جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 29 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۰۶۷۳
تاریخ انتشار : ۳۳ : ۱۲ - ۱۰ خرداد ۱۴۰۰

« سمیرا حسینی » بازیگر تئاتر، تلویزیون و سینما، فارغ التحصیل ادبیات نمایشی است او علاوه بر بازیگری دستی در نویسندگی دارد و در ابتدای مسیر کاری خود با بازی در سریال "در قصه‌ها زندگی می‌کنند" در قاب تلویزیون حضور پیدا کرد و یک سال بعد، « محمد حسین لطیفی » او را به بازی در سریال « صاحب دلان » دعوت کرد که این حضور، شهرت زیادی برای او به همراه داشت؛ خانم بازیگر که مدت زمان زیادی، به دلیل شیوع کرونا مجبور به رد پیشنهادات کاری شده بود، با بازی در دو تله تئاتر، یک فیلم سینمایی کوتاه و سریالی تاریخی در شبکه نمایش خانگی، دوباره فعالیت‌های حرفه‌ای خود را از سر گرفته است .

تله تئاتر بستر مناسبی برای بچه‌های تئاتر است که از طریق آن کسب درآمد کنند | تلویزیون  فقط به  نورچشمی ها بودجه می دهد!

این بازیگر که مدتی پیش تجربه بازی در تله تئاتر " سهم زن " کاری از « محمد قتبری » را در کنار « متین ستوده » تجربه کرده و قرارداد تازه‌ای برای بازی در یک تله تئاتر دیگر بسته است، در رابطه با تجربه بازی در تله تئاتر گفت  : تئاتری که بر روی صحنه اجرا می‌شود کاملا در مقایسه با تله تئاتر، حس متفاوتی دارد؛ حس و حال تله تئاتر در مقایسه با نمایش روی صحنه یکسان نیست و اصلا حس نمایش صحنه‌ای را نه به مخاطب و نه به بازیگر می‌دهد.هربازیگر تئاتری که این هنر را تجربه کرده بازی در صحنه را به اجرای تصویری تئاتر، ترجیح می‌دهد ؛ اما با توجه به شرایط کرونا و اینکه چاره‌ای برای وضعیت تئاتر اندیشیده نشده ، به نظر من تله تئاتر بستر مناسبی برای بچه‌های تئاتر است که از طریق آن بتوانند فعالیت داشته و درآمدی کسب کنند .

وی در ادامه افزود : خیلی از بچه‌های تئاتر در حال حاضر مجبور شده‌اند دست به کارهایی بزنند که اصلا دوست نداشته‌اند و عده زیادی دچار مشکلات مالی بدی شد‌ه‌اند و اگر بخش خصوصی و دولتی از تله تئاترها حمایت بیشتری کنند ، اتفاق بهتری در این شرایط خواهد افتاد . تله تئاتر نه ضربه‌ای به تئاتر می‌زند و نه قرار است جایگزینی برای آن باشد ، بلکه در شرایط فعلی کمک کننده خواهد بود .

«سمیرا حسینی » در خصوص تجربه بازی در فیلم کوتاه سینمایی " دیوار" به کارگردانی « صادق یاری » اظهار داشت : وقتی فیلمنامه را خواندم و متوجه شدم قرار است به صورت سکانس پلان کار شود، تصمیم به همکاری گرفتم البته در اصل ساختار کارگردانی کار مورد پسند من بود وعلاوه برآن فیلمنامه و نقش را هم دوست داشتم ، بنابراین طی گپ و گفتی که با « صادق یاری» و نویسنده کار داشتیم ، وارد همکاری شدم . در حال حاضر مراحل فنی پس تولید کار هم تمام شده و به احتمال زیاد برای نمایش در جشنواره‌های خارجی و بین المللی ارسال خواهد شد .

تله تئاتر بستر مناسبی برای بچه‌های تئاتر است که از طریق آن کسب درآمد کنند | تلویزیون  فقط به  نورچشمی ها بودجه می دهد!

بازیگر سریال موفق « صاحب دلان » ضمن اشاره به این موضوع که کیفیت کارهای تلویزیونی به نسبت 15 سال گذشته که پلتفرم نمایش خانگی وجود نداشت افت کرده است ، افزود : سابق کارهای فاخر بیشتری تولید میشد اما مدتی است به دلیل سیاست‌های غلط و عدم پذیرش برخی فیلمنامه‌های با کیفت کمتر شاهد ساخت آثار خوب در این مدیوم هستیم . پلتفرم‌های نمایش خانگی به دلیل دادن آزادی بیشتر به عوامل کارها کیفیت بالاتری دارند و قاعدتا مخاطب بیشتری جذب می‌کنند . این موضوع باعث شده تا تلویزیون مهجورتر شود و کسانی که علاقمند هستند، کارهای جذاب تری تولید کنند با توجه به اینکه سازمان بودجه خوبی در اختیار گروه‌ها نمی‌گذارد ، ترجیح می‌دهند با شبکه نمایش خانگی کار کنند .

وی افزود : تلویزیون به غیر از معدود سریال‌ها و برنامه‌هایی که نورچشمی هستند و بودجه خوبی می‌گیرند به مابقی کارها بودجه خوبی نمی‌دهد و کسانی که بر سر کار هستند درآمدهای خوبی ندارند به همین دلیل اکثر کارگردان‌ها و عوامل ترجیح می‌دهند به شبکه نمایش خانگی بپیوندند و این گونه می‌شود که کارهای سازمانی روز به روز کمتر می‌شود .

این بازیگر ضمن اشاره به این موضوع که بخشی از دلایل کاهش کیفیت آثار به قضیه سانسور و ممیزی‌ها مربوط می‌شود ، توضیح داد : الان نویسنده‌های خوب زیادی داریم که نگاه خوب و قلم بی نظیری دارند ؛ کارهای این گروه باعث شده تا شعور مخاطب نسبت به آثار سینمایی بالاتر برود و مخاطب مانند گذشته کمتر جذب آثار سخیف می‌شود و آنها را می‌پذیرد . قبلا کارهای خیلی سخیف هم مخاطبان زیادی داشت و فروش بالایی می‌کرد ، از طرفی دسترسی مردم به سریال‌های خارجی باعث شده سطح انتظارها بالاتر برود . با توجه به این اتفاق نویسندگان هم سعی کرده‌اند به روز تر باشند و فیلمنامه‌های قوی تری بنویسند تا بتوانند مخاطب را جذب کنند ،

به نظرم کارهای شبکه نمایش خانگی ، نسبتا خوب است ، به این دلیل که سرمایه گذار خصوصی و بحث برگشت سرمایه مطرح است و عوامل نمی‌توانند هر کاری را به خورد مخاطب بدهند .اما در تلویزیون این قضیه مطرح نیست و برخی یا با استفاده از روابط ویا  مسائل دیگر، کار خود را می‌کنند، هرچه بخواهند می‌نویسند و می‌سازند. چون هیچ برگشت مالی برای نویسنده و کارگردان و سرمایه گذار مطرح نیست.

وی در انتها گفت : مسئولانی که این روزها باید دلسوز هنر و هنرمند باشند نه حضور دارند و نه کمکی می‌کنند ، پیشکسوتان ما بارها درد و دل کرده و از مشکلات صحبت کرده‌اند ، اما گوش شنوایی برای شنیدن سخنان آنها نبوده است . متأسفانه خیلی از بچه‌های تئاتر و تصویر با وجود بیماری‌های زمینه‌ای و سایر مشکلاتی که اجازه کار کردن به آنها را نمی‌دهد حتی با وجود پیشنهادات نمی‌توانند کار کنند ، از طرفی کرونا باعث شد خیلی از هنرمندان از ترس ابتلا به بیماری بیکار شوند به این دلیل که نه پروتکلی رعایت میشد و نه بازیگران را در اولویت دریافت واکسن قرار داده‌اند ؟! در حالیکه در این شرایط تنها کارهای تصویری بود که مردم را سرگرم می‌کرد ، بنابراین این قشر بدون ماسک و با وجود خطر جان خود را کف دست گرفتند و کار کردند ، متأسفانه این روزها خیلی از این عزیزان بویژه بسیاری از اساتید را از دست دادیم و این واقعا دردناک است . وقتی صحبت از واکسینه شدن بازیگران شد ، همه فریاد زدند چرا ؟!  حرف دیگری ندارم و تنها باید بگویم ناامیدی زیادی بین مردم شکل گرفته و دیگر امیدی به کمک و حمایت مسئولان ندارند .

گفت و گو از : اعظم صفایی 

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲