جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 29 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۰۹۹۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ : ۱۸ - ۰۴ مهر ۱۴۰۰
گفت و گو دیباچه با مدیرعامل خانه اردیبهشت اودلاجان
حفظ و احیای بافت تاریخی شهرها به معنای زنده نگه‌داشتن ارزش‌ها و هویت‌های مردم آن مناطق است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری دیباچه؛ امروزه گروهی از هنرمندان، معماران و مجموعه‌داران که از سال‌ها قبل درصدد احیای بافت تاریخی شهر تهران برآمدند، تلاش می‌کنند با خرید، اجاره و شراکت در زمین‌های بدون استفاده سازمان شهرداری، حرکت در مسیر تحقق هدفشان را ادامه دهند.

ما در این گزارش به سراغ یکی از اعضای این گروه رفتیم تا  ضمن اینکه میزان اهمیت احیای بافت‌های تاریخی را از نگاه او مرور می‌کنیم، از نتایج چندین ساله او و دوستانش برای تحقق هدف حفظ هویت اصیل محله‌های قدیمی شهر تهران آگاه شویم.

‌می‌خواهیم جریان احیای بافت تاریخی شهرمان را ادامه بدهیم

بهروز مرباغی معمار، مدرس دانشگاه ، عضو انجمن مفاخر معماری ایران و مدیرعامل موسسه فرهنگی‌هنری اردیبهشت عودلاجان (به باور مرباغی، اودلاجان صحیح است نه عودلاجان، ولی سازمان ثبت شرکت‌ها عودلاجان را قبول دارد!!) به خبرنگار پایگاه خبری دیباچه گفت: من و دوستانم در حد توان خودمان برای محله اودلاجان کار کردیم. ما گروهی از معماران، هنرمندان و مجموعه‌داران هستیم که از سال1395 گاهگداری دور هم جمع می‌شویم و تصمیم گرفتیم در حد توانایی خودمان کاری برای بافت تاریخی شهر تهران بکنیم. در همین راستا تلاش کردیم کار و زندگی‌مان را به داخل بافت تاریخی شهر بیاوریم زیرا استدلال ما این است که استقرار در محله‌های تاریخی و قدیمی چون اودلاجان به احیای این محله‌ها کمک می‌کند. به نظر ما افول بافت‌ تاریخی هر شهری به دلیل این است که اهالی اصیل محله‌های تاریخی و قدیمی از ان مناطق کوچ کرده‌اند و کسانی به جای آن‌ها آمده‌اند که تعلق خاطری به مناطق و محله‌های مذکور ندارند و به همین خاطر اهمیتی به وضعیت محل زندگیشان نمی‌دهند.

او افزود: ما به این نتیجه رسیده‌ایم که برای احیای بافت‌های تاریخی و حفظ ارزش‌های اجتماعی یا باید اهالی محله‌های قدیمی به این محله‌ها برگردند، یا کسانی هم‌سنگ آن‌ها در بافت مذکور مستقر شوند. بنابراین ما که از سال 95 در صدد انجام کاری برای احیای بافت تاریخی بودیم در سال 1398موفق شدیم ملکی را به مدت 15سال از شهرداری اجاره کنیم و فعالیت‌مان را در آنجا آغاز کنیم.

این معمار بیان کرد: همسایه‌های ملک اجاره شده با دیدن تلاش ما برای احیای محله‌شان، تحت تأثیر قرار گرفتند و این باعث شد که در یک سال و نیم گذشته یک خانه به صورت اساسی و خانه دیگر به صورت نماسازی احیا شوند. این اقدامات نتایج خوبی داشتند مثلا دیگر در بن‌بست ملکی که ما اجاره کردیم از اقشار آسیب‌پذیری که شب‌ها در کنار دیوارها می‌نشستند و مواد مخدر مصرف می‌کردند، اثری نیست یعنی با احیای چند خانه، محله اودلاجان امنیت بیشتری پیدا کرد و به تبع آن ارج و قربش بیشتر شد.

مرباغی ادامه داد: ما هم‌اکنون می‌خواهیم جریان احیای بافت تاریخی شهرمان را ادامه بدهیم بنابراین گفت‌وگوهایی برای خرید و اجاره کردن زمین‌های شهرداری در اودلاجان یا شراکت در مالکیت این زمین‌ها انجام می‌دهیم.

او گفت: من فکر می‌کنم مشکل ما در بافت‌های تاریخی دولت و دیگران نیستند. ما باید دست روی زانوی‌مان  بگذاریم و به نوعی سازمان‌هایی چون شهرداری را با خودمان همراه کنیم. شهرداری تا به امروز با ما که برای احیای بافت تاریخی شهرمان تلاش می‌کنیم، همکاری خوبی کرده و سدی جلوی پای‌مان نگذاشته است. من و دوستانم از سازمان شهرداری انتظار نداریم که چون معمار و هنرمند هستیم زمینی را در اختیارمان قرار دهند. ما می‌گوییم اگر زمین بدون استفاده‌ای وجود دارد آن را با قیمت کارشناسی به مزایده بگذارید تا اگر توانستیم آن را بخریم و قدم دیگری در جهت تحقق هدف‌مان که احیای بافت تاریخی شهر است، برداریم.

این عضو انجمن مفاخر معماری ایران افزود: تفاوت ما با سایر افرادی که به احیای بافت‌های تاریخی فکر می‌کنند این است که ما نیازی به تغییر معماری بافت تاریخی نمی‌بینیم و آن کار را ارزش‌آفرین نمی‌دانیم بنابراین تلاش می‌کنیم این تفکر را در سطح جامعه جای بیندازیم و امیدواریم که مسئولان مدیریت شهری متوجه اهمیت حفظ نوع معماری بافت تاریخی شوند.

‌می‌خواهیم جریان احیای بافت تاریخی شهرمان را ادامه بدهیم

مرباغی بیان کرد: ما علاقه‌مندیم که طرح‌مان را در سایر محلات قدیمی تهران نیز گسترش داده و اجرا کنیم اما می‌بینیم که تلاش‌مان برای احیای ملک‌های تاریخی محله اودلاجان با حفظ معماری قدیمی‌شان تأثیر خودش را روی جامعه گذاشته است و هم‌اکنون چند خانه محله سنگلج به همین شکل مرمت می‌شوند. اهالی محله اودلاجان هم کم‌کم رغبت می‌کنند که خانه‌هایشان را با الهام از کار ما، مرمت کنند.

او خاطرنشان کرد:ما در ابتدای کارمان به این فکر کردیم که فقط روی مرمت کالبدی محله اودلاجان تمرکز نکنیم. ما تصمیم داشتیم یک مرمت اجتماعی در این محله تاریخی شهر تهران انجام دهیم. بنابراین از همان ابتدا، در کارگاه را از صبح تا شب باز می‌گذاشتیم تا همه اهالی و دانشجویان به آن سر بزنند و نظراتشان را ارائه بدهند. امروز هم ملک اجاره‌ای ما تبدیل به نقطه کانونی محله اودلاجان شده است و این برای‌مان افتخارآمیز است.

مدیرعامل موسسه فرهنگی‌هنری اردیبهشت عودلاجان به همه افرادی که قصد دارند بناها و بافت‌های تاریخی را احیا کنند، توصیه کرد: این مسئله را کالبدی نبینند و آن را به مثابه یک کار مدنی و اجتماعی بدانند.

گفت و گو از : نسرین خدایاری 

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
0
0
سلام عالی خوب زحمت کشیدید واباد کردید انشاالله قدر دان این زحمات باشند موفق باشید شیرانی کوچک شما احسن باین کارهای خوب عالی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
0
0
سلام خداقوت واقعا باسازی عالیه کاش میشد تمام بافت های قدیمی بازسازی میشد انوقت طهران قشنگ وزیبا میشددست همگی درد نکند
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲