پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Thursday, 25 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۰۶۲۷
تاریخ انتشار : ۳۹ : ۱۳ - ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰
« مونا فرجاد » ، بازیگر تئاتر و سینما در گفت و گو با دیباچه مطرح کرد :

به گزارش دیباچه،« مونا فرجاد » بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون این روزها مشغول اجرای نمایشی سی و دو قسمته با نام  " تک گویی هایی زنانه بر اساس حروف الفبا " در صفحه اینستاگرام خود برای مخاطبان تئاتر است ؛ ابتکاری هنرمندانه، در شرایطی که کرونا، مخاطبان هنر نمایش را از تماشای این مدیوم با ارزش دور کرده است . 

این بازیگر در خصوص برگزاری تئاتر به شکل آنلاین در شرایطی که به واسطه کرونا فعالیت‌های بازیگران در این عرصه محدود شده است ، گفت : در این روزها هر فعالیت فرهنگی که باعث سروپا نگه داشتن تئاتر و سینما  و رونق این دو عرصه فرهنگی شود ، بسیار خوب است ، تئاتر آنلاین هم اتفاق خوبی است اما هنوز در ابتدای راه و ناشناخته است و دخل و خرجش را به خوبی در نمی‌آورد و نیازمند سرمایه گذاری بخش خصوصی و حمایت‌های دولتی است تا بعدها قادر به درآمدزایی برای عواملش باشد ، وگرنه تا به امروز دوستانی که وارد این حیطه شده‌اند  تنها به بهانه کار هنری و به عشق تئاتر در این عرصه قدم برداشته‌اند و مطمئن هستم هیچ بازدهی مالی برای آن‌ها نداشته است ، تئاتر آنلاین کار هزینه برداری است ، از این حیث که نیازمند دوربین ، استودیو ، صدای خوب ، صحنه لباس و بازیگر است و تمامی این بخش‌ها یعنی هزینه‌ای چند برابر.

این بازیگر تئاتر در خصوص ایده اجرای نمایش « تک گویی‌های زنانه به ترتیب حروف الفبا » به شکل تصویری در صفحه اینستاگرام خود توضیح داد : با توجه به شرایط کرونا اصلا جرأت بازی در هیچ نمایشی را ندارم و حاضر نیستم چه به عنوان بازیگر و چه تماشاچی در سالن نمایش حاضر شوم ؛ به شدت دلتنگ تئاتر بودم و فکر کردم افراد دیگری هم هستند که مانند من دوست داشته باشند تماشاچی تئاتر باشند ، در نتیجه تصمیم گرفتم در روزگاری که زندگی‌ها با دنیای مجازی به شدت عجین شده است و افراد زمان زیادی را برای فضای مجازی صرف می‌کنند و اینستاگرام برای هر شخصی تبدیل به یک رسانه شخصی شده است ، از صفحه اینستاگرامم استفاده کنم و قطعه‌های نمایشی کوتاهی را بازی کنم که هم باعث رفع دلتنگی خودم شود و هم باعث رفع دلتنگی عزیزانی شود که همانند من مخاطب تئاتر هستند .

این حرف که سینما و تئاتر را تعطیل کنید ، از سر شکم سیری است

وی در پاسخ به این پرسش  خبرنگار حوزه تئاتر « دیباچه » که به چه دلیل این نمایش بر اساس حروف الفبا تنظیم شده است ، گفت : از آنجا که به فکر ادامه دار شدن این نمایش‌ها بودم تصمیم گرفتم بر اساس حروف الفبا باشد که سی و دو حرف است و بابت هر کدام از حروف قسمتی تعریف می‌شود ، در گپ و گفتی که با دوست نویسنده‌ام داشتم تصمیم گرفتیم با استفاده از فرهنگ عامیانه آقای " جمالزاده " این کار را انجام بدهیم ، ایشان متن کار را بنویسند و من بازی کنم . این کار بر اساس حروف الفبا سی و دو قصه و در دل خود آموزشی به همراه دارد.  به این دلیل که امروز فرهنگ عامیانه ، کلمات و اصطلاحاتی که در قدیم استفاده می‌شد یا به دست فراموشی سپرده شده‌اند و یا خیلی از افراد با آنها آشنا نیستند ، با این اجراها  یادآوری سعی کردیم این کلمات و اصطلاحات را به مردم یادآور شویم .

این هنرمند عرصه تئاتر و سینما با بیان این موضوع که بازیگری تنها شغلی است که در شرایط شیوع کرونا رعایت پروتکل‌ها در آن به دلیل عدم استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی امکان پذیر نیست ، اظهار داشت : حرفه ما به دلیل عدم استفاده از ماسک در شرایط بازی و همچنین ارتباط نزدیکی که  معمولا بازیگران با برخی عوامل از جمله گریمورها دارند ، از مشاغل آسیب پذیر در شرایط کرونا به حساب می‌آید . با توجه به این موضوع  من هم تصمیم گرفتم تا فعالیت‌های هنری ام را محدود کنم و از سال گذشته به غیر از بازی در یک فیلم سینمایی که فیلمبرداری آن در جنوب کشور بود ، پیشنهاد دیگری را نپذیرفتم.

فرجاد که پیش تر در فیلم سینمایی « دختر شیرازی » تجربه همکاری در سینما را با «افشین هاشمی » داشته است ، در رابطه با تجربه همکاری با این کارگردان در فیلم سینمایی " پسران دریا " اظهار داشت : پیش تر هم تجربه همکاری با « افشین هاشمی » را داشته‌ام ؛ کار کردن با ایشان خیلی لذت بخش است به این دلیل که بازیگر بسیار خوبی است و وقتی در مقام کارگردان قرار می‌گیرد به دلیل شناخت خوبی که از بازیگری دارد ، می‌تواند راهنمای خوبی هم  باشد یعنی هدایت بازیگر را به خوبی می‌داند . در نمایش هم تجربه همکاری خوبی برای بازی در « پرواز به سوی تاریکی » با ایشان دارم و جایزه جشن بهترین بازیگر را برای این نمایش در آن مقطع دریافت کردم ، طبیعتا هر بازیگری دوست دارد با کارگردانی کار کند که هم اخلاق مدار و هم کار بلد باشد .

این حرف که سینما و تئاتر را تعطیل کنید ، از سر شکم سیری است

وی افزود : زمانی که قصه "پسران دریا "را به من پیشنهاد داد ، با وجود اینکه در شرایط روحی خوبی نبودم که بتوانم از تهران خارج شوم ، دو روز مانده به فیلمبرداری اعلام کردم که می‌توانم در این کار بازی کنم . قصه ، قصه دلچسبی بود و جذاب تر اینکه قرار بود نقش یک دختر محلی جنوبی مینابی را بازی کنم ، این قضیه برای من چالش انگیز بود ، اینکه قرار بود در لباس،  شکل و شمایل و گویش یک دختر محلی بازی کنم البته من در گذشته در نقش یک دختر عرب بازی کرده بودم اما در نقش یک دختر جنوبی خیر .

از طرفی متن کار را هم دوست داشتم در نتیجه دل به دریا زدم و بازی کردم البته ناگفته نماند بیشتر سکانس‌های ما یعنی 95 درصد کار در فضای باز بود و گروه کم تعداد و جمع و جوری بودیم . خوشبختانه همه رعایت می‌کردند و برخی  دو تا ماسک می‌زدند وعوامل  مرتب از الکل استفاده می‌کردند ، مهم تر اینکه خدا هم یار ما بود و کسی بیمار نشد و توانستیم سلامت برگردیم .

فرجاد ضمن اشاره به این موضوع که  سینما منبع درآمد افرادی است که به نوعی در این حرفه فعالیت دارند، افزود :  کسی که نیروی خدماتی سالن سینماست از این طریق امرار معاش می‌کند همینطور فردی که بوفه دار سالن سینما است هم از این راه ارتزاق می‌کند ، به همین دلیل من نوعی در مقامی نیستم که در این شرایط بگویم در سینماها را ببندید، درسته که در شرایط شیوع کرونا هستیم و این بیماری خطرات زیادی دارد ولی خطر سینما رفتن به اندازه خطر کافه و رستوران رفتن است و در واقع همه این ها گردهمایی و دورهمی است . هر تجمعی همان قدر خطرناک است که سینما رفتن خطر دارد ، بله اگر حمایت ‌های دولتی صورت می‌گرفت و حداقل بخشی از هزینه‌های افراد فعال در این حرفه تقبل میشد تا بتوانند به حیات و زندگی ادامه بدهند ، تعطیلی سینماها مشکلی نداشت و چه بهتر که برای حفظ جان و مراقبت بیشتر این اقدام صورت بگیرد ، در غیر این صورت این حرف که سینما و تئاتر را تعطیل کنید ، از سر شکم سیری است. الان سالن های تئاتر تعطیل شده‌اند ، سالنهایی که یک جماعت از طریق آنها امرار معاش می‌کردند و حرفه شان بود . این همه بازیگر تئاتر در یک سال و نیم گذشته بیکار شدند و هیچ درآمدی ندارند ، باید چه کنند و از چه راهی پول اجاره خونه و خورد و خوراک خود را بدهند !

گفت و گو از : اعظم صفایی

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳