پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Thursday, 25 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۰۹۲۶
تاریخ انتشار : ۴۶ : ۱۶ - ۱۶ شهريور ۱۴۰۰

به گزارش دیباچه ، در پکیج امروز سینما و تئاتر ، موضوع افغانستان بیشتر مورد توجه قرار گرفته است .

مدعی این نیستم که خیلی انگلیسی می‌فهمم

بی بی سی فارسی در اقدامی شیطنت آمیز نام فیلم جدید صحرا کریمی را به اشتباه ترجمه کرد که واکنش این کارگردان افغانستانی را در پی‌ داشت.

صحرا کریمی مدتی پیش در طی جشنواره فیلم ونیز اعلام کرد که یک فیلم سینمایی از ماجرای پروازش از کابل خواهد ساخت.یکی دو روز گذشته نیز صفحه بی‌بی‌سی فارسی در فضای مجازی این خبر را پوشش داد و در ترجمه نام فیلم جدید این کارگردان از واژه‌ای استفاده کرد که موجب واکنش کریمی کارگردان مشهور افغان شد.

در خبر بی‌بی‌سی فارسی از عنوان «فرار از کابل» به عنوان فیلم جدید صحرا کریمی استفاده شد. این در حالی است که به گفته خود کریمی نام فیلم او «پرواز از کابل/ Flight from Kabul» است و بی بی سی در این زمینه شیطنت کرده است.

اخبار کوتاه سینما و تئاتر | از عصبانیت فیلمساز زن افغانستانی برای شیطنت بی بی سی فارسی تا درخشش انیمیشن ایرانی در یک فستیوال ایتالیایی

صحرا کریمی در واکنش به این اتفاق در صفحه شخصی خود نوشت: مدعی این نیستم که خیلی انگلیسی می‌فهمم، اما همان قدر می‌دانم که ترجمه «Flight» می‌شود پرواز، اما در بی بی سی فارسی گویا سوادشان نم کشیده، این لغت را «فرار» ترجمه کرده اند. بعضی همکاران افغان ما در بی بی سی هم منتظر فرصت برای تخریب من هستند و همیشه بر ضد من می‌نویسند.

بی‌بی‌سی فارسی چند ساعت بعد از واکنش کریمی، پست خود را برداشت و همان خبر را با نام مورد تایید کارگردان منتشر کرد.

فیلمبرداری فیلم بلند مستند «بند تهران»  به ایستگاه پایانی رسید 

فیلمبرداری فیلم بلند مستند «بند تهران» به تهیه‌کنندگی، نویسندگی و کارگردانی «جابر مطهری‌زاده» به پایان رسید.

 «بند تهران»، با موضوع مشکلات زنان مهاجر افغان در ایران، هشتمین تجربه جابر مطهری‌زاده در مقام تهیه‌کننده و کارگردان آثار مستند است.

این مستند بلند درباره مقطعی از زندگی «گلی قاسمی» دختر مهاجر افغانستانی است که به‌خاطر نداشتن پاسپورت و غیر قانونی بودن حضورش در ایران در شُرُف اخراج از دانشگاه است. او باید به افغانستان برود اما کسی حاضر به همراهی و کمک او نیست، حتی خانواده‌اش.

اخبار کوتاه سینما و تئاتر | از عصبانیت فیلمساز زن افغانستانی برای شیطنت بی بی سی فارسی تا درخشش انیمیشن ایرانی در یک فستیوال ایتالیایی

 به گفته جابر مطهری‌زاده کارگردان این مستند، گلی قاسمی، سوژه فیلم در حال حاضر با مشکلات عمده‌ای  برای ادامه تحصیل و ماندن در ایران روبه‌روست و با توجه به بحران فعلی افغانستان در تامین امنیت زنان، امکان سفر به افغانستان نیز از او سلب شده و نیاز به کمک ویژه دارد. 

 مرحله تحقیق و نگارش فیلمنامه «بند تهران» از شهریور سال ٩٨ شروع شده و فیلمبرداری آن از بهمن ٩٨ در سکوت خبری کلید خورده و تا اوایل شهریور ۱۴۰۰ ادامه پیدا کرده است. این فیلم در حال حاضر مراحل فنی خود را آغاز کرده تا برای حضور در جشنواره‌های داخلی و خارجی آماده شود.

جابر مطهری‌زاده پیش از این تجربه تهیه‌کنندگی و کارگردانی مستندهای هشتمین دقیقه، انکار شدگان، قوم کرد یک نگاه،مسافر آب، شاید که آینده از آن ما، ٤٧ و کهنه سرباز را در کارنامه خود داشته است.

درخشش انیمیشن ایرانی  در عرصه بین الملل 

انیمیشن کوتاه «سانگ اسپرو» (آواز گنجشک) ساخته فرزانه امیدوارنیا در صدو نود و دومین حضور بین المللی خود موفق به دریافت جایزه بهترین انیمیشن از جشنواره andarasfilmfestival ایتالیا شد.

ایده اولیه فیلم «سانگ اسپَرو» به اتفاقی که در سال ٢٠١۵ رخ داده بود، برمی گردد. یک کامیون حمل مواد پروتئینی در مرز اتریش، کنار جاده رها شده بود در حالی که جسم بی جان ٧١ پناهجو در یخچال کامیون بود. آنها از سرزمین‌های پر رنج‌شان عازم دنیای آزاد بودند. سال ۲۰۱۹ مشابه این فاجعه در ایرلند تکرار شد.

برای ساخت دکور این فیلم ۴۰۰ درخت، ۷۰۰ گُل و ۱۵۰ خانه کوچک از جنس پارچه ساخته شده است. همچنین برای اجرای بخشی از این پروژه از انیماترونیک و فیلمبرداری مستقیم از عروسک ها استفاده شده است.

اخبار کوتاه سینما و تئاتر | از عصبانیت فیلمساز زن افغانستانی برای شیطنت بی بی سی فارسی تا درخشش انیمیشن ایرانی در یک فستیوال ایتالیایی

او تا کنون علاوه بر «سانگ اسپَرو» ۲ فیلم کوتاه دیگر به نام های «بودن» (۲۰۱۷) و «دلبند» (۲۰۲۰) را ساخته که در جشنواره های متعدد به نمایش درآمده اند. او همچنین برای اپرای تئاتر سلطنتی دانمارک طراحی لباس کرده و تاکنون نمایشگاه های متعددی در زمینه های نقاشی، عروسک سازی و مجسمه سازی در دانمارک و نمایشگاه مجسمه های پارچه ای را در ایران برگزار کرده و به داستان نویسی و فیلمنامه نویسی هم مشغول است.

این جایزه چهل و هفتمین جایزه بین المللی فیلم «سانگ اسپرو» است که سال گذشته هم به آکادمی اسکار معرفی شده بود. همچنین این فیلم در سینماهای لس آنجلس به اکران عمومی درآمده است.

افتتاح یک نمایش در پردیس تئاتر شهرزاد 

نمایش «قصه شهرزاد به روایت سنمار» به نویسندگی و کارگردانی حامد شیخی چهارشنبه، هفدهم شهریورماه در پردیس تئاتر شهرزاد  افتتاح می‌شود.

نمایش «قصه شهرزاد به روایت سنمار» به نویسندگی و کارگردانی حامدشیخی روز چهارشنبه ۱۷ شهریور ماه ساعت ۱۸:۳۰ در پردیس تئاتر شهرزاد افتتاح می‌شود.

«قصه شهرزاد» کاری از گروه تندیس است که پس از نمایش های "با من حرف بزن"؛ "مجلس آذر"؛ "گرسنه ها"؛ "همبازی" و "برای لیلا" ششمین کارگردانی حامد شیخی محسوب می‌شود.

اخبار کوتاه سینما و تئاتر | از عصبانیت فیلمساز زن افغانستانی برای شیطنت بی بی سی فارسی تا درخشش انیمیشن ایرانی در یک فستیوال ایتالیایی

این نمایش که شاهکار هدایت تهیه کنندگی آن را به عهده دارد حکایتِ سنمار معمار است که قصه شهرزاد را برای نعمان می‌خواند.شرکت زعفران سان اسمایل حامی مالی این نمایش است که قصه ای ایرانی را روایت می کند.

حامد شیخی ، ملیکا زاهدی ، علی اسدیان ، امیرحسین انصاری ، امیررضا باباولیان ، صادق کاوانلویی ، مجتبی جعفری پور ، نوید نوبخت ، محبوبه میرزاخانی ، امیر فهادان ، غزال شفیعی ، نیکی میرصادقی ، بهرام مصطفایی ، سارا محبی ، تداعی سعیدی فر ، شاهکار هدایت ، رویا شیخی ، ساغر بهنام ، سیمین میرشفیعیان بازیگران این اثر نمایشی هستند.

معرفی هیئت انتخاب دو بخش صحنه‌ای و تئاتر خیابانی یازدهمین دوره تئاتر صاحبدلان 

احمد جولایی، یداله وفاداری و محمد حمزه‌زاده  انتخاب آثار بخش صحنه‌ای و مهدی کاموس، مجید اشتیاقی و یداله وفاداری  انتخاب آثار بخش تئاتر خیابانی این رویداد را بر عهده دارند .

یازدهمین دوره تئاتر صاحبدلان از شهریور تا مهر ماه ۱۴۰۰ به همت کانون تئاتر دینی اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌های کشور و انجمن هنرهای نمایشی برگزار خواهد شد.

اخبار کوتاه سینما و تئاتر | از عصبانیت فیلمساز زن افغانستانی برای شیطنت بی بی سی فارسی تا درخشش انیمیشن ایرانی در یک فستیوال ایتالیایی

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳