پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳  |  Thursday, 28 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۰۸۰۴
تاریخ انتشار : ۰۲ : ۱۶ - ۰۹ مرداد ۱۴۰۰

سپیده شریعت رضوی : سه فیلم جدیدی که پس از سینمایی «دینامیت» در سینماها اکران شده‌اند، تا بدین لحظه نتوانسته‌اند مخاطب را راضی نگه دارند و مراجعه به سایت سمفا برای بررسی آخرین وضعیت فروش این فیلم‌ها این موضوع را به خوبی به نمایش می‌گذارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری دیباچه، سینماهای کشور با گذشت بیش از یکسال و نیم از شیوع کرونا همچنان وضعیت خوبی را سپری نمی‌کنند و می‌توان گفت متولیان این حوزه در این مدت یا نخواستند و یا نتوانستند آنچنان کمکی به این حوزه داشته باشند. البته وضع دیگر حوزه‌ها هم دست کمی از سینما ندارد چه بسا اینکه اوضاع در تئاتر بدتر از سینماست اما نکته اینجاست که توجه به حوزه فرهنگ و هنر به ارتقا و رشد جامعه کمک می‌کند چیزی که مدیران ما بدان توجهی ندارند.

فروش کمتر از ۵۰ میلیون تومانی سه فیلم جدید اکران شده |  اکران «قصه عشق پدرم» کار درستی بود؟ / «دینامیت» همچنان می‌فروشد!

از 11 تیرماه همزمان با اکران فیلم سینمایی «دینامیت» به کارگردانی مسعود اطیابی و تهیه‌کنندگی ابراهیم عامریان که در زمینه آثار کمدی جای دارد، توانست شرایط سینماها را اندکی تغییر بدهد و مخاطب را به سالن‌های سینما بکشاند البته این فیلم در حالی اکران شد که تهران و بسیاری از شهرهای ایران از همان تاریخ در شرایط قرمز کرونایی قرار گرفتند اما این بار تعطیلی سینماها به خود سینماداران واگذار شد که در این میان تعداد اندکی سینما تعطیل و بقیه به کار خود ادامه دادند.

از طرف دیگر پیش از اکران فیلم‌های جدید در تیرماه 1400 سخنگوی شورای صنفی نمایش اعلام کرد که هر فیلمی 2 میلیارد تومان بفروشد، یک میلیارد تومان حمایت خواهد شد و اگر فروش فیلم به پنج میلیارد تومان برسد، یک و نیم میلیارد تومان دیگر نیز دریافت خواهد کرد این موضوع باعث شده است برخی از فیلمسازان برای اکران آثار خود اعلام آمادگی کنند اگرچه در شرایط پاندمی کرونا نمی‌توان استقبال مخاطبان از فیلم‌ها را تا حدود زیادی پیش‌بینی کرد، اما دریافت این کمک برای صاحبان آثار خالی از لطف هم نیست.

«سیاه باز» به کارگردانی حمید همتی، «قصه عشق پدرم» به کارگردانی محمدرضا ورزی و «مدیترانه» به کارگردانی هادی حاجتمند از جمله فیلم‌های سینمایی هستند که پس از «دینامیت» روی پرده سینماها رفتند تا کمی شرایط را تغییر بدهند اما میزان فروش هرکدام از این سه فیلم تا زمان نگارش این مطلب آنچنان تعریفی ندارد اگرچه نمی‌توان به صورت قطع نتیجه‌گیری کرد اما احتمالا ترکیب اکران در حال حاضر مانند ترکیب اکران فیلم‌ها در عید 1400 با شکست مواجه خواهد شد.

فروش کمتر از ۵۰ میلیون تومانی سه فیلم جدید اکران شده |  اکران «قصه عشق پدرم» کار درستی بود؟ / «دینامیت» همچنان می‌فروشد!

در گزارش پیش رو قصد داریم به فیلم‌هایی که تاکنون پس از اعلام حمایت سازمان سینمایی به اکران رضایت داده و روی پرده سینما رفته‌اند، بپردازیم.

«دینامیت»؛ پُرفروش‌ترین فیلم سینمایی سال 1400 تا بدین لحظه

«دینامیت» محصول سال ۱۳۹۷ است که پس از سه سال در نهایت اکران شد و بر اساسا آمار مندرج در سایت سمفا تا به این لحظه به فروش 61,179,173,000 ریال دست پیدا کند و قاعدتا کمک سازمان سینمایی را نیز دریافت خواهد کرد.

داشتن مضمون کمدی و ترکیب بازیگران باعث شد این فیلم سینمایی تا به این لحظه بتواند اکران خوبی را در شرایط این روز‌های جامعه تجربه کند و در آستانه سه میلیاردی شدن عنوان پُرفروش‌ترین فیلم سال را تا به این لحظه از آن خود کند.

احمد مهرانفر، پژمان جمشیدی، محسن کیایی، نازنین بیاتی، زیبا کرمعلی، نادر سلیمانی، مجید شهریاری و امید روحانی در این فیلم کمدی به ایفای نقش می‌پردازند.

21 میلیون تومان فروش «سیاه باز» در 6 روز!

مرتضی شایسته سخنگوی شورای صنفی نمایش پس از جلسه ۱۳ تیرماه این شورا اعلام کرد که ۲ فیلم «زد و بند» به کارگردانی داوود نوروزی و تهیه‌کنندگی مقصود جباری و «سیاه باز» به کارگردانی حمید همتی و تهیه‌کنندگی علی قائم‌مقامی از چهارشنبه ۱۶ تیر یا چهارشنبه ۲۳ تیر در سینما‌ها بود اگرچه این ۲ فیلم هیچ کدام در زمان مقرر اکران نشدند اما در نهایت «سیاه باز» از 30 تیرماه روی پرده سینما رفت.

«سیاه‌باز» که موفق نشد در سی و نهمین جشنواره ملی فیلم فجر به نمایش دربیاید به ماجرای فعالیت‌های یک بیت‌کوین‌باز پرداخته و تلاش کرده است در مسیر سینمای اجتماعی به‌جای سینمای فلاکت حرکت کند.

این فیلم سینمایی تاکنون تنها 216,855,000 ریال فروش داشته که به نوعی می‌توان گفت در این مدت اکران با شکست مواجه شده است.

سام قریبیان، افسانه بایگان، شاهد احمدلو، مهدی کوشکی، علی رهبری، المیرا دهقانی، حامد بیسادی و آتیلا پسیانی در «سیاه باز» به ایفای نقش پرداخته‌اند.

چرا یک فیلم باگذشت 10 سال از زمان ساخت باید در این شرایط اکران شود؟

خروجی جلسه شورای صنفی نمایش در ۲۰ تیرماه مشخص شدن اکران ۲ فیلم دیگر هم بود که از آن جمله می‌توان به نمایش فیلم‌ سینمایی «قصه عشق پدرم» به کارگردانی محمدرضا ورزی و تهیه‌کنندگی محمدرضا شریفی‌نیا اشاره کرد.

«قصه عشق پدرم» به کارگردانی محمدرضا ورزی و تهیه‌کنندگی محمدرضا شریفی‌نیا محصول سال ۱۳۹۱ است و اکران آن در این زمان این سوالات را در ذهن هرکسی به وجود می‌آورد که چرا این فیلم در شرایط متفاوت این روزهای سینما باید اکران شود؟ چه کسانی این تصمیم را گرفتند و چکونه به این نتیجه رسیدند که این فیلم را در این زمان اکران کنند؟

فروش کمتر از ۵۰ میلیون تومانی سه فیلم جدید اکران شده |  اکران «قصه عشق پدرم» کار درستی بود؟ / «دینامیت» همچنان می‌فروشد!

به نظر می‌رسید این فیلم به دلیل آنکه به مقام پدر تقدیم شده و موضوعی اجتماعی– خانوادگی با درونمایه دفاع مقدس دارد و همچنین مرحوم چنگیز جلیلوند نقش پدر را در آن ایفا می‌کند، با استقبال مخاطبان مواجه شود اما حداقل از اولین روز اکران یعنی 31 تیرماه تا بدین لحظه یعنی 6 مردادماه میزبان فروش آن  62,715,000 ریال بوده و تاکنون از این فیلم استقبال نشده است. در نهایت باید منتظر ماند و دید چه اتفاقی برای آن رخ خواهد داد.

محمدرضا شریفی‌نیا، مهراوه شریفی‌نیا، مصطفی زمانی، بهنوش طباطبایی، امیر‌یل ارجمند، مرحوم حسین محب اهری، هایده حائری، سلیمه رنگزن از جمله بازیگران این فیلم هستند.

اکران یک عاشقانه ناآرام در سینماهای سراسر کشور

«مدیترانه» به کارگردانی هادی حاجتمند و تهیه‌کنندگی رشید حاجتمند که عاشقانه‌ای ناآرام را به تصویر می‌کشد و پخش سینمایی آن را موسسه بهمن سبز برعهده دارد، قرار بود هم‌زمان با عید قربان، از 30 تیرماه اکران خود را در سینماهای کشور آغاز کند اما در نهایت 4 مردادماه روی پرده رفت.

بازیگرانی که در این فیلم سینمایی نقش آفرینی می ‌کنند، عبارتند از مهراوه شریفی نیا، پوریا پورسرخ، بهرنگ علوی، قاسم زارع، علیرضا اسحاقی و سعید توکلی.

فروش کمتر از ۵۰ میلیون تومانی سه فیلم جدید اکران شده |  اکران «قصه عشق پدرم» کار درستی بود؟ / «دینامیت» همچنان می‌فروشد!

«مدیترانه» درون‌مایه اجتماعی داشته و به زندگی زوج عاشقی می‌پردازد که درگیر معضلات و ماجراهای مختلفی می‌شوند.

این فیلم سینمایی نیز تاکنون تنها 100,130,000 ریال فروش داشته است که عدد قابل توجهی نیست.

سازندگان «زد و بند» و «مورچه‌خوار» در انتظار شرایط بهتر

«زد و بند» به کارگردانی داوود نوروزی و تهیه‌کنندگی مقصود جباری و «مورچه‌خوار» به کارگردانی شاهد احمدلو و تهیه‌کنندگی کیان باباییان از جمله فیلم‌هایی بودند که برای اکران اعلام آمادگی کردند و حتی زمان اکران آن‌ها نیز اعلام شد اما به نظر می‌رسد صاحبان آثار منتظر اکران در شرایط بهتری هستند تا با شکست در گیشه مواجه نشوند.

ناگفته نماند که فیلم سینمایی «پوست» ساخته بهمن و بهرام ارک به تهیه‌کنندگی محمدرضا مصباح نیز قرار است از ابتدای محرم روی پرده سینماها برود.

فیلم‌های اکران عید هنوز روی پرده هستند!

با مراجعه به سایت سینماتیکت می‌توان دریافت که فیلم‌های «خورشید» به کارگردانی مجید مجیدی، «تکخال» به کارگردانی مجید مافی، «هفته‌ای یکبار آدم باش» به کارگردانی شهرام شاه‌حسینی، «خون شد» به کارگردانی مسعود کیمیایی با گذشت حداقل 12 هفته از اکران همچنان روی پرده هستند و باوجود آنکه 2 فیلم «خورشید» و «تکخال» به اکران آنلاین پیوسته‌اند و گفته می‌شود «خون شد» نیز به زودی به صورت آنلاین اکران می‌شود اما هنوز مشخص نیست چه زمان قرار است اکران آن‌ها در سینماها به پایان برسد.

در پایان باید به این نکته اشاره کرد که مردم این روزها به واسطه انواع مشکلاتی که با آن دست و پنجه نرم می‌کنند به دنبال آثاری هستند که کمی در آن‌ها امید ایجاد کند و یا اندکی آن‌ها را بخنداند به همین دلیل باید فیلم‌هایی را در سبد اکران قرار داد که چنین ویژگی‌هایی داشته باشند همچنین اکران فیلم‌هایی که در دوره‌های مختلف جشنواره‌ ملی فیلم فجر با اقبال مخاطبان روبه‌رو شدند، می‌تواند اندکی به بهبود وضعیت موجود کمک کند.

ذکر این نکته ضروری است که کار دولت دوازدهم 14 مردادماه به پایان می‌رسد و باید منتظر ماند و دید وضعیت هنر این کشور در دولت آینده به کجا می‌رسد و چه کسانی مسئولیت این حوزه برعهده می‌گیرند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲