شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 20 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۱۰۸۵
تاریخ انتشار : ۱۷ : ۱۷ - ۰۴ آبان ۱۴۰۰

به گزارش دیباچه ، محمد خزاعی؛ رئیس تازه نفس سازمان سینمایی چند روزی است در کانون توجهات رسانه ها قرار گرفته ؛ همین چند روز پیش بود که در مراسم اختتامیه جشنواره فیلم کوتاه ، شاید برای نخستین بار در مقام یک مسئول ، در حضور مهمانان مراسم و رسانه ها ، نسبت به تبلیغات غیرمتعارف مجموعه ایران مال در این فستیوال ، مدیر زیرمجموعه ای مورد انتقاد شدید قرار می گیرد و رئیس سازمان سینمایی هم با ناراحتی مراسم را ترک می کند ؛ این اقدام محمد خزاعی به شدت مورد حمایت برخی از اهالی سینما و به خصوص اهالی رسانه قرار گرفت ؛ حالا او در یک تصمیم انقلابی ، اعلام کرد که جشنواره های ملی و جهانی فیلم فجر پس از پنج دوره برگزاری مجزا از سال آینده (1401) به صورت یکپارچه و واحد برگزار می شوند.

تعداد بازدید : 0

مدتهاست که بسیاری از چهره های سینمایی ، کارشناسان و منتقدان ، جدا کردن جشنواره ملی فیلم فجر از بخش جهانی را مورد انتقاد قرار دادند و بارها گفتند که برگزاری بخش جهانی به تنهایی دستاوردی برای کشور به جز هزینه تراشی ندارد ؛به واقع هم حرف درستی است ؛ اگر ظرفیت حضور فیلم های خارجی را در بخش جهانی فیلم فجر مورد ارزیابی دقیق قرار بدهیم متوجه می شویم که اساسا به جز یک شو تبلیغاتی ، برگزاری بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر ، دستاورد مثبت و قابل توجهی  برای سینمای ایران به همراه نداشته است .

حالا محمد خزاعی که سابقه دبیری جشنواره فیلم فجر را نیز داشته و کارنامه موفقی هم به خصوص به نسبت دبیران اخیر جشنواره فیلم فجر دارد ، تصمیم گرفته تا بخش ملی و بین الملل را در هم ادغام کند . 

امروز روابط عمومی سازمان سینمایی به نقل از محمد خزاعی مطلبی را منتشر کرد که به نظر می رسد بنا به ملاحظاتی ، به دور از ایجاد هیاهو ، سعی کرده تا ضمن تشکر از دبیران پیشین جشنواره بین المللی فیلم فجر ، از لزوم اتحاد و تعامل همه اهالی سینما برای برگزاری جشنواره ای باشکوه  سخن به زبان آورد تا احیانا این تصمیم او نیز مورد انتقاد چهره های سینمایی قرار نگیرد. 

باید دید در روزهای آتی ، چه واکنشی به این تصمیم رئیس سازمان سینمایی صورت خواهد گرفت. 

بخشی از صحبتهای محمد خزاعی به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی در ادامه می آید :

« همه ساله در سالروز انقلاب و در پوشش جشن های متنوع آن ،شاهد حضور میهمانان، شخصیت های فرهنگی و سیاسی و حضور چشمگیر رسانه های خارجی در کشور هستیم. بدیهی است با برنامه ریزی های دقیق و هدفمند، جشنواره بین المللی فیلم فجر می تواند از این مزیت ها و فرصت ها بهره برداری نماید.

خزاعی افزود: سینمای نوین ایران یعنی سینمای پس از انقلاب با تمامی فراز و فرودهایش مهم ترین نقش را در پیشبرد دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی ایفا نموده و حضور میهمانان خارجی و ملاحظه بی واسطه آنها از اقبال مردم نسبت به جشنواره فجر و سینما، تصویر بی بدیلی علیه تبلیغات استکبار رسانه ای علیه کشور است و قطعا، این مزیت مهم باید مورد توجه قرارگرفته و با برطرف نمودن کاستی های قبلی تقویت گردد و ادغام بخش ملی و بین الملل جشنواره از این حیث نیز،  قابل اعتناست.

به گفته وی، برگزاری جشنواره جهانی فجر، طی سال های گذشته با مدیریت و زحمات دلسوزانه عزیزان: آقایان علیرضا رضاداد، سیدرضا میرکریمی و محمدمهدی عسگرپور، فضاهایی را برای کمک به گسترش روابط بین الملل سینما فراهم ساخته است که جای تشکر و قدردانی دارد.

معاون وزیر و رئیس سازمان سینمایی با اشاره به اثرات جشنواره جهانی فجر یادآور شد: بدون شک، از مزیت های نسبی ایجاد شده و تجارب ارزنده همکاران خوب مان در این رویداد استفاده خواهیم کرد.

وی خاطرنشان ساخت: پیرو بررسی"کارگروه مطالعه و ارزیابی جشنواره ها"؛ و بنا به مطالبه های صنوف و سینماگران کشور در سال های گذشته، سازمان سینمایی به این جمع بندی رسیده است که برگزاری دو جشنواره ملی و جهانی فجر را به صورت یکپارچه تحت عنوان"جشنواره بین المللی فیلم فجر" برگزار نماید.

وقتی رئیس سازمان سینمایی جدید، جشنواره فیلم فجر را به حالت کارخانه باز میگرداند!

محمد خزاعی اضافه کرد: با کمک همه خانواده سینما و با تعامل گسترده در عرصه های ملی و بین المللی، جشنواره های باشکوه و خاطره انگیزی را همچون سال های دور برای رونق و نشاط سینما و جامعه تدارک ببینیم.

رئیس سازمان سینمایی با اشاره به سرلوحه قراردادن محورهایی چون" خانواده، اخلاق، امید " در دوره جدید سینما  اظهار امیدواری کرد: امیدواریم بتوانیم در مسیر اعتلای سینمای ملی، "گفتگوهای میان فرهنگی"، ایجاد پتانسیل های بالقوه برای تبدیل شدن به ویترین سینمای خاورمیانه، پویایی اقتصاد سینما، روزآمدسازی و ارتقای سطح دانش و بینش سینماگران ایرانی از طریق تبادل تجربه با سینماگران خارجی، تقویت حضور در بازارهای منطقه ای و جهانی و .... با ترسیم سیاست‌های کلیدی و راهبردی مبتنی بر بیانیه گام دوم انقلاب گام برداریم.» 

برچسب ها: محمدخزاعی
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار