جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 19 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۰۸۰۷
تاریخ انتشار : ۲۱ : ۱۴ - ۱۰ مرداد ۱۴۰۰

همانطور که کارگردانی درست، متن قوی و بازی های منطقی در دیده شدن یک اثر موثر بوده نیز میتوان به جرات گفت که موسیقی هم در کنار این شاخصه ها بیشتر کاربرد دارد و با مخاطب همذات پنداری میکند.

رضا خسروی از آهنگسازان متبحر در عرصه آثار نمایشی، فارغ التحصیل موسیقی سوره و فوق لیسانس موسیقی و عضو پیوسته کانون آهنگسازان سینمای ایران ( خانه‌ سینما) است و ساخت موسیقی برای فیلم هایی چون به وقت خماری به کارگردانی محمد حسین لطیفی، زهر مار ساخته سید جواد رضویان، قصه دلها به کارگردانی هوشنگ درویش پور و مامان بهروز منو زد ساخته عباس مرادیان، از جمله فعالیت های اخیر او در عرصه سینما به شمار میرود.
خسروی در طول چند سال فعالیت در زمینه ساخت و تولید آهنگ برای بیش از ۱۰۰ فیلم و سریال توانسته همکاری با کارگردانانی همچون قاسم جعفری، حسین تبریزی، فلورا سام، بهادر اسدی، قدرت الله صلح میرزایی، جواد رضویان، حمید نعمت الله، سعید آقاخانی، جواد افشار، علی شاه حاتمی و محمد حسین لطیفی را در کارنامه هنری خود نگاشته کند.
همچنین او در زمینه آهنگسازی سریال هایی پر مخاطبی همچون سی امین روز جواد افشار، مهمانان ویژه جواد رضویان، صبح آخرین روز حسین تبریزی، مرضیه ساخته فلورا سام و ریکاوری به کارگردانی بهادر اسدی فعالیت داشته است.

عشق، رفاقت و زندگی دستمایه ساخت ترانه تیتراژ اول و آخر سریال «زندگی زیباست» شد | موسیقی و آهنگ یک فیلم با موفقیت یک اثر در تعامل است!

این آهنگساز جوان  در زمینه آهنگسازی و نگارش پارتیتور قطعه " اسفند " فانتزی برای سنتور ، تنبک و ارکستر زهی، آهنگسازی و نگارش پارتیتور قطعه " بی کسی " برای کوارتت زهی ، آهنگسازی و نگارش پارتیتور قطعه " غوغا " برای ارکستر بزرگ ایرانی ،،تنظیم و نگارش پارتیتور قطعه " رقص ژاله " آکاپلا برای گروه کر و صداهای افکتیو انسانی، آهنگسازی و نگارش پارتیتور قطعه " کوه پر غرور " برای ارکستر بزرگ سمفونیک و خواننده تنور، آهنگسازی و نگارش پارتیتور " مجموعه آثار برای پیانو " شامل 8 قطه برای تکنوازی پیانو، آهنگسازی و نگارش پارتیتور قطعه " هموطن " برای ارکستر بزرگ سمفونیک و خواننده سنتی از آثاری هستند که خسروی در زمینه موسیقی از خود در کارنامه کاری اش به جای گذاشته است.

رضا خسروی آهنگساز در گفتگو با دیباچه گفت: سریال "زندگی زیباست" ، از نظر ساختار یک سریال ملودرام اجتماعی عاشقانه است که تنوع بسیار زیادی در اتفاقات و داستان ها و داستانک های تلخ ، شیرین ، فانتزی و حتی تعلیقی دارد ،به همین جهت ، لازم بود در ساخت موسیقی این سریال با توجه به حال و هوای موضوعات و شخصیتهای آن از سبک های مختلف موسیقی استفاده کنم .
به طور مثال هر جا که آرش و همسرش را می‌بینیم که هر دو حس شاعرانگی و عاشقانه ی زیبایی را در بازی خود به نمایش گذاشتند ، تِم مخصوص آنها که چند گونه والس با سولو ی آکاردئون است را می شنویم .

یا هر جا که شور و شعف جوانی و حرکت و سرزندگی بازیگران جوان سریال را میبینیم، بیشتر حال و هوای موسیقی به سمت پاپ راک با سازبندی مخصوص این سبک که اغلب گیتار الکتریک و درامز است ، می رود .

صحنه های عاشقانه ی ماهان و مینا با گیتار الکتریک و ملودی مخصوص خودشان ، سکانس های عاشقانه ی دانیال و سارا با گیتار کلاسیک و تم مخصوص این دو در سبک پاپ طراحی شده اند.

او در ادامه افزود: ملودی ای هم با غالب بودن پیانو و سولو ویولنسل ساخته ام که مخصوص پدر و مادر های این سریال در مواجهه با جوان ها است و در کل اینکه تنوع بسیار زیادی در موسیقی این سریال داشته ام از ملودی و ساختار پاپ ، راک ، کانتری گرفته تا ارکسترال و حتی موسیقی بومی و محلی کشورمان می توان برای مخاطبان طنین انداز کرد.


آهنگساز مجموعه "سی امین روز" گفت: به هرحال از اولین و ابتدایی ترین دلایل حضور موسیقی ، همین اثر گذاری بر درام است .
این سریال هم با توجه به هوش و کاربلدی کارگردانش که تجربه ی بسیار زیادی در ارائه ی آثاری ماندگار و تاثیر گذار بر مخاطب دارد ، سرشار از هیجانات و احساسات عاشقانه ، رفاقتانه ، پدرانه و مادرانه بود که وظیفه ی آهنگساز را بسیار سخت میکرد ، چرا که در این مدل آثار نمایشی ، اگر کمی موسیقی از تصاویر سر باشد و یا به اندازه ی تصاویر تاثیر گذار نباشد ، قطعا بودن موسیقی تاثیر بلعکس خواهد داشت و در مجموع تأثیر درست خودش را بر مخاطب نخواهد گذاشت . خودم فکر میکنم توانسته باشم در این سریال احساساتم را کنترل کنم و به اندازی تصاویر موسیقی بسازم ، نه بیشتر و نه کمتر .

او اظهار داشت:همانطور که در پرسش قبل شما به نوعی پاسخ دادم ، اولین وظیفه ی آهنگساز فیلم ایجاد ارتباط درست بیان موسیقی و تصویر است ، در واقع آهنگساز فیلم اجازه ندارد بدون توجه به موضوع ، محتوا و مفهوم فیلم یا سریال ساخت موسیقی را آغاز کند . تک تک صحنه های سریال زائیده ی ذهن نویسنده است و ذهن دومی به نام کارگردان آن را تکمیل و اجرا میکند و بعد از آن ، سومین مولف ، که آهنگساز است وظیفه دارد بر اساس اجرای دو مولف قبلی ( نویسنده و کارگردان ) تالیف یا همان نوشتن موسیقی را کاملا در راستای مفاهیم و هماهنگ با تصاویر ساخته شده آغاز کند .
طبعا من هم به عنوان آهنگساز تمام سعی خودم را کردم که با فکر موسیقی بسازم و این تعامل را مد نظر قرار بدهم .

خسروی گفت: سریال زندگی زیباست را در سه کلمه می شود توصیف کرد ، عشق ، رفاقت و زندگی ، همین سه کلمه دستمایه ی ساخت ترانه ی تیتراژ اول و آخر شد ، چرا که معتقدم اگر ترانه و کلام درست و به جا استفاده شود تاثیر فراوانی بر اثر خواهد داشت . در این سریال هم این اتفاق افتاد و وقتی به ساخت تیتراژ اول فکر میکردم ، نگاه کردم که نقش اول این سریال یک نفر نیست و یک گروه بازیگر جوان هستند ، پس من هم بجای استفاده از خواننده به گروه همسرایان و آواز دسته جمعی رسیدم و بعد از مشورت با صاحبین اثر به قطعیت رسیدیم .
نکته جالب اینکه برای نوشتن ترانه ی این کار از سروش کریمی که ترانه سرای بی‌نظیر و حرفه ای است ،دعوت کردم و تمام بیش از ۴۰ قسمت سریال را با هم به دقت دیدیم و بررسی کردیم که برآیند آن شد این دو تیتراژ اول و آخری که الان در حال پخش است و خدا رو شکر شنیدم که خیلی از آن ها استقبال شده ، که البته تیتراژ پایان با صدای بسیار زیبای مهدی هدایی به روی آنتن رفته است .

عشق، رفاقت و زندگی دستمایه ساخت ترانه تیتراژ اول و آخر سریال «زندگی زیباست» شد | موسیقی و آهنگ یک فیلم با موفقیت یک اثر در تعامل است!

او در ارتباط با اینکه در ساخت موسیقی متن چه عواملی بیشترین تاثیر را در به دست آوردن یا کسب نتیجه دلخواه دارند، گفت: گاهی اتفاق میافتد که یک موسیقی خوب با پروداکشن سنگین برای متن و یا تیتراژ اثر نمایشی ساخته شده اما انطور که شاید شنیده و یا مورد استقبال قرار نگرفته است.
همانطور که از اسمش پیداست موسیقی فیلم یعنی ساخت آهنگ برای یکسری تصاویر، مفاهیم از ذهنیات نویسنده و کارگردان که برای این عرصه دستش زیاد باز نیست و باید در محدوده همین تصاویر و مفاهیم پیش برویم ، بنابراین موسیقی و آهنگ یک فیلم با موفقیت یک اثر در تعامل است چرا که اگر یک اثر نمایشی خوب دیده و مورد استقبال قرار گیرد به طبع آن موسیقی و آهنگ آن شنیده و مورد استقبال قرار خواهد گرفت.
پس شرط اول و آخر دیده شدن موسیقی یک فیلم یا سریال ، ارتباط برقرار کردن مخاطب با داستان و درام است که خودِ آن تابعی از متن خوب ، کارگردانی درست ، بازی های درخشان و دیگر عواملی مثل تدوین ، صدا و موسیقی است که در نهایت همه ی اینها وقتی درست باشد ، نه فقط آهنگساز ، بلکه تک تک عوامل خود را برنده می بینند .

آهنگساز مجموعه "میهمانان ویژه: بیان کرد: شناخت کافی آهنگساز از انواع درام ها باعث میشود او در مواجه با تصویر در راستای ساخت آهنگ تصمیم گیری صحیح و دقیقی را پیاده کند همچنین نیاز است یک آهنگساز با ادبیات نمایشی و انواع درام آشنا باشد تا از اینرو در مواجهه با تصویر، تصمیم گیری صحیح و دقیقی داشته باشد.

البته باز تاکید میکنم همه چیز از ذهن مولف اول که نویسنده  اثر است شروع شده با ذهنیت و توان هنری کارگردان آمیخته میشود و با بازیگران و سایر عوامل به اجرا در می‌آید و در نهایت آهنگساز با اثر تولید شده ای مواجه است که باید با آن همراه شده و اثری هم راستا ساخته و پرداخته کند .
در این بخش است که تفاوت آهنگسازان با یکدیگر نمایان می‌شود ، چرا که میتوان موسیقی ساخت در خدمت درام و همراه با تصویر و درعین حال آنقدر جذاب و شنیدنی تا جایی که موسیقی آن فیلم تبدیل به شناسنامه ای محکم و ماندگار برای آن فیلم یا سریال باشد.

او گفت: هر چقدر که متنِ قوی ، کارگردانی درست و بازی های منطقی در دیده شدن یک اثر موثر است ، به همان نسبت موسیقی ، کاربرد دارد . فرض کنیم صحنه ای در یک فیلم داریم که بازیگری در پارک تنها نشسته ، میمیک خاصی در صورت او دیده نمیشود و دوربین به سمت او تراولینگ می کند ، فارغ از موضوع فیلم و صحنه های قبل و بعد ، اگر موسیقی با یک تک ساز همراه باشد یک معنی میدهد ، اگر با ارکستری بزرگ همراه باشد معنی دیگری می دهد ، اگر موسیقی غم داشته باشد ، بیننده را با غم همراه می‌کند ، چنانچه در موسیقی تعلیق یا ترس شنیده شود ، چشمان بیننده بازتر شده و سریع منتظر دیدن یک اتفاق بد یا حادثه است ، اگر موسیقی ریتمیک و شادی را بشنویم ، ناخودآگاه دل تماشاچی حس شعف پیدا می کند و اینجاست که می‌شود گفت چقدر یک تصمیم درست از سوی آهنگساز برای آن صحنه می‌تواند نتیجه ی زحمات یک گروه فیلمسازی را تا حد زیادی دیدنی تر کند .

عشق، رفاقت و زندگی دستمایه ساخت ترانه تیتراژ اول و آخر سریال «زندگی زیباست» شد | موسیقی و آهنگ یک فیلم با موفقیت یک اثر در تعامل است!

موسیقی بومی ایران نیاز به شناخت از طرف آهنگسازان و معرفی و حمایت از سوی مسئولان دارد .
من به شخصه عاشق موسیقی ایرانی ، مقامی و بومی سرزمینم هستم و در اغلب آثار من رنگ موسیقی ایرانی شنیده می‌شود ؛در سریال "ایلدا" که سال گذشته از شبکه  یک سیما پخش شد کل موسیقی تلفیق موسیقی بومی لرستان و ارکستر سازهای سمفونیک بود ، در سریال "مهمانان ویژه" جواد رضویان به طور کامل موسیقی سریال از تیراژ تا انتها بر پایه موسیقی خراسان بود و حتی در سریال "صبح آخرین روز" که اتفاقا قبل از همین سریال زندگی زیباست از شبکه  دو سیما پخش می شد با توجه به زنجانی بودن شخصیت اول داستان که شهید شهریاری بود و فضاهای زنجان قدیم ، از موسیقی آذری استفاده کرده بودم .
در این سریال "زندگی زیباست"هم چند قسمتی که در چابهار اتفاق می‌افتاد بهانه ای شد تا از موسیقی وزین سیستان و بلوچستان استفاده کنم .
قطعا اگر همکاران آهنگساز و جوانانی که قصد ورود به دنیای موسیقی فیلم را دارند ، ظرفیت های موسیقی بومی و محلی ایران را بشناسند ، به سادگی از این پتانسیل و دریای ملودی ها و فرهنگ های جاری در آن نمی گذرند .

این آهنگساز جوان افزود: الان که مشغول اتمام قسمت های پایانی سریال زندگی زیباست هستم ، دو فیلم سینمایی قراداد دارم و سه سریال که یکی برای تلویزیون و دو تا برای پخش از شبکه نمایش خانگی است که انشاالله بعد از پایان این سریال شروع خواهم کرد .

او در پایان خاطر نشان کرد: سپاس ویژه دارم از کارگردان حرفه ای و کاردان این سریال جناب قاسم جعفری برای اعتمادی که به من کردند در راه ساخت موسیقی این سریال و خسته نباشید میگم به تمام عوامل پشت دوربین و بازیگران جوان و پیشکسوت، که یکسال بدون دیدنشان از نزدیک و فقط از طریق صفحه ی مانیتور با ایشان رفاقت کردم و بهترین آرزوها را برای تهیه کننده ی بسیار دوست داشتنی کار جناب علی حجازی مهر دارم.

گفت و گو از دینا محمدی

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار