چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Wednesday, 24 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۱۰۳۶
تاریخ انتشار : ۱۹ : ۱۶ - ۲۰ مهر ۱۴۰۰

اعظم صفایی : فیلم سینمایی « شهرگربه‌ها » ساخته « سید جواد هاشمی» در سی و چهارمین جشنواره فیلمهای کودک و نوجوان روز گذشته در سینمای فرهنگ برای اهالی رسانه و داوران کودک و نوجوان به اکران درآمد. این فیلم موزیکال نگاهی به مقوله مهاجرت و تقویت حس میهن پرستی در کودکان و نوجوانان دارد. « امیر غفارمنش» بازیگر تلویزیون، سینما و تئاتر که تاکنون فعالیت چشمگیری در آثار مختص به گروه سنی کودک و نوجوان داشته یکی از بازیگرانی است که در این اثر به ایفای نقش پرداخته؛ او این روزها مشغول بازی در « کلبه عمو پورنگ» و نمایشی به کارگردانی « گلاب آدینه» است.

«امیرغفارمنش»: در جشنواره کودک می‌گویند به بازیگر بزرگسال جایزه ندهید |  با نگاه سیاسی فیلم

این بازیگر در گفت و گو با خبرنگار "دیباچه" در خصوص تجربه حضور در این کار اظهار داشت: تجربه  موفق همکاری‌های قبلی من با « سید جواد هاشمی » باعث شد که در این اثر هم حضور پیدا کنم . شخصا موفق به تماشای این فیلم نشدم اما از بازخوردهایی که از دیگران دریافت کردم، متوجه شدم که از نتیجه کار رضایت داشتند و مورد پسند کودکان قرار گرفته است.

او درادامه ضمن اشاره به این موضوع که بازی در آثار مختص کودک به مراتب دشوارتر از بازی برای بزرگسال است، افزود: به اعتقاد من نباید کار برای کودک را دست کم گرفت و خیلی کودکانه به آن پرداخت؛ به این دلیل که کودکان به خصوص نسل جدید خیلی باهوش هستند و دقیقا همانند کاری که برای بزرگسال انجام می‌دهیم باید برای آنها هم انرژی بگذاریم و به خیال اینکه کودک هستند و متوجه نقائص نمی‌شوند نباشیم. در سینمای روز دنیا، بزرگانی چون « داستین هافمن» کار کودک می کنند و اهمیت ویژه‌ای به آثار کودک می دهند، اما متأسفانه در ایران برخی اهمیتی برای این حوزه قائل نیستند! بازی برای کودک اهمیت زیادی دارد به این دلیل که شخصیت آنها هنوز شکل نگرفته است، بنابراین این قضیه باید بسیار هوشمندانه و دقیق شکل بگیرد، چرا که ضریب هوشی کودکان از آنچه فکر می‌کنیم بالاتر است.

بازیگر نقش " خنگول" در فیلم سینمایی « شهر گربه‌ها» با بیان اینکه کار کودک درجه بندی خاصی دارد و در پذیرش پیشنهادات همکاری به کیفیت فیلمنامه اهمیت زیادی می‌دهد، گفت: شخصا کارهای فاخر را انتخاب می‌کنم معتقدم آثار « سید جواد هاشمی» در این زمره قرار می‌گیرد، « آهوی پیشونی سفید» و « شهر گربه ها» هر دو کارهای باکیفیتی هستند، « کلبه عموپورنگ» هم از کارهایی است که بسیار مورد استقبال قرار گرفته است و جزو پر بیننده ترین آثار تلویزیونی کودک به شمار می‌آید.

«امیرغفارمنش»: در جشنواره کودک می‌گویند به بازیگر بزرگسال جایزه ندهید |  با نگاه سیاسی فیلم

او در واکنش به انتقاد برخی از مخاطبان بزرگسال که " شهر گربه‌ها" را به لحاظ موضوعی فیلمی مناسب گروه سنی کودک ندانسته و به جهت گیری‌های سیاسی کارگردان آن خرده گرفتند، بیان کرد: به این دلیل که این فیلم را ندیده‌ام نمی‌توانم نظر درستی راجع به آن بدهم ولی این را می‌دانم که در جایگاه یک کودک، اغلب آنها دچار مقوله‌ای بنام نارضایتی هستند ،به گونه‌ای که مثلا از خانه‌ای که در آن زندگی می‌کنند ناراضی هستند و یا اسباب بازی کودک دیگران را دوست دارند و از اسباب بازی‌های خود خوششان نمی‌آید و در مقام مقایسه با دیگران هستند؛ به " شهر گربه‌ها" باید از این منظر نگاه کرد و نه نگاه سیاسی! با صحبت‌هایی که با آقای " هاشمی" داشتم متوجه شدم به دنبال رساندن این پیام به کودکان و ترویج رفتار شکرگزاری است و می‌خواهد به کودک بگوید که باید قدر محیط زندگی را دانست. البته فیلم نیم نگاهی سیاسی دارد که شخصا با این بخش اختلاف نظر دارم، ولی « سیدجواد هاشمی» همیشه یک جمله دارد که می‌گوید" در غالب کار کودک هم قصد پیام رسانی به بزرگسال داریم."

« غفارمنش » در انتها گفت: متأسفانه کار کودک در کشور ما دست کم گرفته می‌شود و این قضیه در جشنواره‌ها هم دیده می‌شود؛ به طور مثال در جشنواره کودک می‌گویند به بازیگر بزرگسال جایزه ندهید و در جشنواره فجر هم بازیگران کار کودک داوری نمی‌شوند! این قضیه معضل بزرگی است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار