چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Wednesday, 24 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۱۰۴۲
تاریخ انتشار : ۲۰ : ۱۷ - ۲۱ مهر ۱۴۰۰
گفتگو «دیباچه» با معین راهبر خواننده، آهنگساز و تنظیم کننده موسیقی

دینا محمدی : معین راهبر خواننده، آهنگساز و تنظیم کننده، همکاری با خوانندگان بزرگی چون احسان خواجه امیری ، مهدی یراحی ، علی عبدالمالکی ، رضا صادقی ، علی لهراسبی ، زنده یاد ناصر عبدالهی ، امین رستمی ، محمد علیزاده ، امیر عباس گلاب ، زنده یاد بهنام صفوی ، بابک جهانبخش ، زنده یاد مرتضی پاشایی ، عماد طالب زاده ، نیما مسیحا ، آرون افشار و سایر خوانندگان مطرح این حوزه کار تنظیم را انجام داده است. او که قطعاتی همچون « اگه دل شکسته ایم» ، «  به سوی تو»، «دل دل نکن»، « غصه نخور»، و... را به عنوان خواننده در کارنامه هنری خود به ثبت رسانده معتقد است:  " موسیقی فولکلور، که موسیقی بومی محلی اقوام ایران زمین است، یکی از جلوه‌های زیبای هویت فرهنگی کشور محسوب می شود، به طوری که این موسیقی با در برداشتن آداب و رسوم قومیت های مختلف ایران، سعی دارد نگاه ویژه ای به مقوله موسیقی این مرزوبوم داشته باشد.

احساس میکنم خیلی وقت‌ها ما غرب زده میشویم | کل دنیا، موسیقی نواحی مختلف این مرزو بوم را دوست دارند

‌« معین راهبر» خواننده و آهنگساز پیرامون اینکه در تیتراژ خوانی ها شاهد کپی خوانی در کار ها هستیم بیان کرد: من این اعتقاد و ندارم که برخی از خواننده ها کپی میکنند، بلکه بیشتر جا افتاده اگر خواننده ای با یک سبکی در هر ژانری ورود پیدا میکند، موفق خواهد بود به طوری که‌ مخاطبان احساس می کنند که بایستی آن سبک را ادامه دهد و این مقوله مختص تیتراژ نیست، در همه موارد این مسئله احساس و دیده شده است.

او افزود: ما تیتراژ های موفقی داشتیم که مردم با آن همذات پنداری کردند و هنوز هم با گذشت زمان در ذهن ها ماندگار مانده است و تیتراژ هایی چون قطعه "نگران منی" از مرتضی پاشایی در برنامه "ماه عسل"و یا تیتراژ "سام و نرگس" با صدای حمید حامی و آهنگسازی بابک بیات که تاثیر بسیار در روند دیده شدن فیلم و آثار نمایشی داشته است و تیتراژ ماه عسل که با تمام محبوبیتش بسیار تاثیر گذار بود، تیتراژ موفق مجموعه "برادر" نیز با صدای محمد علیزاده را میتوان قطعه ای موفق و ماندگار در عرصه موسیقی قرار داد که طی این چند سال بین مردم شناخته شد، همچنین تنظیم آهنگ مجموعه برادر را خودم بر عهده داشتم که هم اکنون از آن به عنوان یک تِرک موفق در بین مردم یاد می شود

خواننده قطعه "دل دل نکن" بیان کرد: معتقدم تیتراژ می تواند سهم بسزایی در موفقیت یک اثر سینمایی و یا برنامه تلویزیونی داشته باشد که در نهایت با روایت و درایت درست و مناسب آهنگساز، می تواند در ذهن ها حک کرد.

او که هم اکنون مشغول ساخت موسیقی آلبوم آرون افشار است، گفت : در کنار آماده سازی آلبوم آرون افشار مشغول ساخت موسیقی قطعه جدید از رضا بهرام و همچنین بابک جهانبخش هستم و در کنار آن ها کارهای موسیقایی عباس گلاب را نیز بر عهده دارم و امیدوارم به دل همه بنشیند.


« معین راهبر » که با خوانندگان مطرح کشور همکاری داشته، گفت: در ساخت موسیقی متن تجربه ای ندارم بنابراین نمیتوانم آن طور که باید این موضوع را مورد بحث قرار دهم و معتقدم احساس، در این زمینه حرف اول را میزند و آهنگسازی که قرار است موسیقی متنی را بسازد باید توانسته باشد خود را با متن و متریال سریال همسو کند و قطعا خواندن فیلم نامه در این زمینه و ساخت موزیک کمک شایانی به او خواهد کرد.

راهبر در خصوص اینکه چقدر لازم است که یک آهنگساز با ادبیات‌نمایشی آشنا باشد، گفت: گاهی وقت ها یک آهنگساز با احساس و تجربه کاری خود به آهنگسازی می پردازد اما بهتر است برای ساخت موسیقی یک متنِ فیلم، آهنگساز آن دانش و تحصیلات آکادمیک را داشته باشد به گونه ای که برای ساخت آن بتواند موفق تر عمل کند.

او در خصوص پیشنهادات کاری خود در زمینه بازیگری گفت: پیشنهادی برای ایفای نقش در هیچ پروژه ای نداشتم اما پیشتر در زمینه ساخت موسیقی پیشنهاد و همکاری های بسیاری داشتم.

احساس میکنم خیلی وقت‌ها ما غرب زده میشویم | کل دنیا، موسیقی نواحی مختلف این مرزو بوم را دوست دارند


این خواننده و آهنگساز در پایان خاطر نشان کرد: من احساس میکنم خیلی وقت ها ما غرب زده میشویم و از موسیقی بومی و محلی غافل می گردیم ،به طوری که نباید فراموش کنیم که مردم ایران، مردمی هستند که با صنعت موسیقی بومی و محلی آشنایی دارند و خیلی راحت آن را پذیرفته و با آن ارتباط برقرار میکنند و باید سعی کنیم در این زمینه استفاده بیشتری از موسیقی های بومی و محلی در ساخت آثار نمایشی و یا تیتراژ داشته باشیم چرا که مخاطب با اینگونه آثار علاوه بر حس نوستالژیک میتواند ارتباط خوبی برقرار کند. کما اینکه کل دنیا، موسیقی نواحی مختلف این مرزو بوم را خیلی دوست دارند و از ان استقبال می کنند.
امیدوارم بتوانیم در راستای آثار موسیقی کارمان را به بهترین نحو ممکن انجام دهیم تا برای مخاطب جذاب و خاطره انگیز شود.

نمونه صدای معین راهبر

تعداد بازدید : 0
برچسب ها: معین راهبر
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار