پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Thursday, 18 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۰۶۸۳
تاریخ انتشار : ۵۵ : ۱۶ - ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
«رامین ناصرنصیر» می‌گوید متاسفانه برنامه‌سازی کمدی در تلویزیون جایگاه قبلی خود را از دست داده است. در گذشته باکس مشخصی در تلویزیون برای کمدی‌های شبانه در نظر گرفته می‌شد، اما مدت‌هاست دیگر چنین باکسی را نداریم بنابراین استمرار برای ساخت برنامه‌های کمدی از دست رفته است و زمانی که استمرار از دست می‌رود تجربه‌هایی که قبلا بدست آمده است، بلا استفاده و متوقف می‌شود.

رامین ناصرنصیر بازیگر تلویزیون، تئاتر و سینما در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری دیباچه که اخیرا در سریال «بوتیمار» به کارگردانی علیرضا نجف‌زاده ایفای نقش کرده است و همچنین این شب‌ها سریال «روز‌های آبی» به کارگردانی محمدرضا حاجی غلامی را روی آنتن شبکه پنج سیما دارد، درباره استقبال مخاطبان از این ۲ سریال بیان کرد: بازخورد‌هایی که تاکنون گرفته‌ام نشان از این موضوع دارد که این ۲ سریال در شرایط این روز‌های جامعه که مردم بیشتر به دیدن سریال کمدی احتیاج دارند، دیده شده‌اند چراکه دارای حال و هوای کمدی هستند.
 
استمرار پیدا نکردن ساخت برنامه‌های کمدی تجربه‌هایی بدست آمده را بلا استفاده و متوقف می‌کند |  ایجاد محدودیت برای آثار کمدی و گسترش غیر منطقی و سلیقه‌ای خط قرمزها باعث تکراری شدن موضوعات می‌شود

داور و قاضی نهایی مخاطب است

وی درباره نقد‌هایی که به سریال «بوتیمار» شده بود و برخی گفته بودند که این سریال شکست دیگری برای شبکه سه سیما در زمینه کمدی بوده است، اظهار کرد: نمی‌دانم از چه زاویه‌ای این نقد‌ها مطرح می‌شود شاید از این بابت است که داستان سریال شباهت‌هایی با سریال‌هایی که در گذشته پخش شده است، داشت، اما به هر حال آن چیزی که قطعی‌ست این است که داور و قاضی نهایی مخاطب است و نظری که او بدهد حتما نظر صحیحی است.

آثار تلویزیونی و سینمایی به لحاظ بصری به فضا‌های آپارتمانی محدود شده‌اند

بازیگر «بوتیمار» درباره ساخت سریال در خارج از فضای آپارتمانی و شهر‌های دیگری جز تهران برای به تصویر کشیدن جاذبه‌های گردشگری ایران مطرح کرد: من با ساخت آثار هنری در خارج از تهران موافقم چه بسا اینکه تصویربرداری بخش اعظمی از «روز‌های آبی» و «بوتیمار» در شمال کشور اتفاق افتاد.

ناصرنصیر ادامه داد: نه تنها سریال‌های تلویزیونی بلکه آثار سینمایی نیز به صورت کم و بیش به دلیل محدودیت‌های اقتصادی که برای تولید آثار نمایشی وجود دارد و سختی‌های کار در شهر‌های دیگر به لحاظ بصری به فضا‌های آپارتمانی و همچنین به لحاظ موضوع به طبقه متوسط شهری محدود شده‌اند. اینکه ما بتوانیم از مرکز خارج شویم و چشم‌انداز‌های متفاوت بصری را به نمایش بگذاریم هم برای مخاطب جذاب است و هم زمینه‌ای فراهم می‌شود تا بتوانیم به مسایل دیگری غیر از مسایل طبقه متوسط شهری بپردازیم مانند سریال «روز‌های آبی» که موضوع آن مسایلی است که در یک روستا مطرح می‌شود.

شبکه پنج تماشاگران خود را دارد

وی در جواب به این سوال که چرا سال‌هاست که شبکه پنج در جذب مخاطب آنچنان موفق عمل نکرده است، گفت: چند سالی است که یک تقسیم‌بندی بین شبکه‌ها صورت گرفته است که شامل جنبه‌های تعریف شده و تخصصی است. به عنوان مثال شبکه دو به عنوان شبکه کودک در نظر گرفته شده است، شبکه سه به عنوان شبکه جوان نامگذاری شده است و...

بازیگر «روز‌های آبی» افزود: در این میان شبکه پنج هم به مطرح کردن مسایل درون استانی اختصاص داده شده است و تماشاگران خود را دارد البته نمی‌دانم تعداد تماشاگران این شبکه در مقایسه با دیگر شبکه‌ها چگونه است و بهتر است کارشناسان درباره این مساله نظر بدهند.

ناصرنصیر با اشاره به اینکه محمدرضا حاجی غلامی کارگردان «روز‌های آبی» در قصه گویی موفق عمل کرده است، درباره همکاری با او بیان کرد: از ایشان به عنوان یک کارگردان باسلیقه یاد می‌کنم  چراکه توانسته است از امکاناتی که لوکیشن در اختیارش قرار داده برای نمایش چشم‌انداز بصری شمال کشور به خوبی استفاده کند و همانگونه که در سریال شاهد هستیم تصاویر چشم‌نوازی از مناظر طبیعی به چشم می‌خورد.  

برنامه‌سازی کمدی در تلویزیون جایگاه قبلی خود را از دست داده است

وی در جواب به این سوال که چرا سریال‌های طنز امروزه مانند گذشته در جذب مخاطب موفق عمل نمی‌کنند، مطرح کرد: متاسفانه برنامه‌سازی کمدی در تلویزیون جایگاه قبلی خود را از دست داده است. در گذشته باکس مشخصی در تلویزیون برای کمدی‌های شبانه در نظر گرفته می‌شد، اما مدت‌هاست دیگر چنین باکسی را نداریم بنابراین استمرار برای ساخت برنامه‌های کمدی از دست رفته است و زمانی که استمرار از دست می‌رود تجربه‌هایی که قبلا بدست آمده است، بلا استفاده و متوقف می‌شود.

بازیگر «موچین» ادامه داد: همچنین افرادی هم که در این زمینه پشت هم کار می‌کردند، پراکنده می‌شوند. اینکه چرا این باکس تعطیل شده است و برنامه کمدی ساختن از یک روال ثابت خارج شده و تبدیل به ساخت آثار کمدی ویژه مناسبت‌ها مانند عید نوروز و... شده است، سوالی است که باید از مسئولان تلویزیون پرسید.

کمدی نیازمند فضای باز است

ناصرنصیر تاکید کرد: ماه عسل نکاتی که عرض کردم و دیگر اتفاقات این است که کیفیت آثار کمدی پایین آمده است و همان تعداد کمی که کار می‌شود، کیفیت سابق را ندارد. یک سر این ماجرا قطعا مسایل اقتصادی است چراکه اگر بودجه کافی برای تولید اثر نباشد از همان ابتدا شاید نویسنده هم به سراغ سوژه جدید نرود و برای آن وقت کافی نگذارد. نهایتا کسی که از این اتفاق متضرر می‌شود، تماشاگر است و اثری به او ارایه می‌شود که ویژگی‌های یک اثر نو، زحمت کشیده و بدیع را ندارد. همچنین در اجرا هم ممکن است اتفاقات خوبی رخ ندهد و برخی موارد از قلم بیفتد.

وی افزود: حیف است که انرژی، زحمت و بودجه بیت‌المال صرف کار‌هایی می‌شود که نصف و نیمه کار می‌شوند. برای برون رفت از این شرایط لازم است تغییر در سیاستگذاری‌ها رخ بدهد چراکه کمدی نیازمند فضای باز است و زمانی که همه چیز را محدود می‌کنیم و خط قرمز‌ها را به شکل غیر منطقی و سلیقه‌ای گسترش دهیم، بسیاری از موضوعاتی که می‌تواند دست مایه کمدی باشد خارج از حیطه دسترس قرار می‌گیرد و مجبور می‌شویم به موضوعاتی بپردازیم که تکراری هستند.

ایفای نقش یک پزشک در «جشن سربرون»

بازیگر «معمای شاه» که این روز‌ها مشغول ایفای نقش در «جشن سربرون» است، درباره این سریال خاطرنشان کرد: هم‌اکنون در سال دوم تولید «جشن سربرون» قرار داریم و احتمال می‌دهم که تا پایان سال ۱۴۰۰ فیلمبرداری سریال ادامه دارد. من نقش یک پزشک را ایفا می‌کنم که پنهانی با مشروطه طلبان همکاری می‌کند و جنبه‌ای دوپهلو دارد. امیدوارم سریال آبرومندی از آب دربیاید چراکه هم متن بسیار خوبی دارد و مجتبی راعی کارگردان با وسواس زیادی کار را دنبال می‌کنند.

رامین ناصرنصیر ادامه داد: همه امکانات فراهم است تا «جشن سربرون» یک سریال به یادماندنی شود و امیدوارم زمان پخش خوبی برای آن شاید خارج از شرایط کرونایی در نظر گرفته شود چراکه مردم به دلیل مسایل اجتماعی این روز‌ها خیلی حوصله دید کار‌های جدی را ندارند. امیدوارم «جشن سربرون» قربانی شرایط نشود و در زمانی روی آنتن برود که مردم حوصله دیدن کار جدی را که فکر کردن می‌طلبد، داشته باشند. من به خروجی کار خوش‌بین هستم.

حضور در «کلیله و دمنه» مرضیه برومند

وی با اشاره به اینکه علاوه بر بازی در «جشن سربرون» این روز‌ها در «کلبه عموپورنگ» نیز نقش‌آفرینی می‌کند، تصریح کرد: در سریال عروسکی «کلیله و دمنه» به کارگردانی مرضیه برومند نیز همکاری می‌کنم و در حقیقت گوینده هستم. همچنین چند کار نیز آماده پخش دارم که از آن جمله می‌توان به اثر «ماه پیشونی» به کارگردانی حسین قناعت که برای شبکه نمایش خانگی است، اشاره کرد.

بازیگر «زن بابا» افزود: یک فیلم سینمایی با نام «بی‌عنوان» که در آن ایفای نقش کرده‌ام، هم‌اکنون اکران آنلاین شده است و از مخاطبان دعوت می‌کنم که به تماشای آن بنشینند. همچنین ۲ فیلم سینمایی «والدین امانتی» و «سلفی با رستم» به کارگردانی حسین قناعت را نیز آماده اکران دارم و قرار است در «مهمانی از کارائیب» اثر بهزاد فراهانی نقش کوچکی را ایفا کنم.

فضای کار کودک پاک، خالص و بی غل و غش است

بازیگر «در حاشیه» در جواب به این سوال که چرا بیشتر کار‌هایی که انجام داده در حوزه کودک و نوجوان و یا کمدی بوده است، اظهار کرد: فضای کار کودک را بسیار دوست دارم چراکه فضای پاک، خالص و بی غل و غشی است. همچنین این ویژگی مهمی است که بچه‌ها بی واسطه با کار برخورد می‌کنند و در قضاوتشان عامل جنبی دخالت ندارد البته کار در حوزه کودک بر خلاف ظاهرش بسیار سخت است.

رامین ناصرنصیر ادامه داد: برای هر بازیگری جذاب است که در حوزه‌های مختلف خود را بسنجد و من نیز حضور در موقعیت‌های نمایشی جدی جذاب است کما اینکه کار در آن حوزه را نیز تجربه کرده‌ام.

ویژگی‌های شبکه نمایش خانگی به تولید کار‌های جذاب‌تر کمک می‌کند

وی درباره اقبال بازیگران به حضور در آثار شبکه نمایش خانگی در چند وقت اخیر گفت: من فکر می‌کنم برای بازیگر قبل از آنکه مدیوم پخش کننده آن از جمله تلویزیون، سینما، صحنه تئاتر و... مهم باشد، خود نقش و ویژگی‌هایی آن که می‌تواند قابلیت‌های جدیدی را در بازیگر پیدا کند، کارگردان و... بیشتر مهم است تا اینکه کار از طریق چه مدیومی قرار است پخش شود.

بازیگر «شهرزاد» افزود: شاید هم شبکه نمایش خانگی جذابیتی داشته باشد که از آن جمله می‌توان به ممیزی کمتر، دست باز برای پرداختن به موضوعات متنوع‌تر و... اشاره کرد و این ویژگی‌ها به تولید کار‌های جذاب‌تر کمک می‌کند.

ناصرنصیر درباره دستمزد‌های پرداختی در شبکه نمایش خانگی بیان کرد: حداقل برای من تفاوت مشهودی بین دستمزد پرداختی برای حضور در آثار سینمایی، تلویزیونی و شبکه نمایش خانگی وجود نداشته است و شاید این اتفاق برای دیگران رخ داده باشد که من نمی‌دانم.

امیدوارم تمهیدات بهتری توسط دولت جدید برای تئاتر در نظر گرفته شود

وی در پاسخ به این پرسش که پروژه جدیدی برای تئاتر ندارد، توضیح داد: تئاتر برای هر بازیگری طبیعتا جذاب است چراکه ویژگی‌های منحصر به فردی دارد که از آن جمله می‌توان به نفس به نفس بودن با مخاطب، خلق زنده یک اثر و میرایی تئاتر اشاره کرد. طبیعتا ماجرای کرونا ضربه شدیدتری به تئاتر وارد کرد و به کلی در مقطعی تعطیل بود حتی در حال حاضر که به صورت نصف و نیمه فعال است عملا بازدهی آنچنانی ندارد.

بازیگر «مجلس ضربت زدن» ادامه داد: من حضور در تئاتر را در این شرایط تجربه کرده‌ام؛ بهمن ۹۹ سالن اصلی تئاتر شهر با نمایش «گرگاس‌ها» به کارگردانی حمیدرضا نعیمی بازگشایی شد که من هم در آن بازی داشتم. این اتفاق، اتفاق بسیار شوق انگیزی برای ما و تماشاگران بود، اما متاسفانه شرایط به گونه‌ای نیست که کمک کند بسیاری از علاقه‌مندان تئاتر به سالن‌های نمایش بیایند. بسیاری از حضور در فضای سربسته خودداری می‌کنند که البته  از جهاتی منطقی است، اما به گمان من تئاتر از مکان‌های دیگری مانند مترو که مردم در آنجا تجمع می‌کنند، امن‌تر است.

ناصرنصیر در پایان خاطرنشان کرد: متاسفانه این شرایط همچنان ادامه دارد و با کمال تاسف دولت هیچ تمهیدی را برای دوستانی که در این مدت کاری نکرده‌اند، در نظر نگرفته است. حمایت از فرهنگ و هنر جزو وظایف دولت است و تئاتر در شرایط عادی هم نیازمند حمایت بوده، اما این قشر که در بدترین شرایط به سر می‌برد، بسیار مظلوم واقع شده است که امیدوارم تمهیدات بهتری توسط دولت جدید در نظر گرفته شود و شر کرونا نیز از سر ما و همه دنیا کنده شود.  
 
گفت و گو از : سپیده شریعت رضوی
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار