پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Thursday, 25 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۰۸۷۷
تاریخ انتشار : ۲۸ : ۱۰ - ۰۳ شهريور ۱۴۰۰

اعظم صفایی  : « رضا بهبودی» بازیگر موفق تئاتر، سینما و تلویزیون که این رزوها در سریال تاریخی « خاتون» به کارگردانی « تینا پاکروان »  به ایفای نقش پرداخته در رابطه با دلیل پذیرش پیشنهاد این همکاری به خبرنگار " دیباچه" گفت:« خاتون»  در ژانری تاریخی و بر اساس وقایع شهریور 1320 شکل گرفته است، نویسنده توانسته بر اساس داستانی واقعی، در بستری تاریخی تخیل را هم دخالت داده تا به جذابیت اثر بیفزاید. مدتها است که اثری به این شکل تولید نشده و تعداد انگشت شماری از این قیبل سریال‌ها ساخته شده که با حفظ کیفیت به برهه‌ای حساس از تاریخ ما بپردازد و در عین حال حفظ امانت کنند، لذا با افتخار این پیشنهاد را قبول کردم.

این بازیگر توانای سینمای ایران افزود: مجموعه‌ای از شرایط در انتخاب پروژه موثر است، بحث کیفیت و استاندارد حداقلی فیلمنامه و عوامل، اهمیت زیادی دارد. کیفیت ‌دیالوگ‌ها ، قصه پردازی و ساز و کار روایت هم مهم است، شخصا انتقادی در این باره دارم و آن هم شتابی است که در سریال سازی وجود دارد. به طور نمونه ممکن است به سریالی دعوت شوید که 30 قسمت دارد اما تنها 5 قسمت آن نوشته شده باشد و این موضوع کار را سخت می‌کند، من معمولا در ابتدا راجع به این قضیه صحبت می‌کنم چرا که این موضوع استرس زاست و در ادامه مشخص نیست که قصه به چه شکل روایت خواهد شد و به چه سمتی می‌رود. در گذشته اینطور نبود و معمولا داستان کار از ابتدا تا قسمت انتهایی مشخص بود یا اینکه شما می‌توانستی به توانایی نویسنده و کارگردان اعتماد کنی؛ مانند اثرغیر قابل تکرار «کیانوش عیاری» یعنی «روزگار قریب». ولی متأسفانه امروزه  شتاب در کارها بالا رفته و امیدوارم به آهستگی برسیم و کیفیت را فدای سرعت نکنیم.

اثری که در ژانر تاریخی تولید می‌شود باید صادق باشد |  شتاب در کار‌ها بالا رفته و امیدوارم به آهستگی برسیم | خطر سری دوزی در کمین نمایش خانگی است!

 وی در خصوص ویژگی یک اثر تاریخی موفق اظهار داشت: به نظر من اثری که در ژانر تاریخی تولید می‌شود باید صادق باشد، به این معنی که مبتنی بر واقعیات تاریخی باشد، تاریخ را به درستی به تصویر بکشد و جدا از رنگ و لعاب داستان گویانه و پرداخت تخیلی به داستان که لازمه روایت گری است، باید گفتمان مسلط آن دوران را بازتاب دهد. برخی از آثاری که به تاریخ معاصر ایران پرداخته‌اند، سفارشی هستند و این قضیه ضعف بزرگی برای یک اثر است، که نه تنها در حافظه تاریخی هنر یک مملکت ماندگار نمی‌شود بلکه برای مصارف روزانه هم کاربردی ندارد و در جلب نظر مخاطب عام هم موفق نخواهد بود.

وی افزود: مقوله تاریخ مقوله‌ای جدی است و شوخی بردار نیست،  آدمهای باسواد و تاریخ دان به این قضیه مسلط  وحساس هستند بنابراین به این گروه نمی‌توان دروغ گفت و واقعیت را به شکل دیگری نمایش داد؛ چرا که اگر چنین چیزی اتفاق بیفتد، به راحتی پس می‌زنند. از طرفی مخاطب عام هم چنین اثری را نمی‌پذیرد، منظور از مخاطب عام، مخاطبی است که اگرچه تخصص ندارد ولی بر اساس تجارب، معرفت عمومی و یا مطالعات اندکی که دارد، متوجه تغییر در واقعیات و حقایق می‌شود حتی اگر از این هم کمتر بلد باشد ممکن است، حس کند یک جای کار می‌لنگد! چرا که ذات انسان حقیقت جوست. هر اثر هنری خواه کتاب، فیلم و نمایش اگر مبتنی بر راستی و صداقت نباشد از جانب مخاطب پس زده می‌شود و تنها بار اضافی هزینه‌هایی که برای تولید اثر صرف شده به جای می‌ماند.

بازیگر سریال "روزگار قریب" در ادامه با اشاره به این موضوع که متأسفانه در کشور ما توجه کمتری به تولید اثر در ژانر تاریخی می‌شود و علاوه بر این  از پرداختن به ژانرهای بسیاری که در صنعت فیلمسازی وجود دارد هم باز مانده‌ایم، بیان کرد: بیشترین ژانری که در کشور به آن پرداخته‌ایم ملودرام و فیلمهای اجتماعی است، در صورتی که ژانرهای بسیاری داریم که در ایران  به دلایل مختلف مورد غفلت قرار گرفته‌اند، به طور مثال فیلم‌های زندگینامه‌ای، بسیار جذاب هستند؛ تاریخ گذشته و تاریخ معاصر ما پر از شخصیتهای جذاب و دراماتیکی است که هر کدام از آنها اگر در هر کشوری وجود داشتند، داستانشان به صورت فیلم و یا سریال روایت می‌شد . این همه ادیب، عارف، سیاستمدار و کنش گر اجتماعی در کشور ما وجود داشته و دارند اما مورد غفلت قرار گرفته‌اند و اثری در رابطه با آنها روایت نشده و نمی‌شود.

اثری که در ژانر تاریخی تولید می‌شود باید صادق باشد |  شتاب در کار‌ها بالا رفته و امیدوارم به آهستگی برسیم | خطر سری دوزی در کمین نمایش خانگی است!

"بهبودی" در رابطه با تب تولید سریال در سبکه نمایش خانگی و گرایش فیلمسازان به تولید آثار از این طریق گفت: گرایش بی سابقه فیلم سازان برای تولید آثار از طریق این پلتفرم‌ها می‌تواند خطر سری دوزی را به همراه داشته باشد. فیلمنامه‌های متعدد و آزادی بیشتری که این پلتفرم‌ها در اختیار فیلمسازان قرار می‌دهد باعث شده افراد زیادی تمایل به این کار داشته باشند، حتی افرادی که چند دهه در تلویزیون کار کرده‌اند، به شبکه نمایش خانگی روی آورده‌اند. اگر دقت نظر نباشد و سهل انگاری صورت بگیرد، قطعا مخاطب این شبکه‌ها هم از دست می‌رود. چرا که تماشاگر اگرچه بیننده آثار می‌شود ولی اگر تعداد کارها زیاد شود و کیفیت پایین بیاید، هزینه و وقت خود را صرف تماشای این کارها نخواهد کرد!  در نتیجه آثار با شکست مواجه شده  و هم عوامل و هم پلتفرم‌ها متضرر می‌شوند.

وی افزود: الان مخاطبان ما به پلتفرم‌های جهانی دسترسی دارند، فیلم‌ها و سریال‌ها را دانلود می‌کنند، لذا اگر سریال‌ها کیفیت نداشته باشند، به طور طبیعی با شکست مواجه می‌شویم. نباید  شرایطی ایجاد شود که مردم این برداشت را داشته باشند که شبکه نمایش خانگی هم همانند سایر شبکه‌هاست و ضرورتی برای پرداخت هزینه اضافی برای تماشای فیلم و سریال از طریق این پلتفرم‌ها وجود ندارد.

این مدرس بازیگری در خصوص ضعف فیلمنامه در آثار تلویزیونی و کناره گیری افراد حرفه‌ای از فعالیت در این مدیوم اظهار داشت: فیلمسازان خوب و حرفه‌ای زیادی داریم که به هر دلیل یا خانه نشین شده و یا به انتخاب خود دست از کار کشیده‌اند، سالهاست که از ضعف فیلمنامه صحبت می‌شود، اما در حقیقت  معتقد هستم ما ضعف نویسنده داریم اما ضعف فیلمنامه نویسی خیر. یعنی ممکن است نویسنده‌های ضعیفی در حال کار باشند اما این به این معنی نیست که فیلمنامه‌های درجه یک نوشته نمی‌شوند، چرا که ما نویسندگان برجسته‌ای داریم که سالها کار کرده‌اند و در این امر بسیار توانا هستند، پس مشکل از جای دیگری است و نیاز به بررسی دارد. یقینا در هر دوره نویسندگان شاخصی وجود دارند که می‌توانند کار کنند اما باید دید چه عاملی بازدارنده بوده است.

وی که سابقه زیادی در بازیگری و کارگردانی تئاتر دارد، در خصوص برگزاری تئاتر به شیوه آنلاین در شرایط شیوع کرونا گفت: تئاتر یک مدیوم است و زمانی که بخشی از آن در مدیوم دیگری قرار می‌گیرد دیگر نام تئاتر سزاوار آن نیست و تبدیل به ماجرای دیگری می‌شود که تأثیر دیگری بر مخاطب دارد، تئاتر از طریق تماشای زنده و ارتباط نزدیک با بازیگر اثر گذار است . البته دوستانی که تئاتر را به این شیوه برگزار می‌کنند در این شرایط ناگزیر به این انتخاب هستند و امیدواریم بیش از این در این شرایط نمانیم موقعیتی که دو سال است در آن گیر کرده‌ایم و افق مشخصی برای آن وجود ندارد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳