جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 29 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۰۵۵۹
تاریخ انتشار : ۵۲ : ۱۳ - ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰
جهانگیر الماسی می‌گوید اگرچه این روز‌ها تلاش زیادی می‌شود که عده‌ای نباشند، اما تلاش زیادی می‌کند که باشد و می‌خواهد بماند.

جهانگیر الماسی بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری دیباچه درباره حضور خود در برنامه «سینما فرهنگ» که شنبه‌ها از رادیو فرهنگ روی آنتن می‌رود، بیان کرد: اولین تجربه من در رادیو بیش از ۴۰ سال پیش با اجرای یک برنامه ویژه نوجوانان رقم خورد. حال پس از این همه مدت دوستان رادیو فرهنگ برای تولید برنامه‌ای درباره سینمای دفاع مقدس به من رجوع و آقای مازندرانی که طرح اولیه این برنامه را ارائه داده بود و علیرضا حبیبی مدیر رادیو فرهنگ که بسیار شخصیت مثبت و دوراندیشی دارد، با من درباره اجرای این برنامه رادیویی صحبت کردند.

وی ادامه داد: من در گفتگو‌هایی که با دوستان داشتم، مطرح کردم که تعاریفی که در حوزه سینمای دفاع مقدس می‌آید بسیار کم و بیشتر به دنبال موقعیت افراد است تا موقعیت سینما. همچنین به دوستان گفتم سینمای دفاع مقدس را نمی‌توان بدون در نظر گرفتن سینمای ایران نقد کنیم.
 
بعد از مدت‌ها فعالیت در عرصه بازیگری تنها ۱۲ سال سابقه کار در بیمه برایم رد شده است و با حداقل دستمزد بازنشسته میشوم |  تلاش زیادی می‌کنم که باشم و می‌خواهم بمانم!

بازیگر «خروج» تاکید کرد: نمی‌دانم چرا ما عادت داریم سینما را دسته‌بندی کنیم و به عنوان مثال بگوییم سینمای اجتماعی. من فکر نمی‌کنم کسی بتواند فیلمی را مثال بزند که اجتماعی نباشد چراکه همه فیلم‌ها درباره جامعه انسانی، حضور فرد در جامعه، برخورد فرد با جامعه و بالعکس است و تفکیک آن در حوزه علوم اجتماعی بسیار کار سختی است.

الماسی افزود: در همه جای دنیا فیلمساز فیلم خود را می‌سازد و منتقدان و مدیران آن را طبقه بندی می‌کنند. فیلمساز نمی‌تواند بگوید من در فلان ژانر فیلم می‌سازم و ما هم تنها به دلیل مطالعات کمی که داریم اسامی را فارغ از معانی و مفاهیم نقل می‌کنیم. خوشبختانه نسل نو راه جدیدی را در پیش گرفته‌اند و من هم به جوانان امروز بسیار امیدوارم و فکر می‌کنم سینمای ایران مانند سینمای دهه ۶۰ تا ۷۰ در سال‌های نه چندان دور در طرح ارزش‌های اجتماعی جدید، علوم جدید و روابط انسانی تازه که مبتنی بر عدالت و حق‌جویی است، حرف‌های بسیار برای گفتن دارد.

وی با اشاره به اینکه تمام موارد ذکر شده در کشور ما می‌تواند در ذیل سینمای دفاع مقدس نام برده شود، مطرح کرد: ما هرگز نگفتیم که چرا این دفاع، مقدس است در حالیکه به نظر من اگر به خوشبختی انسان‌ها فارغ از زد و بند‌های مالی، اقتصادی و سیاسی فکر بشود و این شرف در فیلمسازان پرورش یابد که به دلیل موجودیت انسان اندیشه خود را تبیین کنند، این هدف مقدس می‌تواند در همه ژانر‌ها تعریف شود. من معنقدم سینما باید به تبیین اندیشه و شعور انسانی بازگردد و صنعت نباید هنر را تحت تاثیر قرار بدهد.

بازیگر «کاناپه» مطرح کرد: تهیه‌کنندگان هالیوود فیلم‌هایی می‌سازند که می‌دانند فروش چندانی ندارند، اما این فیلم‌ها را تولید می‌کنند چراکه نمایش شعور و دانش انسان در مقاطع مختلف است و به ذات و تکنیک سینما انگیزه رشد و توسعه و بها می‌دهد و نمی‌گذارد سینما در حد رفتار‌های سخیف اجتماعی و اندیشه‌های سخیف بشری که همیشه رو به فرودست دارد، باقی بماند.

الماسی افزود: اینگونه فیلم‌ها از بشر می‌خواهد درباره اینکه چه کسی است، از کجا آمده و به کجا می‌رود، بیندیشد. همچنین به این فکر کند که چرا در جمع زندگی می‌کند در حالی که قادر است تمام نیاز‌های خود را تامین کند.

وی با اشاره به اینکه در دفاع از سینما به این نتیجه رسیده است که باید درک درستی از آن داشته باشد، تصریح کرد: سینما در ابتدا باید به مثابه یک پزشک و یا به مثابه یک کارشناس روانشناختی عمل کند و سپس ماموریت‌های دیگری می‌توان برای آن متصور شد. درحقیقت درک درست ما از سینما باعث می‌شود تقسیم‌بندی‌های درستی از سینما داشته باشیم.

بازیگر «در چشم باد» درباره استقبال مخاطبان از «سینما فرهنگ» رادیو فرهنگ عنوان کرد: بازخورد‌های بسیار خوبی از مخاطبان گرفته‌ام. البته به نکاتی که منتقدان گا‌ها به من گوشزد کرده‌اند نیز توجه کرده و در رفع خلع‌های موجود کوشیده‌ام.  

الماسی افزود: حضور من در این برنامه رادیویی باعث شده است زمینه مطالعاتی خود را افزایش بدهم. اگرچه اجرای این برنامه رادیویی آنچنان درآمدی برای من ندارد، اما بیشتر حضور در رادیو برایم مهم است چراکه باعث ایجاد انگیزه در من می‌شود. البته تلاش زیادی می‌شود که عده‌ای نباشند، اما من تلاش زیادی می‌کنم که باشم و می‌خواهم بمانم.

وی در ادامه گفتگو با اشاره به اینکه بیمه خانه سینما را به همراه همکاران خود راه‌اندازی کرده است، اما در حال حاضر بعد از مدت‌ها فعالیت در عرصه بازیگری تنها ۱۲ سال سابقه کار در بیمه برایش رد شده است، گفت: متاسفانه بی توجهی و کم لطفی دوستانی که بعد از ما در خانه سینما مسئولیت گرفتند باعث این اتفاق برای من شده است و من در حال حاضر با حداقل دستمزد می‌توانم بازنشسته شوم.

بازیگر «اغما» درباره سرنوشت فیلم «رنج و سرمستی» که سال ۱۳۹۰ ساخته شده است، تصریح کرد: این فیلم همچنان توقیف و این موضوع به من لطمه زده است چراکه قصد داشتم پرونده کاری خود را از بازیگری به سمت کارگردانی ببرم. احساس کرده و می‌کنم حرف‌ها و نکات بسیاری برای گفتن دارم که در حوزه فیلمسازی کسی به آن‌ها نپرداخته است.

الماسی ادامه داد: به عنوان مثال در حوزه دفاع مقدس کسی به پشت صحنه آن  و جامعه توجه نکرده است بلکه همه یا به صحنه‌های جنگ پرداخته‌اند و یا به زندگی شخصیت‌های مختلف. کسی به این موضوع نپرداخت که چه بر سر جامعه آمد، چه ارزش‌هایی بالا و پایین شد، چگونه عده‌ای سودجویی کرده و می‌کنند و این فساد از کجا آمد. همچنین به تاکتیک‌های مختلف تبلیغاتی و جنگی دشمن توجه نشد. ما نیروی متفکر، نکته‌بین، نکته سنج و تحصیل کرده در سینما کم نداریم، اما نمی‌دانم چرا بدین موضوعات توجه نمی‌شود.

وی در پایان با اشاره به اینکه ۲ طرح به تلویزیون ارایه داده، اما هنوز جوابی دریافت نکرده است، خاطرنشان کرد: ساخت اثر نیازمند پول است که آن هم دست عده محدودی است و ما هم توان گرفتن اسپانسر دولتی را نداریم.
 
گفت و گو از : سپیده شریعت رضوی
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲