شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 20 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۱۰۰۴
تاریخ انتشار : ۴۳ : ۱۰ - ۰۸ مهر ۱۴۰۰

دینا محمدی : « سامان احتشامی »  نوازنده برجسته پیانو و آهنگساز، دانش آموخته دانشکده هنر و معماری است و ساخت موسیقی قطعاتی چون راز باغ، مهتاب در باغ، آنا در باغ، پری کجایی ، باغ خاطره‌ها ، گوزن شاخ طلایی، بهشت من ،پائیزان، دنیا، تمنای عشق را در کارنامه هنری خود به ثبت رسانده، او که موسیقی فیلم هایی از جمله شازده کوچولو، این ترانه عاشقانه نیست، رستگاری در هشت و بیست دقیقه را ساخته معتقد است: «  تحریم های اقتصادی علاوه بر وارد کردن ضربه مهلک به اقتصاد و بازار اقتصادی کشور، ضربه اساسی نیز بر پیکره عرصه موسیقی این مرز و بوم وارد کرده تا حدی که این حوزه را با آشفتگی های بسیاری مواجه نموده است.

« سامان احتشامی »  به خبرنگار دیباچه گفت: از ساز پیانو میتوان در تمامی ژانر های نمایشی بهره برد، همچنین پیانو به عنوان ساز مادر توانایی های متعددی همچون "استاکاتو" و یا "لگاتو" دارد که میتوان به وسیله آن نُت ها را به صورت مقطعی و یا پیوسته در حالات مختلف نواخت و همچنین ساز پیانو بیش از هفت « اکتاو » و هفت، « نُت هفت تایی  » دارد  که به وسیله آن می توان صداهای بم و هم صداهای زیر را خلق کرد.


همینطور پیانو به عنوان سازی کامل به لحاظ وسعت صدایی و بیان صدا مطرح بوده و هست ، به گونه ای که  میتواند به بهترین شکل، سلیقه یک آهنگساز را در خلق و ایجاد یک نُت رقم بزند ؛ ضمن اینکه هر آهنگی به ویژه در ارکسترها بخواهد ساخته شود اول باید به وسیله پیانو خلق گردد و سپس تنظیم و بعد به اجرا درآید.

« سامان احتشامی » که طی سالهای ۷۰ تا ۷۴ برنده لوح زرین و لوح تقدیر جشنواره موسیقی فجر شد، پیرامون اینکه چقدر باید یک آهنگساز با ادبیات نمایشی آشنا باشد، اظهار داشت: اگر آهنگسازی که قرار است برای یک اثر نمایشی موسیقی یا آهنگی را خلق کند، با ادبیات نمایشی آشنایی داشته باشد خواهد توانست اثری متناسب در تعامل با محتوا و ساختار اثر آن تولید کند و در این عرصه موفقیت چشمگیری نصیب خود کند.
اما زمانی که یک آهنگساز بخواهد یک موسیقی بی کلام را بنویسد و آن را اجرا کند نیازی به آشنایی چندانی با ادبیات نمایش ندارد.

او ادامه داد : هم اکنون مشغول ضبط دو اثر موسیقایی برای ارکستری بزرگ، با آهنگسازی « سام جلائی »  و  ترانه سرایی دکتر « همایون راستاد »  هستم و به دلیل اوضاع نابسامان کرونا، قطعات موسیقی جداگانه ضبط میشود و متاسفانه تولیدات موسیقی به شدت کاهش یافته و ما نمیتوانیم نوازنده ها را در کنار هم بیابیم و در خلق موسیقی به یک تعامل مطلوب دست یابیم.

این آهنگساز پیرامون دیگر فعالیت خود گفت: در حدود سه سال است که در حال راه اندازی سایتی به جهت موسیقی و تدریس عرصه های مختلف آن هستم.همچنین در کنار این فعالیت ها به تولید موسیقی تبلیغاتی می پردازم و در این زمینه آثاری را برای مهدی وجدانی رهبر اکستر در ترکیه تهیه کردم و به عنوان نوازنده با او همکاری داشتم.

« احتشامی »  تصریح کرد : تولید آلبوم در این روز ها در عرصه موسیقی دیگر چندان جایگاهی ندارد و تنها خواننده های نوظهور هستند که با هزینه های شخصی خود اقدام به تولید آلبوم میکنند که در نهایت نه تنها نمیتوانند در این زمینه موفق شوند بلکه هیچ گونه بازگشت سرمایه ای نیز نخواهند داشت.

او که در سال ۶۸ موفق به دریافت دیپلم افتخار از جشنواره موسیقی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شد، بیان کرد: در فضای مجازی اپلیکیشن هایی چون یوتیوب و اسپاتیفای وجود داشت که از طریق آن ها می توانستیم آثار خود را به مارکت موسیقی واگذار کنیم، اما هم اکنون به دلیل تحریم ها این فعالیت در عرصه موسیقی مقابلمان سَد شده و به تَبَع آن در کشور،درآمد بازار موسیقی اینترنتی بسیار کاهش یافته، به گونه ای که به جرات میتوان گفت بازار موسیقی به هیچ عنوان در شرایط خوبی به سر نمی برد و از این رو خواننده ها سعی دارند آثارشان را در اینستاگرام به صورت تَک تِرَک به اشتراک بگذارند .

« سامان احتشامی »  که در نمایش هایی چون "ترانه های قدیمی" ، " سینماهای من" و "نام تمام مادران" به کارگردانی محمد رحمانیان به عنوان نوازنده و بازیگر حضور داشته، عنوان کرد : گاهی موسیقی هایی در قالب آثاری نظیر  "سلطان قلب ها" و "لاو استوری" و یا حتی "از کرخه تا راین" به مخاطب ارائه شدند تا سال های سال در ذهن همگان تداعی می شود.

برچسب ها: سامان احتشامی
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار