پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Thursday, 25 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۰۶۹۰
تاریخ انتشار : ۴۸ : ۱۴ - ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
«بهروز صفاریان» آهنگساز مطرح موسیقی پاپ این روز‌ها مشغول فعالیت دریک مسابقه استعدادیابی موسیقی به نام «بندبازی» است، این برنامه با هدف کشف استعداد‌های پنهان در نوازندگی، بند‌های موسیقی و خوانندگی در حال تولید است.

«بهروز صفاریان» در خصوص ایده شکل گیری این مسابقه و نحوه برگزاری آن به خبرنگار حوزه موسیقی " دیباچه" گفت: سال‌ها دغدغه این کار را داشتم و علاقه‌مند بودم که برنامه‌ای درست کنم که خروجی خوبی در این زمینه داشته باشد، درواقع مسابقه‌ای که همانند برنامه‌های مشابهی که در مارکت ایرانی چه در داخل کشور و چه در خارج انجام شده و هیچ خروجی مثبتی جهت کشف و حمایت از استعداد‌ها نداشته، نباشد.

 در ابتدا «امید حاجیلی» برای حضور در این برنامه از من دعوت کرد؛ در اصل شخصا مسبب این اتفاق نبودم بلکه دوستان دیگری بودند که به عنوان اولین داور برای هم فکری پیشنهاد این کار را به من دادند، با توجه به اینکه دغدغه‌های مشترکی داشتیم و عوامل کار اعم از سرمایه گذار، تهیه کننده و کارگردان هنری و فنی مجموعه همه حرفه‌ای بودند، پیشنهاد همکاری را پذیرفتم و به گروه اضافه شدم. خوشبختانه این اتفاق شکل گرفت و بعد از سال‌ها مجموعه‌ای شدیم تا بتوانیم افرادی که در جامعه موسیقی به نوعی فعال هستند را شناسایی و شایسته سالاری را در این برنامه پررنگ کنیم.

وی افزود: نکته قابل توجهی که وجود دارد این است که در گذشته برنامه‌های مشابهی نظیر این اتفاق چه در داخل و چه در خارج از کشور نظیر برنامه "استیج از شبکه من وتو"، " شب کوک"، " پرشین استار" و ...  تولید شده، که مشکلات نرم افزاری زیادی داشتند که ما این مشکلات را در اتاق فکر مجموعه بررسی کردیم و تصمیم گرفتیم برخلاف این برنامه‌ها پیش برویم اولا در درجه اول خروجی خوبی داشته باشیم و مهم‌تر اینکه نوازندگان و مولفان اصلی موسیقی که در این برنامه‌ها فراموش شده بودند را وارد قضیه کنیم و به آن‌ها بپردازیم و به جای اینکه تنها یک شوی تلویزیونی درست کنیم که جذاب باشد، فضای معرفی کسانی را که تنظیم ارکستر می‌کنند و به واقع زحمت می‌کشند تا موسیقی را به گوش مخاطب برسانند، فراهم کنیم، و ارزش کار این عزیزان را به نمایش بگذاریم و از آن‌ها تقدیر کنیم. از این رو اسم برنامه را «بندبازی» گذاشتیم در این برنامه سعی داریم به جای اینکه تنها هنر را خواننده پردازش کنیم به بند موسیقی و طبیعتا نوازندگان و تک تک کسانی که در یک گروه موسیقی هستند فرصت نشان دادن هنرشان را بدهیم. فکر می‌کنم «بندبازی» جامع‌ترین برنامه‌ای است که تا کنون در زمینه استعدادیابی موسیقی تولید شده باشد و مطمئنا نتایج جذابی از آن حاصل خواهد شد.
 
«بندبازی» جامع‌ترین برنامه‌ای است که تا کنون در زمینه استعدادیابی موسیقی تولید شده | کرونا باعث شد موسیقی سرگرمی از موسیقی تأثیرگذار جدا شود

این آهنگساز در ادامه ضمن اشاره به این موضوع که فراخوان شرکت در مسابقه از طریق ساخت تیزر‌های بسیار باکیفیتی که «نیما بانک» تهیه کننده و کارگردان این مسابقه طراحی و تولید کرد به اطلاع عموم رسید، افزود: ما سعی کردیم نوازندگان و فعالان عرصه موسیقی را که انگیزه‌ای برای شرکت در مسابقات دیگری از این دست نداشتند ترغیب به حضور در این برنامه کنیم، البته یک جایزه بزرگ یک میلیارد تومانی برای برنده این مسابقه در نظر گرفته شده است. بعد از این تیزر‌ها افراد زیادی اقدام به ارسال آثار خود کردند که در حال حاضر این آثار در حال گزینش توسط کارشناسان است، آخرین مهلت ارسال ۲۰ اردیبهشت ماه بود و حدود ۱۰۰۰ گروه از سراسر کشور کار‌های خود را فرستاده‌اند و تعدادی از بین این گروه‌ها برای مسابقه اصلی گزینش می‌شوند که البته ما داور‌ها هنوز در جریان این انتخاب‌ها نیستیم و گمان می‌کنم از این میان ۱۰۰ گروه را گزینش کرده و به تعداد مشخصی می‌رسانیم تا در شوی تلویزیونی شاهد رقابت این عزیزان باشیم.

وی در ادامه درخصوص اعضای تیم داوری حاضر در این مسابقه گفت: «علیرضا عصار» از رفقای خوبم و «مهراوه شریفی نیا» که تحصیل کرده موسیقی و یکی از نوازندگان خوب پیانو است و بینش خوبی با توجه به سبقه بازیگری در زمینه شناسایی آداب حضور یک موزیسین بر روی صحنه دارد، در کنار من در تیم داوری حضور دارند، همچنین «امید نعمتی» از موزیسین‌های خوب موسیقی کلاسیک ایرانی و موسیقی تلفیقی در تیم داوری هستند تا با بینش خوبی که در زمینه موسیقی تلفیقی ومدرنیزه شدن موسیقی ایرانی دارند، به ما کمک کنند. «امیدحاجیلی» هم در کسوت میزبان و مجری برنامه با توجه به سابقه درخشان در موسیقی این برنامه را همراهی می‌کنند. این برنامه برای «فیلم نت» تهیه و تولید می‌شود که می‌توان گفت جزو اولین " وی او دی"‌هایی است که در ایران ثبت شده و اپلیکیشن پیشرو در این زمینه بوده است، به این دلیل که این اواخر اتفاق‌های مشابهی در این زمینه افتاده و مردم استقبال کرده‌اند، ما سعی کردیم محدودیت‌هایی که در سازمان صدا و سیما برای تولید برنامه‌ها با محوریت موسیقی اعم از نشان ندادن ساز وجود دارد را نداشته باشیم و این برنامه را در فضای مهیایی نظیر فیلم نت نشان بدهیم که آن‌ها هم پیش قدم شدند و مطمئنا این برنامه جزو پربیننده‌ترین آثار در زمینه موسیقی خواهد شد.

صفاریان در پاسخ به این پرسش خبرنگار " دیباچه " که آیا خانم‌ها هم می‌توانند در این مسابقه شرکت کنند، توضیح داد: خانم‌ها در زمینه نوازندگی قطعا می‌توانند شرکت کنند، اما در تلاش هستیم بتوانیم مدیران را مجاب کنیم تا خانم‌ها بتوانند به عنوان همخوان حضور داشته باشند و امیدوارم بتوانیم، به نتیجه مطلوب برسیم به هرحال هرکاری زمان بر است و نمی‌توانم نویدی در رابطه با حضور خانم‌ها به عنوان خواننده بدهم، ولی به امید خدا همخوان خانم هم خواهیم داشت.

وی با اشاره این موضوع که مسابقه «بندبازی» تلاشی برای کشف و حمایت از استعداد‌های موسیقایی است، اظهار داشت: یکی از دغدغه‌های مهم اعضای تیم بر سر میز مذاکره برنامه، این بود که برنامه‌های دیگر در این زمینه خروجی نداشته‌اند و آیا ما هم صرفا قصد تولید یک برنامه سرگرمی برای جذب بیننده را داریم و یا واقعا قرار است کار فرهنگی با ارزشی انجام بدهیم که علاوه بر جذابیت بصری برای بیننده باری از دوش فعالان حوزه موسیقی کشور که به شدت مظلوم واقع شده‌اند، هم بردارد و از این رو فکر کردیم که اگر حتی کسی برنده این رقابت نشود با دعوت از تهیه‌کنندگان موسیقی این استعداد‌های نهفته را معرفی کنیم، به این دلیل که برنده شدن در این رقابت به رأی مردم بستگی دارد و تنها نظر ما نیست و ممکن است افراد با استعدادی شرکت کنند، اما شانس راه یابی به مراحل بالا را نداشته باشند. اما این فرصت برای آن‌ها مهیا شود تا در بستری که در کشورشان فراهم شده بهترین خودنمایی و عرضه را برای معرفی هنرشان داشته باشند تا تهیه کنندگان را مجاب کنند تا از هنر و استعدادشان حمایت کنند، ما هم از تهیه کنندگان این قول را گرفته‌ایم تا استعداد‌هایی را که معرفی می‌کنیم حتما حمایت کنند و نگاه خاصی داشته باشند. از طرفی شخصا سال‌ها در کشف استعداد‌های نوازندگی، شاعری، صدابردار و خواننده و کسانی که در شاخه‌های مختلف موسیقی فعالیت دارند، تلاش کرده و سعی می‌کنم افراد مستعدی که شناخته شده نیستند را به مردم معرفی کنم و اینجا هم بهترین فرصت برای شخص من هست تا چند هنرمند خوب در هر حیطه را شناسایی وبا آن‌ها همکاری کنم.

این آهنگساز در ادامه در خصوص برگزاری کنسرت‌های آنلاین گفت: کنسرت آنلاین به نظر من مقوله جذابی نیست، چرا که ما پیش از این کنسرت‌هایی را که برگزار می‌کردیم موفقیت چندانی نداشتند، چرا که بخشی از این کنسرت‌ها یا صد درصد پلی بک بودند و یا قسمتی از کنسرت به این شیوه اجرا می‌شد، حالا وقتی به فضای مجازی و کنسرت آنلاین می‌رسیم، قطعا دیگر نمی‌توانیم اسم کنسرت  بر روی آن بگذاریم؛ کنسرت تعریف مشخصی دارد، مثل اینکه بگوییم، تئاتر آنلاین؛ وقتی حضور فیزیکی در تئاتر نباشد، تئاتر معنی نمی‌دهد. وقتی از نزدیک قرار نیست اجرای موسیقی را ببینید، اسم این اجرا لایو و کنسرت نیست؛ به این دلیل که برای مخاطب باورپذیر نیست و اغلب موارد این اجرا‌ها از قبل ضبط می‌شوند و صدا‌ها تصحیح می‌شوند و این ضبط شده‌ها به نام زنده پخش می‌شود، که در حقیقت شوی تلویزیونی و یا ویدئوکلیپ است. اگر هم وجدانی وجود داشته باشد و کاملا زنده برگزار شود، باز هیجان حضور در سالن را ندارد، چون ارتباط بین مخاطب و هنرمند در این شرایط وجود ندارد. این طرحی سوخته و شکست خورده است که نتیجه‌ای مثبتی برای آن رخ نخواهد داد به غیر از اینکه راهی برای نجات تهیه کنندگان از وضعیت رکود مالی در این شرایط است.

وی وضعیت مارکت موسیقی در شرایط شیوع کرونا را این گونه تحلیل کرد: من دو تحلیل در این رابطه دارم اول اینکه متأسفانه نوازندگانی که وابسته به کنسرت‌ها هستند، لطمه‌های زیادی خوردند چرا که درآمد‌های آنچنانی نداشتند که بتوانند بانک مالی خود را پر کنند تا در این مدت احساس رضایت و بی نیازی داشته باشند، لذا به شدت آسیب‌های شدیدی به اهالی موسیقی خورده است، اما این ضربات به تهیه کنندگان و خوانندگان به دلیل اینکه درآمد متفاوتی با قشر نوازنده و .. دارند، کمتر بوده است.

تحلیل دوم من این است که جدا از این صدمات، در مارکت موسیقی بعد از شیوع کرونا شاهد اتفاقات جذابی بوده‌ایم، به این دلیل که با کمترشدن مهمانی‌ها و دورهمی‌ها، موسیقی‌هایی که توسط گردانندگان این محافل اعم از دیجی‌ها اجرا میشد، هم کمتر شنیده شدند و این قضیه باعث شد، آدم‌های دیگری وارد عرصه موسیقی شوند و آثاری بسازند که بار معنایی و احساسی بالایی داشته و این کار‌ها بیشتر شنیده شوند، در نتیجه موسیقی‌هایی برای خلوت آدم‌ها ساخته شد و نه صرفا برای سرگرمی در مهمانی‌ها. درواقع موسیقی سرگرمی از موسیقی تأثیرگذار جدا شد و این موضوع، نکته جذابی بود که از یک سال و نیم بعد از شیوع کرونا اتفاق افتاد.

این آهنگساز که مدتی پیش در زمینه خوانندگی هم فعالیت داشته است در این خصوص به خبرنگار دیباچه گفت: همیشه خواندن را بلد بودم به این دلیل که کارم آهنگسازی است و برای اینکه بتوانم نکاتی را که در خوانندگی برایم اهمیت دارد را به خواننده منتقل کنم، لازم دانستم که اطلاعاتی در این باره داشته باشم، اما بار‌ها گفته‌ام که این موضوع دغدغه من نیست و گاهی اوقات خیلی دلی اقدام به خواندن کرده‌ام و بدم نمی‌آید و این کار را دوست دارم، همانطور که حتی خیلی از سوپراستار‌ها که در رأس و مرکز توجه هستند باز هم مایل به این کار هستند. خواندن بحثی دلی است و همه دوست دارند، احساس خود را از طریق صدای خود به مخاطب برسانند و من هم گاهی به این عرصه ورود پیدا کرده‌ام؛ اما الان خیلی جدی‌تر به این قضیه می‌پردازم به این دلیل که دوست دارم یک سری از کار‌هایی که تمام این سالها، دوست داشتم از طریق حسی که می‌خواهم با صدای خوانندگان دیگر به گوش مخاطب برسانم و صدای مناسبی برای آن‌ها پیدا نکردم را با صدای خودم ارائه کنم. دلیل اصلی ورود من به خوانندگی صرفا این موضوع است وگرنه خیلی مایل به این کار نیستم.

وی در انتها گفت: آرزو می‌کنم شایستگی به هنر موسیقی ما خصوصا در شاخه پاپ برگردد و از توهم خود مهم پنداری که خیلی‌ها درگیر آن هستند، رها شویم. امیدوارم حداقل بتوانیم به ۵۰ درصد از کسانی که در مارکت موسیقی می‌شناسیم، تکیه کنیم و نگاه اعتماد هنری به آن‌ها داشته باشیم مانند نگاهی که به طور نمونه در موسیقی کلاسیک ایرانی به استاد شجریان داشته و داریم. در موسیقی پاپ هم به گونه‌ای باشیم که حداقل به ۱۰ تا ۲۰ خواننده بتوانیم تکیه کنیم و از رقابت بین این آدمها، اتفاق قشنگی ایجاد شود، چرا که وقتی به دست همدیگر نگاه کنیم، سعی میکنیم برای بهترین بودن تلاش کنیم نه صرفا پول ساز بودن.

 امیدوارم روزی بتوانیم شاهد حداقل شایستگی  در زمینه موسیقی باشیم و اگر ۵۰ درصد فضای سخیفی در این عرصه داریم و الان متأسفانه ۹۵ درصد است، ۵۰ درصد هم فضا و افراد مثبتی در موسیقی داشته باشیم. ما سالهاست برای خلوت آدم‌ها موسیقی نساخته‌ایم و فقط برای وقت گذرانی تولید اثر داشته‌ایم. در این وضعیت شاهد فضای مناسبی نیستیم بطور نمونه در سینمای ما یا عصبیت و بدبختی و جنجال نشان می‌دهند و یا مسخره بازی و طنز و لودگی. اثری که آدم‌ها را تشویق به تفکر در رابطه و زندگی خودشان کند، کمتر دیده می‌شود، این اتفاق (تولید آثار با کیفیت) شاید تنها ۲ درصد در سینما و ۵ درصد در موسیقی اتفاق افتاده باشد و ۹۵ درصد آثار تولید شده صرفا جنبه وقت گذرانی دارند و این آثار که آدم‌ها را با وقت گذرانی لحظه‌ای از مشکلات و دغدغه‌های اجتماعی دور می‌کنند تنها حکم مسکن دارند و دردی دوا نمی‌کنند. از مردم تقاضا می‌کنم کار‌های تأثیرگذار ببینند و گوش کنند، شاید این کار باعث شود در دردی که دارند فرو بروند، اما قطعا انسان را به تفکر وا می‌دارند و در نهایت به تصمیمی درست هدایت می‌کنند، به نظرم موسیقی تأثیرگذار‌ترین شاخه هنری است و اگر در این زمینه بیشتر کار شود، می‌تواند حال جامعه و بینش و جهان بینی آدم‌ها را عوض کند.

گفتگو از: اعظم صفایی
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳