سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Tuesday, 23 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۰۵۹۰
تاریخ انتشار : ۲۹ : ۱۲ - ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰

" فیلم‌هایی که در ایران بازی کرده‌ام تأثیر بیشتری در کسب موفقیت‌های کاری من داشته‌اند ، بازی در « زندگی پیش رو » شاید نتیجه تأثیرگذاری کارهایی است که در ایران بازی کرده‌ام ." این گوشه‌ای از صحبت‌های « بابک کریمی» بازیگر و تدوین گر موفق سینمای ایران در گفت و گو با " دیباچه " است ، متن کامل این گفت و گو را در ادامه می‌خوانید :

« بابک کریمی » که این روزها به دلیل مصدومیت از ناحیه پا در منزل به استراحت می‌پردازد ، از تجربه بازی در سریال « می‌خواهم زنده بمانم » و دلایل پذیرش بازی در این  سریال نمایش خانگی ، به خبرنگار حوزه  سینمای " دیباچه " گفت :  در کل این سومین تجربه ی همکاری من با « شهرام شاه حسینی » بود و به این دلیل که هم داستان خوبی داشت و هم عوامل حرفه‌ای پشت کار بودند ، دلیلی برای رد این پیشنهاد نداشتم . یکی از نقاط قوت این کار گروه منسجمی بود که از کارگردان گرفته تا بقیه ی عوامل ارتباط خوبی با یکدیگر داشتند و من از همان ابتدا به نتیجه ی کار خوشبین بودم و مطمئن بودم که خروجی مثبتی به همراه خواهد داشت .

فیلم‌هایی که در ایران بازی کرده‌ام تأثیر بیشتری در کسب موفقیت‌های کاری من داشته‌اند | سریال های نمایش خانگی شبیه به سریال‌های آبکی تلویزیونی نیستند!

وی در پاسخ به این پرسش خبرنگار  دیباچه که " با توجه به گرایش بازیگران سینما برای حضور در سریال‌های نمایش خانگی آیا این مدیوم می‌تواند جایگزین مناسبی برای آثار سینمایی در شرایط رکود فعلی سینما  باشد؟ اظهار داشت: سریال‌های نمایش خانگی مدیوم جدیدی هستند به این صورت که می‌توانیم فیلمی بسازیم با زمان بندی مشخص که امکان پرداختن به زیرداستان‌ها را به ما می‌دهد و این درحالی است که این کارها اصلا شبیه به سریال‌های آبکی تلویزیونی نیستند و دو مقوله ی متفاوت اند ؛ خوشبختانه ابعاد سریال‌های خانگی به استانداردهای سینما نزدیک شده و در پاره‌ای موارد جلوتر از خیلی فیلم‌ها حرکت می‌کنند ، ما فیلم هایی می‌بینیم که به عنوان فیلم هنری مطرح می‌شوند ولی عملا بسیار ضعیف هستند .

کریمی در ادامه در خصوص چرایی ضعف سریال‌های تلویزیونی و کاهش کیفیت کارها به نسبت دهه‌های گذشته گفت: الان تماشاگر سخت گیری که طالب کارهای باکیفیت است ، از طریق اینترنت این کارها را جستجو می‌کند و یا فیلم‌های نمایش خانگی را می‌بیند و یک تماشاچی حواس پرت جلوی تلویزیون است ؛ شبها که این سریال‌ها پخش می‌شود ، مردم اغلب پای سفره هستند و یا مشغول گپ و گفت با هم هستند بنابراین  این سریال‌ها نمی‌توانند خیلی دقیق و باکیفیت باشند ، چرا که تماشاچی سریال‌های با کیفیت دیگر وجود ندارد ، میزان دقیق بینندگان این سریال‌ها را نمی‌دانم اما احتمالا بینده دارند که پخش می‌شوند ، چرا که ما بین این سریال‌ها تبلیغات پخش می‌شود و تبلیغات نیازمند تماشاچی هستند ، آن ها رصد می‌کنند و اگر پولی برای این تبلیغات پرداخت می‌شود ، قطعا بیننده دارند.

فیلم‌هایی که در ایران بازی کرده‌ام تأثیر بیشتری در کسب موفقیت‌های کاری من داشته‌اند | سریال های نمایش خانگی شبیه به سریال‌های آبکی تلویزیونی نیستند!

بازیگر مطرح سینمای ایران در خصوص چرایی ضعف فیلمنامه‌‌ در آثار سینمایی و سریال‌ها توضیح داد: ضعف فیلمنامه همیشه در سینمای ایران وجود داشته و ما همیشه دچار ضعف فیلمنامه و تدوین هستیم ،  البته این ضعف روز به روز بهتر می‌شود ، اما ما همچنان فکر می‌کنیم که سینما باید قصه گو باشد و هر قصه‌ای مناسب است ، اما باید در نظر داشته باشیم که امروزه تمامی قصه‌ها تعریف شده هستند و این میزان عمق قصه‌هاست که مهم است و اینکه ما تا چه اندازه به جَبر حاکم بر این قصه‌ها می‌پردازیم و چقدر به فلسفه و دیدگاهی جدید می‌رسیم . این ها موضوعاتی است که ما در آن ها دچار کمبود هستیم .

کریمی که سال گذشته در فیلم « زندگی پیش رو » بازی در کنار « سوفیا لورن » ستاره ی سینمای هالیوود را تجربه کرده بود ، در پاسخ به این پرسش که این تجربه چه دستاوردی در کسب موفقیت‌های آتی او به همراه داشته است ؟ گفت : فیلم‌هایی که در ایران بازی کرده‌ام تأثیر بیشتری در کسب موفقیت‌های کاری من داشته‌اند ، بازی در آن فیلم شاید نتیجه  تأثیرگذاری کارهایی است که در ایران بازی کرده‌ام . حضورم در « زندگی پیش رو» برای خودم اتفاق غیر منتظره و زیبایی به جهت همکاری با « سوفیا لورن »  بود . کشف جنبه های انسانی این آدم که برای من همیشه اسطوره‌ای  در اکران و ذهنم بوده ، بسیار جالب و ارزشمند است ، مهم تر اینکه این اسطوره در فیلم‌هایی که تاریخ سینمای ایران را تشکیل می‌دهند و شاخصه‌های زندگی سینمایی من هم هستند ، بازی کرده‌اند و از این لحاظ این ملاقات برایم  بسیار مهم بود . خصوصا در حین کار گفت و گوهای قشنگی با هم  داشتیم و سوالاتی که از ایشان در پشت صحنه می‌پرسیدم  و پاسخ‌های خیلی جالبی  که از آنها گرفتم ، برایم ارزشمند بود .

بازیگر فیلم سینمایی « جدایی نادر از سیمین » در خصوص تجربه ی همکاری با « اصغر فرهادی» و ویژگی‌های کاری این کارگردان مطرح سینمای ایران  اظهار داشت : آقای « فرهادی » درام نویس درجه یکی است و تمامی قواعد درام نویسی را به خوبی می‌داند و به این دلیل که از بازیگری آمده کار با بازیگر را بلد است ، هم از بازیگر حرفه‌ای بازی خوبی می‌کشد و هم از یک نا بازیگر؛ در حالیکه خیلی ها فقط با بازیگر حرفه‌ای قادر به کار هستند و از نابازیگر نمی‌توانند بازی بگیرند ؛ برخی هم بر عکس مانند آقای « کیارستمی» از نابازیگر به خوبی بازی می‌کشید و با بازیگر حرفه‌ای مشکل داشت .

فیلم‌هایی که در ایران بازی کرده‌ام تأثیر بیشتری در کسب موفقیت‌های کاری من داشته‌اند | سریال های نمایش خانگی شبیه به سریال‌های آبکی تلویزیونی نیستند!

وی افزود : « اصغر فرهادی » بسیار ریز بین است و با وسواس خاصی از روز اول تا روز آخر فیلم ، را مانند یک بچه بزرگ می‌کند ؛ این موضوع برای من بسیار جالب است و او را با دیگران متفاوت می‌کند ، معمولا دیگران روزهای اول با هیجان می‌آیند ووقتی کار روی غلتک می‌افتد ، سریع به دنبال جمع کردن فیلم هستند ؛ ولی آقای « فرهادی» تا روز آخر با وجود طولانی بودن کار حتی هرچه خسته باشند سعی می‌کنند از میزان توجه و وسواس خود کم نکنند .

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که سبک کاری کدام یک از کارگردانان ایرانی جدا از « اصغر فرهادی » را می‌پسندد و مایل به همکاری با کدام یک از آنها ست گفت: ما کارگردان‌های خوبی داریم ، این موضوع  برای من مهم نیست که با کدام یک کار کنم بلکه نوع پروژه برایم اهمیت دارد ، خیلی از کارهایی که با برخی کارگردان‌ها انجام داده‌ام با آشنایی قبلی نبوده و صرفا به دلیل نوع پروژه بوده است . خیلی مواقع کارگردان‌های خوبی داریم که فیلم‌های ضعیفی ساخته‌اند ، بنابراین من هم پروژه به پروژه ارزش یابی می‌کنم .

این بازیگر در رابطه با گره‌های کاری در صنعت سینما از جمله ممیزی در کارها که بر کیفیت آثار تأثیر می‌گذارد ، بیان کرد : ممیزی در کارها از قبل انقلاب وجود داشته است ، ولی با وجود ممیزی ها یک سری فیلم‌های شاهکار در سینمای ما تولید شدند و در کنار آنها کارهای ضعیفی هم داشته و داریم ، به نظرم مانع نباید مانع خلاقیت شود بلکه باید انگیزه ی خلاقیت شود ، ممیزی کم و بیش در تمام دنیا وجود داشته و ما هم جدا از بقیه نیستیم و فکر می‌کنم همانطور که طی سالها با وجود موانع آثار خوبی تولید شده من بعد هم قادر به این کار هستیم .

وی از تأثیری که کرونا بر صنعت سینما و تئاتر گذاشته به طوری که منجر به رکود فعالیت‌های هنری در این دو عرصه شده ، ابراز تأثر کرده و اظهار داشت: سالن‌های نمایش و سینماها تعطیل شده و خیلی از هنرمندان بیکار شده‌اند و این موضوع بحران عجیبی در صنعت سینما ایجاد کرده است ، مخصوصا تئاتری ها که وضع به مراتب بدتری نسبت به اهالی سینما دارند به این دلیل که به هرحال برای سینما اکران آنلاینی وجود دارد ولی تئاتر صرفا با حضور تماشاچی سرپا می‌ماند .

این بازیگر در واکنش به پیشنهاد برخی از اهالی سینما مبنی بر بازگشایی سینماها همراه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به منظورجلوگیری از لطمات بیشتر به این صنعت ، گفت: به هر حال ما نمی‌توانیم بدون سینما و تئاتر زندگی کنیم و  باید به این مرحله برسیم ، حالا در همان ابتدا که هنوز دنیای علم هم شناخت دقیقی از این ویروس نداشت ، بستن سینماها و مراکز این چنینی، اقدامی درست بود تا بتوانند کنترل بیشتری بر این ویروس داشته باشند . الان که کم وبیش این موضوع جا افتاده که چه نوع روشی برای مقابله و مهار این ویروس موثر است فکر می‌کنم آهسته آهسته بتوانیم به این سمت برویم و این سالن‌ها را باز کنیم اما این موضوع مستلزم این است که تمامی افراد رعایت کنند ، متأسفانه هنوز بعد از این همه مرگ و میر خیلی از آدمها را می‌بینیم که رعایتی نمی‌کنند و نه ماسک می‌زنند و نه ضد عفونی می‌کنند . متأسفانه این معضل بزرگی است و بازگشایی سینما و تئاتر مستلزم این است که همه رعایت کنند و امیدوارم فاز واکسن زدن به سرعت جلو برود ، الان کشورهایی که فاز واکسن زدن را خیلی زود شروع کردند و درصد زیادی از جامعه واکسن زده‌اند ، یواش یواش سینماها و مراکز تفریحی خود را باز کرده‌اند .

کریمی در خصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی در پروژه‌های سینمایی و سریال‌ها گفت: پروتکل‌ها تا جایی که ممکن است رعایت می‌شود و هر از گاهی از عوامل کارها تست می گیرند و در صورت مشاهده  کمترین علائم ، فرد بیمار از گروه جدا می‌شود تا در منزل به استراحت بپردازد ،به علاوه هر روز سر صحنه پزشک حضور دارد و میزان تب و اکسیژن خون تمامی افراد را چک می‌کنند . در طول کار همه ماسک دارند و ضدعفونی می‌کنند و فقط لحظه ی بازی بازیگران ماسک را بر می‌دارند و از این نظر ریسک خطر برای ما بالاتر است .

گفت و گو از : اعظم صفایی

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار