سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Tuesday, 23 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۰۹۵۶
تاریخ انتشار : ۰۷ : ۱۸ - ۲۴ شهريور ۱۴۰۰
وقتی ایلیا منفرد دیگر به اوج خود برنگشت
ایلیا منفرد، خواننده و آهنگساز، در یک برنامه رادیویی، داستانِ ساخته شدن ترانه «گل ارکیده» را که در سال ۱۳۷۶ پخش و به سرعت مشهور شد، توضیح داد.

به گزارش  دیباچه، ۲۴ سال پیش کسانی که نوار کاست آلبوم «ایلیا» را  تهیه کرده باشند یادشان هست که  آهنگ «گل ارکیده» که بر اساس یک کار از لورینا مک‌کنیتِ کانادایی، که آن هم برگرفته از یک ملودی یونانی است، ساخته شده،   با آهنگسازی و خوانندگی ایلیا منفرد، تا چه اندازه به دل نشست؛صدای منحصربفردی که برای زمان خودش حرف زیادی برای گفتن داشت؛ اما حیف که دیگر این خواننده هرگز نتوانست چنین آلبوم جذابی را تکرار کند و این روز‌ها حتی صدای او کمی هم تغییر کرده و در برخی مواقع به سختی می‌توان تشخیص داد که فلان ترانه را او خوانده است.  

در هر صورت «ایلیا منفرد» یک استعداد خوبی بود که شاید می‌توانست با تلاش  و خواندن قطعه‌های ماندگار، برای نسل جدیدتر هم خواننده محبوبی باشد و از او  در فضای موسیقی پاپ کشور بیشتر بشنویم.  

این هنرمند موسیقی پاپ، در برنامه «صباهنگ» رادیو صبا که دیشب (سه‌شنبه ۲۳ شهریور) پخش شد، بار دیگر از داستان ساخته شدن آهنگ «گل ارکیده» گفت.

او توضیح داد: «روزی با جمعی از هنرمندان موسیقی قرار بود به ملاقات کودکان مبتلا به بیماری‌های خاص برویم. من که به دنبال خرید گل بودم، به گل‌های ارکیده برخوردم و دیدم که گل فروش، آن‎ها را جدا از سایر گل‌ها نگهداری می‌کند. زمانی که علت را جویا شدم، فهمیدم به خاطر حساسیتی که این گل دارد، باید در شرایطی ویژه نگهداری شود تا طول عمر مناسبی داشته باشد. آن روز گل ارکیده را برای هدیه دادن به آن کودکان خریدم و پس از ملاقات آن‌ها، متوجه شدم که این کودکان همانند گل ارکیده هستند. درواقع همه بچه‌ها مانند گل هستند، ولی این بیماران به خاطر حساسیتی که دارند، باید در شرایط ویژه‌ای زندگی کنند؛ همانند گل ارکیده.»

منفرد ادامه داد: «پس از آن ملاقات، ذهن من کاملا درگیر گل ارکیده و آن بچه‌ها بود و تک تک کلمات ترانه به سمت ذهنم هجوم می‌آوردند. ملودی این کار برگرفته از موسیقی متن یک تئاتر باستانی یونانی است که از دیرباز با آن آشنا بودم.»
 
آهنگ مشهور «گل ارکیده» چگونه ساخته شد؟

این خواننده ۴۵ ساله، در ادامه درباره حال این روز‌های خود گفت: «من هم از گزند کرونا در امان نبودم و دو بار مبتلا شدم، ولی خیلی سخت نبود با استراحت و قرنطینه خانگی بهبودی حاصل شد.»

او در پاسخ به این‌که فضای موسیقی چقدر متاثر از کرونا بوده است؟ بیان کرد: «شما چه شغلی را در این دو سال دیدید که به خاطر کرونا کاملا تعطیل باشد؟ موسیقی که در این دوسال کاملا تعطیل و بدون فعالیت بوده است.»

منفرد در پاسخ به این‌که خودش را بیشتر آهنگساز می‌داند یا خواننده، گفت: «من هیچ وقت خودم را به یک عرصه محدود نکرده‌ام. در دوره‌ای که اجازه فعالیت در موسیقی را نداشتم، وارد حوزه تئاتر، ساخت فیلم و نویسندگی شدم، ولی به گمانم مردم مرا به عنوان یک موزیسین می‌شناسند.»

او ادامه داد: «برداشت از هنر این بوده که مولد یک روح است که به واسطه هنرمند اتقاق می‌افتد تا به یک پیام برسد. اگر هنر از یک طریق به سرانجام نرسد از راه دیگری متولد می‌شود و آن پیام گاه در صحنه یک نمایش دیده می‌شود، در یک قطعه موسیقی یا در دل یک ترانه شنیده می‌شود.»
 
قطعه گل ارکیده با صدای « ایلیا منفرد » 
تعداد بازدید : 0
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار