پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Thursday, 18 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۰۹۶۸
تاریخ انتشار : ۲۶ : ۱۲ - ۲۹ شهريور ۱۴۰۰

اعظم صفایی : « زهرا بهروزمنش» بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون، دوره‌های بازیگری را در آموزشگاه استاد سمندریان زیر نظر اساتیدی همچون " پیام دهکردی" ، « کیومرث مرادی » و " پانته آ پناهی ها" گذرانده است، " مرغ دریایی من " به کارگردانی « کیومرث مرادی»،  " هملت تهران "، " دشمن مردم " و" مرگ و دوشیزه " و.... .  از نمایش‌هایی است که در کارنامه بازیگری او دیده می‌شود .« سایه بان » اولین مجموعه تلویزیونی است که  خانم بازیگر در آن نقش آفرینی کرده و با بازی در این اثر توجه کارگردانها و فیلمسازان را به خود جلب کرد. او به تازگی در سریال نمایش خانگی « قبله عالم» و نمایش « اسطرلاب» بازی کرده و فیلم سینمایی « یک بعدازظهر طولانی» با بازی او از مهرماه کلید می‌خورد.

“" بهروز منش " در خصوص چگونگی پیوستن به پروژه" قبله عالم به خبرنگار حوزه سینمای دیباچه گفت: سر فیلم سینمایی « شمش طلا» کاری از « یوسف حاتمی کیا» بودم که به این پروژه دعوت شدم، بعد از صحبت در رابطه با نقش " ماهی" و خط کلی داستان، به دلیل جذابیتی که این کاراکتر در قصه داشت، تصمیم به همکاری گرفتم.

چرا باعث می‌شوید یک نفر اسم خود را از اثرش پاک کند ? | با اعمال سانسور، قسمت ۵ و ۶ «قبله عالم» کاملا در هم ادغام شده است!

این بازیگر در ادامه در رابطه با حواشی پیرامون این سریال اظهار داشت: سریال به شدت دچار سانسور‌های وحشتناک شده به طوری که قسمت ۵ و ۶ کاملا ادغام شده است، من هم در وهله اول صرفا به دلیل این تشابه که شخصیت‌های داستان از گذشته به آینده سفر می‌کنند یاد " قهوه تلخ " افتادم، ولی حرفی که این سریال می‌زند، حرف تازه‌ای است. از یک واقعه تاریخی ممکن است، هزاران هزار کتاب، فیلم و یا سریال ساخته شود، ولی هرکسی از نگاه خودش به آن می‌پردازد. به زعم من قبله عالم صرفا یک کمدی ساده نیست که تنها قصد سرگرم کردن مخاطب را داشته باشد.

 بازیگر نقش ماهی افزود: یک اثر هنری برای دیده شدن قطعا به نقد نیازمند است، خواه نقد مثبت باشد خواه منفی. بخشی از نظرات جنبه سلیقه‌ای دارد، برخی یک اثر را می‌پسندند و برخی نمی‌پسندند، بخشی دیگر از نقد‌ها بر پایه پیش داوری و قضاوت است. برخی مواقع مخاطبان با تماشای قسمت اول اثر، شروع به انتقاد می‌کنند و این موضوع برای من عجیب است، چطور می‌توان با تماشای تنها ۴۵ دقیقه از یک اثر ۲۰ قسمتی در رابطه با آن نظر داد! درارائه نظر باید صبور بود، یا مخاطب نباشیم یا اگر هستیم باید کمی صبر پیشه کنیم! صبوری کنیم تا قصه بشنویم نه اینکه از یکی بود و یکی نبود یک مرتبه به کلاغه به خونش نرسید، برسیم! متأسفانه  در رابطه با این کار صبوری نکردیم؛ بعد از تماشای قسمت نخست قبله عالم حرف‌هایی در کامنت‌ها گفته شد که از پیش داوری گذشته و به مرحله‌ای از حمله رسیده است، اتفاقی که قطعا جلوی خلاقیت را می‌گیرد.

چرا باعث می‌شوید یک نفر اسم خود را از اثرش پاک کند ? | با اعمال سانسور، قسمت ۵ و ۶ «قبله عالم» کاملا در هم ادغام شده است!

این بازیگر ضمن اشاره به این موضوع که در کل فضای آثار هنری ما دهه به دهه و یا هر پنج سال به یک سمت و سوی خاص می‌رود، بیان کرد:  در یک بازده زمانی مشخص همه به اعتیاد می‌پردازند و مدتی بعد به  مقوله فقر و یا خیانت! در این شرایط اگر کسی از فضای مشخص شده بیرون بیاید، انگار کار اشتباهی انجام داده است! وقتی جلوی خلاقیت گرفته می‌شود و برخوردها تند و گزنده می‌شود، طبیعی است چیز جدیدی خلق نمی‌شود. چطور است  که وقتی تماشاگر برخی آثار خارجی می‌شویم، با آنها همذات پنداری می‌کنیم درحالیکه نمی‌توانیم آنها را به عنوان یک واقعیت بپذیریم! به طور نمونه آدمی از کُره ماه آمده و کاری انجام می‌دهد، این اثر را می‌پذیریم اما اگر همین اثر را یک فارسی زبان درست کند، خیر! باور نمی‌کنیم و به او انگ می‌زنیم.

او افزود: وقتی به پروژه قبله عالم پیوستم در وهله اول جسارت آقای " محمدی" به عنوان نویسنده و کارگردان جذابیت زیادی برای من ایجاد کرد. به نظرم روایت کردن تاریخ مکتوب و آنچه در مستندات دیده‌ایم، کار سختی است، اما الزاما کار جدیدی نیست، اینکه بتوانی با تاریخ شوخی کنی و اجازه داشته باشی برخی از کاراکترها را بشکنی و طور دیگری هم نشان دهی جذابیت بالایی دارد. به ما گفته‌اند، " امیر کبیر" شخصیتی جدی در تاریخ بوده و توانسته کارهای زیادی انجام بدهد، حال اگر بتوانیم این شخصیت را به گونه‌ای دیگر هم نشان بدهیم، به طور نمونه شوخی و طنز را وارد شخصیت او کنیم، از نظر من جسارت و خلاقیت  ایجاد کرده‌ایم. ما در برهه‌ای از تاریخ زندگی می‌کنیم که به طور جدی قادر به بیان برخی از حرفها نیستیم، اگر نتوانیم در پرده و شوخی هم به بیان  یک سری از مسائل بپردازیم، که دیگر هیچ!

بازیگر فیلم سینمایی« قسم» اظهار داشت: اولین رسالت من به عنوان یک بازیگر این است که آدمها را هر چند برای لحظه‌ای کوتاه به تفکر دعوت کنم و اگر لحظه‌ای  اندیشه یک نفر را درگیر کنم به مراتب اهمیت بیشتری دارد تا تنها احساس او را درگیر کنم.

چرا باعث می‌شوید یک نفر اسم خود را از اثرش پاک کند ? | با اعمال سانسور، قسمت ۵ و ۶ «قبله عالم» کاملا در هم ادغام شده است!

 از نگاه من «قبله عالم» با وجودی که یک کمدی است، حرف‌هایی در لایه‌های درونی دارد که تنها نیاز به کمی صبوری برای فهم بیشتر دارد. قصه‌ای که روایت می‌کند تازه شروع شده است، همانند بچه‌ای است که تازه به دنیا آمده و پزشکان تشخیص داده‌اند که دست او باید قطع شود، این بچه کامل نیست و نمی‌تواند مانند بقیه بزرگ شود و کامل باشد بلکه قطعا نقصی دارد. مگر می‌توان منکر این قضیه شد که در سینما لحظه است که زندگی را می‌سازد. وقتی در قسمت چهارم با ۱۷ دقیقه سانسور مواجه می‌شویم، ببینید چند لحظه از کار گرفته شده است! ۱۷ دقیقه یعنی دو هفته فیلمبرداری و کار آدم‌هایی که هر روز ۱۲ ساعت، وقت گذاشته و در شرایط سخت کار کرده‌اند! درسته من باید بپذیرم در سرزمینی زندگی می‌کنم که سانسور اعمال می‌شود، اما سانسور با نابودی متفاوت است. شخصا وقتی قسمت ۳ را می‌دیدم، متوجه داستان نمی‌شدم، به حدی دیالوگ‌ها جابجا شده که صداگذاری به هم خورده است. نهایت این می‌شود که آقای " محمدی" در مصاحبه‌ای می‌گوید" اگر از این به بعد قبله عالم بیرون بیاید بدون تیتراژ اول و آخر می‌آید". چرا کاری می‌کنید که یک نفر تصمیم می‌گیرد اسم خود را از اثر هنری‌اش  پاک کند، درحالیکه یک اثر هنری همانند کودکی تازه متولد شده است،   چرا باید بچه را رها کنیم و بگوییم این بچه برای ما نیست!

این بازیگر تئاتر در ادامه در خصوص رکود تئاتر در شرایط کرونا و برگزاری تئاتر آنلاین گفت: من کارم را از تئاتر شروع کردم و تعصب شدیدی به خانواده تئاتر دارم، در این دو سال بچه‌های تئاتر آسیب جدی دیدند، هیچ توجهی حتی لحظه‌ای به تئاتری‌ها نشد، به این دلیل که این هنر به اشتباه در ذهن مردم به عنوان یک سرگرمی جا افتاده است. در این دوساله سعی کردند از هر طریق ممکن تئاتر را حفظ کنند، در نتیجه با تئاتر آنلاین مواجه شدیم. شخصا به این نگاه احترام می‌گذارم، ولی به نظر من این تئاتر نیست، تئاتر تعریف مشخصی دارد، "اجرا به صورت زنده"  و اگر این زنده بودن از تئاتر گرفته شود، دیگر تئاتر نیست بلکه تنها یک اثر هنری قابل احترام است! ما در ایام کرونا تئاتری در فضای باز باغ کتاب برگزار کردیم، به نظرم این راهکار خوبی برای حفظ تئاتر در شرایط کرونا است. می‌توان فضا‌هایی نظیر باغ کتاب را بیشتر کرد، تا سلامتی تماشاگر به خطر نیفتد. متأسفانه به محض تشدید کرونا اولین جایی که بسته می‌شود سینما و تئاتر است، این قضیه نشان می‌دهد  تئاتر و سینما موضوعات مهم و انتخابی مردم نیست چرا که  زور دولت به اولین جایی که می‌رسد همین مراکز هستند، اما پاساژ‌ها و مراکز تفریحی و کافه‌ها همچنان باز هستند!

او ضمن انتقاد به این موضوع که عنوان شده در جشنواره تئاتر فجر امسال تنها آثاری که از سال ۱۳۹۹  تا آبان ۱۴۰۰ اجرا شده‌اند، فرصت شرکت دارند، بیان کرد: این قضیه سوالی در ذهن من ایجاد کرد که چگونه می‌توان چنین آثاری را ارائه داد درحالیکه در این ایام اجرایی برگزار نشده است! نهایت ۳ تا ۴ اجرا بوده است، آیا جشنواره امسال قرار است با این تعداد کم برگزار شود؟! ما در دی و بهمن سال ۹۸ اجرایی داشتیم و تقاضا کردیم که اگر قرار است جشنواره‌ای برگزار شود این اثر را ارائه کنیم که گفتند " خیر آثار  باید در مدت زمان تعیین شده باشند". چه خوب است که اجرا‌هایی که یکی دو ماه قبل از شیوع کرونا برگزار شده بودند هم امکان شرکت در جشنواره فجر امسال را داشته باشند، چرا که نباید از یاد ببریم که کرونا استثنا‌های بسیاری ایجاد کرده و هیچ قانونی به روال قوانین قبل از کرونا برگزار نمی‌شود؛ بنابراین درخواست همکاری با گروه‌های جا مانده از جشنواره را داریم.

چرا باعث می‌شوید یک نفر اسم خود را از اثرش پاک کند ? | با اعمال سانسور، قسمت ۵ و ۶ «قبله عالم» کاملا در هم ادغام شده است!

«بهروزمنش»  در انتها ضمن گلایه به بی توجهی مسئولان به سلامت هنرمندان در شرایط کرونا و عدم واکسیناسیون تمامی بازیگران گفت:  مسائل ایمنی، بهداشتی تا حد امکان رعایت می‌شود، اما ما بازیگران به دلیل عدم امکان استفاده از ماسک به خوبی قادر به رعایت پروتکل‌ها نیستیم. یک سری گفتند هنرمندان را زودتر واکسیناسیون کنید و بلافاصله حملات زیادی به ما شد انگار که ما قصد پایمال کردن حقوق دیگران را داشتیم. اینکه می‌گوییم هنرمندان واکسینه شوند به این معنی نیست که خونشان رنگین‌تر از دیگران است بلکه  به این دلیل است که حفظ پروتکل‌ها توسط این قشر امکان پذیر نیست و وقتی پروژه‌ها تعطیل شوند، چیزی برای پخش کردن نداریم و این موضوع در شرایطی که به واسطه کرونا نیاز بیشتری به تولید آثار فرهنگی داریم اتفاق خوبی نیست. علاوه بر این تنها هنرمندانی را واکسینه می‌کردند که یا عضو خانه سینما و خانه تئاتر و یا از اعضای صندوق هنر باشند، من ۱۲ سال است کار می‌کنم، اما بیمه هنرمندان نیستم، عضو خانه سینما و تئاتر و صندوق اعتباری هم نیستم! به این دلیل که قوانین سختی برای این عضویت در نظر گرفته‌اند، به طور نمونه فلان میزان اجرای زنده داشته باشید و بروشور کار‌ها را ارائه بدهید، یا تعداد زیادی فیلم بازی کرده باشید و قرارداد فیلم‌ها را بیاورید! شخصا زمان زیادی است کار می‌کنم،  اما اوایل اصلا بروشور چاپ شده از آثار نداشتیم و قطعا نمی‌توانم به این شکل فعالیت‌های هنری‌ام را ثابت کنم! حقیقتا آنقدر سخت گیری می‌کنند تا از خیر بیمه بگذریم.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار