جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 29 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۰۶۰۹
تاریخ انتشار : ۲۴ : ۱۶ - ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
فصل دوم «زیرخاکی»، «صبح آخرین روز»، «بوتیمار» و «روز‌های آبی» از جمله سریال‌هایی هستند که با پایان ماه رمضان به ترتیب راهی شبکه‌های یک، دو، سه، پنج سیما می‌شوند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری دیباچه، از ابتدای سال ۱۴۰۰ شبکه‌های یک، دو، سه و پنج که اکثر سریال‌های تلویزیون برای این شبکه‌ها تولید می‌شوند، تا به الان تلاشی برای تولید سریال طنز نکرده اند ؛ موضوعی که بدون شک با توجه به شرایط سخت این روزهای معیشتی مردم می توانست کمی از خستگی آنها بکاهد اما ظاهرا تصمیم مدیریتی در این سازمان ، ترویج گریه و زاری ،افزایش نا امیدی در بین مردم با ساخت برنامه های تولیدی  تلخ است ؛ 

ناگفته نماند که برخی از سریال‌های طنز از جمله «بوتیمار» به کارگردانی علیرضا نجف‌زاده و تهیه‌کنندگی مهران مهرام، «رعد و برق» به کارگردانی بهروز افخمی و تهیه‌کنندگی داود هاشمی به عنوان گزینه‌های عید نوروز و فصل دوم «زیرخاکی» به کارگردانی جلیل سامان و تهیه‌کنندگی رضا نصیری‌نیا به عنوان گزینه ماه مبارک رمضان قرار بود روی آنتن بروند، اما در نهایت با تصمیم مسئولان سریال‌های دیگری جایگزین آن‌ها شد و معلوم نیست در معاونت سیما دقیقا چه خبر است که تمامی آثار و حتی برنامه های تولیدی در یک خط داستان تکراری حرکت می کنند .
 
علیرضا نجف‌زاده: آرزو می‌کنم «بوتیمار» مرهمی برای حال بد مخاطبان باشد |  پرویز امیری: «روزهای آبی» یک ملودرام شیرین است

حال تلویزیون شاید به دلیل کم شدن مخاطبان خود  بالاخره تصمیم گرفته است با پایان ماه مبارک رمضان و اتمام سریال‌های ویژه این ماه ،سریال‌های جدیدی را روانه آنتن کند که ۲ مجموعه از چهار مجموعه در نظر گرفته شده فضای تقریبا طنزی دارند که شاید بتوانند مخاطب را ساعاتی از حال و هوای این روز‌ها دور کنند و لحظه‌های شادی را برایش رقم بزنند هرچند بعید می دانیم این سریال های طنز هم از قدرت سریال های طنز کارگردانان بنامی چون رضا عطاران یا مهران مدیری برخوردار باشند ، آنچه در سالهای اخیر صدا و سیما تولیدات خود را به مخاطب ارائه داده ، آثار طنز کم مایه و با بازی های بسیار مضحکانه و خسته کننده بوده که نتوانستند ماندگار شوند و مخاطب را پای تلویزیون میخکوب کند ، نمونه اش کار آخر جوادرضویان و سیامک انصاری بنام صفر بیست و یک که چندی پیش با انتقادات بسیاری مواجه شد و نتوانست نمره قبولی از منتقدان و مردم بگیرد.

در ادامه این گزارش قصد داریم به معرفی سریال‌های جدید تلویزیون بپردازیم و آخرین وضعیت آن‌ها را از زبان تهیه‌کننده یا کارگردان جویا شویم.

فصل دوم «زیرخاکی» با وجود حواشی به آنتن رسید

فصل اول سریال «زیرخاکی» به کارگردانی جلیل سامان و تهیه‌کنندگی رضا نصیری‌نیا در رمضان ۹۹ روی آنتن شبکه یک سیما رفت و بعد از پایان پخش گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر ناتمام ماندن فصل اول سریال شد که بهرنگ ملک‌محمدی مدیر سابق گروه فیلم و سریال مرکز سیمافیلم گفت: از ابتدا برای فصل اول سریال به همین شکل برنامه‌ریزی شده بود و شرایط پیش آمده کرونا باعث توقف سریال در بخش اول نشد. توقف تصویربرداری سریال به دلیل شیوع ویروس کرونا مربوط به فصل دوم است. در فصل دوم سریال بخشی از داستان در ترکیه پیگیری می‌شود که به دلیل شیوع ویروس کرونا و بسته شدن مرزها، تصویربرداری بخش‌های مربوط به ترکیه متوقف شد.

اواخر آبان ماه ۹۹ جلیل سامان کارگردان سریال در صفحه شخصی خود در فضای مجازی اعلام کرد: «به امید خدا در روز‌های آینده فیلمبرداری فصل دوم زیرخاکی را آغاز خواهیم کرد. برامون دعا کنید تا بتونیم در این روز‌های تلخ لحظات شیرینی رو به ارمغان بیاریم.»، اما مدتی بعد یعنی اوایل آذرماه همزمان با بازپخش فصل اول این مجموعه و سانسور بخش‌هایی از آن جلیل سامان باز هم با انتشار پستی در پیج اینستاگرام خود از ادامه ساخت این مجموعه انصراف داد و نوشت: «با پوزش از مخاطبین دوست داشتنی سریال زیرخاکی، به علت سانسور بی دلیل در بازپخش، و سیاست‌های دوگانه و متناقض تلویزیون از ادامه ساخت انصراف میدهم.»

در نهایت، اما مذاکره رضا نصیری‌نیا تهیه‌کننده با کارگردان نتیجه داد و جلیل سامان دی ماه ۹۹ فصل دوم «زیرخاکی» را جلوی دوربین برد و مدتی پیش یعنی در اردیبهشت ۱۴۰۰ تصویربرداری آن در شهر لاهیجان به پایان رسید.

پیش از این اعلام شده بود بخشی‌های از سریال قرار است در ترکیه تصویربرداری شود، اما به نظر می‌رسد با گسترش کرونا در ایران و کشور همسایه گروه تصمیم دیگری گرفتند و کار خود را در کشور ادامه دادند.

اگرچه فصل دوم «زیرخاکی» یکی از گزینه‌های رمضان ۱۴۰۰ بود، اما اثر جلیل سامان نتوانست به آنتن برسد و موفقیت فصل اول را که عنوان پُربیننده‌ترین سریال رمضانی بود، دوباره از آن خود کند.

برخی از بازیگران فصل اول این مجموعه از جمله گوهر خیراندیش و هادی حجازی‌فر در فصل دوم حضور ندارند، اما بازیگران جدیدی به این پروژه پیوسته‌اند که می‌تواند به جذابیت این مجموعه کمک کند. اگرچه برگ برنده این سریال همچنان دست پژمان جمشیدی و ژاله صامتی بازیگران نقش اصلی سریال است.

فصل اول این مجموعه با تلاش ناکام فریبرز باغ بیشه برای خروج از کشور، همزمان با آغاز جنگ تحمیلی به پایان رسید. حالا مخاطبان باید برای تماشای فرجام ماجراجویی فریبزر و خوش‌شانسی‌ها و ناکامی‌هایش منتظر پخش آن از تلویزیون باشند.

پژمان جمشیدی، ژاله صامتی، نادر فلاح، گیتی قاسمی، فروغ قجابگلی، مریم سرمدی، خسرو احمدی، اکبر رحمتی، مهری آل آقا، امید روحانی، اصغر نقی زاده، رایان سرلک و ستاره پسیانی، با حضور هومن برق‌نورد و هنرمندی نسرین نصرت بازیگران «زیرخاکی» هستند.

با اعلام روابط عمومی معاونت سیما، فصل دوم مجموعه تلویزیونی «زیرخاکی» که هنوز مشخص نیست چند قسمت دارد، از ۴ خرداد هر شب ساعت ۲۲:۱۵ از شبکه یک سیما پخش می‌شود.

روایت زندگی شهید مجید شهریاری در «صبح آخرین روز»

پرداختن به زندگی شخصیت‌های علمی کشور به ویژه شهدای هسته‌ای همیشه کار سختی بوده است و کمتر فیلمسازی حاضر می‌شود به سراغ این موضوع برود، اما حسین تبریزی در چندمین تجربه ساخت آثار تلویزیونی در جدیدترین اثر خود به سراغ زندگی شهید مجید شهریاری استاد دانشگاه شهید بهشتی و از دانشمندان هسته‌ای ایران که هشتم آذر ۱۳۸۹ در یک عملیات تروریستی به شهادت رسید. رفته است.

۱۵ شهریورماه بود که سریال «صبح آخرین روز» به کارگردانی حسین تبریزی و تهیه‌کنندگی مصطفی علمی‌فرد در زنجان کلید خورد و تصویربرداری آن اوایل اردیبهشت ماه به پایان رسید.

در ابتدا شنیده می‌شد این سریال از شبکه یک سیما روی آنتن می‌رود چراکه «صبح آخرین روز» در صدا و سیمای مرکز زنجان به سفارش مرکز سیمای استان‌ها تولید شده است و سریال‌های مراکز استان‌ها مانند «جلال»، «سرزده» و... بیشتر از شبکه یک روی آنتن می‌روند، اما این اتفاق این بار رخ نداد و شبکه دو سیما پخش این سریال را برعهده گرفت.

کاوه خداشناس و سپیده خداوردی ۲ بازیگر اصلی این پروژه هستند که به ترتیب در نقش شهید مجید شهریاری وبهجت قاسمی همسر شهید بازی می‌کنند. این کاراکتر‌ها می‌تواند نقطه عطفی در کارنامه کاری این ۲ بازیگر باشد و باید منتظر ماند و دید مخاطبان چه قدر از حضور آن‌ها در این نقش‌ها استقبال خواهند کرد.

همچنین باید دید حسین تبریزی تا چه اندازه توانسته است روایت درستی از زندگی این شهید را به نمایش بگذارد.

مجموعه نمایشی «صبح آخرین روز» که در ۳۰ قسمت ۵۰ دقیقه‌ای تولید شده است، از شنبه ۲۵ اردیبهشت ماه هر شب ساعت ۲۱:۳۰ روی آنتن شبکه دو می‌رود.

داستان این مجموعه نمایشی از صبح روز ترور شهید شهریاری آغاز شده و به گذشته برمی‌گردد و ۴۶ سال زندگی او را روایت می‌کند.

کاوه خداشناس، سپیده خداوردی، زهرا سعیدی، شهرام عبدلی، مهران رجبی، افسانه ناصری، سیروس همتی، میرطاهر مظلومی، حسن اسدی، پریسا گلدوست، مهدی علیپور و اردشیر رستمی و... از جمله بازیگران این مجموعه هستند.

سریال طنز «بوتیمار» به شبکه سه می‌آید

علیرضا نجف‌زاده و مهران مهام در جدیدترین همکاری خود پس از سریال «زوج و فرد» که نوروز ۹۸ روی آنتن رفت، به سراغ ساخت سریال «بوتیمار» رفته‌اند. این سریال که تصویربرداری آن ۳۰ آبان ماه در جنگل سی‌سنگان آغاز شد، قرار بود نوروز ۱۴۰۰ روی آنتن برود، اما این اتفاق نیفتاد.

حمید لولایی و مرجانه گلچین بازیگران شناخته شده تلویزیون که بیشتر در آثار طنز بازی کرده و پیش از این سریال در چندین اثر با یکدیگر همبازی بوده‌اند، در این مجموعه به عنوان بازیگران اصلی حضور دارند و می‌توانند برگ برنده «بوتیمار» برای جذب مخاطب باشند.  

علیرضا نجف‌زاده کارگردان «بوتیمار» در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری دیباچه درباره آخرین وضعیت تولید این سریال عنوان کرد: تصویربرداری «بوتیمار» روز‌های آخر اسفندماه ۹۹ به پایان رسید و این روز‌ها مشغول پس تولید سریال و کار‌های نهایی هستیم.

وی در جواب به این سوال که چرا این سریال به آنتن نوروز ۱۴۰۰ نرسید، اظهار کرد: کنداکتور و زمان پخش سریال‌ها در دست تلویزیون است و مسئولان تصمیم گرفتند که کار دیگری را پخش کنند.

کارگردان «بوتیمار» با اشاره به اینکه سال ۹۹ برای همه مردم و همچنین همکاران ما سال خوبی نبود، بیان کرد: در میان اخبار بد و نگران‌کننده کرونا آرزو می‌کنم مردم با دیدن «بوتیمار» لحظات شادی را تجربه کنند و این سریال مرهمی برای حال بد آن‌ها باشد. فکر می‌کنم اگر بتوانیم این اتفاق را رقم بزنیم، رسالت خود را انجام داده‌ایم.

نجف‌زاده افزود: همه همکاران ما در این شرایط به عنوان مدافعان فرهنگی سلامت از جان خود مایه گذاشتند و با رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی به کار خود ادامه دادند. البته جنس شغل ما به گونه‌ای است که نمی‌توان همه پروتکل‌ها را رعایت کرد چراکه بازیگران جلوی دوربین و در زمان گریم نمی‌توانند ماسک بزنند و عوامل صحنه و گریم در فاصله نزدیک با بازیگران در تماس هستند.

وی تاکید کرد: خوشبختانه در «بوتیمار» هیچ کدام از عوامل درگیر کرونا نشدند، اما پروژه‌هایی هم بودند که بازیگران یا عواملشان درگیر کرونا شدند. تنها یک مورد باعث شد ما این سختی‌ها را تحمل کنیم و آن این بود برای مردمی که مجبور به خانه‌نشینی هستند، بتوانیم سرگرمی ایجاد کنیم.

کارگردان «بوتیمار» با بیان اینکه امیدوار است مردم این سریال را ببینند و آن را دوست داشته باشند، خاطرنشان کرد: شادی و خنده حلقه مفقوده این روز‌های جامعه است و امیدوارم مردم با دیدن «بوتیمار» خنده روی لب‌هایشان بیاید و ما به سهم خود دینمان را ادا کرده باشیم.

نجف‌زاده با بیان اینکه فیلمسازی جزو شغل‌های پُرخطر است، تاکید کرد: حال که وارد مرحله واکسیناسیون شده‌ایم، امیدوارم با حمایت رسانه‌ها به همکاران ما به صورت ویژه نگاه شود. زمانی که بحث واکسن کرونا برای هنرمندان پیش می‌آید متاسفانه یک سری از افراد غرض‌ورز از چند سلبریتی خاص اسم می‌برند در حالی که اینگونه نیست چراکه یک کار حداقل ۵۰ نفر عوامل دارد و این‌ها همه افراد زحمتکشی هستند.

وی ادامه داد: ما نمی‌توانیم رسانه را تعطیل کنیم ضمن اینکه تلویزیون با همه اتفاق‌هایی که وجود دارد، پُرمخاطب‌ترین رسانه است و درباره آن شکی وجود ندارد. با وجود آنکه می‌گویند آمار پایین است، اما باز با آمار میلیونی طرف هستیم و علاوه بر مخاطبان داخل کشور تعدادی از ایرانیان که خارج از کشور ساکن هستند نیز برنامه‌های داخلی را به شدت رصد می‌کنند.

کارگردان «بوتیمار» تاکید کرد: همکارانی که مشغول به کار برای تلویزیون هستند و برای این حجم از مخاطب سرگرمی فراهم می‌کنند حتما باید در اولویت واکسیناسیون قرار بگیرند چراکه نمی‌توان کار را به دلیل معیشت افراد و تولید محتوا و سرگرمی برای مردم تعطیل کرد.

نجف‌زاده در پایان درباره تصویربرداری این سریال در شمال کشور مطرح کرد: چهار تا پنج قسمت از سریال در تهران اتفاق می‌افتد و بعد ماجرا به سمتی می‌رود که خانواده مجبور می‌شوند به مازندران و مشخصا سی‌سنگان بروند. ایران ما زیباست و ما به هر شهری که سفر کنیم جذابیت گردشگری دارد. ما هم تا آنجاکه در خدمت قصه‌مان بوده است، تلاش کرده‌ایم مناطق گردشگری سی‌سنگان را به تصویر بکشیم تا مردمی که مراعات کردند و در این مدت سفر نرفتند حال و هوایشان عوض شود.

مجموعه تلویزیونی «بوتیمار» به نویسندگی سعید جلالی، شهاب عباسی و آرمان صبوری از شنبه ۲۵ اردیبهشت ماه ساعت ۲۰:۴۵ از شبکه سه سیما پخش می‌شود.

در خلاصه داستان این مجموعه نمایشی آمده است: بوتیمار همیشه در تشنگی به سر می‌برد، اما آن هنگام که به رودخانه و یا دریا می‌رسد، نگران می‌شود که مبادا آب دریا تمام شود و او از تشنگی بمیرد، پس آب نمی‌خورد و تشنه می‌ماند … بوتیمار همیشه نگران فرداست.

حمید لولایی، مرجانه گلچین، هدایت هاشمی، مهران رجبی، اشکان اشتیاق، ساناز سماواتی، علی صبوری، علیرضا درویش، سپند امیر سلیمانی، رامین ناصرنصیر، شهاب عباسی، سیما مطلبی، سارا مقربی، ندا کوهی، آرزو ابی زاده، دانیال جعفری و سامی غریبی و بازیگران بومی و با سابقه تئاتر مازندران عبارتند از: سلمان خطی، ملیحه بقایی، حسین توهمی، سید احمد رضوی، مهدی هادی زاده، صاحب حسینی، سید عباس حسینی، شیرین مجتهدی، مجتبی امدادی، قدیر شمشیری، شایان خانپور، سید حسین حسینی، نواب صادقی، مهناز سالاری، بهزاد کاشفی، اسماعیل فلاح، احمد صلاحی، مریم محمدزاده، علیرضا اسلامی، ثایر سالار، رضا غلامی، و … در این مجموعه هنرنمایی کرده‌اند.

از ابتلای اکبر عبدی به کرونا تا رسیدن «روز‌های آبی» به آنتن

اواخر دی ماه بود که طی یک خبر رسمی اعلام شد سریال «روز‌های آبی» به کارگردانی محمدرضا حاجی غلامی که پیش از این سریال «پدرپسری» را در رمضان ۹۹ روانه آنتن کرده بود، کلید خورد.

تصویربرداری این سریال که قرار است فصل اول آن به تهیه‌کنندگی پرویز امیری بعد از ماه رمضان روی آنتن شبکه پنج سیما برود، همچنان ادامه دارد.

یکی از حواشی این سریال ابتلای اکبر عبدی بازیگر «روز‌های آبی» به کرونا بود که اسفندماه اتفاق افتاد، اما خوشبختانه با حاصل شدن بهبودی این بازیگر برای ادامه کار به صحنه بازگشت. همچنین حضور این بازیگر می‌تواند به عنوان یکی از عوامل موفقیت این سریال محسوب شود.

پرویز امیری تهیه‌کننده این سریال در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری دیباچه با اشاره به اینکه تاکنون حدود ۸۰ درصد تصویربرداری این سریال انجام شده است، تصریح کرد: کار همچنان ادامه دارد و این روز‌ها مشغول ضبط قسمت‌های پایان هستیم.

به گفته وی، همزمانی پخش و تولید کار سختی است اگرچه برنامه‌ریزی گروه این بود که کار ۱۵ اردیبهشت ماه به پایان برسد، اما اتفاقات پیش‌بینی نشده باعث شد کار طولانی شود و در زمان دیگری به پایان برسد.

تهیه‌کننده «روز‌های آبی» با اشاره به اینکه این سریال کمدی نیست، گفت: «روز‌های آبی» یک ملودرام شیرین است

امیری با اشاره به تصویربرداری این سریال در شمال کشور اظهار کرد: قاب‌های زیبایی از روستای محل تصویربرداری گرفته شده است و فکر می‌کنم بعد از تماشای سریال منطقه پُررفت‌وآمد خواهد شد چراکه بسیار منطقه بکر و زیبایی است.

وی افزود: البته ما اشاره‌ای به معیار‌ها و عناصر فرهنگی منطقه در سریال نمی‌کنیم بلکه تنها نشان می‌دهیم که یک خانواده به اصالت و ریشه خود باز می‌گردند.

تهیه‌کننده «روز‌های آبی» در پایان درباره ترکیب بازیگران مطرح کرد: مخاطبان تلویزیون علاقه دارند سریال‌هایی را با بازیگران شناخته شده ببینند البته خلاف آن نیز ثابت شده است و سریال‌هایی مانند «نون خ» نیز با وجود بازیگران کمتر شناخته شده پُرمخاطب بوده‌اند. ما تلاش کرده‌ایم بازیگران خوبی را که تجربه کار در آثار ملودرام و طنز داشته‌اند، کنار یکدیگر بیاوریم. همچنین از بازیگران بومی نیز بهره برده‌ایم.

«روز‌های آبی» در ۲۶ قسمت ۴۰ دقیقه‌ای از پنج‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ماه مصادف با سعید فطر، هر شب ساعت ۲۳ از شبکه پنج سیما پخش می‌شود.

موضوع این مجموعه نمایشی که در ژانر خانوادگی تولید شده، به داستان زندگی خانواده‌ای اختصاص دارد که به دلیل قرار گرفتن در شرایط سخت مالی و اقتصادی، مجبور می‌شوند تا در روستای مادری‌شان در شمال کشور ساکن شوند و این سرآغار یک داستان جذاب و شیرین می‌شود.

اکبر عبدی، نادر سلیمانی، مهران رجبی، فریبا متخصص و ایرج نوذری، ویدا جوان، سامان صفاری، امیر غفارمنش، علی سلیمانی، رامین ناصرنصیر، علیرضا جلالی تبار، افشین سنگ‌چاپ، کیوان ساکت‌اف، مجید پتکی، مهسا غفوری، مرتضی زارع، عاطفه چوپانی، مجید شهریاری، پرهام موحدی، پریا مهدوی و امین علی شهسواری از جمله بازیگرانی هستند که در این مجموعه ایفای نقش می‌کنند.

سریال‌های جدید مخاطب از دست رفته تلویزیون را جبران می‌کند؟

نظرسنجی مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما نشان می‌دهد که امسال ۷۹ درصد مردم بیننده برنامه‌های سیما در رمضان ۱۴۰۰ بوده‌اند در حالیکه این آمار سال گذشته ۸۶ درصد بود. باید منتظر ماند و دید سریال‌های جدید می‌توانند در جذب مخاطب موفق عمل کنند و این کاهش بیننده را جبران کنند یا نه.  
 
گزارش از : سپیبده شریعت رضوی
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲