چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Wednesday, 24 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۰۹۶۵
تاریخ انتشار : ۰۱ : ۱۷ - ۲۸ شهريور ۱۴۰۰

به گزارش دیباچه ،  در این گزارش قصد داریم تا مروری کوتاه بر آخرین خبرهای متنوع و جذاب از دنیای سینما و تئاتر داشته باشیم . 

باران و ستاره در فیلم کوتاه «  آوانتاژ » آفتابی شدند 

باران کوثری و ستاره پسیانی در فیلم کوتاه «آوانتاژ» به ایفای نقش پرداخته‌اند که به مناسبت روز ملی سینما به صورت آنلاین منتشر شده است.

 فیلم کوتاه «آوانتاژ» به کارگردانی علی احمدزاده و با بازی باران کوثری، ستاره پسیانی و مهرداد صدیقیان در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تولید شده و مرحوم پیمان ابدی امور جلوه‌های ویژه این فیلم را انجام داده است.

چه خبر از دنیای سینما و تئاتر در ایران و سایر نقاط جهان؟

در خلاصه داستان این فیلم آمده: گاهی فکر می کنیم اگر قبل از مرگ یک فرصت کوچولو بهمون داده می شد، کجا می رفتیم و به سراغ چه کسی. قصه فیلم با تصادفی شروع می شود که کتی و ندا بعد از این تصادف در شرایطی غیر واقعی فرصتی پیدا می کنند که کاری انجام بدهند و یا کسی رو ببینند.

«آوانتاژ» چهارمین فیلم «علی احمدزاده» بعد از۲ فیلم کوتاه «یکی می خواد منو بکشه» و «آچمز» و مستندی درباره «رخشان بنی اعتماد» و «روسری آبی» است.

مشق امشب با ادای احترام به زنده یاد عباس کیارستمی آماده نمایش شد 

«مشق امشب» به کارگردانی اشکان نجاتی و مهران نعمت اللهی با نگاهی به فیلم «مشق شب» اثر عباس کیارستمی آماده نمایش و پخش جهانی شد.

به گزارش ایسنا،این فیلم، لایه‌های پنهان مسائل آموزشی و پرورشی دانش‌آموزان ایران را به تصویر می‌کشد که از نگاه جامعه به دور مانده است. 

چه خبر از دنیای سینما و تئاتر در ایران و سایر نقاط جهان؟

در خلاصه این فیلم آمده است: «مدرسه به درد نمی خوره.. »

پخش بین الملل فیلم به عهده شرکت Iranian independents به مدیریت محمد اطبایی است.

 چه خبر از «گشت ارشاد ۳»

با اعلام خبر صدور پروانه نمایش فیلم «گشت ارشاد ۳» از سوی عوامل، این فیلم هم به جمع متقاضیان اکران اضافه شد.

 فیلم «گشت ارشاد ۳» به کارگردانی سعید سهیلی آماده نمایش شده و پروانه نمایش صادر شده است.

سازندگان فیلم قصد دارند با توجه به روند واکسیناسیون و احتمال بازگشایی کامل سالن‌های سینما در ماه‌های آینده، فیلم «گشت ارشاد ۳» را قبل از برگزاری جشنواره فیلم فجر در بهمن ماه اکران کنند.

فیلم سینمایی «گشت ارشاد» در سال ۹۱ و «گشت ارشاد ۲» در سال ۹۵ ساخته شد و هر دو فیلم در گیشه با استقبال خوبی روبه‌رو شدند.

چه خبر از دنیای سینما و تئاتر در ایران و سایر نقاط جهان؟

ساعد سهیلی، پولاد کیمیایی، بهنام بانی، ریحانه پارسا، میرطاهر مظلومی، نازنین کیوانی، مبینا رحمتی، اسدالله منجزی، امیر محاسبتی، اشکان عقیلی، مهدی دانایی فرد، با معرفی علیرضا خواجه‌نیا و با هنرمندی امیر جعفری گروه بازیگران «گشت ارشاد ۳» را تشکیل می‌دهند.

حضور فیلمی با بازی فرزند زنده یاد « خسرو شکیبایی »  در فستیوال میلان ایتالیا

فیلم سینمایی «سینما خر» با کارگردانی شاهد احمدلو و بازی پوریا شکیبایی، به‌زودی در فستیوال نوستالژیا میلان ایتالیا به نمایش درمی‌آید.

 فیلم سینمایی «سینما خر» (مِشمِشه) با نویسندگی و کارگردانی شاهد احمدلو و تهیه‌کنندگی علی یاور در بخش مسابقه دومین دوره جشنواره نوستالژیا که از ۲۱ تا ۲۶ سپتامبر (۳۰ شهریور تا چهار مهر) در میلان ایتالیا برگزار خواهد شد، به نمایش درمی‌آید.

چه خبر از دنیای سینما و تئاتر در ایران و سایر نقاط جهان؟

این فیلم که شاهد احمدلو، کارگردانی آن را برعهده دارد، پیش از این جایزه بهترین فیلم مردمی جشنواره هند و جایزه بهترین فیلم کمدی بیگور اسپانیا را دریافت کرده است. این فیلم همچنین در فستیوال بوسان کره جنوبی نیز کاندید دریافت جایزه بهترین فیلم شده است.

«سینما خر»، مضمونی اجتماعی دارد و مشکلاتِ پیشِ روی یک کارگردان سینما در ساخت یک فیلم بلند را به تصویر کشیده است.

بابک نوری، شهریار حیدری، پوریا شکیبایی، بهناز توسلی و حمید گودرزی از بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

حضور فیلم کوتاه«خانه بخت»  در جشنواره جهانی فیلم «پانامانین» آمریکا

فیلم کوتاه«خانه بخت» به کارگردانی عادل معشوری به بخش مسابقه هشتمین جشنواره جهانی فیلم «پانامانین» آمریکا راه یافت.

این فیلم کوتاه در جشنواره  جهانی «پانامانین» با آثاری از امریکا، پاناما، آرژانتین، مکزیک، اکوادور، شیلی، گواتمالا، برزیل، ونزوئلا و کانادا رقابت می‌کند.

‎ «خانه بخت» فیلمی مینیمال با تجربه‌های جدید فیلمسازی است که ‎در ساخت این فیلم از هیچگونه منبع نور خارج از کادر استفاده نشده است.

چه خبر از دنیای سینما و تئاتر در ایران و سایر نقاط جهان؟

نورپردازی فیلم توسط بازیگر و با یک فندک و تلفن همراه انجام می‌شود. تمام این فیلم در یک جعبه چوبی به ابعاد ۶۰ × ۴۰ ×۱۹۰ تصویربرداری شده است و در خلاصه داستان این اثر آمده است: روایت شب عروسی دختری به نام راحیل است که وقتی چشم باز می کند خود را محبوس در جعبه چوبی می‌بیند.

هشتمین جشنواره جهانی فیلم «پانامانین» از پانزدهم تا هفدهم مهر ماه (۷ الی ۱۰ اکتبر) شهر لس آنجلس برگزار می‌شود

آغاز رسمی تئاتر آبان

با  اجرای نمایش «غرب غم‌زده»، تئاتر آبان به طور رسمی کار خود را آغاز کرد.

نمایشنامه «غرب غم‌زده» نوشته مارتین مک‌دونا است که با ترجمه بهرنگ رجبی و کارگردانی شایان موسوی و امیر ارشیا براتی این روزها در سالن تازه تاسیس «آبان» روی صحنه می‌رود.

 امیرارشیا براتی، مهیار پوزبابایی، سیدشایان موسوی، آیدا نادرزاده و سلاله ارغوان بازیگران این نمایش هستند.
این نمایش را کاوه خدائی نمین تهیه کرده و امیر سپهر تقی‌لو  در مقام مجری طرح با اجرای این اثر نمایشی همکاری دارد.

چه خبر از دنیای سینما و تئاتر در ایران و سایر نقاط جهان؟

تئاتر آبان در مجموعه «خانه هنر آبان» قرار گرفته است و سالنی است با ظرفیت ١٠٢ نفر که از سال گذشته آماده‌ی بهره‌برداری بود ولی چندین بار به خاطر کرونا تعطیل شد. نمایش «غرب غم‌زده» هر شب راس ساعت 19 و سی دقیقه روی صحنه می‌رود و علاقه‌مندان برای تهیه بلیت آن می‌توانند به سایت تیوال مراجعه کنند.

نمایش «دروغ» به کارگردانی مسعود صالحی در عمارت نوفل لوشاتو روی صحنه می‌رود

نمایش «دروغ» نوشته فلوریان زلر و به کارگردانی مسعود صالحی از امروز ۲۸ شهریور ماه سال جاری ساعت ۱۸ در عمارت نوفل لوشاتو روی صحنه می‌رود. 

ساناز ‌روشنی، مرتضی خدمتلو، زهره ‌فضلی، منوچهر ‌رمضانی بازیگران این نمایش هستند.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: پُل و آلیس میشل و لورانس را برای شام مهمان کرده‌اند. همان روز آلیس میشل را با زنی دیگر در خیابان دیده و حس خوبی به شام امشب ندارد. می‌خواهد مهمانی را به هم بزند که مهمان‌ها سر می‌رسند.

چه خبر از دنیای سینما و تئاتر در ایران و سایر نقاط جهان؟

پیش فروش بلیت‌های این اثر نمایشی به تازگی آغاز شده و علاقه‌مندان به تئاتر می‌توانند با توجه به ظرفیت سالن، بلیت‌های این نمایش را با حفظ پروتکل‌های بهداشتی تهیه کنند.

پایان فیلمبرداری «قاتلان ماه

فیلمبرداری «قاتلان ماه» کامل جدیدترین ساخته مارتین اسکورسیزی پس از یک دوره طولانی ۷ ماهه در اوکلاهاما به پایان رسید.

 به نقل از وردلد او ریل، اسکورسیزی ۷۸ ساله پس از پایان حدود ۷ ماه فیلمبرداری برای جدیدترین ساخته اش، حالا باید حدود شش ماه نیز با «تلما شونمیکر» بر روی تدوین «قاتلان» ماه کامل» کار کند تا این فیلم را احتمالا برای اکران در سال آینده میلادی آماده کند. 

چه خبر از دنیای سینما و تئاتر در ایران و سایر نقاط جهان؟

این فیلم بر اساس کتاب پرفروش و غیرداستانی نوشته «دیوید گرن» ساخته شده و داستان آن درباره مجموعه قتل‌هایی است که در دهه ۱۹۲۰ میلادی در اوکلاهاما روی می دهد؛ زمانی که سرخپوستان منطقه اوسیج در زیرزمین‌های خود نفت کشف کردند و سپس تک به تک کشته شدند و با افزایش آمار قتل‌ها سازمان تازه‌تاسیس اف‌بی‌آی پرونده را در دست گرفت و یکی از هولناک‌ترین جنایت‌های سازمان‌یافته تاریخ آمریکا افشا شد. 

در این فیلم «دی کاپریو» در نقش «ارنست برکهات» بازی می‌کند که خواهرزاده یک دامدار قدرتمند به نام «ویلیام هیل» با نقش‌آفرینی «رابرت دنیرو» است. «لیلی گلداستون» نیز در فیلم در نقش همسر «دی کاپریو» بازی می‌کند. 

 «اریک راث» نویسنده برنده اسکار فیلم‌های «فارست گامپ» و «مورد عجیب بنجامین باتن»که نگارش فیلمنامه اقتباسی «قاتلان ماه کامل» را بر اساس رمان نوشته «دیوید گرن» بر عهده داشته پیش‌تر گفته بود: «اسکورسیزی» قصد دارد فیلمی بسازد که احتمالا آخرین وسترنی باشد که با این سبک و سیاق ساخته می‌شود و این فیلم شبیه هیچ یک از فیلم‌هایی نیست که تاکنون دیده‌ایم.»

چه خبر از دنیای سینما و تئاتر در ایران و سایر نقاط جهان؟

«جسی پلمونز»، «تانتو کاردینال»، «کارا جید مایرز»، «جین کالینز»، «جیلین دیون» و ...  از دیگر  بازیگرانی هستند که در این فیلم مقابل دوربین اسکورسیزی می‌روند. 

هنوز تاریخ اکران دقیقی برای فیلم «قاتلان ماه کامل» اعلام نشده است.

خبر تلخ برای هواداران جیمزباند ؛ دنیل کریگ خداحافظی کرد!

دنیل کریگ با ایفای نقش برای پنجمین و آخرین بار در یکی از فیلم‌های «جیمزباند»، از رسیدن به آخر راه گفت.

دنیل کریگ که در فیلم‌های «کازینو رویال»، «ذره‌ای آرامش»، «اسکای‌فال»، «اسپکتر» و «زمانی برای مردن نیست» در نقش مامور مشهور دنیای جاسوسی جلوی دوربین رفته ۸ اکتبر با آخرین فیلم راهی پرده‌های سینماها می‌شود.

به تازگی اپل تی‌وی با مستندی به عنوان «جیمز باند بودن» به مسیر کریگ در این فیلم‌ها پرداخته و آخرین صحنه بازی وی در نقش جیمز باند در فیلم «زمانی برای مردن نیست» را نشان داده است. در این صحنه جیمز باند در حال دویدن از کادر خارج می‌شود و همراهی ۱۵ ساله وی با مامور ۰۰۷ به پایان می‌رسد. وی در شب فیلمبرداری آخرین پلان سخنان تاثیرگذاری ایراد کرده و همه اعضای دست‌اندرکار پروژه با درآغوش گرفتن همدیگر این لحظه را گرامی می‌دارند.

چه خبر از دنیای سینما و تئاتر در ایران و سایر نقاط جهان؟

وی در سخنانش گفته است: افراد زیادی در این ۵ فیلم با من کار کردند و می‌دانم چیزهای زیادی درباره آنچه من درباره این فیلم‌ها فکر می‌کنم گفته شده… اما من عاشق هر لحظه از این فیلم‌ها بودم و به ویژه این آخری چون هر صبح که بیدار می‌شدم می‌دانستم این شانس را دارم که با شماها کار کنم و این بزرگ‌ترین افتخار در زندگی من بوده است. وی این حرف‌ها را در حالی بیان کرد که پس از آن نتوانست جلوی اشک‌هایش را بگیرد.

یادگارهای «سیلوستر استالونه» به مزایده گذاشته می شود

 ۵۰۰ قلم از یادگارهای «سیلوستر استالونه» از نقش‌های معروفی چون رمبو و راکی، پاییز امسال در آمریکا به مزایده گذاشته می‌شود.

از دستکش‌های بوکس راکی گرفته تا هدبند رمبو، یادگارهای حرفه بازیگری سیلوستر استالونه ۵ دسامبر امسال (۱۴ آذر ۱۴۰۰) در حراجی جولین در کالیفرنیا به حراج گذاشته می‌شود و پیش‌بینی شده حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار دلار عایدی داشته باشد.

در این حراجی، نزدیک به ۵۰۰ شی از آرشیو شخصی استالونه از لباس، لوازم صحنه، فیلمنامه و دفترچه یادداشت گرفته تا دیگر یادگارهای این بازیگر از مهمترین فیلم‌هایش از جمله مجموعه فیلم‌های راکی و رمبو، پایان نفس‌گیر، بی‌مصرف‌ها و تخریب‌چی به فروش گذاشته خواهد شد. از مهمترین اشیاء این حراجی می‌توان به دستکش‌های بوکس از فیلم راکی ۳ با ارزش تخمینی ۱۰ تا ۲۰ هزار دلار و یادداشت‌های دست‌نویس از چهار فیلم اول این مجموعه اکشن با ارزش تخمینی ۴۰ تا ۶۰ هزار دلار اشاره کرد.

چه خبر از دنیای سینما و تئاتر در ایران و سایر نقاط جهان؟

طرفداران فیلم‌های رمبو نیز در این حراجی می‌توانند کلکسیونی از چاقوها از سه فیلم اول این مجموعه را به قیمت هرکدام ۱۰ تا ۲۰ هزار دلار و هدبند استالونه در فیلم رمبو: اولین خون قسمت دوم را به قیمت ۸ تا ۱۰ هزار دلار خریداری کنند. پوسترها، محافظ دندانی که استالونه در فیلم راکی استفاده می‌کرد و لباسی که در فیلم قاضی درِد می‌پوشید از دیگر اشیایی هستند که در این حراجی به فروش گذاشته خواهند شد. 

جایزه اصلی جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو  به « بلفاست » رسید

به نقل از اسکرین دیلی فیلم «بلفاست» به کارگردانی کنت برانا جایزه اصلی جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو را از آن خود کرد.

 در طول ۱۱ سال گذشته همواره برندگان جایزه اصلی جشنواره فیلم تورنتو (جایزه انتخاب تماشاگران) نامزد اسکار و از میان آن‌ها فیلم‌هایی چون «سرزمین‌ خانه‌به‌دوش‌ها» و «کتاب سبز» برنده اسکار شده‌اند.

حالا فیلم «بلفاست» به کارگردانی کنت برانا با بردن جایزه انتخاب تماشاگران جشنواره فیلم تورنتو خودش را در قامت یکی از مدعیان اصلی اسکار پیش رو نشان داده است.

چه خبر از دنیای سینما و تئاتر در ایران و سایر نقاط جهان؟

«بلفاست» با بازی جیمی دورنان و کترینا بلف داستانی از کودکی کنت برانای ایرلندی در دورانی دشوار را روایت می‌کند.

در چهل‌وششمین دوره جشنواره تورنتو جایزه بهترین مستند به فیلم «نجات» اهدا شد. این فیلم به کارگردانی الیزابت چای‌واشارهی و جیمی چین ساخته شده است.

فیلم جنجالی و برنده نخل طلایی «تیتان» به کارگردانی ژولیا دوکورنو نیز در تورنتو دست خالی نماند و جایزه میدنایت‌مدنس را به خانه برد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳