دوشنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۰  |  Monday, 20 September 2021

دیباچه

کد خبر: ۵۰۷۸۵
تاریخ انتشار : ۱۶ : ۰۰ - ۲۹ تير ۱۴۰۰

زهرا فرود: " سودابه بیضایی" از بازیگران سینما و تلویزیون است که پس از فارغ التحصیلی در رشته ادبیات فارسی با نقش آفرینی در فیلم سینمایی گیس بریده ساخته "جمشید حیدری" در سال ۸۱ وارد دنیای بازیگری شد او تاکنون در فیلم‌هایی، چون کودک و فرشته، غیرمنتظره، لردوروز روشن به ایفای نقش پرداخته همچنین نفس، هوش سیاه، ارمغان تاریکی، آمین و کیمیا از جمله مجموعه‌هایی هستند که بیضایی با بازی در آن‌ها توانسته نقش آفرینی در سبک‌های مختلف را در کارنامه هنری خود ثبت کند، او که این شب‌ها با بازی در نقش شیرین در سریال کلبه‌ای در مه به کارگردانی" حسن لفافیان "از شبکه سه میهمان خانه هاست معتقد است، ساخت آثار نمایشی در سینما و تلویزیون ازفضا و دید خلاقانه فاصله گرفته اندوآنچه پیش روی مخاطب قرار می‌گیرد آثاری سطحی بادیدگاه تجاری ویاسفارشی است.

تولیدات سینمایی وتلویزیونی ازفضای خلاقانه فاصله گرفته اند/ساخت آثارنمایشی برمبنای سفارشی وتجاری شدن پیش می‌روند/ انتخاب بازیگر براساس توانمندی‌های او صورت نمی‌گیرد

"بیضایی" به خبرنگار دیباچه گفت: آنچه که امروز می‌تواند راهگشای استقبال مخاطب از سینما وفیلم‌های سینمایی باشد در ژانر یا سبک خاصی خلاصه نمی‌شود بلکه نگاه درست و اصولی تولید کنندگان آثار نمایشی درکنار شوق وانگیزه خالق اثردر پرداخت به موضوع داستان است که نه تنها باعث ترغیب مخاطب به سمت تماشای فیلم در سالن‌ها می‌شود بلکه موفقیت و ماندگاری یک اثر را در هر سبکی تضمین می‌کند.

اوافزود: آنچه که در موفقیت یک بازیگر در عرصه نقش آفرینی تاثیر بسزایی دارد توانایی او در تحلیل و تجزیه لایه‌های شخصیتی و باورپذیر نمودن کاراکتری خلاصه می‌شود که قرار است در کالبد آن به ایفای نقش بپردازد بنابراین یک بازیگر تا وقتی نتوانند نقش را ابتدا برای خود قابل باور کند و در آن حل شود در ایفای آن عملکرد خوبی نخواهد داشت و نخواهد توانست به ماندگاری در بین مخاطبان نیز دست یابد، همچنین طبق تاکید ناصر تقوایی در کلاس‌های فیلمنامه نویسی و داستان‌نویسی اش، مهم آن چیزی نیست که بین دو خط کاغذ نوشته می‌شود بلکه مهم آن فاصله سفیدی است که بین دوخط قرار دارد پس معتقدم این جمله به گونه‌ای در عرصه بازیگری نیز صدق می‌کند، چون در این عرصه هم آنچه قابل اهمیت است لحظه‌های سکوت و ری اکشن بازیگر است نه دیالوگ‌هایی که برای او در فیلمنامه دیکته شده اند.

"سودابه بیضایی" که تاکنون چند مستند را در مقام کارگردانی به تولید رسانده درپاسخ به این سوال که انتخاب بازیگران چقدر براساس توانمندی آن‌ها درزمینه نقش آفرینی صورت می‌گیرد ادامه داد: این روز‌ها با گسترش فضای مجازی و تغییر جایگاه افراد و حتی سلبریتی‌ها انتخاب بازیگر بر مبنای توانمندی او صورت نمی‌گیرد و در واقع به آدم‌های متفکر در این عرصه بهایی داده نمی‌شود.

تولیدات سینمایی وتلویزیونی ازفضای خلاقانه فاصله گرفته اند/ساخت آثارنمایشی برمبنای سفارشی وتجاری شدن پیش می‌روند/ انتخاب بازیگر براساس توانمندی‌های او صورت نمی‌گیرد

بازیگر مجموعه هوش سیاه ۱ و ۲ اظهار داشت: بعد از بازی در سریال نفس به کارگردانی "جلیل سامان" و فیلم سینمایی تعارض ساخته "محمدرضا لطفی" که در جشنواره فیلم فجر به نمایش در آمد به دلیل اینکه احساس کردم کار‌هایی که انجام می‌دهم برایم رضایت بخش نیست وبر اساس برخی تصمیمات درجهت ساخت مستند به مدت ۵ سال از دنیای بازیگری فاصله گرفتم و طی این چند سال به ساخت سه مستند و نگارش دو فیلمنامه پرداختم ازاین رو فکر می‌کنم این غیبت پنج ساله تجربیات خوبی را برایم رقم زد.

"بیضایی" گفت: ترجیح می‌دهم بیشتر در کار‌هایی ایفای نقش داشته باشم که کاراکتر‌ها درآن بیشتربه شخصیت و کاراکتر‌های انسانی نزدیکتر باشند تا به تیپ، چون ما انسان هستیم با پیچیدگی‌های انسانی و عملکرد‌های متفاوتی که در موقعیت‌های مختلف از خود بروز می‌دهیم بنابراین مرسوم شدن تیپ سازی به جای شخصیت پردازی در نگارش فیلمنامه‌ها از مسائلی محسوب می‌شود که توجه به آن می‌تواند تاثیر مطلوبی در موفقیت یک اثر داشته باشد
وی ادامه داد: با دعوت علی آشتیانی دستیار اول کارگردان پروژه کلبه‌ای در مه و به دنبال آن مطالعه فیلمنامه آن و شخصیت شیرین دریافتم این کاراکتر نه‌تن‌ها تیپ نیست بلکه یک شخصیتی است که برای رسیدن به خواسته‌ها و عشقش می‌جنگد و تلاش می‌کند به همین جهت ترغیب شدم تا در این سریال به ایفای نقش بپردازم.

بازیگر نقش شیرین افزود:شیرین شخصیتی ماجراجوست که گاه مهربان و گاهی مکاراست به گونه‌ای که در جهت رسیدن به خواسته هایش ممکن است آدم‌های اطرافش را به همراهی با خود وادار کند، اما به طور کل این کاراکتر به وجوهات انسانی نزدیکی زیادی دارد یعنی بُعد‌های انسانی را دراین شخصیت به طور کامل می‌توان مشاهده کرد

"سودابه بیضایی" که مستند‌های مثل اسمم پگاه، آواز باد و کسری آنلاین را کارگردانی نموده گفت:مثل اسمم پگاه اولین مستندم بود که در قالب ۷۴ دقیقه موضوع مواد مخدر را ازطریق یک دختروپسر دهه هفتادی مورد بررسی قرار داد و این مستندحدود سه سال پیش در جشن خانه سینما در بخش مستقل مستند توانست جایزه بهترین فیلم مستند را از آن خود کند، اما علی رغم تلاش‌های بسیار موفق به کسب پروانه نمایش برای اکران آن نشدم و آواز باد دومین مستندی است که توانستم در مقام کارگردان آن را در کارنامه کاری خود ثبت کنم.

وی ادامه داد: مستند آواز باد که با مشاوره سید امیر سیدزاده از تهیه کنندگان عرصه سینما و تلویزیون ساخته شد سعی دارد با به تصویر کشیدن زندگی دختری در راستای آموختن تنبورنزد پیرمردی به نام استاد طاهریارویسی که ازتنبورنوازان ومقام نوازان برجسته منطقه گوران ودالاهوست به کنکاشی در روابط بین آدم‌ها بپردازد و حسی به نام صمیمیت را که آدم‌های امروز به بهانه مدرن بودن آن را نادیده می‌گیرند واز صدمات ناشی از آن که بستربسیاری ازخلا‌ها و شکاف ها‌ی درونی است، اطلاعی ندارند به چالش بکشد همچنین آواز باد در روستایی حوالی کرمانشاه به نام گهواره، تهران، یزد شیراز و جزیره هنگام فیلمبرداری شد و بهمن کیارستمی با همکاری پویا پارسا مقام تدوین آن را به پایان رساند وهم اکنون این مستند آماده پخش است و پروانه نمایش آن نیز صادر شده و بعد از حضور در چند جشنواره در بخش مستند اکران خواهد شد.

بازیگر مجموعه کلبه‌ای در مه که علاوه بر کارگردانی، فیلمبرداری و صدابرداری مستند‌های آواز باد وکسری آنلاین را برعهده داشته گفت: کسری آنلاین سومین مستندم است که همزمان با آغاز کرونا و شروع آموزش‌های آنلاین فیلمبرداری شد و در آن، موضوع کرونا وآموزش آنلاین ازطریق پسری ۹ساله بنام کسری دریک خانواده مورد بررسی قرار گرفت وهم اکنون بهمن کیارستمی مشغول تدوین کسری آنلاین است.

بیضایی خاطرنشان کرد: مدتی است آثار نمایشی در سینما و تلویزیون از بُعد و عمق هنری خود فاصله گرفته اند و در قالب آثار سفارشی و تجاری به سمت سطحی شدن پیش می‌روند و این از دغدغه‌های من در این عرصه محسوب می‌شود و به طور کل می‌توان مدعی شد فضای هنر کم‌کم در حال رنگ باختن و گرایش به سمت درآمدزایی حرکت می‌کندو معتقدم هر هنری اگر قرار است به دل مخاطب بشیند باید از یک باور قلبی نشأت گرفته باشد و بدور از نگاه‌های مادی گرایانه ساخته و پرداخته شده باشد.

گفتنی است سودابه بیضایی علاوه برنگارش فروغ، فیلمنامه فیلم سینمایی شرم را نیزبه نگارش درآورده وقرار است پس از بازنویسی وپشت سر گذاشتن مراحل پیش تولید به کارگردانی یاسر طالبی مقابل دوربین قرار بگیرد همچنین بیضایی خود در این فیلم درکنار سایر بازیگران به ایفای نقش خواهد پرداخت.

تولیدات سینمایی وتلویزیونی ازفضای خلاقانه فاصله گرفته اند/ساخت آثارنمایشی برمبنای سفارشی وتجاری شدن پیش می‌روند/ انتخاب بازیگر براساس توانمندی‌های او صورت نمی‌گیرد

منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
گفتگو دیباچه با «عباس غزالی» به بهانه ساخت فیلم جدید کوتاهش

"لبخند ماسک" نگاهی به قربانیان معضلات اجتماعی دارد | پلتفرم‌ها در ایران به لطف کرونا خیلی زود رونق گرفتند!

۱۰:۰۳  -  ۲۷ شهريور ۱۴۰۰
وقتی ایلیا منفرد دیگر به اوج خود برنگشت

آهنگ مشهور «گل ارکیده» چگونه ساخته شد؟

۱۸:۰۷  -  ۲۴ شهريور ۱۴۰۰
حامد تأملی طراح و تولیدکننده اسباب‌بازی در گفتگو با پایگاه خبری دیباچه بیان کرد:

شورای نظارت بر اسباب‌بازی باید به عنوان یک نهاد کاملا مستقل عمل کند | بازی و اسباب بازی مختص رده بندی سنی کودک و نوجوان نیست!

۱۵:۲۶  -  ۲۷ شهريور ۱۴۰۰
انتقاد‌های تند فیلمساز و منتقد جوان سینما در خصوص کیفیت آثار کمدی حال حاضر

بهارلو: فیلمِ وحشت می‌سازند، به جای ترساندن، مخاطب را به خنده می‌اندازد | آثاری نظیر «مردم معمولی»، «دراکولا» اثر فرهنگی نیستند!

۱۶:۴۳  -  ۲۴ شهريور ۱۴۰۰
پربازدیدها
آخرین اخبار