چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Wednesday, 24 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۰۵۷۱
تاریخ انتشار : ۰۷ : ۱۰ - ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
اعظم صفایی: برنامه " جَمعمون جَمعه " که در ایام نوروز از شبکه‌ی ۲ سیما برای گروه سنی کودک و نوجوان پخش شد، از کار‌هایی است که به همت «محمد مسلمی» بازیگر و برنامه ساز کودک تولید شد؛ برنامه‌ای که توانست مخاطب کودک و نوجوان را به خود جلب کرده و این رده‌ی سنی را مشتاق تماشای  این برنامه از رسانه‌ی ملی کند، در خصوص این کار و کم وکاستی‌های برنامه سازی برای این رده‌ی سنی حساس گفتگویی با این کارگردان حوزه‌ی کودک و نوجوان داشته‌ایم.
 
افسانه  « دختر شاه پریون  » را می سازم | قهرمان بچه‌های ما بت من، سوپر من و سیندرلا هستند!

 «محمد مسلمی» بازیگر و برنامه ساز کودک در خصوص موضوع برنامه‌ی تلویزیونی " جمعمون جمعه" وهدف از تولید آن به دیباچه گفت: این برنامه، با محوریت کودک و خانواده و به سفارش معاونت سیما  تولید شد  و خوشبختانه از آن استقبال زیادی کردند به طوری که فکر میکنم  این کار ادامه پیدا خواهد کرد هرچند همچنان در مرحله‌ی تصمیم گیری قرار دارد.

وی در ادامه افزود: در این برنامه که با قصه، ترانه و بازی همراه بود، ۱۹ مهمان داشت و یکی از آیتم‌های آن " حال خوب، کار خوب " بود که در این آیتم در هر برنامه به منزل یکی از هنرمندان می‌رفتیم و کاری انجام می‌دادیم به طور نمونه بچه‌های کار را به رستوران بردیم، زندانی آزاد کردیم، به مادربزرگی تنها سر زدیم و از بیماران عیادت کردیم و برای کادر درمان خواننده بردیم. درواقع در این آیتم سعی شد هر روز کار خوبی انجام شود که حالی خوب به همراه بیاورد.

این بازیگر کودک اضافه کرد: مهمان‌های برنامه‌ی ما از میان بازیگران و ورزشکاران انتخاب شده بودند و یا افراد سرشناسی بودند که با یکی از بچه‌های فامیل یا نوه‌های خود در برنامه حضور پیدا کردند و در برنامه با مشارکت هم یا قصه‌ای تعریف می‌کردند و یا لالایی می‌گفتند و بازی می‌کردند. درواقع تعامل خوبی بین کودک و مادر و یا کودک و پدر برقرار میشد که تجربه جدیدی بود و استقبال زیادی از آن شد.

«مسلمی» ضمن اشاره به این موضوع که به فکر تولید کاری برای شبکه‌ی نمایش خانگی به نام " دختر شاه پریون " است، اظهار داشت: اگر سرمایه گذاری کار انجام شود، شروع به تولید خواهیم کرد. این یک کار، کاری افسانه‌ای مشابه "هشتگ خاله سوسکه" است و من کاراکتر‌هایی که در افسانه‌ها وجود دارند را جمع آوری کرده‌ام که قصه زیبایی به نویسندگی " کریم خودسیانی و حمزه صالحی " دارد، متن آن آماده است و  کاراکتر‌ها  فانتزی هستند، اما هنوز انتخاب بازیگران شکل نگرفته است.
 
افسانه  « دختر شاه پریون  » را می سازم | قهرمان بچه‌های ما بت من، سوپر من و سیندرلا هستند!

از طرفی در یک مجموعه‌ی خصوصی بنام " موسسه فرهنگی هنری مهاد " که مدیریت آن بر عهده خودم است، به دنبال راه اندازی شبکه‌ای برای کودک و نوجوان هستیم تا یک سایتی را راه اندازی کنیم که هر آنچه خانواده‌ها نیازمند آن هستند را داشته باشد، از جمله مشاوره، آموزش، تفریح و نمایش، که به امید خدا کلید خواهد خورد.

وی در پاسخ به این پرسش خبرنگار حوزه‌ تلویزیون دیباچه که " در شرایطی که به واسطه‌ کرونا کودکان مجبور به خانه نشینی شده‌اند، تا چه میزان برنامه سازی برای آن‌ها در اولویت قرار می‌گیرد؟ گفت: با حضور آقای «شاه آبادی» که به تازگی به معاونت سیما آمده اند و حمایت‌های دکتر «کرمی» فکر می‌کنم اتفاقات خوبی رقم بخورد، چون با نگاه جدیدشان تصمیم دارند برند‌های خوبی که قبلا در تلویزیون بوده احیا شود و برنامه سازی به شکل مُفصلی انجام بگیرد. حداقل این نگاه وجود دارد و در ایام نوروز هم ثابت کردند که قصد دارند این اتفاق بیفتد و با اینکه ۲۰ روز به عید مانده بود این سفارش را دادند و ما هم در این ۲۰ روز برنامه را تولید کردیم. هرچند زمان کمی بود،اما این اتفاق افتاد. اگر این نگاه مدیران به همین صورت در تمام برنامه‌ها باشد، فکر می‌کنم اتفاقی در تلویزیون رقم بخورد و این رکودی که در این چند سال وجود داشته است، از بین برود و به جایگاه اول برگردد.

کارگردان سریال نمایش خانگی " هشتگ خاله سوسکه" افزود : مخصوصا تولیدات کودک که به نوعی منفعل شده و سالیان سال است که برند جدید و برنامه‌ی خوبی برای مخاطب تولید نشده است و این موارد باعث شده کودکان ما به ماهواره پناه ببرند، این نیاز در این شرایط کرونا که بچه‌ها در منازل هستند و تفریحی ندارند، امری بسیار ضروری است که باید با جدیت تمام دنبال شود. به خصوص در حوزه‌ کودک و بخش عروسکی و قصه کمبود‌های جدی وجود دارد که بچه‌ها را به سمت و سوی دیگری می‌کشاند و امکان دارد بچه‌ها از طریق فضای مجازی و ماهواره دچار خطر بشوند و همین الان هم اتفاقات زیادی رخ داده که خاموش هستند از جمله گروه‌های کره‌ای که جوانان و کودکان ما را با برنامه‌ها و سریال‌ها به سمت خود می‌کشانند و سیاست‌های خود را دنبال می‌کنند. ما نباید  از این قضیه عقب بمانیم و خوشبختانه من شنیده‌ام که قرار است سازمان کودک و نوجوان راه اندازی شود موضوعی که به تصویب مجلس هم رسیده است که نشان دهنده‌ اهمیت این نسل و رسیدگی و پرداختن به آن‌ها است، امیدوارم این موضوع در تلویزیون هم رقم بخورد و برنامه‌های خوبی برای کودک تولید شود چرا که  با اینکه شبکه‌ی کودک داریم، اما هنوز برنامه‌های خوبی برای کودک نداریم.

وی ادامه داد: ما هنرمندان آماده ایم تا تمام قد در ایام کرونا برای مخاطب برنامه سازی بکنیم، چون بچه‌های این سرزمین فرزندان ما هم هستند. از طرفی امیدواریم  دوستانی که در تئاتر هستند و بسیار مظلوم واقع شده‌اند به کمک تلویزیون بیایند تا هم برنامه تولید کنند و هم در این شرایط سخت امرار معاش کنند.

" مسلمی " با اشاره به این نکته که این حوزه، حوزه‌ای تخصصی است بیان کرد: در جامعه‌ی ما متأسفانه به این تخصص کم بها می‌دهند، ما همینطور که در مواقع بیماری کودک را نزد متخصص کودک می‌بریم در تولید کار برای این رده‌ی سنی هم باید متخصص مربوط را داشته باشیم، به لطف خدا در کشور ما نویسنده، شاعر و کارگردان و بازیگر برای کودک کم نیستند، اما همه‌ی این افراد بیرون گود هستند، ما ادبیات غنی داریم و نسبت به خیلی از کشور‌ها در این قضیه جلو هستیم، ولی از آن استفاده نمی‌کنیم، با توجه به اینکه در کتاب‌ها و قصه‌ها کلی قهرمان داریم، ولی قهرمان بچه‌های ما بت من، سوپر من و سیندرلا هستند.

مدیران کانون پرورش فکری، آموزش و پرورش و مدیران صدا و سیما باید توجه داشته باشند که سابق تولیدات ما در این حوزه خیلی بیشتر بود و افراد زیادی در این حوزه تولید برنامه می‌کردند و تمام این‌ها نشان می‌دهد که ما کوتاهی کرده‌ایم. این عزیزان الان هم هستند و باید از تجارب آن‌ها استفاده کرد که این امر نیاز به عزمی جدی دارد تا تغییر و تحولی اساسی در رابطه با کودک در کشور اتفاق بیفتد.

وی در ادامه گفت: هر گروهی که شعر خواند و برنامه اجرا کرد، کار کودک نکرده است، متأسفانه سالهاست کار‌ها کارشناسی نمی‌شود و هر کس کار عروسکی به اسم کار کودک انجام می‌دهد. ما باید برگردیم ببنیم چه کسانی در این حوزه کار تخصصی کرده‌اند و از همان افراد دعوت کنیم، افرادی که تعداد آن‌ها هم کم نیست. آقای " هرمز هدایت "، خانم " پورمختار " که صدای " زی زی گولو " را در می‌آوردند و خیلی‌های دیگر. تمام هنرمندان ما به نوعی از کودک شروع کردند، وقتی فضای مناسبی برای کار نباشد، کنار می‌کشند، این فضا اگر مهیا شود همه به صحنه می‌آیند و طرح و ایده دارند. ما محکوم به تولید محتوی هستیم و آموزش به شکل مجازی شده است، چرا آموزش و پرورش فکری به این موضوع نمی‌کند تا کاری کند تا بچه‌ها از طریق تماشای برنامه‌های شاد آموزش ببینند، کاری که تمام دنیا انجام می‌دهد و الفبا با آموزش نمایشی تدریس می‌شود، ولی ما هنوز آموزش مستقیم داریم و از همه بدتر تمامی مفاهیم را به طور مستقیم به کودک آموزش می‌دهیم، اینکه دروغ نگویید، تهمت نزنید و.. این بدترین آسیبی است که به بچه‌ها می‌زنیم، بچه‌ها این صحبت‌ها را از معلم، پدر و مادر و .. می‌شنوند، اما دوست دارند با ساختار نمایشی و ترانه چیزی که ملموس باشد، یاد بگیرند نه اینکه در تلویزیون مدام بشنوند این کار بد است و این کار خوب است. این کار‌ها کاملا مشخص است که کارشناسی نشده و علاوه بر اینکه مخاطب را پس می‌زند، تأثیر منفی می‌گذارد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳