جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 29 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۰۹۲۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۴۴ : ۱۰ - ۱۷ شهريور ۱۴۰۰

 زهرا فرود : " مهرداد فرید کارگردان سینما ،  ضمن فارغ التحصیلی در رشته روانشناسی از دانشگاه شهید بهشتی وکارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی ازدانشگاه علامه طباطبایی ،از تهیه کنندگان ،کارگردانان و فیلمنامه نویسان موفق عرصه سینمااست که تا کنون توانسته آثار بسیاری چون «جن زیبا"، "دعوتنامه "،"بیتابی بیتا" و "زن ها شگفت انگیزند" را درکارنامه هنری خود ثبت کند او که در زمینه تدوین وساخت مستند نیز فعالیت داشته معتقد است هنر مقوله ای آزاد است که نباید با زدن برچسب رسالت برپیکره آن به سمت محدودنمودن این عرصه پیش رفت.

"مهرداد فرید "به خبرنگار دیباچه گفت: ادعای برخی فعالان عرصه سینما که معتقدند فیلمهای امروزسینما بیشتر شبیه آثار خارجی و تهی از محتوای ایرانی هستند بر مبنای تحقیقات مبتنی بر تحلیل محتوا صورت نگرفته چون از آنجا که تحلیل محتوای رسانه هایی چون سینما و مطبوعات یک علم است و روش سنجش بسیار دقیقی را می طلبد بنابراین مراکز دانشگاهی و پژوهشی  می توانند این ادعا را به عنوان یک موضوع تحقیق در دست گیرند و مورد کنکاش قرار دهند تا این ادعا مبنای علمی به خود گیرد؛ بنابراین عده‌ای که بدون پشتوانه  ومبنای تحقیقی گفتگو می‌کنند باید بدانند قطعاً افرادی هم هستند که درست نقطه مقابلشان قرار دارند و چنین باورهایی را نقد می‌کنند.

 او ادامه داد : عدم ایرانی بودن محتوای آثار نمایشی به ویژه در سینما تا وقتی بر پایه موازین علمی صورت نگیرد غیر قابل اعتناست و نمی‌توان بر مبنای این گفته ها تصمیم مطلوب و راسخ در زمینه اصلاح حرکت این عرصه هنری اتخاذ کرد چرا که موضوع عدم محتوای ایرانی آثار تولیدشده  و مولفه های شکل گیری آن امری بسیار مناقشه برانگیز است، از این رو امکان تفکیک دقیق آثار سینمایی بر اساس برخورداری یا عدم برخورداری از محتوای ایرانی وجود ندارد .

تهیه کننده آثاری چون "جن زیبا "، "بن بست وثوق"، "دعوت‌نامه"، و "بی تابی بیتا "پیرامون تاثیر و جایگاه ژانرهای نمایشی در ترغیب و استقبال مخاطبان برای تماشای آثار در سالن های سینما بیان کرد: بهتر است به جای تمرکز بر اینکه چه نوع سبک های نمایشی می توانند سوق دهنده مردم به سمت سینما باشند و رونق سینما را تضمین کنند به دنبال فراهم نمودن شرایط مناسب برای فیلم دیدن باشیم و تا وقتی واکسیناسیون به طور کامل انجام نشود و معضل کرونا حل نگردد زمینه رونق سینما همچون دوران قبل از شیوع این ویروس تامین نخواهد شد بنابراین اگر بحران کرونا با واکسیناسیون کامل جامعه ریشه کن شود مسئله سینما نیز خود به خود حل خواهد شد و مردم به مرور به سالن ها بازمیگردند . البته آن بخش از مخاطبان که فیلم دیدن در سالن سینما را یک آیین تلقی می کنند و از تماشای فیلم در جمع لذت بیشتری می برند بیشتر از بقیه سینما را رونق خواهند داد.

وزیر جدید ارشاد به دنبال پروپاگانداکردن آثار سینمای کشور نباشد|تولید فیلم « کوروش زنده است » را با سرعت کمی جلو میبرم|نباید برای هنر رسالتی قائل شد

"فرید "که کارگردانی فیلم‌های "دعوت‌نامه"، "بیتابی بیتا"، "زنها شگفت انگیزند"، "ازمابهتران"، "هم خانه " و "آرامش در میان مردگان" را برعهده داشته پیرامون کمرنگی برخی سبک های نمایشی در عرصه سینما گفت : ژانر در سینمای ایران وابستگی کاملی به اندازه بازار دارد و از آنجا که اندازه بازارِ سینمای ایران حدود  ۵۰۰ سالن سینما است معمولاً به لحاظ اقتصادی چرخه بزرگی را ایجاد نمی کند، به همین دلیل بخش زیادی از نگاه و توجه فیلمسازان سینمای کشور به مقدار و اندازه سرمایه و بودجه‌های خود معطوف می شود و چون پرداختن به برخی ژانرها از جمله اکشن و وحشت مبالغ بیشتری را می طلبند فعالان عرصه فیلمسازی در سینما رغبتی به تولید اثر در قالب چنین سبک هایی از خود بروز نمی دهند.

اواظهار داشت: من برای هنر رسالت قائل نیستم چراکه هنر از جمله پدیده‌هایی است که باید کاملا آزاد و بر اساس خلاقیت شکل بگیرد و تولید شود و زمانی که برای هنرمند جهت تعیین شود و او موظف شود همسو با آن جهت فیلم یا اثر هنری خلق کند در واقع از همان نقطه محدودیت به او و اثرش تحمیل شده است. بنابراین هنر نه تنها هیچ رسالتی ندارد بلکه کاملا آزاد است وجهت خودش را بایستی مبتنی بر ذهنیت و خلاقیت هنرمند پیدا کند بنابراین آن چیزی که رسالت دارد هنر نیست بلکه هنرمند است.

"مهرداد فرید" افزود :معتقدم نظام آموزش و پرورش در هر جامعه ای تاثیر تعیین کننده ای  در جهت عملکردهای فعالان عرصه فرهنگ و هنر خواهد داشت و در این راستا اگر بتواند مردمی اخلاقی تربیت کند قاعدتاً تمام فیلمسازان و هنرمندان آن جامعه هم خود به خود رسالت اخلاقی پیدا میکنند و می توانند آزادانه و بدون هیچ فشار و تحمیلی به ابراز خلاقیت های خود در جهت اخلاقی گام بردارند. ولی اگر جامعه در نظام آموزش و پرورشی  خود دچار ضعف باشد و نتواند اخلاقگرایی را ترویج کند قطعاً مردمی با اعتقادات باری به هرجهت، مردمی که دغدغه نان دارند و بزهکاری در میان آنان از درصد بالایی برخوردار است را تربیت خواهد کرد.  پس تبعا در این جامعه نمی‌توان هنرمندان صاحب رسالت اخلاقی یافت.

"فرید" در ارتباط با خواسته هایی که اهالی فرهنگ و هنر نیاز است از وزیر جدید وزارت فرهنگ و ارشاد داشته باشند افزود :ما هنرمندان به جای بیان و ارائه خواسته ها و راهکارهای خود پیرامون ارتقا و اعتلای فرهنگ و هنر و همچنین دغدغه‌های خود به وزیر جدید فرهنگ و ارشاد، باید به دنبال این باشیم که وزیر جدید چه کارهایی را نباید بکند. اگر تکلیف این نباید ها مشخص شود می توانیم زودتر به نتیجه برسیم . زیرا انجام ندادن نه هزینه‌ می‌خواهد و نه زمان! وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اگر کارهایی که نباید انجام دهد راکنار بگذارد، در این صورت فکر می‌کنم منافع بیشتری برای عرصه فرهنگ و هنر ایجاد خواهد شد.

این کارگردان و تهیه کننده که در عرصه فیلمنامه‌نویسی نیز تبحر بسیاری دارد و فیلمنامه برخی از ساخته هایش را خود به نگارش درآورده بیان کرد: از آنجا که  تاکنون هر وزیری در این عرصه بر سر کار آمده سعی نموده یکسری سیاست هایی را به حوزه فرهنگ و هنر تحمیل کند که نه تنها نتیجه بخش نبوده بلکه آثار مخرب بسیاری را نیز به دنبال آورده است بنابراین برای این که زودتر به نتیجه برسیم نیاز است اهالی فرهنگ و هنر جمع شوند و مانیفستی را بر اساس تاکید بر امور سلبی تهیه کنند  تا زودتر به نتیجه برسند و همچنین کمتر آسیب ببینند. مثلا از کسی که بر کُرسی وزارت ارشاد نشسته بخواهند نه تنها برای هنر رسالتی قائل نباشد بلکه برای پروپاگاندا کردن آثار سینمای کشور، اقدامی نکند و همچنین دیدگاه هاوسلیقه های شخصی خود را به هنرمندان تحمیل نکند.

"مهرداد فرید "پیرامون سریال "سودا" که تهیه کنندگی آن را برعهده داشته گفت:این سریال بزودی از شبکه های نمایش خانگی دردسترس مخاطبان قرار خواهدگرفت همچنین هم اکنون پروانه نمایش فیلم سینمایی "کوروش زنده است" رادریافت نمودم و تولید آن را با سرعت کمی جلو خواهم برد تا دوران بحران کرونا فروکش کند و بتوانم با کمترین آسیب گروه را جمع کرده وتولید کار را آغاز کنم.

برچسب ها: مهرداد فرید
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمد مهدی جمالی
|
France
|
۱۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
0
0
زود پخش کنید
محمد مهدی جمالی
|
France
|
۱۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
0
0
چرا پخش نمیشه کی پخش میشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲