دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۰  |  Monday, 14 June 2021

دیباچه

کد خبر: ۵۰۶۹۳
تاریخ انتشار : ۰۰ : ۱۱ - ۲۰ خرداد ۱۴۰۰
گفت و گو صمیمی دیباچه با امین الله رشیدی خواننده و آهنگساز پیشکسوت :

« امین الله رشیدی »  می گوید ردیف‌ صدای هنرجو را می‌سازند و فلسفه وجودی ردیف ساختن صدا است.
« امین الله رشیدی » خواننده در گفت و گو با خبرنگار موسیقی خبرگزاری دیباچه درباره وضعیت آموزش آواز گفت: یک هنرجو باید ذات خوبی داشته باشد اگر ذات خوبی نداشته باشد هیچ اتفاقی برایش نمی‌افتد. بیشتر هنرمندان دارای دو شخصیت اجتماعی و هنری هستند. در مرحله دوم باید حوصله و استعداد داشته باشد و عاشق موسیقی باشد. آوازخواندن با تصنیف‌خوانی بسیار فرق دارد. در آواز خود خواننده آهنگسازی می‌کند در نتیجه این دو مقوله با هم فرق دارد و آوازه خوان باید بیشتر تلاش کند. همچنین آوازه‌خوان باید صاحب سبک باشد و بتواند خودش را پیدا کند. مهم‌ترین ویژگی آوازه‌خوان خوب این است که روابط عمومی خوبی هم داشته باشد.
این خواننده در ادامه بیان کرد: به‌طور کلی من به نوبه خودم هرکاری از دستم بربیاید برای هنرجویان انجام می‌دهم و مطمئن هستم خیلی‌ها این کار را انجام می‌دهند. همچنین زمانیکه ما هنرجو بودیم گاهی بدون هیچ هزینه‌ای به ما آموزش داده می شد به همین دلیل الان هم باید شرایط هنرجویان را در نظر بگیریم زیرا اگر هنرجویی نتواند پولی بپردازد و نتواند به همین دلیل سرکلاس حاضر شود در نتیجه یک استعداد از بین می‌رود. شاید هنرجویی به جرم نداشتن پول از موسیقی و ارائه هنر خود محروم شود. وظیفه اساتید موسیقی این است که از همه هنرجویان حمایت کنند و به همه در یک سطح آموزش دهند.
وی در پاسخ به این پرسش که چرا در چند سال اخیر خواننده خوب و با تکنیک کمتر به وجود آمده است، تاکید کرد: در شرایط فعلی بیماری کرونا مشکلاتی برای هنرجویان و اساتید به وجود آورده است ولی قبل از آن هم چند سالی می شد که با این مشکلات دست و پنجه نرم می کردیم زیرا در تهران چندین آموزشگاه موسیقی وجود دارد که کلاس‌های آموزش آواز هم دارند ولی استاد ندارند و نوازنده ویولن آواز تدریس می‌کند. این مشکل اصلی ما است زیرا در ایران استاد آواز خوب کم داریم.

ردیف‌ ها صدای هنرجو را می‌سازند | صداسازی معنایی ندارد !

این خواننده پیشکسوت عنوان کرد: هنرجویان مقصر نیستند و زمانیکه مراجعه می‌کنند بدون اطلاع آنها نوازنده کمانچه به آنها آواز آموزش می‌دهد. همچنین مشکل دیگر موضوع صداسازی است. به‌طورکلی صداسازی توجیه منطقی ندارد. هیچ کدام از ما صداسازی کار نکردیم و به نظر من ردیف‌ها هستند که صدای هنرجو را می‌سازند و فلسفه وجودی ردیف ساختن صدا است.
وی در پایان گفت: خوانندگان بزرگ صداسازی کار نکردند و همیشه هم حرف اول را زده‌اند در نتیجه صداسازی معنایی ندارد. صداسازی بعد از انقلاب مد شده است و اگر هنرجویی به دنبال صداسازی رود راه را اشتباه رفته است.


گفت و گو از غزاله سعادتی

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
گفت و گو صمیمی دیباچه با امین الله رشیدی خواننده و آهنگساز پیشکسوت :

ردیف‌ ها صدای هنرجو را می‌سازند | صداسازی معنایی ندارد !

۱۱:۰۰  -  ۲۰ خرداد ۱۴۰۰
گپ داغ دیباچه با علیرضا افخمی درباره تفکرات عجیب برادرش بهروز و حواشی سریال پنج کیلومتر تا بهشت

حواشی سریال پنج کیلومتر تا بهشت تاثیر مخربی بر ذهنم ایجاد کرد | مسئولین رده بالای سازمان صدا و سیما و بخش حقوقی آن از زیربار مسئولیت شانه خالی کردند!

۱۵:۳۷  -  ۲۲ خرداد ۱۴۰۰
گپ و گفت دیباچه با میلاد کیایی نوازنده پیشکسوت سنتور و آهنگساز

هیچ نهادی موسیقی را به رسمیت نمی‌شناسد | روح یک هنرمند به وسیله فرهنگ وسیع‌تر می‌شود

۱۷:۱۴  -  ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
پربازدیدها
آخرین اخبار
پرطرفدار ترین ها