شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 20 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۰۵۶۱
تاریخ انتشار : ۱۲ : ۱۰ - ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰
«رسول نجفیان» بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر درباره حضور در برنامه «محاکات»، نقش آفرینی در جدیدترین آثار تلویزیونی و توجه مدیران فرهنگی به آثار هنری توضیحاتی را ارائه داد.

رسول نجفیان بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر، مجری رادیو و تلویزیون، خواننده و نویسنده در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری دیباچه درباره حضور در برنامه تلویزیونی «محاکات» به کارگرانی مریم نوابی نژاد که این شب‌ها روی آنتن شبکه دو سیماست، مطرح کرد: من در گذشته با مریم نوابی نژاد کار کرده بودم و چند باری به عنوان مجری در برنامه‌های ایشان حاضر شدم. سال ۹۹ ایشان از من خواست به عنوان یک کارشناس در برنامه  «محاکات» حاضر شوم و من هم به دلیل آنکه با کارشان آشنا بودم و می‌دانستم قرار است یک کار موقق دیگری را رقم بزنند، پذیرفتم در برنامه حضور داشته باشم.
 
یک جامعه در اثر قحطی فرهنگی از بین می رود؛ گندم نمای جو فروش نباشیم! | حق مریم نوابی نژاد در « ماه عسل » خورده شده است|

وی با اشاره به قصه‌های مطرح شده در «محاکات»  توضیح داد: در کل سرگذشت همه افراد چه کسانی که زندگی پر فراز و نشیبی داشته اند و از اوج به ذلت یا از ذلت به عزت رسیده اند و چه کسانی که زندگی شان روال ملایمی را طی کرده است، می‌تواند توسط یک خلاق هنری یعنی کارگردان، رمان نویس، نقاش و... تجلی یابد و تاثیر خود را روی افراد مختلف بگذارد.

کارشناس «محاکات» افزود: به عنوان مثال کار‌های هیچکاک در عرصه فیلم‌های پرجاذبه حادثه‌ای اوج و فرود و تعلیق دارد. همچنین چارلی چاپلین که در عرصه طنز فعالیت می‌کرد فردی فوق العاده است، اما ما ساختار‌های دیگه‌ای مانند ساموئل بکت و... نیز داریم که افرادی خلاق هستند. همه سرگذشت‌های بَصَری چه در دوران کهن و چه در دوران معاصر قابلیت عرضه دارد، منتهی باید به ضرورت جامعه توجه کرد و ما هم بر اساس ملاک‌های ضروری بهترین‌ها را در برنامه انتخاب می‌کنیم.

نجفیان درباره ملاک‌های انتخاب بهترین داستان خاطرنشان کرد: من بر اساس معیار و محک‌های خودم در  «محاکات» به همه نمره ارزشی می‌دهم، اما نتیجه پایانی را به زمانی موکول می‌کنم که تمام داستان‌ها را بشنوم. سپس داستانی را برمی گزیدم که پر از تعلیق و اکت باشد.

وی درباره تجربه حضور خود در این برنامه و استقبال مخاطبان اظهار کرد: لازم است این نکته را بگویم که اولین و مهترین عامل موفقیت این برنامه حضور مریم نوابی نژاد به عنوان کارگردان «محاکات» است.من احساس می‌کنم در «ماه عسل» نیز حق ایشان خورده شده است چراکه خود من هرگز فکر نمی‌کردم پشت سر برنامه موفق «ماه عسل» این بانوی بزرگوار حضور داشته باشد. حضور ایشان در «محاکات» به عنوان طراح پروژه و کارگردان بسیار تعیین کننده و قابل ارزش است.
 
یک جامعه در اثر قحطی فرهنگی از بین می رود؛ گندم نمای جو فروش نباشیم! | حق مریم نوابی نژاد در « ماه عسل » خورده شده است|
 
بازیگر «از یاد‌ها رفته» ادامه داد: خوشبختانه سرگذشت‌ها از آنجا که شادی و غم و ناامیدی و امید به همراه دارد،مردم از «محاکات» بسیار استقبال کرده اند و بازتاب بسیار خوبی میان مخاطبان داشته است.

نجفیان در پاسخ به این پرسش که کدام قصه در «محاکات» بیشتر از دیگر قصه روی او تاثیرگذار بوده است، گفت: شادترین قصه سرگذشت خودم بودم که یکبار به عنوان مهمان روی صندلی مربوطه نشستم و خاطراتم را بیان کردم. بسیار از بیان خاطراتم راضی هستم چراکه پر از لحظات تلخی بود که با طنز و شادی گذراندم و احساس می‌کنم از آن همه سختی سربلند بیرون آمده ام.

وی افزود: قصه بانویی که دست نداشت، اما از پا نمی‌ننشست و تلاش می‌کرد تا بدون دست هم یک نقاش بزرگ شود، از جمله قصه‌هایی بود که من را تحت تاثیر قرار داد. افرادی که چهار ستون بدن شان سالم است، اما ناامید در یک گوشه افتاده اند لازم است سرگذشت این بانو را بشنوند.

بازیگر «روشن‌تر از خاموشی» در ادامه گفت و گو درباره کمرنگ شدن حضور خود در آثار سینمایی و تلویزیونی اظهار کرد: بزرگترین و بهترین تله تئاتر‌ها را در گذشته حسین پناهی می‌نوشت و من کارگردانی می‌کردم. من در گذشته کارگردانی می‌کردم و کارم این بود، اما متاسفانه برای گذران زندگی به کاری روی آوردم که کار من نبود و این اتفاق تلخ افتاد.

نجفیان به حضور خود در رادیو اشاره و خاطرنشان کرد: هر جمعه ساعت ۱۰ تا ۱۴ برنامه نیمروزی رادیو پیام را با نام «رسم زمونه» اجرا می‌کنم. من در این برنامه که شاد نیز است، برای مخاطبان مثنوی معنوی و شاهنامه فردوسی را می‌خوانم و چه قدر خوشحالم که با استقبال مخاطبان مواجه شده است.

وی با بیان اینکه مدیران فرهنگی باید مراقب باشند کار‌های هنری به ابتذال سقوط نکند، گفت: جامعه نیاز به شادی و طنز دارد، اما وقتی اخلاق سقوط می‌کند و نابهنجاری‌ها تبدیل به هنجار می‌شود، جامعه نیازمند هشدار می‌شود. یک جامعه از سوءتغذیه و قحطی از بین نمی‌رود بلکه از قحطی فرهنگی از بین می‌رود. متاسفانه هجوم فرهنگی از نوع ابتذال فرهنگی باعث نابهنجاری و تبدیل آن به هنجار می‌شود و مدیران فرهنگی باید مراقب این اتفاق باشند. ابتذال فرهنگی ماهواره‌ها را گرفته است. من از فضای مجازی صحبت نمی‌کنم چراکه ارزش‌های بالایی دارد، اما زمانی که خوراک نامناسب به مخاطب داده و بعد گفته می‌شود این بهترین خوراک است، مخاطبی که خوراک خوب نخورده است هرگز نمی‌تواند متوجه شود خوراکی که به او داده شده است، چه نوع خوراکی است.

بازیگر «مسافر ری» درباره دادن لزوم تولید خوراک مناسب برای مخاطب کودک و نوجوان تلویزیون خاطرنشان کرد: من در روانشناسی به یک اصل بسیار مهم رسیده ام که این اصل مهم در ادبیات عرفانی و مردمی ما به شدت جاری است و آن این است که گندم نمای جو فروش نباشیم یعنی فریاد نزنیم بهترین گندم‌ها را داریم و زمانی که مردم آن از ما خرید می‌کنند متوجه شوند که جوی بی ارزش خریده اند.

نجفیان افزود: در روانشناسی اجتماعی کوچکترین جامعه، جامعه خانواده است که اگر جامعه خانواده لطمه ببیند اجتماع نابود می‌شود. در خانواده هم یک اصل مهم است و آن این است که والدین به آن چیزی که می‌گویند و نصیحت می‌کنند، عمل کنند چراکه بچه‌ها از رفتار والدین یاد می‌گیرند و در آینده عمل می‌کنند. این موضوع باید در محتوای فرهنگی و هنری جامعه به شدت جاری شود. من بسیار خوشحالم داریوش فرضیایی در برنامه‌های خود هنجار‌ها را بیان می‌کند، اما والدین باید بیشتر از بچه‌ها یاد بگیرند که اعمال ما و نه شعار و پند و اندرز بچه‌ها را تربیت می‌کند.

وی در پایان درباره جدیدترین فعالیت‌های خود اظهار کرد: در فصل دوم سریال «روزگار جوانی» به کارگردانی اصغر توسلی و در فصل دوم سریال «زیرخاکی» به کارگردانی جلیل سامان حضور دارم، اما بیشتر وقت من به مطالعه کتب مختلف و آماده شدن برای برنامه رادیویی «رسم زمونه» می‌گذرد. همچنین پیشنهاد حضور در پروژه‌های سینمایی نیز داشتم، اما به دلیل مشغله کاری نپذیرفتم.
 
گفت و گو از : سپیده شریعت رضوی 
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار