شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 20 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۰۹۴۰
تاریخ انتشار : ۵۱ : ۱۴ - ۲۱ شهريور ۱۴۰۰

شاهین فرهت از ساخت سمفونی «کرونا» به سفارش فرهنگستان هنر خبر داد.

شاهین فرهت آهنگساز در گفتگو با خبرنگار موسیقی دیباچه گفت: هم اکنون در حال ساخت سمفونی «کرونا» هستم که این سمفونی به سفارش فرهنگستان هنر ساخته می شود. این سمفونی درباره رنج و سختی های این بیماری است و من از این ایده بسیار استقبال کردم زیرا حس و حال خودم را درباره این بیماری به کمک این سمفونی بیان می کنم. این سمفونی شامل چهار بخش است که بخش اول آن رو به اتمام است. همیشه در ساخت سمفونی ها زمانیکه قسمت اول ساخته می شود آهنگساز مهم ترین بخش کار را انجام داده است و چون ساخت بخش اول این سمفونی در حال اتمام است در نتیجه این اثر به زودی منتشر می شود. همچنین قرار است این اثر توسط ارکستر اجرا شود که بعد از ساخت آن درباره نحوه اجرای آن اطلاع رسانی می شود و امیدوارم بتوانم به کمک این سمفونی به مردم بگویم که این شرایط بالاخره تمام می شود.
« فرهت » در ادامه بیان کرد: من با ساخت این سمفونی می خواهم بگویم که بَشَر پیروز می شود. ما اگر به تاریخ نگاهی بیندازیم می بینیم که در قرن ۱۹ بسیاری از هنرمندان از بیماری سل از بین رفتند ولی بالاخره این بیماری تمام شد و بشر پیروز شد در نتیجه این سمفونی نوید می دهد که این بیماری ماندگار نیست.
وی افزود: سمفونی «شماره ۲۰» تمام شده است که ارکستر صدا و سیما در حال تمرین برای اجرای این اثر هستند. من با وجود اینکه دو دوز واکسن زدم ولی هنوز در خانه هستم و به زودی این اثر با ارکستر صدا و سیما ضبط می شود و در دسترس علاقه مندان قرار می گیرد.

مشغول ساخت سمفونی «کرونا» هستم | بیشتر سمفونی‌هایی که ساخته شده اند در خانه خاک می‌خورند | وزیر ارشاد به ماندگاری آثار آهنگسازان توجه کند!

این آهنگساز پیشکسوت تاکید کرد: متاسفانه مدتی است که اسپانسرها برای حمایت از ساخت سمفونی هیچ اقدامی نمی کنند و بیشتر سمفونی هایی که ساخته شده اند در خانه خاک می خورند. البته در این دوران زمان خوبی است تا آهنگسازان اگر میل و رغبتی دارند از فرصت پیش آمده استفاده کنند و سمفونی های خود را بسازند. یک آهنگساز به کمک این سمفونی ها حرف های خود را بیان می کنند به عنوان مثال سمفونی کرونا درباره همه جنبه های مثبت و منفی این بیماری صحبت می کند و یک آهنگساز می تواند به کمک این سمفونی ها درباره هر موضوعی به زبان موسیقی صحبت کند.
وی خاطرنشان کرد: امیدوارم وزیر فرهنگ و ارشاد در ابتدای کار خود بیشتر به ماندگاری آثار آهنگسازان توجه کند. من چندین سال است که همیشه گفتم باید کاری کنیم تا آثار آهنگسازان ایرانی بعد از فوتشان از بین نرود. متاسفانه بسیاری از آثار هنرمندان از بین می رود در نتیجه باید کاری کنیم تا آثار آهنگسازان ایرانی ثبت و ماندگار شود و ارکسترها به جای اجرای آثار آهنگسازان کشورهای دیگر آثار هنرمندان کشور خودمان را اجرا کنند.
این هنرمند در پایان گفت: به عنوان مثال آثار علیرضا مشایخی باید ضبط و چاپ شود زیرا این آثار ارزشمند هستند و این هنرمند سالیان سال برای هر کدام از این آثار زمان گذاشته است که باید با چاپ آنها کاری کنیم این آثار برای آیندگان بماند تا استفاده کنند. همچنین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اقداماتی انجام دهد تا آهنگسازان جوان تشویق شوند و آثار ماندگاری را خلق کند زیرا ما هنرمندانی داریم که آثار ماندگاری خلق می کنند فقط احتیاج به حمایت و پشتیبانی دارند.


گفتگو از غزاله سعادتی

برچسب ها: شاهین فرهت
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار