جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 29 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۰۷۸۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۵۰ : ۰۰ - ۳۱ تير ۱۴۰۰

زهرا فرود:  "سید محمد جواد حسینی" کارگردان مستند داستانی سه شنبه ۱۴ جولای  با مدرک کارشناسی گرافیک از دانشگاه صداوسیما وفارغ التحصیل رشته کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی از دانشگاه هنر ومعماری تهران با ساخت چند فیلم کوتاه این بار در مقام کارگردان مجموعه مستند داستانی سه شنبه ۱۴ جولای را بزودی به رسانه ملی خواهد آورد، او می‌گوید این مستند با نگاهی به پرونده هسته‌ای ایران و بازخوانی عملکردهای سه دولت گذشته نسبت به این موضوع سعی دارد واقعیت‌های موضوع هسته‌ای کشور رامورد بررسی  و کنکاش قرار دهد.

سیدمحمد جواد حسینی کارگردان این مستند داستانی پیرامون ساخت مستند سه شنبه ۱۴جولای به خبرنگار دیباچه گفت:تهیه کننده برنامه؛ پیشنهاد همکاری برای ساخت این مجموعه را مطرح کردند، که پس از چند جلسه گفتگو پیرامون چگونگی همکاری؛ در نهایت خرداد ماه 1398 نگارش  فیلمنامه ی این مجموعه بر اساس متن پژوهشی که از پیش در اختیار ما قرار گرفته بود شروع شد.

وی درباره اهداف ساخت این مستند داستانی افزود:  برای کشوری مثل ایران که در منطقه‌ی حساس غرب آسیا قرار دارد؛ هرگونه رویداد داخلی و بین المللی دارای اهمیت است؛ و دانش هسته‌ای کشور یکی از موضوعاتی است که بعد از گذشت حدود 2 دهه از اولین باری که در شهریور 1381 تحت نظارت جدی آژانس بین المللی اتمی قرار گرفت و همچنان  هم یکی از مهمترین مناقشات حال حاضر جهان به حساب می‌آید. این در صورتی است که بارها و بارها برای حل و فصل این موضوع مذاکراتی بین ایران و طرف های مقابل شکل گرفته اما هر بار به دلایلی که جزییات آن به تفصیل در مستند «سه شنبه 14 جولای» اشاره خواهد شد؛ مذاکرات بدون نتیجه خاصی به پایان رسیده به همین جهت؛ طی این سالها تحریم‌های بسیاری اعمال شد تا مانع از دستیابی ایران به انرژی صلح آمیز هسته ای شود؛ اما این تحریم‌ها نتوانست مانع ازدست یافتن  کشور به این انرژی شود؛ وبررسی مسیر طولانی سالها مذاکره با غرب؛ چرایی و چگونگی گره خوردن اقتصاد و معیشت ایران به این موضوع، از جمله اهداف این مجموعه هستند.

کارگردان سه شنبه ۱۴ جولای ادامه داد:به نظر میرسد امروز بیش از هر زمان دیگری جامعه نیاز به آگاهی و روشنگری دارد؛ و ما تلاش میکنیم بخشی از واقعیت‌های موجود در موضوع هسته‌ای ایران را از زاویه دید تازه‌ای برای مردم روشن کنیم.

حسینی گفت:این مجموعه در 21 قسمت 45 دقیقه ای تولید شده و هم اکنون در مرحله صداگذاری است.

اودرباره پرداختن به موضوع هسته ای در قالب مستند داستانی بیان کرد: علاوه بر بخش پژوهش؛ بخش دیگر کار ما که اهمیت ویژه ای دارد؛ نحوه پرداخت به موضوع است؛ و معتقدم تا زمانی که محتوا در قالب و فرم جذابی قرار نگیرد نمی تواند اثرگذار باشد؛ بنابراین یکی از بخش های که برای آن وقت زیادی صرف نمودیم نگارش فیلمنامه و طراحی فرم مستند بود. طبیعتا به اشتراک گذاشتن قصه‌ پرونده هسته ای ایران؛ که مخاطب بارها و بارها از رسانه های مختلف اخبارش را شنیده، دیده و احتمالا پیش قضاوتهایی را هم نسبت به آن دارد کار راحتی نیست. با این حال به جهت تجربه ساخت چند فیلم داستانی که پیش ازاین داشتم؛ فیلمنامه ی مستند را بر اساس الگوهای سینمای داستانی به نگارش در آوردیم. از طرفی با دراماتیزه کردن متن؛ و ایجاد فرمی که مختص به همین اثر است؛سعی کردیم  اتمسفری ایجاد کنیم که برای مخاطب تازگی داشته باشد. البته پیچیدگی و بخصوص حساسیت موضوع باعث شد با احتیاط بیشتری از فرم استفاده کنیم تا قالب مستند حفظ شود.

این کارگردان افزود: این مستند علاوه بر تقابل ایران و طرف‌های خارجی در موضوع هسته ای، نحوه مواجهه سه دولت آقای خاتمی؛ احمدی نژاد و روحانی در این موضوع خاص  رامورد بررسی قرار می دهد همچنین مستند سه شنبه 14 جولای  تغییر و تحولات اقتصادی و اثراتی که  این موضوع مهم بصورت مستقیم یا غیر مستقیم طی چند دوره مذاکره؛ بر جامعه و به تبع آن اقتصاد ایران گذاشته را نیز مطرح خواهد کرد.

کارگردان سه شنبه ۱۴جولای گفت:تولید این مجموعه که درقالب  سه فازساخته شد به مدت 2 سال طول کشید و در هر فاز شرایط به گونه ای ایجاب میکرد که تغییراتی در بین عوامل داشته باشیم؛ منتهی در بخش تدوین و موسیقی آقایان نیما حسن دوست و آرش بادپا به طور ثابت حضور داشتند؛ که همین موضوع در کنار همراهی تهیه کننده و سایر دوستان؛ برای برنامه اثرات مثبتی در پی داشت. اما در ارتباط با آقای نجفی، به جهت کاراکتر منحصر به فردی که میتوانستند به عنوان یک محقق کهنه کار داشته باشند؛ برای مجموعه یک قدم رو به جلو بودو نقش آقای  جلیل فرجاد هم در بخش دیگری از مجموعه اهمیت دارد که علاوه بر تجربیات ایشان در سینما و تلویزیون؛ فعالیت های که در تئاتر داشتند برای ما اهمیت داشت چرا که چارچوب و زاویه نگاهی که در ارتباط با نقش ایشان مشخص شده بود تا حدودی به درک چنین فضایی کمک میکرد.

او بیان کرد:حدود ۹ ماه بطور متمرکز پژوهش این مجموعه  به طول انجامید؛از این رو در حین بازنویسی و نوشتن فیلمنامه اطلاعاتی کم و زیاد شد. و آقای مصطفی کبیری علاوه بر اینکه یکی از نویسندگان این مجموعه به شمار می آید؛ پژوهش مستند  رانیز بر عهده داشت. آقای مختار بلبل نیا و حسین مهری علی هم از دیگر نویسندگان مستند سه شنبه 14 جولای هستند.

حسینی خاطرنشان کرد: تا زمانی که پروژه ی «سه‌شنبه 14جولای» به اتمام نرسد نمی توانم با ذهنیت کامل به تولید فیلم دیگری فکرکنم؛ اگرچه پیشنهادهایی برای ساخت مجموعه های در قواره 14جولای برایم وجود دارد؛ اما مدت کوتاهی است نگارش مجموعه‌ی داستانی، را شروع کرده ام که برای ساخت آن باید ببینیم در آینده ی نزدیک شرایط به چه صورتی پیش خواهد رفت.

وی در پایان گفت:  به جهت اهمیتی که مخاطب دارد تلاش کردیم اثری تولیدکنیم  که علاوه بر روشنگری؛ به بخشی از دغدغه و سوالات مردم در ارتباط با این مورد خاص پاسخ داده شود  بنابراین مجموعه‌ی مستند داستانی «سه شنبه14جولای» با توجه به قالب ساخت آن؛ میتواند اقشار مختلف جامعه را مخاطب خود قرار دهد.

گفتنی است این مستند داستانی به تهیه کنندگی عباس هنرمند بعد از پخش مجموعه گاندو ازشبکه سوم سیما روی آنتن خواهد رفت.

سه شنبه ۱۴ جولای واقعیت‌های موضوع هسته‌ای ایران را واکاوی می‌کند /نحوه مواجهه سه دولت خاتمی، احمدی نژاد و روحانی پیرامون موضوع هسته‌ای در سه شنبه ۱۴ جولای به نمایش گذاشته می‌شود

منبع: دیباچه
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
0
9
دیدم
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲