پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Thursday, 25 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۰۵۱۷
تاریخ انتشار : ۳۵ : ۱۱ - ۲۶ فروردين ۱۴۰۰

کارگردان فیلم سینمایی «تو مشغول مردنت بودی» می‌گوید همیشه دغدغه زنان سرزمینش را دارد چراکه همیشه به زنان به عنوان جنس دوم نگاه شده است و زمانی که مسایلی برایشان به وجود می‌آید علاوه بر محدودیت‌هایی که برای حل آن مشکل دارند، موانعی هم سر راه آن‌ها برقرار است که باعث می‌شود بیشتر گرفتار شوند

به گزارش خبرنگار سینمایی پایگاه خبری دیباچه، فیلم سینمایی «تو مشغول مردنت بودی» به نویسندگی و کارگردانی مجتبا اسپنانی و تهیه‌کنندگی مجید صدیقی از سه‌شنبه ۲۸ بهمن‌ماه در سینماهای هنروتجربه اکران شده است.

ایده «تو مشغول مردنت بودی» از یک ماجرای واقعی می‌آید | محدودیت‌هایی که زنان برای حل مشکلات خود دارند!

مجتبا اسپنانی نویسنده و کارگردان «تو مشغول مردنت بودی» درباره ایده اولیه این فیلم سینمایی اظهار کرد: ایده اولیه این فیلم از یک ماجرای واقعی که در محل زیست من اتفاق افتاده است، می‌آید. در حقیقت این اتفاق هسته اولیه موقعیت دراماتیک را برای فیلم رقم زد و من توانستم شخصیت‌ها را طراحی کنم، پی‌رنگ قصه را بر اساس این موقعیت به وجود آورم و فیلمنامه را بنویسم.

مشکلات زنان سرزمینم دغدغه من است

وی ادامه داد: از آنجاکه من همیشه دغدغه زنان سرزمینم را دارم، تصمیم گرفتم این فیلم را بسازم چراکه همیشه به زنان به عنوان جنس دوم نگاه شده است و زمانی که مسایلی برایشان به وجود می‌آید علاوه بر محدودیت‌هایی که برای حل آن مشکل دارند، موانعی هم سر راه آن‌ها به لحاظ شرع، عرف و سنت و زنان برقرار است که باعث می‌شود بیشتر گرفتار شوند. همچنین ممکن است حل مشکلات از مسیرهای قانونی میسر نشود و آن‌ها به سمت مسیرهای غیرقانونی روی آورند تا بخواهند مسایل خود را حل کنند. ایده فیلم من هم در همین محدوده یعنی ‌این موقعیت با پتانسیل بالای نمایشی و دراماتیک شکل گرفت.

کارگردان «تو مشغول مردنت بودی» درباره علت نامگذاری این فیلم به «تو مشغول مردنت بودی» توضیح داد: نام این فیلم سینمایی با نگاهی به مجموعه شعر «عکس» که سال‌ها پیش منتشر شده است، انتخاب شد. همچنین شخصیت «شیرین» در این فیلم سینمایی هم نام فیلم را به زبان می‌آورد و به خواب خود اشاره می‌کند. در حقیقت حس و حال درون فیلم در جمله «تو مشغول مردنت بودی» وجود و اشاره‌ای به زنانی دارد که با گرفتار شدن در موقعیت‌های مختلف توان حل و یا مطرح کردن مشکلاتشان را پیش دیگران ندارند، به نوعی از درون با آن مساله درگیر و ذره ذره در حال مردن هستند‌.

بازسازی بخش‌هایی از «تو مشغول مردنت بودی» برای اکران

اسپنانی با اشاره به اینکه پروسه تولید این فیلم سینمایی از زمان مطرح شدن ایده تا تولید آن ۴ سال به طول انجامید، عنوان کرد: حدود ۴ یا ۵ سال پیش من به مدت یکسال برای ساخت این فیلم زمان صرف کردم و و در نهایت «تو مشغول مردنت بودی» را به تشویق شهرام مکری به «هنروتجربه» ارایه دادم که برای اکران انتخاب شد. در سال ۹۷ من فیلم دومم را ساختم که زودتر از فیلم اولم در مدت کمتر از یک یا ۲ ماه نوبت اکران گرفت و روی پرده رفت.

ایده «تو مشغول مردنت بودی» از یک ماجرای واقعی می‌آید | محدودیت‌هایی که زنان برای حل مشکلات خود دارند!

وی ادامه داد: در حقیقت فیلم اولم بعد از فیلم دومی که ساخته بودم، اکران شد. به دلیل آنکه حدود 5 سال از فیلم اولم یعنی «تو مشغول مردنت بودی» گذشته بود سال 98 دوباره بخش‌های از فیلم را بازسازی کردم و تحویل «هنروتجربه» دادم‌ البته قصه فیلم، شخصیت‌ها و بازیگران تغییر نکرده است و تنها در انتخاب لنزها و طراحی میزانسن‌ها دقت بیشتری به خرج داده‌ام.

مخاطب «هنروتجربه» به دنبال بازیگر چهره نیست

نویسنده «تو مشغول مردنت بودی» با اشاره به اینکه برای ساخت این فیلم سینمایی از لوکیشن خاصی استفاده نکرده است، عنوان کرد: لوکیشن اصلی فیلم در استان اصفهان است که جلگه نهاده و پست است و تنها سعی کرده‌ام لوکیشن‌های خارجی را به گونه‌ای انتخاب کنم که در ارتفاع باشد تا شهر در پس‌زمینه باشد و چشم‌انداز خیابان‌ها را نیز داشته باشیم.

اسپنانی درباره بازیگران این فیلم سینمایی نیز مطرح کرد: مخاطب «هنروتجربه» به دنبال بازیگر چهره نیست، بنابراین حضور بازیگر چهره در فیلم‌هایی که در سینمای مستقل ساخته می‌شود تاثیر بسزایی در فروش و دیده شدن فیلم ندارد چه بسا بازیگر شناخته نشده انتخاب مناسب‌تری هم باشد. بازیگر باید بتواند به خوبی شخصیت داخل فیلم را به نمایش بگذارد تا مخاطب باور کند. بازیگران این فیلم سینمایی نیز با اینکه چهره نیستند اما به خوبی از پس نقش‌های خود برآمده‌اند.

قانون‌گذاران حتما «تو مشغول مردنت بودی» را تماشا کنند

وی با اشاره به اینکه مساله «تو مشغول مردنت بودی» مساله عجیب و غریبی نیست، مطرح کرد: این فیلم سینمایی به مخاطبان خود می‌گوید اگر مثلث سنت، عرف و شرع شکل گرفت و یک مشکلی به وجود آمد که این سه ضلع مثلث با آن درگیر بودند، این مساله به شکلی باید توسط نخبگان جامعه و قانون‌گذاران حل شود تا نتایج هولناکی را به همراه نداشته باشد. من در این فیلم سینمایی راه حل هم پیشنهاد داده‌ام و نگذاشتم فیلم تلخ تمام شود.

کارگردان «تو مشغول مردنت بودی» تاکید کرد: چراکه فکر می‌کنم بیشتر از فریاد زدن و برگزاری مانیفست‌ها، فیلم‌های سینمایی و در واقع هنر می‌تواند به حل این مسایل کمک کند تا قانون‌گذار قانع شود که در راستای حمایت از بخشی از جامعه باید قوانین محکمی را وضع کند.

«هنروتجربه» دریچه جدیدی در حوزه اکران است

اسپنانی درباره اکران این فیلم سینمایی در موسسه «هنروتجربه» نیز اظهار کرد: «هنروتجربه» تنفسی برای سینمای مستقل و دریچه جدیدی در حوزه اکران است که تاسیس آن کار بسیار مثبتی بود. این روزها انواع مسایل و مشکلات را برای این موسسه به وجود می‌آورند چراکه نمی‌خواهند این موسسه را ببینند و به دنبال جبهه گرفتن در مقابل آن هستند.

وی افزود: نگاه فیلمسازان سینمای بدنه به هنروتجربه نگاه جالبی نیست چراکه فکر می‌کنند فیلم‌هایی که در این موسسه اکران می‌شوند از اهمیت کمتری نسبت به فیلم‌هایی که با تولید وسیع‌تر و چهره‌های شناخته شده‌تر روی پرده می‌روند، دارند در حالی که وقتی یک فیلم از مرز ایران رد می‌شود برای مخاطب خارجی تفاوتی ندارد که این فیلم پروانه ویدیویی دارد یا سینمایی، بازیگران مشهور هستند یا نه و... بلکه آن‌ها فقط فیلم را می‌بینند‌. این نگاه تحقیرآمیزی که به سینمای «هنروتجربه» می‌شود حاصل نگاهی است که فیلمسازان مستقل به سینمای بدنه داشتند‌. آن‌ها منافع و منابع سینما را با مافیا و گروه‌هایی که در اختیار داشتند از آن خود کرده‌ و اجازه ندادند سینما و فیلمسازان مستقل نفس بکشد و این منابع به آن‌ها نیز برسد اما باید بگویم سینمای مستقل به کار خود ادامه می‌دهد و موسسه «هنروتجربه» باعث زنده نگه داشتن آن می‌شود‌.

امیدوارم به شرایط اکران آنلاین

اسپنانی در پایان درباره استقبال مخاطبان از این فیلم سینمایی اظهار کرد: حال سینما یک سال است که خوب نیست و همان فیلم‌های مطرح، پرخرج و با حضور بازیگران مشهوری که مخاطب سینما برای دیدن آن‌ها به سینما می‌رود، فروشی ندارند و سینماها تقریبا خالی است و «هنروتجربه» هم خارج از این قاعده نبوده و نیست. با وجود شرایط این روزها و گسترش ویروس کرونا که سینما رفتن در اولویت مردم نیست اما استقبال مخاطبان از این فیلم تا پیش از تعطیلی سینماها در اصفهان خوب بوده است. در نهایت امیدوارم شرایط اکران آنلاین فراهم شود و مخاطبانی که دوست دارند فیلم را ببینند اما نمی‌توانند به سینما بروند، از دیدن آن بهره‌مند شوند.

«تو مشغول مردنت بودی» روایتی از تنهایی و زیست مقدر و گریزناپذیر انسان در زندگی مدرن است و گزارشی واقع‌گرایانه از رابطه و زندگی ۲ خواهر را نشان می‌دهد که یک موقعیت مشترک را با ۲ رویکرد متناقض تجربه می‌کنند.

این فیلم سینمایی، پس از «جوجه‌ها آخر پاییز جیغ می‌کشند» دومین فیلم سینمایی مجتبا اسپنانی به تهیه‌کنندگی مجید صدیقی است که در «هنروتجربه» اکران می‌شود.

این فیلم محصول موسسه سینمایی فرانگر بوده و شاهده خدادادی، حانیه پورآذری، جهانگیر نکویی و هیراد اکبری در آن نقش‌آفرینی می‌کنند.

گفت و گو از : سپیده شریعت رضوی

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳