دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۰  |  Monday, 14 June 2021

دیباچه

کد خبر: ۵۰۶۸۶
تاریخ انتشار : ۱۴ : ۱۷ - ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
گپ و گفت دیباچه با میلاد کیایی نوازنده پیشکسوت سنتور و آهنگساز

میلاد کیایی می گوید طور کلی در کشور ما به موسیقی توجه نمی‌شود و این موضوع باعث سست شدن پایه‌های موسیقی شده است متاسفانه در کشور ما هیچ نهادی موسیقی را به رسمیت نمی‌شناسد.
میلاد کیایی نوازنده پیشکسوت سنتور و آهنگساز در گفتگو با خبرنگار موسیقی دیباچه درباره تفاوت سنتورنوازی معاصر و قدیم گفت: به طور کلی قطعاتی وجود دارد که از اوایل سلسله قاجار جمع‌آوری شده‌اند که نام آنها ردیف‌های موسیقی است‌. این جمع‌آوری توسط میرزا عبدالله آقا مجرد ایرانی انجام شد که بعدها به صورت مکتوب توسط اساتیدی چون ابولحسن‌خان صبا، روح‌الله خالقی و ... جمع‌آوری شد. این ردیف‌ها مانند جدول ضرب است و یک موسیقی‌دان در ابتدا باید این ردیف‌ها را بیاموزد. اما بعد از آموزش این ردیف‌ها باید به دنبال حرف تازه و جدید باشیم.
این نوازنده در ادامه بیان کرد: به طور کلی ما نباید دست روی دست بگذاریم بلکه باید حرکت نویی در موسیقی به وجود آوریم. این نوآوری‌ها اگر جاذبه داشته باشد و مطلوب جامعه هنری باشد ماندگار می‌شود، اما اگر مطلوب نباشد از ذهن مخاطبان محو می‌شوند. به نظرم این ضرورت زمانه است که نوآوری‌هایی به وجود آید زیرا یکی از معانی هنر خلاقیت است. به همین دلیل سنتورنوازی معاصر برای همه جاذبه داشت که در ذهن‌ها ماندگار شد.

هیچ نهادی موسیقی را به رسمیت نمی‌شناسد |  روح یک هنرمند به وسیله فرهنگ وسیع‌تر می‌شود

این آهنگساز افزود: شخصی که در عرصه هنر گام برمی‌دارد باید بر این باور باشد که فردایی بهتر از امروز داشته باشد. اگر من احساس کنم که نوازنده خوبی هستم به خودم مغرور می‌شوم و پیشرفت نمی‌کنم. همچنین اگر احساس کنم که آهنگساز خوبی هستم حتما در زمان متوقف می‌شوم. به نظر من هنوز خیلی راه باقی مانده است که خودم را یک آهنگساز خوب بدانم زیرا اقیانوس هنر خیلی وسیع است و من هنوز در ساحل هستم. به طور کلی اگر فکر کنم که به جایگاه مطلوبی رسیده‌ام دارای افکار پوچ و بسته هستم. من شاگردان زیادی دارم و فقط به آنها نوازندگی را آموزش نمی‌دهم بلکه احترام به پیشکسوتان را هم آموزش می‌دهم. اگر یاد نگیریم که به بزرگان موسیقی احترام بگذاریم هیچ پیشرفتی نمی‌کنیم زیرا کم کم غرور بر هنر حاکم می‌شود و از مسیر اصلی هنر دور می‌شویم.
وی با اشاره به اینکه فقط ساز زدن مهم نیست، خاطرنشان کرد: در ابتدا باید فرهنگ را بشناسیم زیرا اگر فرهنگ داشته باشیم روح یک هنرمند وسیع‌تر می‌شود و از اینکه خود را یک آهنگساز یا نوازنده بداند شرمنده می‌شود.
این هنرمند درباره ساز سنتور عنوان کرد: سنتور در عین حال که ساز پر توان و پر تکنیک است اما از نظر ساختاری دارای اشکالاتی است که تا این اشکالات به طور دقیق برطرف نشود نوازنده در ارکستر دچار مشکل می‌شود. تفاوت ساز سنتور با دیگر سازها مانند تار در این است که سازهای دیگر نت‌های چسبیده به هم دارند ولی نت‌های سنتور جدا جدا است. همچنین زمانی که ویولن یا تار را کوک می‌کنیم می‌توانیم چند مایه و آواز را اجرا کنیم و نیازی به تغییر کوک نیست در حالی که سنتور برای هر دستگاه باید کوک شود.
وی افزود: نکته دیگر این است که سنتور تنها سازی است که انتقال حس از طریق مضراب صورت می‌گیرد یعنی اینکه انگشت را مستقیم روی سازهای دیگر می‌گذاریم و حس سریع منتقل می‌شود. اما مضراب کار را مشکل‌تر می‌کند به همین دلیل نوازندگی ساز سنتور مشکل و دشوار است. ساز سنتور دارای رمز و رازهای فراوان است. با اینکه کارهای زیادی انجام شده است اما مشکلات ساز سنتور بر طرف نشده است.
خیلی‌ها معتقد هستند که اگر ساز سنتور را تغییر دهیم دیگر ساز سنتور نیست، ولی به نظر من ضرورت زمانه ایجاب می‌کند تا دگرگونی‌هایی را در این ساز به وجود آوریم.

هیچ نهادی موسیقی را به رسمیت نمی‌شناسد |  روح یک هنرمند به وسیله فرهنگ وسیع‌تر می‌شود
این نوازنده پیشکسوت سنتور در پایان گفت: به طور کلی در کشور ما به موسیقی توجه نمی‌شود و این موضوع باعث سست شدن پایه‌های موسیقی شده است. در کشور ما هیچ نهادی موسیقی را به رسمیت نمی‌شناسد. مثلا رادیو و تلویزیون برنامه ثابت موسیقی ندارد و روز مشخصی را به برنامه موسیقی اختصاص نمی‌دهند و این بزرگ‌ترین توهین به موسیقی است. بنابراین به این نتیجه می‌رسیم که در حق سازها، موسیقی و موسیقی‌دان‌ها خیلی اجحاف شده است. از نظر درجه بندی سازها باید جلساتی را برگزار کنیم تا جایگاه هر ساز مشخص شود. به طور کلی ویولن و پیانو ساز غربی هستند و در تمام دنیا راه پیدا کرده‌اند. هر کشوری ساز پیانو را به عنوان ساز مادر می‌شناسد زیرا ویولن و پیانو قابلیت اجرای هر نوع موسیقی و قطعه‌ای را دارند. ویولن جای خود را در موسیقی ملل باز کرد و در واقع استخوان‌بندی ارکستر سازهای زهی است. بعد از ویولن در ارکسترهای ملی ساز کمانچه جایگزین این ساز می‌شود. به نظر من ساز سنتور هم قابلیت‌های بسیای دارد زیرا سرپرست ارکسترها نوازندگان سنتور هستند.


گفتگو از غزاله سعادتی

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
گفت و گو صمیمی دیباچه با امین الله رشیدی خواننده و آهنگساز پیشکسوت :

ردیف‌ ها صدای هنرجو را می‌سازند | صداسازی معنایی ندارد !

۱۱:۰۰  -  ۲۰ خرداد ۱۴۰۰
گپ داغ دیباچه با علیرضا افخمی درباره تفکرات عجیب برادرش بهروز و حواشی سریال پنج کیلومتر تا بهشت

حواشی سریال پنج کیلومتر تا بهشت تاثیر مخربی بر ذهنم ایجاد کرد | مسئولین رده بالای سازمان صدا و سیما و بخش حقوقی آن از زیربار مسئولیت شانه خالی کردند!

۱۵:۳۷  -  ۲۲ خرداد ۱۴۰۰
گپ و گفت دیباچه با میلاد کیایی نوازنده پیشکسوت سنتور و آهنگساز

هیچ نهادی موسیقی را به رسمیت نمی‌شناسد | روح یک هنرمند به وسیله فرهنگ وسیع‌تر می‌شود

۱۷:۱۴  -  ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
پربازدیدها
آخرین اخبار
پرطرفدار ترین ها