شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 20 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۰۵۹۴
تاریخ انتشار : ۲۶ : ۱۱ - ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
«سیروس همتی»  می‌گوید، چون ایران هنوز در مهار کردن کرونا این بلای خانمان سوز در نقطه بسیار پایین به سر می‌برد و معلوم نیست مسئولان چه زمان دست به دست هم می‌دهند تا کرونا برود و دیگر بازنگردد، من با تئاتر آنلاین به شدت موافق هستم.

سیروس همتی بازیگر، کارگردان و نمایشنامه نویس در گفتگو با خبرنگار تئاتر پایگاه خبری دیباچه با اشاره به اینکه واقعیت امر این است که در حوزه تئاتر به واسطه تعطیلی‌های مکرر ناشی از گسترش ویروس کرونا کاری از دست کسی ساخته نیست، اظهار کرد: قرار بر این نیست که در این شرایط نابسامان کرونا با باز شدن سالن‌های تئاتر کار کنیم چراکه ممکن است باعث مرگ و میر هنرمندی در پشت صحنه یا روی صحنه و تماشاگران در فضای بسته سالن شویم. این ایده آل ما نیست و من با تعطیلی تئاتر در زمان پیک کرونا به شدت موافق هستم.
 
بودجه یکسال تئاتر را بین هنرمندان این حوزه تقسیم کنیم |  موافق تئاتر آنلاین هستم!

وی ادامه داد: علاوه بر تعطیلی تئاتر در دوران کرونا با تعطیلی مدارس هم موافق هستم و به امتحانات حضوری دانش آموزان نیز نه می‌گویم چراکه سلامتی فرزند و یا عزیز خانواده مهم است. شما در نظر بگیرید سالن‌های تئاتر باز شدند و ما عزیزی را از دست دادیم آیا این موضوع قابل پخشش است؟

یکسال بودجه تئاتر را بین هنرمندان تئاتر تقسیم کنید

بازیگر «چشم به راه میرغضب» به ذکر یک نکته اشاره و بیان کرد: نکته‌ای که برای من بسیار اهمیت دارد این است که می‌شود یکسال بودجه تئاتر را بین هنرمندان تئاتر تقسیم کنیم. این یک ایده آل است که هنرمندی سر کار نرود و پولی را به عنوان کمک هزینه یا بسته معیشتی از سوی مرکز هنر‌های نمایشی یا وزارت فرهنگ و ارشاد دریافت کند. اینگونه دیگر هنرمندان نگران نخواهند بود در حقیقت چه چیزی بهتر از این که فرد شعار در خانه بمانیم که شعار دولت، ملت و مسئولان را رعایت کند و باعث اذیت و آزار شورای نظام پزشکی و به ویژه مسئولان و پرستاران و بالا رفتن آمار کرونا نیز نشود.

همتی افزود: پس اگر یک هنرمند اینگونه به شعار احترام می‌گذارد افراد نیز بهتر است نسبت به معیشت او حرمت بگذارند. این موضوع قابل حل است چراکه گروه‌های تثبیت شده تئاتر در شهرستان‌ها و تهران داریم که سرپرست و افراد گروه مشخص هستند و کمک به آن‌ها بسیار ساده است.

۱۰ روز کار مداوم برای گرفتن آمار از همه گروه‌ها کافی است

وی تاکید کرد: تئاتر خانواده کوچکی دارد و همه همدیگر را می‌شناسند و مسئولان می‌توانند چند نفر را نیز برای شناسایی گروه‌های جدید برگزینند و آن‌ها را ثبت نام کنند. همه کانون‌های موجود می‌توانند اعضای خود را لیست و تحویل مقام مسئول دهند. من معتقدم ۱۰ روز کار مداوم مسئولان برای گرفتن آمار از همه گروه‌ها کافی است.
 
بودجه یکسال تئاتر را بین هنرمندان این حوزه تقسیم کنیم |  موافق تئاتر آنلاین هستم!

کارگردان «مجلس برادرکشی» عنوان کرد : خود من به عنوان سرپرست گروه تئاتر «مانی» آمادگی خود را اعلام می‌کنم که ۲۰ نفر در این گروه عضو هستند و من میخوام دوستان به عنوان مثال ماهانه ۲۰ میلیون به من بپردازند تا ماهی یک میلیون به همه اعضای گروه برسد. اگر تعداد افراد گروه زیاد یا سابقه و تجربه گروه کم است، می‌توان مبلغ کمتری هم پرداخت کرد.

مظلوم‌تر از تئاتر و تئاتری وجود ندارد

همتی با بیان اینکه مظلوم‌تر از تئاتر و تئاتری وجود ندارد، تصریح کرد: به باور من یک سال و نیم است که بودجه تئاتر خوابیده و اصلا صرف نشده است که اگر صرف شده مسئولان عنوان کنند و بگویند به کدام گروه‌ها کمک کرده اند. سوال من این است که بودجه یک سال و نیم اخیر تئاتر کجاست؟ باور کنید اگر به هنرمندان تئاتر به لحاظ معیشتی رسیدگی شود، به اصطلاح از خدایشان هست که در این شرایط در خانه بمانند و مطالعه کنند.

وی خاطرنشان کرد: ممکن است در پرداخت مبالغ اختلاف‌هایی به وجود بیاید که برای دوری از این مورد نیز مرکز هنر‌های نمایشی می‌تواند به جای کمک مالی بسته ارزاق به هنرمندان بدهد و حتی رسید هم دریافت کند. برخی از دوستان نیز این بسته‌ها را به هر دلیلی نمی‌گیرند و این اتفاق افتاده است. به خاطر دارم خانه تئاتر این کار را انجام داده است. اگر این خانه هر سه یا چهار ماه یکبار این کار را می‌کند، مرکز هنر‌های نمایشی می‌تواند با کمک به خانه تئاتر این کار را سرعت بخشد.
 
بودجه یکسال تئاتر را بین هنرمندان این حوزه تقسیم کنیم |  موافق تئاتر آنلاین هستم!

چه کسی به سینما و تئاتر می‌رود؟

بازیگر «فولاد هرگز زنگ نمی‌زند» ادامه داد: می‌خواهم بگویم راه‌های مختلفی برای آرام کردن روح و روان و جسم و جان ما وجود دارد که ۲ مورد آن را بیان کردم.

همتی با اشاره به اینکه بهترین رعایت پروتکل این است که شخص خود رعایت کند، مطرح کرد: با احترام به همه پروتکل‌ها اگر شخص رعایت نکند، به جای یک ماسک ۲ ماسک نزند و الکل در اختیار نداشته باشد پیک‌های کرونا همچنان ادامه خواهد داشت.

وی افزود: سالن‌های سینما و تئاتر از روز گذشته دوباره باز شدند، اما اینکه چه کسی می‌رود، مهم است. تعداد فوتی‌های کرونا همچنان بالاست و من نزدیک یکسال و نیم است که در سالن تئاتر ننشسته ام چراکه ممکن است من با این کارم ناقل کرونا شوم و خانواده ام را درگیر کنم به ویژه آنکه سرعت انتقال ویروس‌های جهش یافته کرونا بسیار بالاست.

برای دولت متاسفم

بازیگر «حریم» تاکید کرد: فکر می‌کنم گروه‌های تئاتری اگر دغدغه معیشت نداشته باشند عجله‌ای برای اجرای نمایش در این شرایط ندارند و اجباری به مرکز هنر‌های نمایشی نیز نمی‌آید. باور کنید اگر ما به مرکز هنر‌های نمایشی برای اجرا فشار نیاوریم آن‌ها نیز کار خود را انجام می‌دهند.

همتی با بیان اینکه فوتی‌ها به ۱۶۰ نفر رسید سالن‌های تئاتر تعطیل بود و در حال حاضر که روزی ۳۰۰ نفر از دست می‌روند سالن‌های تئاتر را باز کرده اند، گفت: این موضوع جای سوال دارد و من برای دولت بسیار متاسف هستم و در این ۱۰۰ روز آخر که به گفته خودشان می‌خواستند با مردم باشند، کاری نکردند.

با تئاتر آنلاین به شدت موافق هستم

وی در پاسخ به این پرسش آیا با تئاتر آنلاین موافق است یا نه، اظهار کرد: اگر کشور‌های پیشرفته مانند انگلستان که طبق آمار رسمی در روز یک نفر آن هم به دلیل بیماری زمینه‌ای در اثر کرونا فوت می‌کند، کرونا را محدود نمی‌کردند تئاتر زنده معنا دارد، اما چون ایران هنوز در مهار کردن این بلای خانمان سوز در نقطه بسیار پایین به سر می‌برد و کرونا کمر دولت و بسیاری از شغل‌ها را شکانده است و معلوم نیست مسئولان چه زمان دست به دست هم می‌دهند تا کرونا برود و دیگر بازنگردد، من با تئاتر آنلاین به شدت موافق هستم. اگر وضعیت کشور ما هم در حال حاضر مانند فرانسه و انگلستان بود باید سالن‌ها باز می‌شد و گرمای تئاتر و نفس به نفس بودن با تماشاگر که تنها مزیت تئاتر نسبت به سایر هنر‌ها به ویژه سینما است، به جای خود بازگردد.

بازیگر «خانمچه و مهتابی» درباره فیلم تئاتر نیز عنوان کرد: من عاشق تئاتر هستم و باید تئاتر ببینم پس به شدت با فیلم تئاتر هم موافق هستم چراکه باید به لحاظ روحی تغذیه شوم. از طریق پلتفرم‌هایی که به من معرفی می‌شود کار‌های مختلف را می‌بینم و به شدت لذت برده ام.

همتی در پایان درباره فعالیت این روز‌های خود مطرح کرد: کرونا در آثار سینما و تلویزیونی نیز ورود پیدا کرده و تولید آثار را متوقف کرده و یا به حداقل رسانه است پس فعالیتی که من هم داشتم بی نصیب از این فضا نبوده و نیست، اما نمایشنامه «تمساح» را آماده اجرا و چاپ دارم و فیلمنامه‌ای به نام «مادر» را به نگارش درآورده ام و به دنبال تهیه کننده هستم تا در سال ۱۴۰۱ این فیلم را به نویسندگی و کارگردانی خودم بسازم.
 
گفت وگو از: سپیده شریعت رضوی 

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار