پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳  |  Thursday, 28 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۰۷۸۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۵۹ : ۰۰ - ۳۱ تير ۱۴۰۰

سیروس رجبی از برنامه سازان رادیویی معتقد است بخش عظیمی از انرژی صبحگاهی برنامه‌های رادیویی از سوی مخاطبان به مجری تزریق میشود و رادیو به عنوان رسانه‌ای باقدمت باید همت همه جانبه خود را بکار ببندد تا از فرو رفتن در ورطه یکنواختی وتکرار در امان باشد چرا که گرایش به سمت تولید برنامه‌های یکنواخت می‌تواند مرگ تدریجی این رسانه را بدنبال داشته باشد.

سیروس رجبی از تهیه کنندگان رادیو جوان است که از سال ۷۴ وارد صداوسیما شد و از سال ۸۵ به برنامه سازی برای رادیو جوان پرداخت او به عنوان تهیه کننده تاکنون برنامه هایی، چون کافه رادیو، عصرمن، رادیومن، جوان ایرانی سلام، باتو حالم خوبه، اینجا شب نیست، چهار سو، نو ترانه، فوق العاده، درس خواندن آسان است و ... در رادیو جوان را در کارنامه هنری خود به ثبت رسانده است.

عدم توجه به یکنواختی برنامه‌های رادیویی مرگ تدریجی این رسانه را بدنبال می‌آورد/ رویکرد رسانه در برنامه‌های صبحگاهی اطلاع رسانی، پر انرژی بودن و تعامل با مخاطب است

سیروس رجبی تهیه کننده رادیو جوان و مسئول "خانه جوان" در گفتگوبا دیباچه گفت: از ویژگی‌های برنامه‌های صبحگاهی تعامل دو سویه با مخاطب است. معمولا در چنین برنامه‌هایی از جمله " جوان ایرانی سلام" که مخاطب در آن حضور دارد و در لحظه نظراتش در برنامه منعکس می‌شود و مخاطب اطلاعات خود را با سایر مخاطبان به اشتراک میگذارد بیشتر مورد توجه است و این اتفاق در "جوان ایرانی سلام" گروه دوم که با اجرای پیمان طالبی است نمود بیشتری دارد، ما از طرق مختلف از جمله پیامک، تلفن، دو صفحه مجازی، اینستاگرام، واتس آپ و ... با مخاطب در تعامل هستیم.

او پیرامون اینکه انرژی صبحگاهی مجریان از کجا نشات میگیرد، بیان کرد: گوینده برنامه بخش عظیمی از انرژی خود را از مخاطب می‌گیرد و بخش دیگر آن وظیفه برنامه ساز بوده که در صبحگاه ملزمیم با انرژی باشیم چرا که این انرژی به شنونده منتقل می‌شود و اگر به سمت یکنواختی و کسالت پیش برود گروه دیگری جایگزین آن برنامه خواهد شد. رویکرد رسانه در برنامه صبحگاهی اطلاع رسانی، مطالبه گری، با انرژی بودن و تعامل با مخاطب است.

تهیه کننده برنامه " اینجا شب نیست" افزود: فضای مجازی یک رقیب بزرگی برای رادیو و حتی تلویزیون محسوب می‌شود تا حدی که این فضا از طریق گوشی‌های تلفن همراه نیز در دسترس هستند و مخاطب از طریق آن میتواند به راحتی به اولین و تازه‌ترین خبر‌های روز دست پیدا کند.
همچنین راه اندازی شبکه‌های اجتماعی و رادیو‌های اینترنتی این روز‌ها رقیب جدی برای رسانه بزرگی به عنوان رادیو ظاهر شدند به طوریکه وظیفه ما را در این رسانه و حضور در شبکه‌های اجتماعی روز به روز سنگین‌تر می‌کند.

معمولا جشنواره‌های رادیویی و عموما برگزاری جشنواره‌ها، زمینه‌ای را برای رقابت برنامه‌ها و به طبع انگیزه در برنامه سازان را بالا میبرند.

او گفت: یکی دیگر از ویژگی‌هایی که در برنامه سازی به آن توجه ویژه داریم به روز بودن و دوری از یکنواخت شدن در تولید برنامه هاست، چرا که معتقدم یکنواختی لطمه جدی بر بدنه برنامه رادیویی ایجاد خواهد کرد، از این رو در برنامه‌ها تمام تلاش خود را به کار می‌بندیم تا از تکرار بپرهیزیم و برنامه را از حالت پرداختن به مسائلی که دغدغه روز جامعه نباشد بپرهیزیم به عنوان مثال دربرنامه "کافه رادیو" که با تهیه کنندگی مشترک مهدی شاه رضایی و گویندگی علیرضا کنگرلو تهیه می‌شود، سعی داریم از یکنواختی دور باشیم بنابراین تلاش داریم به طور مداوم برنامه تغییراتی داشته باشد تا از ورطه یکنواختی دور باشد و اگر روزی احساس کنیم در برنامه‌ای در یکنواختی بسر می‌برد ودیگر نمی‌توانیم آن را از این جهت بیرون آوریم قطعا در اوج خداحافظی خواهیم کرد و برنامه‌ای دیگر جایگزین خواهد شد.

از ویژگی‌های کار سیروس رجبی توجه به مخاطب در برنامه سازی است و این از اهمیت بالایی براش برخوردار است به نظر او وجود و همراهی مخاطب است که اکنون می‌تواند برنامه سازی کند؛ بنابراین اگر برنامه‌ای ساخته شود که مورد پسند مخاطب قرار نگیرد قطعا زود زمین میخورد و برعکس برنامه‌ای که مورد توجه مخاطب باشد و با توجه به شرایط جامعه و روحیات مخاطب ساخته شود، به اوج خواهد رسید و سالیان سال نیز ادامه پیدا می‌کند و ماندگار خواهد شد.

عدم توجه به یکنواختی برنامه‌های رادیویی مرگ تدریجی این رسانه را بدنبال می‌آورد/ رویکرد رسانه در برنامه‌های صبحگاهی اطلاع رسانی، پر انرژی بودن و تعامل با مخاطب است

 

تهیه کننده برنامه "کافه رادیو" اظهار داشت: در این شرایط کرونایی که ساخت برخی از تولیدات رادیویی متوقف و یا کمتر شده، روی آوری به پخش آثار آرشیوی بیشتر به چشم میخورد که این خود صدمه جدی به برنامه سازان رادیو وارد کرده به ویژه برای برنامه سازانی که متکی به درآمد برنامه‌های رادیویی هستند، خصوصا آن‌هایی که به صورت برنامه‌ای و پروژه‌ای کار میکنند، بنابراین از این رو باید تمهیداتی در نظر گرفت که این معزل به طور کلی ریشه کن شود.
تهیه کننده برنامه "جوان ایرانی سلام" در پاسخ به اینکه با توجه به بودجه کم در رسانه رادیو و شرایط کرونایی در چندسال اخیر که موجب کاهش تولید برنامه‌های رادیویی شده نیز افزود: رادیو برای گویندگان و تهیه کنندگان به عنوان ویترینی محسوب میشود که دیده و شنیده شوند تا بتوانند کار‌های جنبی در کنار دیگر کارهایشان انجام دهند کار‌هایی همچون رادیو‌های اینترنتی، فعال شدن در فضای مجازی، تدریس و همچنین گرفتن آگهی و ... که به عنوان یاری گر به برنامه سازان کمک خواهد کرد.

در حال حاضر به همت مدیریت جوان رادیوجوان آقای دکتر علیرضا مقصودی فضایی در این شبکه به نام "خانه جوان" ایجاد شده که در آن سعی داریم نیرو‌های نوجوان و جوان مستعد و برنامه سازان زیادی که در فضای مجازی مشغولند را جذب کنیم و از آن‌ها دعوت کنیم که با حضور خود در فضای رادیو همکار افتخاری ما شوند تا در آینده‌ای نزدیک بتوانند جایگزین نیرو‌های پیشکسوت رادیو شوند و چرخه تولید را در دست بگیرند

گفتنی است:
۰۹۱۰۸۸۲۰۰۹۹ شماره خانه جوان است که مخاطبان در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی همچون واتس آپ و تلگرام و با نشانی @khanehjavan۸۸ در اینستاگرام میتوانند آثار خود را در این پیج به اشتراک بگذارند که ما حتما در رادیوجوان ازآن‌ها استقبال میکنیم.

گفتگو از دینا محمدی

منبع: دیباچه
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
United States
|
۱۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
0
0
همیشه بیست ✌✌✌✌✌✌✌✌✌✌✌✌✌
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲