جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 29 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۰۵۶۳
تاریخ انتشار : ۳۸ : ۱۱ - ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰
فاطمه شعبانی : این جمله­ ها را زیاد شنیدیم: «جوان دعا می ­کنم پیر بشی، اما نوبتی نشی! فردا که از کار افتاده شدی بین بچه­ هایت به خاطر نگهداریت دعوا نشه.» مدتهاست زنگ خطر سالمند شدن جمعیت کشور به صدا درآمده است. آن خانه ­های بزرگ و حیاط­دار قدیمی جای خود را به آپارتمان‌های نقلی­ داده و با وضعیت بد اقتصادی بچه­ های زیادی گرفتار کار و زندگی شده ­اند. پدرو مادر‌ها هم نرم نرمک به سمت پیری رفته اند و نیاز به مراقبت دارند و نگهداری از سالمندان دغدغه جدیدی برای فرزندان شده است. با این شرایط بهترین راه نگهداری از سالمندان چیست؟ با دکتر «مصطفی اقلیما» رئیس انجمن مددکاری ایران نگهداری از سالمندان را بررسی کرده­ ایم...

روشنفکر بی سواد

دکتر مصطفی اقلیما با تاکید بر این نکته که در حقیقت ما در ایران به جای مشکل سالمند مشکل روشنفکر بی سواد داریم می­گوید: «چندی قبل در شبکه‌های اجتماعی ویدئویی از دکتری در آسایشگاه کهریزیک، پخش شده بود که تعریف می­کرد: « بچه هایم را  به سختی و بی مادری بزرگ کردم و به درجات بالا رساندم به خاطر تنهایی به خانه سالمندان آمدم، ۳ سال است بچه هایم به من تلفن نزده اند. پدر و مادر‌ها دوست دارند بچه‌ها و نوه‌ها را ببینند.»  ما مشکل سالمند نداریم مشکل جوانان را داریم! مشکل ما روشنفکران بیسواد امروزی و مشکل فرهنگ است. بچه خجالت می­کشد بگوید این پیرمرد و پیرزن ساده روستایی پدرومادرمن هستند. همین پدر و مادر اورا به اینجا رسانده اند ما تحصیل کرده بیسواد داریم. می­گویند پدر و مادرمان را چکار کنیم؟ هیچ کاری نکنید بگذارید آن‌ها سال‌های آخر عمر را در همان خانه قدیمی خودشان باشند. سالمند باید چند سال آخر عمر را  با رفاه زندگی کند، فرزندان لطف کنند سالمند را بدبخت­تر نکنند. گاهی اوقات همینکه فرزندان کاری به کار پدر و مادر نداشته باشند در حقشان لطف بزرگی کرده اند. گاهی اوقات بچه‌ها بیشتر از دغدغه نگهداری پدر ومادر سالمند، دغدغه مال و اموال آن‌ها را دارند.»

کاروانسرای سالمندی!

رئیس انجمن مددکاری ایران با اذعان اینکه درکشورما چیزی به اسم خانه سالمندان نداریم ادامه می­دهد: «چیزی که ساخته ایم کاروانسرا سالمندی است! چیزی شبیه سوله با تعدادی تخت که بچه‌ها پدر ومادر‌های پیرشان را آنجا بستری می­کنند و هفته‌ای یکبار و بعد از مدتی سالی یکبار هم به آن‌ها سر نمی­زنند و آن‌ها آنقدر آنجا می­مانند تا بمیرند. اگر خانه سالمندانی باشد که به هر سالمند یک اتاق بدهد ماهی ۷-۸ میلیون هزینه دارد، آیا بچه‌ها این هزینه را پرداخت می­کنند؟ سالمندان غالبا حقوق بازنشستگی دارند یا مغازه‌ای داشته اند که الان کرایه اش را می­گیرند و از خودشان منبع درآمد دارند؛ اگر دلمان برای تنهایی سالمند می‌سوزد به یک دختریا پسر دانشجو بخواهیم شب‌ها پیششان بماند، آن جوان کرایه خانه نمی­دهد و خورد وخوراکش هم رایگان است از خدا خواسته می­ آید و به سالمند رسیدگی می­کند.»  
 
چیزی که ساخته ایم کاروانسرای سالمندی است نه خانه سالمندان |  اگر خانه سالمندانی باشد که به هر سالمند یک اتاق بدهند،ماهی ۸ میلیون هزینه دارد!

 خانه واقعی سالمندان

 دکتر اقلیما در ادامه می­گوید: «خارج از کشور هم خانه سالمندان هست، دولت خانه شخصی سالمند را می­گیرد- خانه را به بچه­ هایش نمی­دهد؛یک خانه همفک در یک ساختمان برایش در نظر می­گیرند و همه وسایل مورد علاقه اش را به آنجا می­برند. هفته‌ای ۳ روز پرستار می ­آید، حمام و نظافتش می­کند و به او  می­رسد و هفته‌ای ۳ روز هم یک دانشجو  او را به گردش و رستوران می­برد. این اتاق همکف در یک آپارتمان است و همسایه ­ها دورهمی هایشان را آنجا برگزار می­کنند، این خانه سالمند می­شود. خانه­ ای که وسایل مورد علاقه سالمند داخلش است نه اینکه سالمند را با دو دست لباس کهنه به زور به خانه سالمندان ببرند.»

همزبان

 دکتر اقلیما صحبتهایش را اینطور ادامه می­دهد: «پزشکان سازمان تامین اجتماعی گلایه دارند؛ اینکه سالمندان زیادی به درمانگاه‌ها مراجعه می­کنند و پزشکان برایشان دارو می­نویسند و آن‌ها دارو را نمی­خوردند ودور می­ریزند! بررسی کردیم دیدیم سالمند از تنهایی به درمانگاه می ­آید و می­خواهد بایکی حرف بزند اگر کسی باشد که یک ربع ساعت با او حرف بزند مشکلش حل می­شود. قرار شد در درمانگاه‌های تامین اجتماعی مددکار بگذاریم و  قبل از ویزیت سالمند با مددکار چند دقیقه‌ای صحبت کند و آرامش بگیرد، او نیاز به همزبان دارد. این روز‌ها بچه‌ها حوصله خودشان را هم  ندارند چه برسد به پدر و مادر. سالمند دردش بی­ کسی است. تمام جوانی اش را کار کرده و  برای بزرگ کردن بچه‌ها از جان مایه گذاشته است؛ الان توقع دارد چه اش تماس بگیرد و نیم ساعت صحبت کند، فرزند برای همه وقت دارد، اما برای والدینش وقت ندارد!.»

نوبتی شدن!

متاسفانه گاهی سالمند دچار بیماری می­شود و بچه‌ها نوبتی سالمند را به خانه شان می­برند این مواقع  می­گوییم: سالمند نوبتی شده است! وگاهی بین بچه‌ها سرهم نوبتی بردن دعواست.
این مددکار اجتماعی می­گوید: «بگذارید سالمند خانه خودش باشد یک خانم یا آقا که جا و مکان ندارد بیاید کارهایش را انجام دهد حقوقش را هم می­گیرد و پول کرایه خانه و خورد و خوراک هم نمی­دهد. بهترین راه ماندن سالمند در خانه خودش و آمدن پرستار برای پرستاری است. گاهی بچه‌ها می­ترسند پدر ومادر مال و اموالشان را به کسی که از آن‌ها نگهداری می­کند ببخشد، خب ببخشد.

سخن پایانی

از قدیم ازدواج سالمندان یکی از راه­های پرکردن تنهایی آن‌ها بوده است، در روستا‌ها و حتی شهر‌ها زنی که همسرش فوت می­کرد غالبا با مردی که همسرش را از دست داده ، ازدواج می­کرد، بچه‌ها هم به راحتی با این قضیه کنار می­ آمدند. بحث تنهایی بود یا بحث اقتصادی، هرچه بود این‌ها تنها نمی­ماندند. حالا هم زنِ سالمند و هم مرد سالمند تنها مانده اند. اگر این‌ها بعد از فوت همسرشان با همسن وسال خودشان ازدواج کنند، دوتایی حواسشان به همدیگر است ؛هم از تنهایی در می ­آیند، هم اینکه بچه‌ها به بهانه دلنگران بودن ، پدر و مادر را دربه در این خانه به آن خانه نمی­کنند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲