شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 20 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۱۳۷۱
تاریخ انتشار : ۳۵ : ۱۰ - ۲۰ دی ۱۴۰۰

خبرنگار «دیباچه» برای تحلیل و بررسی مهم ترین چالش های این روزهای تئاتر کشور با محمد حاتمی گفت وگو کرده که در ادامه می خوانید : 

محمد حاتمی: :مشکلاتی که در تئاتر کشور وجود دارد از مشکلات وچالش های اجتماعی جدا نیست.فشارهایی که امروز بر تئاتر وارد است، بر دیگر اجزای زندگی مردم نیز وجود دارد. هنگامی که قرار است یک تئاتر روی صحنه برود، نیاز به تجهیز دارد.هر تئاتری برای اینکه روی صحنه برود، نیاز به روزهای آماده سازی و متحمل شدن هزینه است.برای تولید یک تئاتر باید اقتصاد در جریان باشد.هر چه گرانی ها در کشور بیشتر شده، فشار این گرانی ها روی بخش فرهنگی جامعه وارد شده است.هر روز نیز مشکلات بیشتر می شود.به همین دلیل در شرایط کنونی با این وضعیت گرانی، ساخت یک تئاتر کار بسیار سختی شده است.

او ادامه داد: به طور قطع ، مردم تئاتر دوست دارند و در هر شرایطی به دیدن تئاتر می آیند.تئاتر یک کالای فرهنگی است و همواره مورد توجه بوده است. با این وجود باید شرایط برای ساخت تئاتر های فاخر و تأثیرگذار به وجود بیاید.با توجه به شرایطی که در وضعیت اقتصادی و اجتماعی جامعه حکمفرماست، نمی توان چشم انداز مناسبی را پیش روی تئاتر مشاهده کرد.تئاتر کشور هر روز فقیرتر می شود و دست اندرکاران تئاتر در شرایطی به سر می برند که تئاتر های خود را با کمترین هزینه و امکانات روی صحنه می برند.کسانی که در تئاتر فعالیت می کنند دارای زندگی شخصی هستند و این زندگی باید جریان داشته باشد تا بتوانند تئاتر کار کنند.این در حالی است که اغلب این افراد با چالش های جدی در زندگی خود مواجه هستند.

بیشترین فشار گرانی‌ها روی بخش فرهنگی جامعه است /  تئاتر کشور روزبه روز فقیرتر می‌شود

این کارگردان تئاتر خاطرنشان کرد:امروز هیچ حمایتی از تئاتر صورت نمی گیرد.در همه کشورهای جهان، شهرداری ها از تئاتر حمایت می کنند.آیا در ایران نیز این اتفاق رخ می دهد؟مسئولان فرهنگی جامعه می دانند کسانی هستند که درآمد زندگی آنها تنها از راه تئاتر است و هیچ منبع درآمدی دیگری ندارند، امروز در چه وضعیتی زندگی می کنند؟در شرایط کنونی، اغلب این افراد خانه نشین هستند و هیچ کاری ندارند. کسی که زندگی و تحصیلات خود را در این راه قرار داده چرا باید در چنین وضعیتی قرار داشته باشد؟ اغلب کسانی که در زمینه تئاتر فعالیت می کنند، ساعات عمر خود را به جای اینکه در منزل باشند، در تئاتر حضور داشتند، اما امروز با وضعیت خوبی در زندگی خود مواجه نیستند.خرج زندگی این افراد چندین برابر شده در حالی که درآمد آنها یا کاهش پیدا کرده و یا از بین رفته است.

حاتمی تصریح کرد : اینکه مسئولان فرهنگی دولت عنوان می کنند از تئاتر حمایت می کنند، کافی نیست. حمایت زبانی کفایت نمی کند و بلکه باید جنبه مالی به خود بگیرد.اگر قرار است حمایت صورت بگیرد، این حمایت باید جنبه عینی و بیرونی داشته باشد تا تأثیر آن در کار به وجود بیاید.در شرایط کنونی این نوع حمایت وجود ندارد. من امیدوارم در آینده به ضرورت های زندگی هنرمندان پی ببرند و رویکردی در پیش گرفته شود که کسانی که کار فرهنگی می کنند با مشکلات جدی در زندگی خود مواجه نباشند.

گفت و گو از : احسان انصاری

برچسب ها: محمد حاتمی
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار