جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 29 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۱۲۷۰
تاریخ انتشار : ۲۰ : ۱۷ - ۲۴ آذر ۱۴۰۰
گزارش دیباچه درباره حکمرانی دستفروشان در متروی تهران

آذر رجبی : آسيبهاي اجتماعي كه سالهاست ماموران خدوم شهرداري تهران را به خيابان هاي تهران مي كشاند تا آنها را حل و فصل كنند ،در حال حاضر به شهر زير زميني ( مترو )  رسيده و تبديل به يك معضل اجتماعي شده است ؛كما اينكه الان ديگر مساله دستفروش نيست و هنر دستفروشي به يك شبكه دستفروشي و در واقع حكمراني دستفروشان در مترو تبديل شده است؛ پيرامون اين آسيب، خبرنگار دیباچه در گفتگو با مدير عامل شركت بهره برداري متروي تهران و حومه به بررسي اين آسيب پرداخت.

مهندس « مهدي شايسته » مدير عامل شركت بهره برداري متروي تهران و حومه،  پيرامون تشكيل كارگروهي در مترو براي رسيدگي به آسيبهاي شهر زير زميني گفت: پديده هاي اجتماعي و مسائل پيچيده اي كه در حوزه علوم انساني شكل مي گيرند مسائلي نيستند،كه بتوان به صورت ايجاد يك ساختار و باكس و برگزاري كارگاه و كارگروه بررسي شود بلكه اين مسائل بايد در جلسات و كارگروهها در ابعاد گوناگون  مورد بررسي قرار گيرد و به برنامه هاي قابل اجرا و عملياتي تبديل شود كه بتوان اين برنامه ها را به مرور زمان حل و فصل كرد.

او افزود: بنابراين به عنوان وظيفه اي كه داريم يك كارگروهي براي انضباط بخشي براي آرامش مسافران در نظر داريم كه موضوع از ابعاد مختلف بررسي شود.

مدیر عامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه با چه چالش‌هایی روبه روست؟

شايسته گفت: اين پديده به گونه اي است كه در مواردي به حوزه ساماندهي دستفروشان ورود مي شود  که  خود مردم از اين امر ممانعت مي كنند و مسائل اجتماعي و سياسي را با اين قضيه هم راستا مي كنند و گاهي عنوان مي شود ما نياز به آزادي داريم و نبايد بين افراد ديوار كشي شود و اين امر ايجاد دوگانگي را براي پرسنل مترو به وجود مي آورد كه آيا بايد  از ورود دستفروشان و آقايان به واگن بانوان ممانعت شود يا خير؟

او ادامه داد: با اين توصيف نمي توان در اين مسائل ورود كرد و با توجه به اينكه در ساحتي ديگر اين مساله برايشان دغدغه نيست و اين امر را پذيرفتند.

شايسته در ادامه با اشاره به حضور برخي از آقايان در ساعات پيك مترو در واگنهاي ويژه بانوان گفت: اين موضوع به عنوان مساله اي كه بخشي از آن بار سياسي و بخشي ديگر بار فرهنگي به آن وارد بوده ، شكاياتي را در پي داشته است؛ یکی از مشکلاتی که این اتفاق را رقم زده، زمان قطارها و سر فاصله قطارهاست كه در مواردي به تاخير مي افتد كه موجب ورود آقايان و دستفروشان به واگن خانم ها مي شود. وقتي اين امر به عنوان يك آسيب بررسي مي شود ابعاد مختلفی را به ما نشان می دهد ؛ به عنوان مثال  همكار ما ، عزيزي كه 28 سال سابقه  کار  دارد و اگر چهره وعكس ايشان را ببينيد، متوجه مي شويد كه چه قدر فردي آرام و متين است ؛ او  صبورانه از جواني خواهش مي كند كه ايستگاه بانوان را ترك کند و به جاي اينكه از ايشان واكنش مثبتي ببيند، مورد فحاشي و حركت پرخاشگرانه قرار مي گيرد.كه در اين ميان بيني اين همكار مي شكند. 

او افزود: اين موضوع يك پديده اجتماعي است و وقتي به آن ورود مي شود با واکنش های متفاوتی  مواجه  می شویم. با وجود اينكه برخي از بانوان جامعه با اينكه خود نسبت به اين موضوع دغدغه داشتند به ما جبهه مي گيرند و از نياز به آزادي صحبت مي كنند، كما اينكه متروي تهران به دنبال ايجاد فضايي بهتر براي بانوان است .

مدیر عامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه با چه چالش‌هایی روبه روست؟

شايسته ادامه داد: البته اين امر نيز بار ديگر براي متروي تهران دوگانگي ايجاد كرده است كه اين پديده اجتماعي بايد با صاحبان علم اجتماعي به بحث گذاشته شود و ارزيابي صورت گيرد، كه البته بخشي از آن به حوزه فرهنگ ايراني اسلامي ما باز ميگردد كه يك چنين مواردي شايد در كشورهاي ديگر وجود نداشته باشد.

مدير عامل شركت بهره برداري متروي تهران افزود : در اين كارگروه بايد اين مساله بررسي شده و نتيجه لازم حاصل شود، كما اينكه كارگروه بايد مسائل و دو گانه ها را حلاجي كند، به برنامه منسجم برسد؛ چرا كه برخي از برنامه ها ترويجي تبليغي و صلبي هستند و اينطور نيست كه زماني براي آن تعيين شود و قاطعانه با موردي برخورد شوند، لذا درباره هيچكدام از برنامه هاي فرهنگي نمي توان زمان بندي مشخصي ارائه كرد.  

وي با اشاره به اينكه اصحاب رسانه به دنبال زمان بندي و پيگيري پروژه هايي هستند كه مسئولين وعده مي دهند، گفت: البته اين امر درباره پروژه هاي شهري امكان پذير است؛ اما پيرامون پروژه هاي فرهنگي اين امر امكان پذير نيست و ما نيز به عنوان مسئول بايد پاسخگو باشيم . اما اين موضوع زماني تحقق مي يابد كه قرار باشد، ايستگاهي افتتاح شود و اگر در زمان مشخص افتتاح نگردد ،اصحاب رسانه مي توانند، پيگير دير كرد افتتاحيه اين ايستگاه باشند.

مهدي شايسته  تصریح کرد : نمي توان براي پروژ هاي فرهنگي زمان بندي مشخصي تعيين كرد و اگر زمان بندي صورت گيرد، منتج به نتيجه در زمان مقرر نخواهد شد.

مدير عامل شركت مترو پيرامون نقش شهروندان در اين كارگروه افزود: مهمترين نقشي كه شهروندان دارند، اين است كه  اولا بايد گفتماني بين مترو و شهروندان به عنوان كساني كه قرار است به آنها خدمات رساني شود، صورت گيرد و آن چيزي كه به آن علاقه دارند و مورد نيازشان است، به آنها ارائه شود ؛ شهروندان به عنوان افرادي كه نياز به آرامش و انضباط دارند ولي نعمت مترو بوده و بايد پس از مفاهمه،خود آنها مطالبه گر باشند و مسائل را پيگيري كنند و اینطور نباشد که به هنگام حمایت پرسنل مترو از شهروندان پیرامون ممانعت از ورود آقایان ، متکدیان و دستفروشان به واگن بانوان، با واکنش دفاعی مسافران از این قشر شویم ؛كما اينكه با مواردي مواجه شديم كه شهروندان ابراز نارضايتي از ماموران خدوم مترو دارند.

شايسته پيرامون نقش اصحاب رسانه در كارگروه تخصصي رسيدگي به آسيبهاي اجتماعي مترو گفت: اصحاب رسانه مي توانند به ايجاد گفتمان درست، باز شدن مسائل و ترويج ارزشها و ضد ارزشها ورود كنند، اما متاسفانه درفضاي اجتماعي و عمليات رواني كه در جامعه ما شكل مي گيرد، برخي مواقع ارزش و ضد ارزش جاي خود را با يكديگر تغيير مي دهد، در اينجا نقش اصحاب رسانه پر رنگ تر است، چرا كه آنها بايد ورود كنند، كما اينكه سواد رسانه اي افراد افزايش می یابد  و بايد ذائقه مردم اصلاح شود و با اصلاح اين ذائقه ها و پيدا كردن موارد درست از ناصحيح، بزرگ ترين كمك را به حمل و نقل عمومي به ويژه متروي تهران خواهند كرد.

انتهاي پيام /

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲