پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳  |  Thursday, 28 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۱۲۳۸
تاریخ انتشار : ۴۴ : ۱۸ - ۱۶ آذر ۱۴۰۰

افسانه صدیقی - انجمن نویسندگان کودک و نوجوان طی نامه‌ای به مهدی چمران، رییس شورای اسلامی شهر تهران، به حذف نام چهار نویسنده نامی ادبیات کودک و نوجوان، جبار باغچه‌بان، مهدی آذریزدی، صمد بهرنگی و هوشنگ مرادی کرمانی از خیابان‌های تهران واکنش نشان داد.

در بخشی از این نامه آمده است: « چگونه می توان باور کرد در فصلی که به مناسبت هفته‏ کتاب و کتاب‏خوانی در اقدامی قابل تقدیر، تابلوهای بزرگی در سطح شهر به نام و تصویر نویسندگان و کتاب‏هایشان اختصاص می‏یابد تا شهر و شهروندان را با این نمادهای فرهنگی جامعه بیشتر مأنوس کند؛ هم‏زمان نام چند تن از بزرگان و پیشگامان این عرصه که همه‏ پدیدآورندگان آثار فرهنگی وامدار تلاش و آثار آنان هستند، از روی چند خیابان فرعی برداشته شود؟»

در تابستان سال جاری با وجود اعتراض هیات تطبیق فرمانداری تهران به غیرقانونی خواندن نامگذاری معابری به اسم بزرگان ادبیات کودک و نوجوان ایران، چهار خیابان روبه‌روی ساختمان انجمن نویسندگان کودک و نوجوان به نام این چهار شخصیت نامی ادبیات کودک و نوجوان ایران نامگذاری شد.

در مورد حذف نام بزرگان ادبیات کودکان و نوجوانان در معابر تهران خیابان حجاب ،سراغ مهدی عباسی عضو شورای شهر تهران رفتیم تا در اینباره به ما توضیحاتی بدهند.

حذف نام چهار نویسنده نامیِ ادبیات کودک و نوجوان از خیابان‌های تهران و توضیحات عضو شورای شهر تهران

- شورای شهر تهران به موضوع حذف نام مفاخر ادبیات کودک و نوجوان از سطح معابر ورود نمی کند؟ و تغییر نامگذاری معابر بر عهده کیست؟

عباسی عضو شورای شهر تهران : شورای شهر  از نامگذاری خیابان ها و معابر به نام مفاخر و بخصوص بزرگان ادبیات نامگذاری شود  استقبال می کند؛ این موضوع چون  به گذشته بر می گردد، مصوبه ش هم مربوط به گذشته بود، عدم تاییدش هم مربوط مصوبه گذشته شورای قبل در فرمانداری بوده، باید مجددا در شورا مورد بازنگری قرار بگیرد و مصوبه جدید اخذ گردد و نامگذاری به صورت قانونی انجام گیرد.

- بهتر نبود ابتدا با شورای شهر در میان می گذاشتند و بعد این تابلوها را از معابر جمع می کردند؟

 بعضی اتفاقات در شهر تهران الزاما این نیست که عالیترین سطح در مرتبه تصمیم گرفته است، ممکن است این موضوع زیر نظارت یک نفر در سطح نواحی شهرداری یا کارشناس مربوطه انجام شده باشد. ، خیلی موضوع  مسئله مهمی نیست که بخواهند در سطح کلان درباره آن تصمیم گیری کنند. لیست ها را نگاه میکنند و آنهایی که مصوبه دارند موافقت شده و آن هایی که مصوبه ندارند برای اینکه مشکلی برای نقشه ها پیش نیاید این ها رو تغییر می دهند. اگر اسامی معابر مصوبه نداشته باشد در آدرس دهی دچار مشکل می شوند، ثبت در نقشه های عمومی کشور و شهرداری ها دچار مشکل می گردند، حتی ممکن است مسائل حقوقی به بار بیاورد زیرا یک پلاک ثبتی را می خواهند بر اساس یک آدرسی معرف کنند، حتی در مباحث احضار اشخاص، نامه رسمی ارگان ها و سازمان ها برای شخصی میخواهد فرستاده شود ،این موضوعات دچار مشکل خواهد شد، از این جهت شهرداری تهران میرود به سمت اینکه نام گذاری معابر براساس مقررات صورت پذیرد و این موارد کارشناسی شده انجام میگیرد و باید به مسئله از این زاویه نگاه کرد.

حذف نام چهار نویسنده نامیِ ادبیات کودک و نوجوان از خیابان‌های تهران و توضیحات عضو شورای شهر تهران

- اعتراض هیات تطبیق فرمانداری تهران در زمان قبل باعث شد که این معابر صورت رسمی به خود نگیرد و عزیزان فاخر ما مثل جناب هوشنگ مرادی کرمانی  چند ماه پیش  از این موضوع نامگذاری خیلی خوشحال شدند و تشکر کردند، هر چند عزیزان در گذشته مثل جناب باغچه بان و آذر یزدی و صمد بهرنگی دیگر در میان ما نیستند.

استفاده از  نام مفاخر مثل جناب مرادی کرمانی در معابر شهری اتفاق نظر وجود دارد و شورای شهر هم با نامگذاری معابر به نام این عزیزان مشکلی ندارند، ولی باید فرایند قانونی انجام پذیرد و ما باید این فرایند رو طی کنیم تا مشکل حل گردد.

-معابر تهران در کجا نامگذاری می گردد؟

معابر تهران در شورای شهر نامگذاری می گردد، و تمام نامگذاری ها یکبار در هیات تطبیق فرمانداری تهران رفته و از آن جا خارج می شود و فعلا برای ما مشخص نیست که چرا  هیات تطبیق  فرماندار قبلی تهران با این موضوع مخالفت کرده است و ما پیگیری خواهیم کرد.

-متشکرم از مصاحبه و وقتی که برای مخاطبین دیباچه گذاشتید

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲