جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 19 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۰۸۱۵
تاریخ انتشار : ۰۱ : ۱۵ - ۱۳ مرداد ۱۴۰۰

مدیرمسئول انتشارات نوید شیراز  معتقد است در صورتی که مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام مؤثر و مناسبی برای حمایت از ناشران نکنند،فعالان صنعت نشر برای حفظ آبروی خود مجبور به بی‌حرمتی به کتاب و فروش کیلویی محصولاتشان هستند.

علی نویدگویی مدیرمسئول انتشارات نوید شیراز در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری دیباچه به شرایط نامناسب حاکم بر صنعت نشر اشاره کرد و گفت:فروش کیلویی کتاب‌ها که این روزها درباره یک کتابخانه بر سر زبان‌ها افتاده است،اتفاق جدیدی نیست.امروزه حتی بسیاری از ناشران بزرگ تهران نیز کتاب‌های خودشان را به کارتن و مقوا تبدیل می‌کنند و آنها را می‌فروشند.

او افزود:من هفته قبل تهران بودم و با برخی از ناشران برتر کشور صحبت می‌کردم.در قالب این صحبت‌ها متوجه شدم که این ناشران کتابهایشان را به صورت دیجیتالی و با تعداد نسخه‌های محدود منتشر می‌کنند .این ناشران کتابهایشان را با تیراژ منتشر نمی‌کنند و با توجه به همین موضوع کتاب‌های ناشران مطرح کشور به شهرستان‌ها ارسال نمی‌شوند.

مدیرمسئول انتشارات نوید شیراز بیان کرد:امروزه اگر ما  به شهرستانی برویم متوجه می‌شویم که شاید چند کتابفروش مشخص کتاب ناشران مطرح کشور را برای عرضه داشته باشند.این اتفاق به دلیل نبود کاغذ،گرانی زینک و روند مختل توزیع کتاب اتفاق افتاده است.

تداوم حیات ناشران در گروی تدبیر مسئولان | بی‌حرمتی به کتاب و قلم؛ راهکار اجباری برای روی پای ماندن ناشران!

نویدگویی گفت:در دو سال اخیر همه‌گیری ویروس کرونا مشکلات فعالان صنعت نشر را تشدید کرده است.در چنین شرایطی مدیران مربوطه نتوانستند آنچنان که باید و شاید شرایط حاکم بر صنعت نشر را سر و سامان بدهند.فرض کنید جهان و به تبع کشور ما با توجه به برخی از مقاله‌های علمی منتشر شده حدود40سال با همه‌گیری ویروس کرونا مواجه باشد،آیا درطول این سال‌ها باید وضعیت صنعت نشر کشورمان مانند امروز باشد؟

نویدگویی گفت :نکته دیگر این است که از دو سال قبل تا به امروز نمایشگاه بین‌المللی کتاب و نمایشگاه‌های استانی ارائه‌دهنده محصولات صنعت نشر کشور برگزار نشده‌اند.شما هم می‌دانید که من در جریان برگزاری نمایشگاه‌های کتاب بودم و مدیریت بخشی از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را برعهده داشتم بنابراین میدانم که ما اعتبار قابل توجه استانی برای حضور در نمایشگاه بین‌المللی تهران داشتیم.مسئولان در صورتی که سیاستی برای رسیدگی به وضعیت صنعت نشر داشتند بهتر بود بودجه مخصوص به برگزاری نمایشگاه‌های کتاب را به خرید کتاب از ناشران اختصاص می‌دادند تا ناشر برای جبران ضررهایش مجبور به فروش کیلویی کتاب‌های نازنین‌اش نشود.با این کار علاوه بر بی‌حرمتی به کتاب،به خواننده،نویسنده،کتابفروش و قلم توهین می‌شود.

او ادامه داد:امروز اکثر کتابخانه‌های کشور فاقد کتاب‌های کافی هستند.مسئولان امر می‌توانستند با خرید کتاب ناشران کتابخانه‌ها را تجهیز کنند.

مدیرمسئول انتشارات نوید شیراز تأکید کرد:امروزه بسیاری از ناشران به صورت پنهانی کتاب‌های خود را به عنوان ضایعات و کیلویی می‌فروشند تا بتوانند قسط وام‌های خود را به بانک برگردانند تا آبرویشان نرود.در یک سال و نیم کمک چندانی به این ناشران نشد البته قرار بر آن بود که وامی با سود ۸درصد و تنفس۶ماهه را به آنها بدهند . این امر را به من نیز  اعلام کردند و گفتند نام پرسنل بیمه‌شده خودم را اعلام کنم تا با توجه به تعداد آنها وام دریافت کنم اما پس از مدتی بانک اعلام کرد که این وام با سود18یا 12درصد به ناشران اختصاص یافته است و فعالان صنعت نشر برای دریافت آن باید 4ضامن به بانک ببرند.من هرگز نتوانستم چنین کاری کنم چون امکانش نبود.

نویدگویی اظهار کرد:من نیز ممکن است مجبور شوم برای پاس کردن چک‌هایم کتابهایم را به صورت کیلویی بفروشم.

گفت  و گو از : نسرین خدایاری 

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار