پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Thursday, 18 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۰۹۳۲
تاریخ انتشار : ۵۷ : ۱۰ - ۱۸ شهريور ۱۴۰۰

حسام اینانلو از انتشار اثر اجرای ردیف میرزا عبدالله برای ساز کمانچه خبر داد.
حسام اینانلو نوازنده کمانچه و آهنگساز در گفتگو با خبرنگار موسیقی دیباچه گفت: اجرای ردیف میرزا عبدالله با ساز کمانچه از سوی انتشارات ماهور روانه بازار موسیقی شد. من حدود دو سال پیش همزمان با شیوع بیماری کرونا این کار را شروع کردم و این فرصت پیش آمده سبب شد روی این کار تمرکز کنم در نتیجه تصمیم گرفتم به بهترین شکل ممکن این اثر به دست علاقه مندان موسیقی برسد. همچنین یکی از دلایلی که سبب شد این اثر را منتشر کنم این بود که مبانی آموزشی برای ساز کمانچه کم است و بیشتر از متد مشترک با ساز ویولن استفاده می شود به همین دلیل تصمیم گرفتم این اثر را منتشر کنم تا در دسترس هنرجویان ساز کمانچه قرار گیرد و بتوانند به عنوان یک منبع آموزشی از آن استفاده کنند. من از سال های پیش دغدغه این موضوع را داشتم زیرا دوست داشتم این کار را با بیان موسیقایی خاص خودم انجام دهم.

این نوازنده در ادامه بیان کرد: قبل از این تعدادی از اساتید بخشی از ردیف میرزا عبدالله را برای ساز کمانچه منتشر کرده بودند ولی جامع و کامل نبود در نتیجه به این فکر کردم اثری باید در اختیار هنرجویان باشد که ناقص نباشد و بتوانند در مرحله های مختلف از آن استفاده کنند. وظیفه هر کدام از هنرمندان این است که شرایطی فراهم کنند تا آموزش هر ساز روز به روز پیشرفت کند و هنرجویان دغدغه دسترسی به منابع آموزشی را نداشته باشند. در مسئله آموزش ما نباید در جا بزنیم بلکه هر کدام از اساتید باید از تجارب شخصی خود استفاده کنند تا نسل امروز بتواند از بهترین متد آموزشی استفاده کنند.
وی افزود: همچنین ردیف دستگاهی در گذشته توسط اساتیدی چون حسین علیزاده با شیوه نوازندگی خودش برای ساز تار و سه تار اجرا شده بود و واقعا لازم بود که ساز کمانچه هم این منبع آموزشی ارزشمند را داشته باشد. این اثر پنج ساعت موسیقی است که یک الگوی صوتی برای هنرجویان محسوب می شود.


ردیف میرزا عبدالله برای ساز کمانچه منتشر شد |  هنرجویان باید به منابع آموزشی غنی دسترسی داشته باشند

این هنرمند درباره وضعیت آموزش ساز کمانچه تاکید کرد: همان طور که قبلاً اشاره کردم مبانی آموزشی این ساز با ویولن مشترک است. حدود دو سال پیش اردشیر کامکار متدی نوشت که به صورت یک کتاب منتشر شد. هدف این بود که این کتاب جایگزین کتاب هنرستان شود اما زمانی این اتفاق می افتد که اساتید طراز اول این کتاب را تحلیل و بررسی کنند و بعد جز مبانی درسی شود. به عنوان مثال من که معلم هنرستان هستم هنوز این کتاب به دست من نرسیده است پس اگر می خواهیم اتفاق ویژه ای را در تدریس رقم بزنیم باید اساتید با هم هماهنگ شوند و مبانی آموزشی را بررسی کنند.
وی در پایان گفت: مبانی آموزشی برای ساز تار، سه تار، سنتور و... نوشته شده است ولی این شبیه سازی برای ساز کمانچه اتفاق نیفتاده است. این کار حمایت مالی می خواهد. باید بپذیریم که به خاطر شرایط امروز این کارها بازگشت مالی ندارد و هنرمندان فقط به خاطر عشق و علاقه این کارها را انجام می دهند تا وضعیت آموزش هر ساز بهتر شود. اما بهتر است حمایت های مالی صورت گیرد تا اقدامات وسیع تری انجام شود تا هنرجویان هر ساز به منابع آموزشی غنی دسترسی داشته باشند. مسئله مهم دیگر این است که از نظر آموزشی باید به روز تر باشیم یعنی درسی که برای ۸۰ سال پیش است الان جوابگوی هنرجویان امروزی نیست در نتیجه اساتید باید جلساتی را برگزار کنند تا یک تحول بزرگ در زمینه آموزش موسیقی رقم بخورد.


گفتگو از غزاله سعادتی

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار