پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Thursday, 25 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۰۵۸۰
تاریخ انتشار : ۴۰ : ۱۰ - ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
«فقیهه سلطانی»، بازیگر تلویزیون، تئاتر و سینما در گفتگو با دیباچه گفت:

" تدوین کند یکی از دلایل بی کیفیت شدن کارها است و توجیه آنها این هست که بیننده پای سفره افطار هست و برای اینکه سوژه را از دست ندهند ، باید این تکرار اتفاق بیفتد و من فکر می‌کنم این موضوع از کیفیت کار می‌کاهد ، در کل شاید درست نباشد راجع به سریال نظر بدهم به این دلیل که این مخاطب است که باید این نظر را بدهد ، اما به شخصه به عنوان یک بیننده تحمل ریتم کُند سریال‌های اخیر را ندارم" این گوشه‌ای از صحبت‌های « فقیهه سلطانی » بازیگر توانمند تلویزیون ، تئاتر و سینما در گفت و گو با " دیباچه " به بهانه  حضورش در سریال مناسبتی " یاور" است که این روزها مهمان نگاه مخاطبان رسانه  ملی است .

تحمل ریتم کُند سریال‌های اخیر را ندارم  | تصویری که از زن در سریال‌ها به نمایش در می‌آید را نمی‌پسندم!

« فقیهه سلطانی» بازیگر تلویزیون ، تئاتر و سینما در گفت و گو با خبرنگار " دیباچه " با بیان این موضوع که به دلیل شرایط کرونا اوضاع کاری هنرمندان چندان مناسب نیست و فعالیت‌های هنری او هم محدود و گزینشی شده است اظهار داشت : در این فاصله و در شرایط کرونا البته در مقطعی که اوضاع کمی بهتر شده بود ، اجرای تئاتر داشتم و نمایشی با نام « یه گاز کوچولو » را با همکاری اکیپی حرفه‌ای از هنرمندان کارگردانی کردم ، این نمایش جزو آثار برگزیده ی سال 99 شد ، که به امید خدا با بهتر شدن شرایط ، کار را مجدد ادامه می‌دهیم .

وی افزود : علاوه بر این در دو سریال نقش‌هایی کوتاه اما تأثیر گذار بازی کرده‌ام ، چرا که در این شرایط از بازی در نقش‌های بلند که ریسک زیادی برای بازیگرانی مثل من که فرزند کوچک دارند ، واهمه دارم . یکی از این کارها سریال « یاور »است که این روزها در حال پخش است و دیگری به زودی در کنداکتور پخش قرار خواهد گرفت . البته پیشنهادات جدیدی هم دارم که باید ببینم کدام یک ، کم ریسک تر هستند تا در مورد آنها تصمیم گیری کنم  .

این بازیگر که حضور پررنگی در تلویزیون داشته است درباره ی نقشی که در سریال « یاور » ایفا کرده و چرایی قبول این نقش توضیح داد : به شخصه ارادت خاصی به " سعید سلطانی " دارم ، کارهای ایشان را دوست دارم ، اما متأسفانه نمی‌دانم چه اتفاقی افتاده که سال به سال سریال‌های ما بی کیفیت تر می‌شوند و این یک واقعیت است . به یاد دارم سالها پیش سریالی به نام « مهمانی از بهشت » را بازی کرده بودم ، حدودا 20 سال پیش ، درواقع اولین سریال ماه رمضان بود و فکر می‌کنم کیفیت آن سریال خیلی بهتر از سریال‌های امروزی است ، معتقد هستم، تدوین کُند یکی از دلایل بی کیفیت شدن کارها است و توجیه آنها این هست که بیننده پای سفره افطار هست و برای اینکه سوژه را از دست ندهند ، باید این تکرار اتفاق بیفتد و من فکر می‌کنم این موضوع از کیفیت کار می‌کاهد ، در کل شاید درست نباشد راجع به سریال نظر بدهم به این دلیل که این مخاطب است که باید این نظر را بدهد ، اما به شخصه به عنوان یک بیننده تحمل ریتم کُند سریال‌های اخیر را ندارم و نمی‌توانم تماشا کنم . دلیل اصلی من برای قبول این کار ارادتی است که به آقای « سلطانی » دارم ، ما دو گروه شدیم و من با آقای « نعیمی » کار کردم که این هم برای من تجربه خوبی بود ، از بخش حضور خودم در کار راضی هستم ولی حقیقتا کل سریال را نمی‌توانم ببینم چون طبیعتا آدمی هستم که ریتم سریع داره و از اتفاقات آرام و کُند خوشم نمی‌آید ، در نتیجه نمی‌توانم ارتباط خوبی با سریال پیدا کنم و آن را ببینم . امیدوارم در آینده اتفاقات بهتری برای کیفیت آثار تلویزیونی رخ بدهد .

وی در واکنش به این نظر مخاطبان سریال « یاور» که آن را نسخه ی دیگری از « ستایش» معرفی کرده‌اند ، گفت: در حقیقت نمی‌توانم نظر درستی راجع به این موضوع بدهم به این دلیل که مخاطب سریال ستایش نبوده‌ام اما شخصیتی که  آقای « ارجمند» ارائه می‌دهند ، همان شخصیت است و فکر می‌کنم عمدی در این کار هست چرا که به نظرشان این شخصیت شخصیت جذابی برای تماشاگر است و تصمیم گرفته‌اند همان را ادامه بدهند ، من نمی‌توانم در این زمینه نظر بدهم ولی فکر می‌کنم وقتی چیزی برای تماشاگر تکرار شود ممکن است از آن منفک بشود .

سلطانی افزود : همیشه در ذهن من هم این پرسش وجود دارد که چرا سوژه‌ها باید تا این حد تکراری باشد و هیچ حرف جدیدی برای مخاطب نداشته باشد ، فکر می‌کنم همگی راحت طلب شده‌ایم ، خیلی راجع به چگونگی ارائه  کارها فکر نمی‌کنیم ، سازندگان کارها  به دنبال این هستند که کاری تولید کنند و بگویند کاری ساخته‌ایم ، این موضوع نتیجه  خوبی به همراه ندارد، وقتی مخاطب متوجه شود ، این کارها فقط برای تغذیه  تلویزیون است نمی‌تواند ارتباط خوبی برقرار کند . من فکر می‌کنم باید کمی به خودمان زحمت بدهیم خصوصا در پیدا کردن سوژه‌ها ،الان کار نویسنده‌ها راحت شده از یک سوژه تکراری فیلمنامه می‌نویسند و یک مرتبه می‌بینیم که 4 تا سریال سوژه یکسانی دارند و فرقی با هم ندارند البته شاید هم به لحاظ تلویزیون محدودیت سوژه دارند . در کل ماجرای عجیبی است .

این بازیگر  درخصوص تصویری که سریال‌های تلویزیونی از زن ایرانی نشان می‌دهد و تأیید این شیوه ی پرداخت  به زن در جامعه ایرانی  از دید خود عنوان کرد: تصویری که از زن در سریال‌ها و فیلم‌ها به نمایش در می‌آید را خیلی نمی‌پسندم ، این موضوع خیلی شخصی است . به طور نمونه خانمی در مواجهه با اشتباه و خیانت همسر به دلایل شخصی او را می‌بخشد و یا امکان دارد به دلایل شخصی نبخشد و فکر می‌کنم شرایط زندگی آدمها مثل اثر انگشت آنها با هم متفاوت است ،احساسات آدم ها با هم متفاوت است ، نمی‌توانیم نسخه  واحدی برای همه بپیچیم و برای آنها به لحاظ اخلاقی تعیین تکلیف کنیم . اما در جامعه  ما موضوعاتی هستند که تعریف شده هستند ، مثلا اگر آدم ها احساس خوبی به گذشت دارند ، طبیعتا گذشت بهتر است . باز هم بستگی دارد که چه کسی گذشت کند و این موضوع چه شرایطی دارد . به طور کلی شخصا نسخه‌هایی که برای شخصیت زن ایرانی پیچیده می‌شود  را دوست ندارم ولی در سریال " یاور " باید ببینید که تا آخر چه اتفاقی می‌افتد و حضور من در این کار بی دلیل نبوده است و حرف دیگری دارد . یک سری موضوعات تابو هستند و نشأت گرفته از فرهنگ متفاوت است ولی موضوعاتی هستند که شخصی هستند و نمی‌توان برای آنها نسخه ی واحدی پیچید. این نظر من به عنوان یک بازیگر است نه نظرم در جایگاه یک متخصص .

بازیگر سریال مناسبتی « یاور » در خصوص این پرسش که با توجه به ابتلای چندین نفر از عوامل سریال « یاور» به بیماری " کووید 19" تا چه میزان از رعایت پروتکل‌های بهداشتی در شرایط فیلمبرداری رضایت داشته است ؟ گفت : حقیقتا پروتکل‌ها تا حد زیادی رعایت می‌شود و همه  تمهیدات بهداشتی سر صحنه به کار گرفته شده بود ، از ضد عفونی و ماسک‌هایی که عوامل پشت صحنه استفاده می‌کنند ، ولی حقیقتی که وجود دارد این است که بازیگران به هیچ وجه نمی‌توانند از ماسک استفاده کنند و این خطر بزرگی برای آنهاست ، به هر حال بازی کردن این روزها برای ما ریسک بزرگی است و یکی از مشاغل پرخطر در شرایط کرونا محسوب می‌شود ، به این دلیل که افرادی که کارمند اداره جات هستند و یا مشاغلی دارند که می‌توانند از ماسک استفاده کنند ، حداقل قادر به حفاظت این چنینی از خود هستند  لذا کمتر در معرض خطر هستند . در حالیکه ما باید بدون ماسک مقابل بازیگر روبروی مان بنشینیم و دیالوگ بگوییم و چاره ی دیگری نیست . امیدوارم به زودی تزریق واکسن برای همه ی اقشار از جمله هنرمندان اتفاق بیفتد تا با شرایط ایمن تری به تولید کارها بپردازیم .

گفت و گو از : اعظم صفایی

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳