سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲  |  Tuesday, 19 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۰۷۰۱
تاریخ انتشار : ۳۵ : ۱۱ - ۲۳ خرداد ۱۴۰۰

" شما اگر سریال‌های تلویزیونی را وسط بگذارید و نگاه درستی داشته باشید متوجه خواهید شد که بیست و شش قسمت این سریال‌ها به اندازه شش قسمت هم نیست و از ابتدا تنها به بیان حرف‌ها و مسائل تکراری می‌پردازند." این گوشه‌ای از صحبت‌های « مجید مظفری» بازیگر سینما و تلویزیون در گفت و گو با دیباچه در انتقاد به کیفیت آثار تلویزیونی است ، موضوعی که این روزها از زبان اغلب بازیگران پیشکسوت و چهره‌های محبوب سینما و تلویزیون مطرح می‌شود ، بازیگرانی که سالها پیش با حضور در قاب تلویزیون بیننده را مشتاق تماشای سریال‌های رسانه ملی کرده بودند و این روزها جای اغلب آنها در تلویزیون خالی است.

«مجید مظفری» بازیگر سینما، تلویزیون در خصوص فعالیت‌های اخیر خود به خبرنگار حوزه سینمای دیباچه گفت: یک فیلم سینمایی آماده اکران به نام " کوچه ژاپنی‌ها" دارم و قرار است کار سینمایی دیگری با کارگردان همین فیلم " امیرحسین ثقفی" انجام بدهم ، همچنین مشغول بازی در سریال دیگری به نام " نیمروز تا تهران" برای تلویزیون هستم . پیشنهادی هم برای بازی در یک سریال نمایش خانگی با نام « نازی آباد » دارم که به امید خدا تا یک ماه دیگر وارد پیش تولید این کار می‌شویم.

یست و شش قسمت سریال‌های تلویزیونی به اندازه شش قسمت هم نیست | وقتی در تلویزیون همه چیز بسته است، نویسنده‌ها چرا باید برای این رسانه وقت بگذارند؟

این بازیگر در خصوص کاهش کیفیت آثار تلویزیونی به نسبت سالهای گذشته اظهار داشت: به نظر من این موضوع بستگی به تهیه کننده و سرمایه‌ای دارد که برای کارها در نظر می‌گیرند، به طور نمونه سال گذشته سریالی با نام " ایلدا" کار کردم که تهیه کننده آن خوب عمل نکرد و به لحاظ مالی بسیار ضعیف بود، در نتیجه عوامل، انگیزه خوبی برای پروژه نداشتند و سعی می‌کردند کار زودتر تمام شود تا بتوانند از شهرستانی که فیلمبرداری در آنجا بود خلاص شوند، چرا که در گرمای 45 درجه کار می‌کردند و رسیدگی چندانی از آنها نمیشد، به همین دلیل نگاهی به کیفیت کار نداشتند و تنها کمیت کار مورد توجه بود.

وی افزود : شخصا از سال 98 تا به حالا که با این گروه کار کردم، بدهی مالی دارم و وقتی این قضایا پیش می‌آید، امثال من سعی می‌کنیم همکاری مجددی با این رسانه نداشته باشیم؛ البته یک سری تهیه کننده هم هستند که عکس این عده رفتار می‌کنند. به طور نمونه آقای « پورکیانی» تهیه کننده‌ای که در حال حاضر با ایشان همکاری دارم، رفتار و کرداری حرفه‌ای دارند به گونه‌ای که در پروژه قبلی  تا یکی از عوامل بیمار میشد و کرونا می‌گرفت، اکیپ پزشکی را سر صحنه می‌آورد و از همه تست می‌گرفت ودرواقع نگران همه عوامل بود. سرویس خوبی به بازیگران و عوامل می‌داد و حتی به تغذیه گروه توجه داشت و در واقع او تهیه کننده‌ای حرفه‌ای است و به همین دلیل هم عوامل با جان و دل کار می‌کنند و اینطور می‌شود که نتیجه کار نتیجه مطلوبی می‌شود.

یست و شش قسمت سریال‌های تلویزیونی به اندازه شش قسمت هم نیست | وقتی در تلویزیون همه چیز بسته است، نویسنده‌ها چرا باید برای این رسانه وقت بگذارند؟

این بازیگر پیشکسوت ضمن اشاره به این موضوع که سانسور نقش زیادی در افت کیفیت کارها در تلویزیون دارد، افزود : سریال‌های نمایش خانگی فضای بازتری برای ارائه کارها دارند و آزادی عمل بیشتری به فیلمسازان می‌دهند تا بتوانند، چالش‌ها و مشکلات جامعه را به راحتی مطرح کنند، در رسانه ملی امکان این کار وجود ندارد، به طور نمونه اگر به کسی بگویی مرسی فورا کات می‌دهند و می‌گویند باید بگویید " ممنونم " ! چه فرقی می‌کند. البته درسته که از نظر ادبیات شفاهی این دو با هم فرق دارد ولی خیلی موضوعات هستند که اهمیت دارند و به قدری همه چیزمان عقب افتاده و لنگ می‌زند که حال اگر مرسی نشود ممنون به جایی برنمی‌خورد و توفیری نمی‌کند  و به دلیل رفتار تهیه کنندگانی که تنها به فکر جیب خودشان هستند و اهمیتی به پرسنل نمی‌دهند افراد حرفه‌ای کم کم از تلویزیون جدا می‌شوند.

وی در ادامه گفت: از طرفی نویسنده‌های سریال‌ها نقش مهمی در کیفیت کارها دارند، وقتی از نظر قرارداد، سوژه و آزادی قلم حق انتخاب داشته باشند، طبیعتا کارهای باکیفیت تری تولید می‌کنند، وقتی در تلویزیون همه چیز بسته است، چرا باید برای این رسانه وقت بگذارند، در نتیجه تصمیم می‌گیرند وقت خود را برای شبکه نمایش خانگی بگذارند و برای آنجا می‌نویسند. این موضوعات اهمیت زیادی دارد اما مسئولان تلویزیون توجهی به این قضیه نمی‌کنند.

وی با تأکید بر این موضوع که سناریو حرف اول را در موفقیت یک اثر ایفا می‌کند، اظهار داشت : سناریویی که خوب باشد، کارگردان، تهیه کننده و بازیگران خوب پای کار می‌آیند، ولی اگر ببینند موضوعات تکراری و بسته هستند، معلوم است که اشتیاقی برای کار ندارند، شما اگر سریال‌های تلویزیونی را وسط بگذارید و نگاه درستی داشته باشید متوجه خواهید شد که بیست و شش قسمت این سریال‌ها به اندازه شش قسمت هم نیست و از ابتدا تنها به بیان حرف‌ها و مسائل تکراری می‌پردازند.

بازیگر سریال تلویزیونی « روزهای زندگی » در انتها افزود : از طرفی در تلویزیون یا باید آثار مذهبی تولید کنند و یا کارهای جنگی و مسائل مربوط به اعتیاد . به طور نمونه در رابطه با معضلات اعتیاد و مسائل معتادین به این دلیل که کسی اعتراضی نمی‌کند، تا دلتان بخواهد کار تولید می‌شود ولی اگر راجع به جامعه پزشکان، ارتش و نیروی انتظامی، قضات و.. بخواهید انتقاد کنید، جلوی کارتان را می‌گیرند.

گفت و گو از :  اعظم صفایی

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲