پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Thursday, 25 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۱۲۰۸
تاریخ انتشار : ۵۹ : ۱۵ - ۰۹ آذر ۱۴۰۰

به گزارش دیباچه ، همانطور که پیشتر قول دادیم ، قصد داریم خبرهای مهم حوزه سینما و تئاتر را در طول هفته مرور کنیم ؛  مهمترین خبری که امروز رسانه ای شد ، مربوط به عادی شدن فعالیت سینماهای کشور است که البته با این سویه جدید کرونای آفریقایی و مبتلا شدن رئیس سازمان سینمایی به کرونا ،  بعید به نظر می رسد این شرایط پایدار بماند و باید منتظر ماند و دید چه آینده ای در انتظار وضعیت اکران فیلم هاست. 

خروجی نشست آقای رئیس سازمان سینمایی با معاون فنی سلامت محیط وزارت بهداشت چه بود؟

آنطور که روابط عمومی سازمان سینمایی مدعی شده ، ظاهرا امکان فعالیت عادی برای سالن‌های سینما فراهم شده  و تمام خبرگزاری های رسمی کشور هم این خبر را اینطور پوشش دادند . 

اخبار کوتاه سینما و تئاتر | از عادی شدن موقت وضعیت اکران فیلم‌ها تا خط و نشان کشیدن اتحادیه تهیه کنندگان برای یک نماینده مجلس

روابط عمومی سازمان سینمایی در ادامه از قول  محمد خزاعی گفته است  : " اواخر هفته گذشته جلسه ای با معاون فنی سلامت محیط وزارت بهداشت در محل سازمان سینمایی داشتیم و توضیح دادیم که بسیاری از مردم، مدیران سالن های سینما و صنوف تقاضا کردند با توجه به فروکش کردن کرونا در پی واکسیناسیون سراسری شرایطی فراهم شود تا محدودیت سقف ظرفیت ۵۰ درصدی برای بلیت فروشی در سالن های سینما برداشته شود.با توجه به این درخواست و مذاکره، نشست هایی را هم، نمایندگان سازمان سینمایی با وزارت بهداشت انجام دادند که سر انجام با هماهنگی ستاد ملی مبارزه با کرونا و وزارت بهداشت موافقت شد فعالیت سالن های سینما به حالت عادی برگردد. بر اساس این تصمیم تمامی سالن‌های سینما با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی می‌توانند از ظرفیت خود برای بلیت فروشی استفاده کنند. بدیهی است که پروتکل‌های بهداشتی همچنان باید از طرف سینماداران و مخاطبان سینما رعایت شود.
خزاعی بیان داشت: امیدواریم تصمیم جدید باعث شود تا دو باره سالن های سینما به رونق گذشته بازگردد و بخشی از ضررهای ناشی از همه گیری کرونا در دوساله اخیر جبران شود. لازم بود مانند بسیاری از مشاغل و کسب وکارها سینماداران هم بتوانند به فعالیت عادی برگردند و از ظرفیت سالن ها استفاده کنند. سینماها پس از بازگشایی با ظرفیت 50 درصد فعال بودند.

 بیانیه جدی اتحادیه تهیه‌کنندگان سینمای ایران خطاب به بیژن نوباوه نماینده مجلس

 در پی انتشار مصاحبه بیژن نوباوه نماینده مجلس درباره توقیف ۳۰ فیلم دارای پروانه نمایش اتحادیه تهیه‌کنندگان سینمای ایران بیانیه‌ای منتشر کرد.

در بخشهایی از این بیانیه ، «اتحادیه تهیه‌کنندگان سینمای ایران » به عنوان نمایندگان قانونی تهیه‌کنندگان و مالکان سینمای ایران صحبتهای این نماینده مجلس  را دور از انصاف و جوسازی علیه کلیت سینما ، مصداق بارز بی‌قانونی،عدم شناخت از سینما و عدم آشنایی با مسائل حقوقی  دانسته اند. 

اخبار کوتاه سینما و تئاتر | از عادی شدن موقت وضعیت اکران فیلم‌ها تا خط و نشان کشیدن اتحادیه تهیه کنندگان برای یک نماینده مجلس

در ادامه این بیانیه ، آمده است : اگر آقای نماینده مجلس این فیلم‌ها را دیده‌اند لطفاً اسامی ۳۰ فیلمی که به نظرشان غیرقابل نمایش است و به زعم وی در آن فیلم‌ها ارزش‌های اخلاقی، انقلابی و ملی ما زیر سوال رفته را منتشر کنند. 

اتحادیه تهیه‌کنندگان سینمای ایران در جای دیگری  این پرسش را از « نوباوه » کرده اند که او اصلا بدون اطلاع سازندگان فیلم ها چگونه  این آثار را دیده و طی چه فرآیندی بدون مجوز به تماشای آنها نشسته ؟

در ادامه این بیانیه ، متن کمی احساسی می شود :

آقای نماینده مجلس نگاهی به لیست هنرمندانی که در این روزهای سخت کرونا و هنگام تولید آثارشان از میان ما رفتند بیاندازید. چگونه می‌توانید به این راحتی درباره ماحصل زحمات همکارانمان در شرایط سخت اقتصادی کشور جوسازی کنید؟

ما از این آقای نماینده مجلس توقع همدلی و رسیدگی به مسائل اقتصادی و معیشتی نداریم، تنها متاسفیم که به عنوان نماینده مجلس به جای حمایت و تشویق فیلمسازان، سینماگران و کارآفرینان به دنبال تهدید و تخریب پیکره نجیب سینمای ایران هستند.

اتحادیه تهیه‌کنندگان سینمای ایران هشدار می‌دهد با هر جریانی که قصد بی‌قانونی و برهم زدن نظم سینمای ایران را داشته باشد شدیداً برخورد می‌کند و بی تفاوت نخواهد نشست.

چه خبر از «صورت فلکی»؟

 همزمان با ادامه فیلمبرداری فیلم سینمایی «صورت فلکی» به کارگردانی حسین دارابی و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفاه، نخستین عکس و اطلاعات رسمی از این پروژه منتشر شد.

این فیلم هم‌اکنون در مراحل پایانی فیلمبرداری است و گروه تولید، برای ضبط صحنه‌های داخلی در تهران مستقر هستند.

اخبار کوتاه سینما و تئاتر | از عادی شدن موقت وضعیت اکران فیلم‌ها تا خط و نشان کشیدن اتحادیه تهیه کنندگان برای یک نماینده مجلس

مریلا زارعی و بهروز شعیبی زوج اصلی فیلم تازه حسین دارابی را شکل می‌دهند و وحید رهبانی، سیاوش طهمورث، سولماز غنی، امین میری، علیرضا نایینی و بازیگر خردسال کوثر حیدری در «صورت فلکی» آن‌ها را همراهی می‌کنند.

«صورت فلکی» به نویسندگی احسان ثقفی و مهدیه عین‌اللهی، روایتگر تشویش‌های زنی است در آستانه از دست دادن تمام زندگی‌اش...

این فیلم دومین همکاری مشترک حسین دارابی و محمدرضا شفاه و دومین همکاری سازمان سینمایی سوره حوزه هنری با تیم سازندگان فیلم «مصلحت» است که کاندیدای دریافت ۷ سیمرغ در رشته‌های مختلف و برنده دیپلم افتخار بهترین کارگردانی اول از سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر شد.

تازه‌ترین محصول سینمایی حوزه هنری، به‌طور همزمان مراحل فنی خود را برای حضور در چهلمین جشنواره فیلم فجر طی می‌کند.

حضور دو فیلم بلند و یک فیلم مستند از سینمای ایران در فستیوالی در عربستان!

نخستین جشنواره بین‌المللی "دریای سرخ" عربستان، چهار سال پس از رفع ممنوعیت سینما در عربستان از ۶ تا ۱۵ دسامبر (۱۵ تا ۲۴ آذر) در منطقه‌ای تاریخی در شهر جده که یکی از محوطه‌های ثبت‌شده در فهرست میراث جهانی یونسکو است، برگزار می‌شود. 

در این رویداد که با بودجه سنگین و به عنوان یکی از پروژه‌های اصلی سعودی‌ها با هدف تنوع بخشیدن به اقتصاد نفت‌محور و تبدیل این کشور به یک قطب فیلمسازی در خاورمیانه برگزار می‌شود، 3 فیلم ایرانی نیز به نمایش گذاشته خواهند شد. 

اخبار کوتاه سینما و تئاتر | از عادی شدن موقت وضعیت اکران فیلم‌ها تا خط و نشان کشیدن اتحادیه تهیه کنندگان برای یک نماینده مجلس

فیلم «جاده خاکی» به کارگردانی پناه پناهی یکی از فیلم‌های بخش مسابقه اصلی جشنواره دریای سرخ عربستان خواهد بود و «قهرمان» ساخته اصغر فرهادی و مستند «رادیوگرافی یک خانواده» به کارگردانی فیروزه خسروانی و محصول مشترک ایران، نروژ و سوئیس هم در بخش فیلم‌های محبوب جشنواره‌ها به نمایش گذاشته خواهند شد. 

مسئولان برگزاری این رویداد سینمایی جایزه ۱۰۰ هزار دلاری برای بهترین فیلم، جایزه ۳۰ هزار دلاری برای برنده جایزه بهترین کارگردانی و جایزه ۲۰ هزار دلاری نیز برای برنده جایزه هیات داوران در نظر گرفته شده است. 

«ادوارد وینتروپ» مدیر سابق بخش دوهفته کارگردانان کن به عنوان مدیر هنری اولین دوره جشنواره سینمایی «دریای سرخ» در کشور عربستان سعودی حضور دارد و «کاترین دنوو» بازیگر سرشنای سینمای فرانسه به همراه «جک لانگ» وزیر سابق فرهنگ فرانسه و «گاسپار نوئه» کارگردان آرژانتینی از جمله میهمانان مهم این جشنواره هستند که تاکنون حضورشان قطعی شده است. 

نخستین جشنواره فیلم «دریای سرخ» قرار بود سال گذشته آغاز به کار کند اما به دلیل افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا در عربستان لغو شد. سال گذشته «الیور استون» کارگردان مطرح هالیوودی به عنوان رئیس هیات داوران انتخاب شده بود اما هنوز مشخص نیست امسال بار دیگر دعوت سعودی‌ها را قبول می‌کند یا خیر؟!

فروش ۷۰۰ میلیونی «آتابای» در ۵ روز

اولین اکران مردمی تهران، دوشنبه در سینما آزادی با حضور «سحر دولتشاهی» و «هانیه توسلی» برگزار می‌شود

فیلم سینمایی «آتابای» ساخته «نیکی کریمی» که از چهارشنبه ۳ آذر، اکران خود را در ۱۵۰ سالن سینماهای کشور آغاز کرده، در ۳ روزِ اول نمایش به فروش نیم‌میلیاردی رسید و تا پایان روز یکشنبه این عدد ۷۰۰ میلیونی شده است.

اولین اکران مردمی آتابای در «تهران»، روز دوشنبه ۸ آذر ساعت ۱۹:۳۰ در سینما آزادی برگزار می‌شود و در این اکران «هانیه توسلی» بازیگر اولین فیلم نیکی کریمی(یک شب) همراه با «سحر دولتشاهی» و «مه‌لقا می‌نوش» بازیگران آتابای، به تماشای فیلم می‌نشیند.

اخبار کوتاه سینما و تئاتر | از عادی شدن موقت وضعیت اکران فیلم‌ها تا خط و نشان کشیدن اتحادیه تهیه کنندگان برای یک نماینده مجلس

مراسم افتتاحیه آتابای عصر چهارشنبه ۳ آذر در سینماهای شهر تبریز با حضور نیکی کریمی و بازیگران ترک‌زبان فیلم برگزار شد و استقبال گسترده مردم تبریز از اکران آتابای، سانس‌های فیلم را به ۱۴ سانس فوق‌العاده رساند.

به نقل از موسسه بهمن سبز، از ابتدای اعلام پیش فروش آتابای تاکنون، نزدیک به ۳۰ هزار نفر در سراسر ایران بلیت آتابای را خریداری کرده‌اند.

فیلمی از «برناردو برتولوچی» به یک سریال تبدیل می‌شود

داستان پشت پرده ساخت فیلم سینمایی «آخرین تانگو در پاریس» ساخته «برناردو برتولوچی» به یک سریال تبدیل می‌شود.

 به نقل از گاردین، فیلم «آخرین تانگو در پاریس» به کارگردانی «برناردو برتولوچی» و با بازی «مارلون براندو» و «ماریا اشنایدر» در سال ۱۹۷۲ روانه سینمای شد و به دلیل داشتن صحنه‌ تجاوز، پرحاشیه‌ترین ساخته «برتولوچی» محسوب می‌شود. 

در سال ۲۰۱۶ نیز ویدئویی قدیمی‌تر از گفتگوی «برتولوچی» و «مارلون براندو» منتشر شد که آنها اعلام کردند در صحنه تجاوز بازیگر جوان فیلم را از محتوای داستان مطلع نکرده بودند و این ویدئو نیز جنجال‌های زیادی به پا کرد و بسیاری نسبت به این رفتار در قبال یک بازیگر جوان اعتراض کردند. 

اخبار کوتاه سینما و تئاتر | از عادی شدن موقت وضعیت اکران فیلم‌ها تا خط و نشان کشیدن اتحادیه تهیه کنندگان برای یک نماینده مجلس

«ماریا اشنایدر» نیز در سال ۲۰۰۷ طی محاصبه‌ای اعلام کرد که مجبور به حضور در صحنه تجاوز در این فیلم شده و این موضوع در فیلمنامه وجود نداشته است. 

سریال جدیدی که قرار است از پشت پرده فیلم «آخرین تانگو در پاریس» ساخته شود بازه زمانی ۱۸ ماه قبل از آغاز ساخت فیلم، دوران فیلمبرداری و پس از آن را شامل می‌شود و با سفر «برتولوچی» به آمریکا برای متقاعد کردن «مارلون براندو»ی ورشکسته برای بازی در این فیلم آغاز می‌شود.

«لیسا برولمان» و «خوزه پادیلا» ساخت این سریال را بر عهده خواهند داشت. 

جوایز فیلم مستقل نیویورک (گاتهام)  به کدام فیلم رسید؟

جوایز فیلم مستقل نیویورک (گاتهام) چهار جایزه از جمله بهترین فیلم و کارگردانی خود را به فیلم «دختر گمشده» ساخته «مگی جیلنهال» اعطا کرد.

 به نقل از ددلاین، مراسم اعطای جوایز فیلم مستقل گاتهام در نیویورک برگزار شد و فیلم «دختر گمشده» به کارگردانی «مگی جیلنهال» توانست با کسب چهار جایزه بهترین فیلم، کارگردانی، فیلمنامه و بازیگر زن (اولیویا کلمن) پیشتاز این رویداد سینمایی نام بگیرد. 

اخبار کوتاه سینما و تئاتر | از عادی شدن موقت وضعیت اکران فیلم‌ها تا خط و نشان کشیدن اتحادیه تهیه کنندگان برای یک نماینده مجلس

«شوالیه سبز»، «گذشتن»، «خوک» و «الگوی آزمون» دیگر نامزدهای شاخه بهترین فیلم بودند که دو فیلم «گذشتن» و «الگوی آزمون» که به ترتیب در ۳ و ۵ شاخه نامزد کسب جایزه بودند در نهایت موفق به کسب هیچ جایزه‌ای نشدند. 

در سایر شاخه‌ها جایزه بهترین مستند به «فرار» ساخته «جوناس پوهر راسموسن» رسید و فیلم ژاپنی «ماشین منو بران» ساخته «ریوسوکی هاموگوچی» نیز به عنوان بهترین فیلم بین‌المللی سال انتخاب شد. 

در شاخه بهترین بازیگر نقش اصلی «اولیویا کلمن» برای فیلم «دختر گمشده» به صورت مشترک با «فرانکی فایسون» برای بازی در فیلم «کنت شامبرلین» برنده شدند و بازیگر نقش مکمل نیز به «تروی کوتسور» برای فیلم «کودا» رسید. 

جوایز گاتهام، در شاخه بازیگر زن و مرد، برندگان متمایزی معرفی نمی‌کند و دو جایزه بهترین بازیگر نقش اصلی و مکمل را به عنوان برنده اعلام می‌کند. 

در بخش تلویزیونی نیز سریال کره‌ای «بازی مرکب» به عنوان برنده انتخاب شد.

خبرهایی کوتاه از تئاتر  

نمایش "روی سخنم با شماست!" به نویسندگی و کارگردانی سجاد باقری از  ۱۶ آذر ساعت ۲۰ هر شب  در عمارت روبرو  روی صحنه خواهد رفت. 

سجاد باقری که پیش از این نمایش  "بیا جلوتر" را در تماشاخانه نوفل لوشاتو روی صحنه برد، از ۱۶ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۲۰ هر شب  با نمایش "روی سخنم با شماست!" به صحنه تئاتر باز می‌گردد.این نمایش پس از چند  ماه تمرین به صحنه خواهد رفت و تنها بازیگر این نمایش مائده کریمیان است و دیگر عوامل نمایش در سایت تیوال معرفی شده اند.
"روی سخنم با شماست!" داستان زنی است که با خطاب قرار دادن کلمات، داستان زندگی‌اش را توصیف می کند.
تهیه بلیت این نمایش از ۹ آبان در سایت تیوال و همچنین به صورت حضوری در عمارت روبرو انجام می شود.

اخبار کوتاه سینما و تئاتر | از عادی شدن موقت وضعیت اکران فیلم‌ها تا خط و نشان کشیدن اتحادیه تهیه کنندگان برای یک نماینده مجلس

 نمایش "شتر مرغ" به نویسندگی و کارگردانی محمد لهراسبی و تهیه کنندگی امیدرضا سپهری و مهدی کریمپور در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه می رود.

آخرین اجرای گروه تئاتر مربع ۱۱ ، نمایش موزیکال عروس مردگان به کارگردانی امیدرضا سپهری است و این گروه در جدیدترین فعالیت خود، نمایش شتر مرغ را تهیه می کند.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: چند نفر بدون اینکه بدانند در دنیایی عجیب گیر افتاده اند. در این میان یکی از آنها مدام سعی میکند دیگران را مجاب کند که چیزی این وسط اشتباه است اما...

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳