سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Tuesday, 23 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۰۹۱۳
تاریخ انتشار : ۲۰ : ۱۲ - ۱۴ شهريور ۱۴۰۰

دینا محمدی: سعید ذهنی کارگردان، آهنگساز و مدرس دانشگاه و فارغ التحصيل رشته كارگردانی تئاتر از دانشكده ی هنرهای زيبا دانشگاه تهران است .
او نوازنده گی پيانو كلاسيك و مبانی آهنگسازی را طی سال های ۱۳۵۳ تا ۱۳۶۶ نزد استاد وازگن اوهانجانيان فرا گرفت و بعد ها در دانشکده ی هنرهای زیبا افتخار شاگردی اساتید بزرگواری همچون فرهاد فخرالدینی( هارمونی ) و دکتر مشایخی ( فرم و آنالیز ) را یافت. سعید ذهنی تا كنون ساخت موسيقی بيش از ٣٠ فيلم بلند سینمایی و تلویزیونی ، بیش از ۲۰ سريال تلويزيونی و بيش از ۵۰ تئاتر حرفه ای را به عهده داشته است و در سال ۱۳۹۴ برای ساخت موسیقی تئاتر « ترور » موفق به دریافت تندیس و لوح افتخار بهترین موسیقی تئاتر از سی و چهارمین جشنواره ی بین المللی تئاتر فجرگردید . او فعاليت های هنری خود را از سال ١٣٥٢ با بازی در فيلم " سياه و سفيد " به كارگردانی " سهراب شهيد ثالث " آغاز كرد و سپس در فيلم های خال، فصل خون، جرس و راه و بيراه به عنوان بازيگر به ايفای نقش پرداخت .
او معتقد است: آهنگسازانی که در عرصه ساخت موسیقی برای آثار نمایشی فعالیت می کنند، بهتر است با ادبیات نمایشی آشنایی داشته باشد و در این صورت است که خواهند توانست آثار موسیقایی موفق و متعالی تری را برای فیلم و یا سریال رقم بزنند.


سعید ذهنی در گفت و گو با دیباچه گفت: آهنگسازان سعی دارند برای کارهای تصویری همچون سینما، تئاتر و تلویزیون با توجه به نظر کارگردان و مفاهیمی که در طول قصه دنبال میشود، به نوعی با آن ها هماهنگ باشند و در این خصوص با توجه به سلیقه و نظر کارگردان سعی داریم از کارکردها و ابزار موسیقی به نحوی بهره ببریم که در نهایت با نظر و سلیقه کارگردان هم سو باشد و با انتقال مفاهیم مورد نظر به مخاطب کمک کند.

وی که آهنگسازی و رهبری موسیقی ارکسترال و توصیفی "هلال کاروان" را در تالار وحدت به عهده داشته گفت: در ساخت موسیقی متن، اولین موئلفه ای که از اهمیت بالایی برای یک آهنگساز برخوردار است، ارتباط منطقی و درک درست از موضوع فیلم یا نمایش است و در واقع هماهنگی کامل او با کارگردان و چیزی که بسیار در کسب نتیجه خوب تاثیرگذار است این است که کارگردان بداند که چه خواسته ای از آهنگساز دارد و کارکرد موسیقی در اثر وی چه در تئاتر و چه در سینما و تلویزیون چگونه است.

سیستم آموزشی ما، به واحد‌های موسیقی، بها نمی‌دهد| هیچ دانشجوی سینما و تئاتری با گذراندن تنها دو واحد از موسیقی، به اطلاعات کافی دست نمی‌یابد!

او در ادامه گفت: شناخت قواعد نمایشی، هر سازنده موسیقی فیلم را بر آن میدارد که نسبت به ترکیب بندی کلی فیلم با نگاهی درست و منطقی بتواند موسیقی ای در خور فیلم و متناسب با آن تولید کند.

ما خیلی فیلم های خوب داریم که الزاما موسیقی ندارند ، اما اگر کارگردان بخواهد، می تواند از موسیقی استفاده کند چون موسیقی هم مثل نور، صحنه آرایی، گریم و سایر عوامل یکی از عناصر تشکیل دهنده فرایند میزانسن در اثر سینمایی و یا تئاتری است .


او با بیان اینکه فیلم و تئاتر آثار هنری مستقلی هستند، گفت : اگر سازندگان فیلم با عناصر فیلم سازی آشنا باشند میتوانند با مخاطب ارتباط خوبی برقرار کنند و نیازی به مِنَت کشی از موسیقی بیش از حد به خواننده و ترانه ندارند ، طبیعتا موسیقی فیلم، اگر به اندازه و غیر تزئینی طراحی شود به نوبه خود میتواند در کنار سایر عوامل تماشاگر را برای دیدن و ترغیب آثار نمایشی مشتاق کند.

« ذهنی» ، که نگارش و کارگردانی نمایش”خاکستان » را براساس داستانی از هانس کریستین اندرسن در تالار نمایش دانشکده هنرهای زیبا بر عهده داشته، ادامه داد: ساختن موسیقی برای فیلم و تئاتر یک تخصص ویژه محسوب می شود و در دانشگاه های دنیا گرایش آهنگسازی فیلم یا صحنه گرایشی مستقل است و آهنگساز دراماتیک واحد هایی را میگذراند که یک آهنگساز در شکل محض خودش در موسیقی و آهنگسازی به آنها نیازی ندارد مثل تحلیل فیلم و ...

این مدرس دانشگاه که به عنوان رهبر میهمان با ارکستر سمفونیک تهران همکاری داشته گفت : معتقدم دانشجویان علاقه مند که در زمینه تئاتر و سینما مشغول به تحصیل هستند نیاز است واحد هایی با عنوان مبانی موسیقی و کاربردموسیقی آثار نمایشی را نیز بگذرانند و اگر این مقوله مهم در واحد های درسی شان نیست آن را به صورت آزاد فرا بگیرند تا بتوانند در زمینه های مختلف هنری تعالی بیشتری یابند .

« ذهنی »  افزود: از سال ۱۳۷۵ در دانشگاه های مختلف هنری تدریس کرده ام، متاسفانه در سیستم آموزش ما به واحد هایی که در زمینه موسیقی باشد، بها داده نمی شود  و معتقدم هیچ دانشجوی سینما و تئاتری با گذراندن تنها دو واحد از موسیقی، هرگز نمیتواند به اطلاعات درست کافی و وافی دست پیدا کند.

این آهنگساز برجسته عرصه موسیقی گفت: اگر تولید کنندگان سینمایی و تلویزیونی در آثار خود به جایی رسیده اند که بدون حضور خواننده و ترانه اقبالی در جلب مخاطب برای خود متصور نیستند بهتر است آن فیلم و مجموعه را نسازند و بودجه مملکت را هدر ندهند .

« سعید ذهنی »  که ساخت موسيقي تئاتر "دایره گچی قفقازی" را بر عهده داشته، بیان کرد: آشنایی با ادبیات نمایشی در ساخت موسیقی نقش بسزایی دارد و آهنگساز اگر با مبانی هنرهای نمایشی آشنایی داشته باشد به طور قطع به مراتب جلوتر از همکارانی خواهد بود که صرفا با اطلاعات آهنگسازی وارد این مقوله شده اند.

کارگردان فیلم های کوتاهی چون مثل «  دیروز شاید »،  « عکس آخر» ،« آوای بم»، « لالایی» ، و «شهربازی» افزود: اصلا قرار نیست که یک دانشجوی سینما و یا تئاتر حتما آهنگساز و یا موسیقیدان شود، مگر یک کارگردان الزاما فیلمبردار ، گریمور ، طراح نور یا صدابرداری حرفه ایست؟ خیر؛ اما باید با کارکرد این عناصر آشنا باشد پس کسی که فارغ تحصیل کارگردانی تئاتر یا سینما می شود باید با کارکردهای موسیقی برای یک اثر سینمایی و تئاتری آشنا باشد. همچنین آموزش فلوت ، فیلم و اپرا گذاشتن هیچ کمکی به این دانشجویان نمی کند و فقط وقتشان را در این زمینه می گیرد .

او در خصوص فعالیت های جدید خود در عرصه موسیقی بیان کرد: هم اکنون مشغول ساخت موسیقی مجموعه "جَمعمون جَمعِ" به کارگردانی محمد مسلمی هستم که برای این کار ساخت چند ترانه کوتاه را بر عهده دارم.

او بیان کرد: " آهسته با ماه" عنوان آلبوم اولم بود که همزمان در ایران و در سطح بین المللی و همچنین سایت های معتبر منتشر شد و بازخورد خوبی داشت و هم اکنون در حال تدارک و برنامه ریزی برای آلبوم دومم به نام "رستاخیز عشق" هستم .

این موسیقی دان  در پایان خاطرنشان کرد: بزودی آلبوم دوم خود را با "نام رستاخیز عشق" با یک پالایش مجدد به بازار موسیقی ایران و جهان عرضه خواهم کرد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار