تمام توان خود را به کار گرفتیم تا کاملا وفادارانه به فیلمنامه پیش برویم وخوشبختانه هنگام دریافت پروانه نمایش نیز مجبور به اعمال هیچگونه اصلاح ،تغییر ویا حذف کوچکترین بخش از فیلمنامه نشدیم .بنابراین فیلم سینمایی "دِرب " بدون هیچ حاشیه ای کار تولید خود را برای حضور در چهلمین جشنواره فیلم فجر آغاز و به سرانجام رساند.

او افزود:موضوع این فیلم برآمده از بطن جامعه بوده و مسئوليت ومسئولین گرایی از شاخصه مهم موضوع" دِرب" است .و اینکه به طور طبیعی هر فرد در طول روز با اتفاقات بسیاری در جامعه مواجه می شود که امکان دارد به سادگی و بدون توجه ،از کنار آنها عبور کند اما در این فیلم سعی شده با قرار دادن کاراکتری که مامور اداره برق است ، نگاه متفاوت تری به مقوله عملکرد آدم ها نسبت به موقعیتی که در آن قرار دارند صورت گیرد و در واقع "دِرب" ضمن اینکه واکنش افراد جامعه در مواجهه با رویدادها و مسائل مختلف را بررسی و واکاوی خواهد کرد ،یادآور می شود ، از کنار برخی مسائل نباید بی تفاوت عبور کرد.

"محقق" که برای ساخت فیلم سینمایی "او خوب سنگ می زند" موفق به دریافت جایزه بهترین فیلم از بخش بین الملل وبهترین دستاورد هنری از سی و دومین جشنواره فیلم فجر شده، در پاسخ به این سوال که در تولید فیلم سینمایی "دِرب" چقدر تلاش شده تا این اثر نیز همچون فیلم "او خوب سنگ می زند" بتواند در جشنواره موفق باشد ادامه داد: برای موفقیت و ماندگاری این اثر تمام توان و تلاش خود را به کار گرفتیم،اما اینکه "درب" در جشنواره موفق به کسب جایزه خواهد شد یا خیر بستگی به نظر هیئت داوران دارد که این نظر هرچه باشد قطعا درست و قابل احترام است.

این کارگردان با بیان اینکه "درِب" به معنای "زمین سِفت " است بیان کرد: نام این فیلم برگرفته از نام یک روستا در اطراف دهدشت ،حوالی استان کهگیلویه و بویراحمد است که به لحاظ معنایی و ساختار شخصیتی، با کاراکتر اصلی فیلم مطابقت بسیاری دارد.چرا که این کاراکتر از اراده مستحکمی برخوردار بوده و نسبت به باورهای خود ایمان راسخ دارد و از آنجا که این باور قرابت معنایی زیادی با نام این فیلم داشت تصمیم گرفته شد این اثر ، با نام "دِرب" راهی جشنواره چهلم فجر شود.

"سید هادی محقق" کارگردان آثاری چون "ممیرو" و " ایرو" که فیلم سینمایی "دِرب" را به تهیه کنندگی "سیدرضا محقق" به تولید رسانده گفت : اینکه گفته شود اثری می تواند مسائلی را فرهنگ‌سازی کند ادعای بزرگ ،پیچیده و خطرناکی است بنابراین به عنوان کارگردان فیلم سینمایی "دِرب" ،هیچ ادعایی نسبت به فرهنگ سازی این اثر پیرامون موضوع یا مسائلی ندارم و در واقع "درب" بر اساس یکسری رویدادها واتفاقاتی که در ذهنم نقش بسته بود ساخته شد. و به طور کل مخاطب با تماشای اثر ،به نسبت ذهنیتی که از این فیلم بدست خواهد آورد می تواند به برداشتی از محتوای "دِرب" دست یابد.

محقق اظهار داشت: این اثر روایت روزمره گی های انسان و نوع واکنش او نسبت به این روزمره گی هاست بنابراین در هر منطقه ،محدوده وجغرافیایی می تواند جریان داشته باشد."دِرب" به اندازه نیازش متکی به روایت قصه در میان مردم منطقه گهکیلویه وبوی احمد بوده ولی می شود مدعی بود ماجرای آن می تواند دربرگیرنده همه مناطق باشد.

او در ارتباط وجود فرازونشیب روایی وتعلیق در "دِرب" افزود: در روایت این فیلم ،مخاطب با نقطه ای مبهم مواجه می شود که تکاپوی اثر در راستای مرتفع نمودن آن ابهام ،به نوعی همان تعلیق است که مخاطب را با خود همراه می کند.این کارگردان که نویسندگی فیلمنامه"درب" را خود برعهده داشته گفت: فیلمنامه این اثر را براساس زندگی وعملکردهای یکی از دوستانم که در شهر سوق از توابع گهکیلویه وبویر احمد به عنوان رئیس اداره برق فعالیت می کند به رشته تحریر درآوردم، او فراتر از وظیفه ای که دارد، عمل می کند و نسبت به مسائل پیرامونش توجه بسیاری دارد و همین امر برایم جذاب شد و قصه "دِرب"را در ذهنم رقم زد.و دلیل به تصویر کشیدن آن در کهگیلویه و بویراحمد، تأثیرگذاری بیشتر قصه ،به سبب روایت آن، در دل طبیعت بود و در واقع خاستگاه قصه "درب" با تمام موضوعات وخرده روایت‌هایش در آن منطقه بهتر مطابقت داشت ،درغیر این صورت مسیر روایت داستان کامل عوض می شد.

او که به همراه "محمد اقبالی" در فیلم سینمایی "دِرب" به ایفای نقش پرداخته خاطرنشان کرد: امیدوارم جشنواره فیلم فجر در فضایی توأم با آرامش پيش برود وبرگزار شود و مردم بتوانند خود را در آثار نمایشی بیابند و با محتوا ومضامین آن همذات پنداری کنند و به طور کل میزبان جشنواره، ارائه دهندگان آثار و مخاطبان احساس رضایتمندی داشته باشند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲